پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳۲
۷۱

پرونده تخلف ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریالی جهانگیری در دیوان محاسبات

شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 428927
اسحاق جهانگیری، معاون اول و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در حالی طی ماه‌های اخیر به طور مکرر به تخلفات دولت قبل اشاره کرده که خود او در دوره وزارتش در دولت اصلاحات، با یک پرونده تخلف ۶۰.۸۲۵.۳۷۸.۰۰۰ ریالی روبروست.
پرونده تخلف ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریالی جهانگیری در دیوان محاسبات
به گزارش جهان به نقل از مشرق، اسحاق جهانگیری رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران و معاون اول حسن روحانی، در ماه‌های اخیر، بارها به ذکر تخلفات کلان دولت قبل پرداخته است.

جهانگیری به نوعی نقش اول کابینه روحانی را در هجمه به دولت قبل و ذکر اغراق‌آمیز مفاسد اقتصادی آن دوران بر عهده دارد.

وی در چند وقت اخیر بارها به فساد کلان مربوط به بابک زنجانی اشاره کرده و چند بار هم آمار نادرست و اغراق‌آمیز به دولت قبل نسبت داده است؛ مثل واردات ۷۰۰ میلیارد دلاری دولت احمدی‌نژاد از چین یا نامشخص بودن محل خرج ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد خصوصی‌سازی هشت سال قبل.

مواضع رسانه‌ای جهانگیری درباره مفاسد دولت قبل، از آن جهت حائز اهمیت است که وی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور، ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را هم بر عهده دارد؛ بنابراین آمار و ارقامی که وی هر چند وقت یک بار درباره تخلفات دولت قبل مطرح می‌کند، اینطور در رسانه‌ها و اذهان مردم جا می‌افتد که گویی این آمار و ارقام نتیجه رسیدگی‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به تخلفات دولت قبل بوده است.

این در حالی است که خلاف واقع بودن برخی آمار و ارقام اعلامی جهانگیری و تناقض آنها با آمارهای رسمی دولت، نشان می‌دهد جهانگیری بیشتر به فکر کار سیاسی در این باره است.

* تذکرات رهبری


در نهایت پس از آن که اظهارات حاشیه‌ای مسئولان دولتی خصوصا جهانگیری درباره مفاسد دولت قبل در اوایل سال جاری به اوج خود رسید، رهبر معظم انقلاب در روز نهم اردیبهشت ماه سال جاری حرف آخر را در زمینه مبارزه با فساد زدند که از طرفی نشان از نارضایتی ایشان از عملکرد مسئولین دولتی در مسئله مبارزه با فساد داشت و از طرفی بر عملکرد پوپولیستی و ژورنالیستی برخی از مسئولین در این زمینه اشاره می‌کرد که یکی از مخاطبان خاص آن،‌ جهانگیری بود.

رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از کارگران سراسر کشور فرمودند: «حالا اسم فساد زیاد آورده می‌شود. حرف زدن راجع به فساد که فایده‌ای ندارد؛ با «دزد دزد» گفتن، دزد از دزدی دست برنمی دارد؛ باید رفت، وارد شد. مسئولان کشور، روزنامه که نیستند که راجع به فساد حرف میزنند. بله، روزنامه راجع به فساد ممکن است حرف بزند، من و شما که مسئول هستیم باید اقدام کنیم؛ حرف دیگر چیست؟ وارد بشوید؛ [ اگر] بلدیم اقدام کنیم، جلوی فساد را به‌معنای واقعی کلمه بگیریم.»

