پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

توصیه های چمران به عوامل نمایش برادرش

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 442372
رییس شورای اسلامی شهر تهران و مدیر کل هنرهای نمایشی در آستانه اجرای نمایش «تکه های سنگین سرب» با گروه اجرایی این اثر نمایشی دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مهدی چمران در جریان دیدار از مجموعه تئاتر شهر که چهارشنبه بعد از ظهر ۱۱ شهریور ماه انجام گرفت با حضور در تالار چهارسو همراه با مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر با عوامل اجرایی نمایش «تکه های سنگین سرب» دیدار و از نزدیک در جریان نحوه اجرای این نمایش که به بخشی از زندگی شهید دکتر مصطفی چمران می پردازد، قرار گرفت.

پرهیز از تحریف و غلو در روایت نمایشی شخصیت های انقلاب

رییس شورای اسلامی شهر تهران دراین دیدار با ذکر خاطراتی از حضور بردار شهید خود در لبنان و هشت سال دفاع مقدس توضیح داد: پیرامون زندگی شهید چمران کتاب ها و مقالات متعددی نوشته شده که یا به شدت غلو شده هستند و یا آنچنان که باید ایده آل ما نبودند اما ما در این مدت تمام تلاش خود را انجام دادیم که نسبت به روایت زندگی شهید چمران بهترین و اقعی ترین مطالب را به مخاطبان و مردم ارائه دهیم.

وی ادامه داد: امیدوارم گروه اجرایی نمایش «تکه های سنگین سرب» نیز برای اجرای این نمایش نهایت تلاش خود را انجام دهند که فضای این نمایش در برگیرنده واقعی ترین و بهترین تصویر بخشی از زندگی شهید مصطفی چمران باشد. چرا که ما باید همه تلاش خود را به کار بندیم تا هیچگونه تحریف و زیاده روی در این زمینه های حساس صورت نپذیرد.

پیام دهکری بهترین انتخاب برای نقش شهید چمران بود

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز با تقدیر از حضور رییس شورای اسلامی شهر تهران در پشت صحنه نمایش به حضور پیام دهکردی در نمایش «تکه های سنگین سرب» اشاره کرد و گفت: پیام دهکردی کاراکتر بسیار خاصی دارد و همه اهالی تئاتر می دانند که وی یکی از بهترین و با اخلاق ترین بازیگران تئاتر است. به همین جهت است که من می دانم ایوب آقاخانی به عنوان کارگردان نمایش حتما به این وجوه اخلاقی پیام برای انتخاب نقش شهید چمران توجه زیادی داشته است.

پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر هم در این دیدار با بیان اینکه حضور دکتر چمران در پشت صحنه نمایش «تکه های سنگین سرب» نشانه ارزش و اهمیت یک اثر نمایشی مرتبط با یکی از شخصیت های بزرگ انقلاب است، بیان کرد: بسیار خوشحالیم که در آستانه اجرای نمایش «تکه های سنگین سرب» که به زندگی شهید دکتر مصطفی چمران می پردازد شاهد حضور یکی از نزدیک ترین افراد به این سردار انقلاب هستیم و امیدواریم با نقطه نظراتی که ایشان برای اجرای هر چه بهتر نمایش ارائه می دهند، شاهد یک اجرای موفق و تاثیرگذار در تالار چهار سو باشیم.

تلاش برای ارائه اطلاعات معقول به نسل جدید

ایوب آقاخانی نیز با تشکر از حضور مهدی چمران در این دیدار گفت: گروه تمام سعی خود را انجام داده آنچه را در شان والای شهید چمران است به بهترین شکل ممکن ارائه دهد و امیدواریم در این راه شرمنده مخاطبان و مردم نشویم. به هر ترتیب ما برای انتخاب نقش شهید چمران به گزینه های زیادی رسیدیم اما به اعتقاد من و گروه هیچکدام شایستگی پیام دهکردی را نداشتند چرا که او ویژگی هایی دارد که می تواند عرض واقعی نقش را نشان بدهد. ضمن اینکه پیام دهکردی بعد از اینکه دعوت ما را لبیک گفت از اسفند ماه تاکنون درگیر پروژه ما بوده که من از این بازیگر شایسته تئاتر تشکر می کنم.

کارگردان نمایش «تکه های سنگین سرب» در ادامه صحبت های خود بیان کرد: در این مسیری که ما برای اجرای این نمایش در نظر گرفتیم هیچ تحریفی نداشتیم، فقط واهمه داریم ارزش مرد بزرگی چون شهید مصطفی چمران به درستی برای مخاطبان اجرا شود. البته ما در این مدت شاهد حضور نمایندگان اغلب رسانه های دیداری و شنیداری در تمرینات نمایش بودیم و طبق بازخوردی که از گزارش های آنها در رسانه های مطبوعشان گرفتیم پیش بینی می کنیم که این رسالت به درستی انجام شده، پس تردید نکنید که تمام تلاش ما برای به صحنه بردن یک اتفاق مبارک و خجسته نمایشی پیرامون زندگی شهید چمران بوده و هست.

وی تصریح کرد: تلاش ما برای به صحنه بردن این اثر نمایشی، نشان دادن بخشی از شخصیت شهید چمران به مخاطب بوده و مخاطبان مطمئن باشند که محتوای این اثر نمایشی بسیار با انچه در فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا دیده اند بسیار متفاوت است. به هر حال گروه اجرایی اگر هر دستاوردی نداشته باشد همین که بعد از پایان اجرای نمایش در ذهن مخاطب به ویژه مخاطبان نسل جوان اطلاعات معقولی از دکتر چمران ارائه کرده باشد کار خود را انجام داده است.

با مطالعه زندگی شهید چمران حیرت زده شدم

پیام دهکردی بازیگر نقش شهید مصطفی چمران نیز تصریح کرد: من اهل مبالغه کردن نیستم اما باید بگویم همواره از بازی نقش هایی که شخصیت های حقیقی و ویژه ای در جامعه بودند پرهیز کردم اما وقتی پیشنهاد حضور در این نمایش به من شد بنا به وظیفه تلا ش کردم تا مطالعه مجددی روی زندگی شهید مصطفی چمران داشته باشم. و وقتی با انبوه خاطرات و نوشته های این مرد بزرگ روبه رو شدم واقعا حیرت زده شدم که چگونه یک انسان می تواند پنج دهه عمر کند و مخاطب را با یک چگالی بی مانند روبه رو کند. از همین جهت انگیزه دو چندان پیدا کردم که در این نمایش حضور داشته باشم.

این بازیگر تئاتر افزود: تا آنجایی که حجم دردهای من اجازه می داد سعی کردم از زندگی شهید چمران برای بازی در این نمایش به بهترین شکل ممکن استفاده کنم و معتقدم که مصطفی چمران یک عاشق به معنا و مفهوم واقعی کلمه تکامل یافته بود که تاکنون کمتر سراغی از آن گرفتم.

براساس این گزارش قبل از دیدار رییس شورای اسلامی شهر تهران با عوامل اجرایی نمایش «تکه های سنگین سرب»، پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی را از روند بازسازی مجموعه تئاتر شهر به مهدی چمران ارائه داد.

نمایش «تکه های سنگین سرب» به کارگردانی ایوب آقاخانی و بازی پیام دهکری و عارفه لک از دوازدهم شهریور ماه ساعت ۲۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *