پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱۰
سالروز شهادت شهید آوینی؛ روز هنر انقلاب

شهید آوینی از منتقدان دولت سازندگی/ نظر مبلّغ آرژانتینی درباره شهید آوینی

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 354028
در فیلم «عروس» برخی دوستان معتقدند که شهید آوینی از آراء اصلی خود عدول کرده است، البته پس از آن ایشان در قید حیات نبودند که نتیجه حمایت خود را از این فیلم ببینند.
شهید آوینی از منتقدان دولت سازندگی/ نظر مبلّغ آرژانتینی درباره شهید آوینی
به گزارش جهان، امروز (بیستم فروردین)، بیست و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، متفکر و مستندساز بزرگ کشورمان است.

شهید آوینی تمام لحظات عمرش را در مسیر به فعالیت رساندن احکام و ارزش‌های اسلامی در قالب هنر صرف کرد و در این راه هم خدمات ارزنده‌ای از جمله ساخت مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونی درباره جنگ ایران و عراق با نام روایت فتح ارائه داد.

وی درباره حقیقت هنر دینی معتقد بود که «هنر دینی، هنری است که در ذیل دین محقق شده باشد و این، حقیقتی است متمایز از آن که هنر امروز، امری مذهبی را هم چون موضوع کار خود برگزیند. هنر امروز به طور یقین هنر دینی نیست».

سالروز شهادت این هنرمند به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است.

بنابراین گزارش، مدیران، هنرمندان و صاحبنظران مختلفی درباره نگاه و تفکر شهید آوینی سخن به زبان آورده اند که بخشی از آن در ذیل می آید:

3 ویژگی شهید آوینی از نگاه رئیس حوزه هنری

مومنی شریف رئیس حوزه هنری درباره شهید آوینی اینگونه می گوید: امروز می‌خواهیم از شهید آوینی شهید بزرگواری که نماد هنر اسلامی و هنرمند انقلاب اسلامی در داخل و خارج هستند و امروز به یاد شهادت ایشان نام گذاری شده است یاد کنیم.

شهید آوینی ۳ ویژگی داشت، انسان باورمندی بود، و به همه آنچه که یک انسان مسلمان شیعه باید معتقد بود، به حرکت انقلاب اسلامی اعتقاد داشت و در چشم انداز ایشان انقلاب اسلامی به ظهور حضرت حجت(عج) و تمدن نوین اسلامی منجر می‌شد که این موضوع در کتاب «آغازی بر پایانی» قابل رویت است.

وی ادامه داد: شهید آوینی بسیار اخلاق مدار و انسان متشرع بود، مسائل اخلاقی و تقوا برای وی از اهمیت زیادی برخوردار بود، و مسائل روشنفکرانه و ملاحظات از این دست هنرمندانه باعث نمی شد که او کوتاهی کنند و چیزی را نادیده بگیرد.

رئیس حوزه هنری افزود: شهید آوینی بسیار فرد منصفی بود، سومین ویژگی او دانشمداری بود، او در رشته خود و حوزه فعالیتش تسلط داشت و انسان با سوادی بود، ایشان به فرهنگ و تمدن غرب مسلط بودند، اگر کتاب مبانی توسعه تمدن غرب را بخوانید صحبت های من را تایید می کنید.

ماجرای عصبانیت آوینی از اشتباه در نگارش یک سرمقاله

وی همچنین با ذکر خاطره‌ای از شهید آوینی گفت: شهید آوینی از منتقدان دولت سازندگی بود و با وزیر ارشاد آن دولت در مواردی مخالفت داشت. روزی من آوینی را دیدم و متوجه شدم او بسیارعصبانی است و در علت این عصبانیت دریافتم در سرمقاله مجله سوره مهر مطلبی در نقد وزیر ارشاد نوشته شده بود که درآن مقاله به جای وزیر محترم ارشاد، اشتباه چاپی رخ داد و «وزیر مختار ارشاد» نوشته شده بود. آوینی از این اشتباه بسیار عصبانی شده بود.

مومنی شریف تاکید کرد:او آثار موثر درباره هنر، معماری و سایر حوزه ها را درباره آن تمدن را خوانده بود و آثار آن در نوشته های او است، او همچنین به مبانی اسلامی تسلط داشت، و در حوزه تخصصی خود مانند سینما، حتی ادبیات و نقاشی و موسیقی فرد بسیار مطلع بود....

اما در همین زمینه یوسفعلی میرشکاک در گفتگو با فارس، از 2 دیدگاه شهید آوینی نسبت به هنر نام می برد و می گوید:

۲ دیدگاه شهید آوینی نسبت به هنر

نگاه انتقادی شهید آوینی به هنر تا حدودی ایدئولوژیک است ایشان به طور کلی دو چشم انداز به هنر داشتند که یکی از آنها معنوی و دینی است، از این وجه نمی‌توان به اندیشه او انتقاد وارد کرد. هر دیندار و اهل تفکری که تعلق باطنی به دین دارد در یک مرتبه و موقفی به عالم نگاه می‌کند و براساس همان مرتبت هم سخن می‌گوید بنابراین این نگاه توسط کسانی قابل انتقاد و جرح است که در آن موقف و مرتبت باشند.

اما منظر دوم چشم‌انداز ایشان، تعلق به انقلاب است که باعث می‌شود گاهی ایشان ایدئولوژیک شده و ناخواسته مقلوب سیاست باشند که همین منظر گاهی آراء دینی او را نقض می‌کند این منظر بیشتر در آرائش درباره سینما دیده می‌شود، سینمایی که اغلب جنجال‌ها از آن برخواسته است به طور مثال در فیلم «عروس» برخی دوستان معتقدند که شهید آوینی از آراء اصلی خود عدول کرده است، البته پس از آن ایشان در قید حیات نبودند که نتیجه حمایت خود را از این فیلم ببینند.

قابل ذکر است که این فیلم، نخستین فیلمی بود که در آن ستاره‌های زن پس از انقلاب وجود داشتند و پس از اکران فیلم عروس، حضور ستاره‌های زن هم بسط و گسترش پیدا کرد.

در نهایت هر نگاه ایدئولوژیک به هنر و ادبیات خود به خود مایه لغزش‌هایی هم می‌شود البته این مطلب الان وضوح پیدا کرده است تا یک یا دو سال پیش اینطور به نظر نمی‌آمد که نگاه ایدئولوژیک آوینی یک مشکلاتی داشته اما امروز می‌فهمیم که او دیدگاهی ایدئولوژیک داشته البته همه ما هم این نگاه را داریم که برای دفاع از وضع موجود خواه ناخواه دچار لغزش‌هایی می‌شویم چرا که بهرحال ما یا باید وضع موجود را حفظ کنیم یا باید زیان‌ها را نفی کنیم بنابراین هر اهل تفکری که منظر سیاسی داشته باشد پس از مدتی این منظر در نقدهایش آشکار می‌شود و این تنها ویژه آوینی نیست بلکه برای همه بزرگان عالم وجود دارد.

نگاه مبلغ آرژانتینی درباره شهید آوینی


"سهیل اسعد"مبلغ آرژانتینی حوزه درباره شهید آوینی می گوید: در گذشته، حزب‌اللهی بودن با هنرمند بودن دو مقوله کاملاً جدا بود اما شهید آوینی طوری هنر و جهاد را معرفی کرد که گویی هر دو در یک راستا حرکت می‌کنند.

شهید آوینی بحث فرهنگ فداکاری، جبهه، شهادت و جهاد را زنده کرد

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بیان جنبه‌های شخصیتی شهید آوینی پرداخت و عنوان کرد: شهید مرتضی آوینی چند حُسن داشت؛ نخست آنکه بحث فرهنگ فداکاری، جبهه، شهادت و جهاد را زنده کرد و آن را به گونه‌ای معرفی کرد که معنا، شکل، ظاهر، باطن، احساسات و افکار و به طور کلی از یک جامعیت برخوردار باشد و این است هنر شهید آوینی.

شهید آوینی در میان هنر و جهاد، هنر و انقلاب و ایجاد یک هنر حزب‌اللهی، الگویی جدید به وجود آورد


این مبلغ آرژانتینی حوزه علمیه‬ خاطرنشان کرد: در واقع شهید آوینی از شکل ظاهری مسائل به سوی تعمیق این مفاهیم رفت و موضوعی که انتخاب کرد یکی از موضوعات بسیار مؤثر است و نوع کارهایی که انجام داد بسیار ماندگار شد و اثری بسیار خوب برای معرفی به نسل‌های بعدی از خود به یادگار گذاشت.

وی گفت: معمولاً کسانی که در جنگ شرکت کرده‌اند، می‌توانند جوّی که در دفاع مقدس حاکم بود را درک کنند اما کسانی که دور از این فضا بوده و یا نسل‌هایی که بعدها به دنیا می‌آیند و تجربه حضور در جنگ و جبهه را نداشته اند انتقال این مفاهیم به آنها بسیار سخت است، از این رو شهید آوینی هم توانسته با هنر خویش مفاهیم جنگ، شهادت و جبهه را زنده کند همچنین با روشی بسیار مستقیم در ذات انسان‌ها وارد شود.

اسعد اظهار داشت: فکر می‌کنم شهید آوینی یک جریانی را ایجاد کرد، ایشان یک مکتب و مدرسه‌ای را در فضای فکری خویش درست کرده است و در حال حاضر داریم افرادی که شاگردان این مکتب و مدرسه هستند شهید آوینی در جمع میان هنر و جهاد، هنر و انقلاب و ایجاد یک هنر حزب‌اللهی، الگویی جدید به وجود آورد.

کارشناس شبکه هیسپان تی‌وی با اشاره به ویژگی منحصر بفرد بودن هنر شهید آوینی گفت: در دوران گذشته، حزب‌اللهی بودن با هنرمند بودن دو مقوله کاملاً جدا بود و اگر کسی پیدا می‌‌شد حزب‌اللهی و هنرمند باشد باید دو مقوله کاملاً متفاوت را با هم جمع می‌کرد اما شهید آوینی یک طوری هنر و جهاد را معرفی کرد که گویی هر دو در یک راستا با هم حرکت می‌کنند و این برایم بسیار جالب است.

وی افزود: امروزه آثار شهید آوینی مشهود است و بعد از گذشت سال‌ها به عنوان یک ستون اصلی در هنر جهادی معرفی می‌شود و این خیلی بحث جالبی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قابل توجه دست اندرکاران فرهنگی.می شود هم حزب اللهی بود وهم هنرمند
سعید
بله؛ حتماً همینطوره...
محمد
شهید آوینی

هنرمند از آسمانیان می گیرد و بر زمینیان می بخشد. پس سینه اش باید قابلیت نزول ملائکه ای را داشته باشد که واسطۀ الهام هستند.سینه تنگ کور دلان کجا و آسمان بی کران کجا

آنچه هنرمند می پردازد نقشی است که از غیب در آینۀ جان او اشراق یافته است و اگر هنرمند از شواغل و تعلقات دنیایی إعراض نکند و اهل جذبه عشق نباشد آن جانب را نخواهد یافت.
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه
Iran, Islamic Republic of
روح این شهید مظلوم شاد و یادش گرامیباد
Iran, Islamic Republic of
خدایا مارو هم بپذیر
Iran, Islamic Republic of
بگو کی منتقد دولت سازندگی نبود
Iran, Islamic Republic of
آوینی شهید راه حق
سعید
اون عزیز یا عزیزانی که رأی منفی به این حرف میدن، نمیدونم چه منظوری دارن..؟!!!
خدا همه رفتگان را بیامرزد ....