البته این اولین بار نبود که رهبر معظم انقلاب به برخورد شعاری مسئولان دولت یازدهم با مفاسد اقتصادی، واکنش نشان می‌دادند. سال گذشته نیز رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه اسحاق جهانگیری، درخصوص درخواست از رهبر انقلاب جهت صدور پیام برای "همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" فرمودند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟

مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

* بازگشت جهانگیری به مبارزه شعاری


اما در حالی که به نظر می‌رسید با تذکرات رهبر معظم انقلاب، دولتمردان از برخورد شعاری و ژورنالیستی با مفاسد اقتصادی دست بکشند، افرادی چون جهانگیری دوباره با آمارهای بعضا نادرست به عرصه شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی بازگشتند.

به عنوان نمونه، چندی پیش جهانگیری مدعی شد: ۱۰۰ ميليارد دلار از محل واگذاري‌هاي انجام شده در دولت گذشته معلوم نيست، كجاست؟

این اظهارنظر جهانگیری مجددا با استقبال رسانه‌های ضدانقلاب و تجدیدنظرطلبان داخلی مواجه شد که چنین سخنانی را به منزله نفوذ فساد در اصل نظام اسلامی تعبیر می‌کنند.

در پاسخ به اظهارات جهانگیری، محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت یادداشتی نوشته که در آن علاوه بر اثبات نادرستی رقم اعلام‌شده از سوی جهانگیری، به یک پرونده تخلف مربوط به وی نیز اشاره شده است.

انبارلویی در پاسخ به سخنان جهانگیری درباره سرنوشت نامعلوم ۱۰۰ میلیارد دلار واگذاری دولت قبل نوشته است: اسناد واگذاري‌ها در نهادهاي مربوط وجود دارد، قانون واگذاري‌ها مشخص است. سازمان حسابرسي به عنوان بازرس قانوني شركت‌هاي دولتي چشم بيدار دولت در واگذاري‌ها بوده است.

خزانه‌داري كل، وزارت اقتصاد و دارايي، بانك‌هاي عامل و ... حساب و كتاب آن را دارند. چگونه است كه طي اين دو سال هيچ يك از نهادهاي مربوط و مسئول در اين زمينه صدايشان در نيامده است و آقاي معاون اول افتخار كشف اين مفسده را به نام خود ثبت كرده است؟

پرونده تخلف میلیاردی اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات


انبارلویی با اشاره به نقش دیوان محاسبات در نظارت بر عملکرد مالی دولت، نوشته است: جناب آقاي رحماني فضلي رئيس ديوان محاسبات كشور در ۸ ساله دولت‌هاي نهم و دهم بوده و اكنون دو سال است وزير كشور دولت يازدهم است.

چگونه است از كشف اعجاب‌آميز معاون اول رئيس جمهور بي‌اطلاع باشد؟ او كه هر سال تفريغ ريال به ريال بودجه‌هاي سنواتي در اين ۸ سال را داده است، خبر ندارد كه اين ۱۰۰ ميليارد دلار كجاست؟

بخش مهم مطلب انبارلویی آنجاست که از وی از تخلف جهانگیری در دوره وزارت صنایع در دولت اصلاحات خبر می‌دهد؛ تخلفی که اتفاقا رحمانی فضلی عهده‌دار رسیدگی به آن بوده است: آقاي رحماني فضلي در زمان تصدي خود در ديوان محاسبات كه تخلف آقاي جهانگيري هنگام تصدي وزارت صنايع در سنوات ۸۱ تا ۸۴ را در پرونده ۸۴۱/۴۱۸/۲ط/ي به تاريخ ۲۰/ ۱۰/ ۸۹ در رصد داشته و دريافت و پرداخت‌هاي خلاف قانون منتهي به تضييع حقوق دولت را به مبلغ ۶۰.۸۲۵.۳۷۸.۰۰۰ رصد مي‌كرده، چگونه واگذاري‌ها در مقياس ۱۰۰ ميليارد دلار را رصد نمي‌كرده است؟

از دیوان محاسبات و دفتر معاون اول رئیس‌جمهور انتظار می‌رود سرنوشت رسیدگی به این تخلف را اعلام کنند، زیرا اگر تخلف ۶۰ میلیارد ریالی جهانگیری اثبات شده باشد، آنگاه این سؤال پیش می‌آید که آیا فردی با سابقه تخلف، برای تصدی ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شایستگی دارد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
تازه... دولت تدبیر داره رو میشه این هنوز اولشه سال 96 دولت عوض شد شاید ابعاد این ... خواهید بود
از قدیم گفته اند که هر کس درباره یه موضوع زیاد حرف بزنه بدون یه ریگی تو کفش داره!
دروغگو با تناقضاتش یه روز خودشو لو میده
این اگر صحت هم داشته باشد مربوط به سال 84می باشد چه ربطی به دولت فعلی دارد با انصاف
فساد رحیمی هم مربوط به دوران معاون اولیش نبود
سیاح
Iran, Islamic Republic of
ما هرچه می گفتیم تخلفات مطرح رحیمی مال ۸۲ هست چه ربطی معاون اولیش دارد و بعدا سال ۸۶ را مطرح کردند گفتیم ۸۸ به بعد معاون شده باز هجمه به احمدی نژاد هست حال با همان منطق معاون اول است ، رییس جمهور تدبیر امید پاسخگوست !
علی
عجب!
از این عدم برخورد با بعضیها احساس بدی دارند مردم!
شاکری
یاعلی
عمار
Iran, Islamic Republic of
چون کار قابل ملاحظه ای درمدت تصدی گری انجام نداده اند .ترس این را دارند که مورد سئوال قرار گیرند .بنابراین فرار به جلو انجام میدهند وتوجه مردم را به سویی دیگر جلب میکنند .
اگر واقعا دزدی صورت گرفته باید به قوه مربوطه ارجاع شود نه اینکه پشت تریبون برای متهم حکم صادر شود.
چرا وقتی رئیس جمهور که قانونا حق دخالت در قانون گذاری و مسائل نظامی رو نداره توی ژنو بر خلاف قانون چند سال پیش اعلام می کنه npt رو می پذیریم یا در اقدامی کودتا مانند بر سر مسائل نظامی مذاکره می کنه دم از قانون نمی زنید؟؟؟!!!
رضا
تعجبي ندارد اگر آقاي جهانگيري اين كار را نمي كرد جاي تعجب داشت
محمد
شش میلیارد تومنننننن کجا صد میلیاردلار کجا!!!!
شش میلیارد چند سال پیش از صد میلیارد الان بیشتره
علی
Moldova, Republic of
شما منظورت اینه که تو ده سال گذشته تا این حد ارزش پول ملی کم شده؟ و اگه شده مقصر کیه؟
رضا
Moldova, Republic of
یعنی ارزش پول ملی بعد از دوره اصلاحات اینقد کم شده؟!
شش هزار میلیارد تومان
علی
Iran, Islamic Republic of
سوادتو شکر
مسافر
مثل اینکه تو باغ نیستی
میگه 100 میلیارد دلار یه آمار غلطه که فقط جهانگیری اونو کشف کرده و تا حالا کسی تاییدش نکرده . انقدر تابلو خالی بسته که کسی جرات نداره تکذیبش کنه . البته تکذیبش فقط و فقط از یک نفر بر میاد و اون کسی نیست جز مرد استدلال و تکذیب دولت جناب نوبخت .
سینا
برادر سواد که الحمدلله داری درست بخون! 6 هزار میلیارد تومان!!!!!
البته یه رسیدگی هم به مافیای واردات خودرو های چینی کنید آمار جالبتری هم بدست میاد
سینا
البته انتصاب اقای رحمانی فضلی هم در این سمت جای تامل داره مسئول رسیدگی به این پرونده در دولت قبل در این دولت وزیر کشور میشه!!!
Estonia
ببخشید این مبلغ خیلی صفر داره نمیتونم بخونم
United States
یه جایی در امان. ...به قول مرحوم ایه الله مجتهدی حمد و سوره شون رو درست می کنن. بعد پیداشون میشه اونهایی که با بیت المال مسلمین. ...
Iran, Islamic Republic of
اینو میتونی بخونی دوست عزیر؟
اختلاس 140000000000000 تومانی درکیش
100 میلیارد دلارو میتونی به ریال بخونی؟ بزار من بهت بگم: یه 3 مینویسی بعد 15 تا صفر میزاری جلوش!!
بعد هم کسی نگفته این رقم در زمان جهانگیری گم شده نه میگه این رقم در جای مصوب خرج نشده یعنی به عبارتی تخلف شده ولی دزدی نشده
محمد امین
Latvia
شصت هزار میلیارد ریال معادل شش هزار میلیارد تومان وجه رایج مملکت!!!
Estonia
فکرش را بکنید در دولت تدبیر و امید چه چیزها که نمیبینی .... آقای معاون که خود 6 ملیارد تومان بدهی دارد میشه رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ....
Estonia
دولت راستگویان !
حرف باد هواست هر وقت مثل رحیمی از طرف قوه قضایه محکوم شد بعد خبر را باور میکنم
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
Iran, Islamic Republic of
در مورد اتهام هائیکه به احمدی نژاد توسط همین دولت زده شده نیز این نظر رو میدی ؟
یا مرگ فقط برای همسایه خوبه ؟
محمد
انگار سر نوشت معاون اول ها مشابه خوب نیست
United States
جهان تو هم مثل اینکه با اصلاح طلبها و هر کسی که از احمدی نژاد بد مینویسه بیشتر خوشت میاد ...
علی
در هر دولتی هر تخلفی بشه باید رسیدگی به اما تخلفاتی که در دولت قبل انجام شده بی سابقه است و حمایت اصولگرایان از اقدامات. اقتصادی دولت قبل واقعا. جای تعجب داره
دولت راستگویان جواب بدهد.
مسافر
جوابی ندارن ...
این آقا خودش از...دیه..
حالا برا ما ژست آدمای پاکدست رو می گیره..
.....
...
جاوید
هر غیر ممکنِ منفی در ایران ممکن میشه.خدا دهه ی هفتادی ها رو دوباره آورد تا به حسابهای قبلی شون رسیدگی کنه تا مردم بشناسنشون .
آقای جهانگیری حواست را جمع کن. فردا نوبت شما است!!!
علی
جهان اگه مردی این مطلب رو بذار همین آقای جهانگیری که ادعا مبارزه با فساد داره در سالهای که وزیر صنایع بود بلایی را به سر ....ی آورد که کل م... را با مبلغ ناچیز ....
مسافر
چرا کامل ننوشتی ؟!!!!
ترسیدی ؟!!!
داداش الان دارن بدتر از اون رو میارن... مردم نون برای خریدن ندارن... پول حقوق یک شاغل لیسانسه پول یه زاغه اجاره ای توی حومه تهران نمیشه... بیکاری بیداد می کنه... رکود نفس مردم رو بریده ... این وضعیت اتفاقی نیست... عده ای دارند مردم رو با اسم حکومت از حکومت خسته می کنند... باید مزدوران داخلی هم محاکمه بشن..
شریفی
بسمه تعالی
این را ببرید به زمان اختلاس و سود و ارزش معادل ارزی آن را حساب کنید آن وقت ببینید چقدر است.
حسین
آقا یا خانم شریفی،با عرض معذرت به جای رای مثبت به نظر شما رای منفی رو زدم،التماس دعا
امین
این کار یعنی تهدید. یعنی پاپوش. امیدوارم که دولت مرعوب نشود
سعید
به به. عجب تدبیری. عجب امیدی...
....
از دیوان محاسبات و دفتر معاون اول رئیس‌جمهور انتظار می‌رود سرنوشت رسیدگی به این تخلف را اعلام کنند، زیرا اگر تخلف ۶۰ میلیارد ریالی جهانگیری اثبات شده باشد، آنگاه این سؤال پیش می‌آید که آیا فردی با سابقه تخلف، برای تصدی ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شایستگی دارد؟
چرا نمیشه در دولت دهم هم آقای رحیمی مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصاذی بودند.
هر عملی را عکس العملی است مساوی و مخالف آن حالا آقای جهانگیری باید بازخورد سخنان نسنجیده خود را به مرور زمان پس بدهد و بعد از اتمام مسئولیت همسایه دیوار به دیوار معاون اول دولت دهم شود دیر نیست زمان به سرعت سپری می شود و با یک چشم به هم زدن فرا می رسد
بنده خدا
بدبختی ما اززمانی شروع شد که فکرکردند بستن با کدخدا همه مشکلات مردم را حل میکند!
ده سال قبل ثخلف شده الان خبرش در میاد بوی سیایس میده نه
شهید
با سلام بنده هم نظرم اینه که زیان که آقای جهانگیری زدرو باید با ملاک های اقتصادی اون سالها سنجید و بعد با حالا مقایسه کنیم میبینیم چه مبلغی خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
تخلفات دولت قبل اغراق اميز نيست 3000تايي تامين اجتماعي صندوق رفاه دانشجويان رشوه رحيمي فرار خاوري
محمدعلی
دولت قانون ن ن ن . از قدیم گفتن قانون قال است و نون.
کاری بااینها نمی توانند بکنند
رضا
درود بر احمدي نژاد قهرمان .راي من حتما احمدي نژاد خواهد بود.
مهاجر
United Kingdom
ضمن سلام و سپاس از زحمات شما ، این پرونده 6 میلیارد تومانی رو که هنوز اثبات نشده را با پرونده های 100 میلیارد و 700 میلیارددلاری مقایسه کردن آنهم در سایت تخصصی مالی کمی تا قسمتی بوی " سیاسی کاری و خلط موضوع " میدهد.... مهم اثبات این اتهامات و صد البته قطع کردن دست هر سوء استفاده کننده از اموال بیت المال است
ایرونی
این حرفا به دولت راستگویان!!!! نمیچسبه.
بیخود جوسازی نکنید. تنها دولت دارای فساد اقتصادی دولتهای نهم و دهم بودن وگرنه دولتهای سازندگی و اصلاحات ریالی تخلف مالی نداشته اند!!!! اصلا همتون بی شناسنامه همصدا با اسراییل از جای دیگه تغذیه شده هستید.
Iran, Islamic Republic of
سلام زمانی که بکش بکش چپ وراست تموم شد بگید زندگی کنیم
رسول
چرا کسی جوابگو نیست؟چقدر ما اخبار سایت ها را بخوانیم و غصه بخوریم ؟اگر این قضیه صحت داره چرا قوه قضاییه وارد عمل نمیشه؟
borna_tj
United States
بر فرض محال که این ادعا ثابت بشه.
خوبه ک این دولت شعار پاک ترین دولت جمهوری اسلامی رو نداده. دولتی که به گفته رعیس دولت وقت ،کشور را امام زمان مدیریت میکند.
یاسین
دنیا دست خدا و اهلشه مومن .ایران که جای خودشو داره
شیرعلی مردان
Iran, Islamic Republic of
وقتی آقای رحیمی شایستگی معاون اولی رو داره آقای جهانگیری هم داره
کارمند محیط زیست
یه سری هم به تخلفات شوهر خانم ...در سازمان...بزنید
ناشناس
بمیرم براتون خیلی دوس داشتید این خبر راست باشه تا یه کم اراوم بگیرید.نه داداش اگه اصلاح طلبا یه ریال اختلاس داشتن الان اعدامشون کرده بودن بدون محاکمه.خواب دیدید
علی
اگه راست هم باشه تخلفه نه اختلاس مثلا توی یه اداره پولی که باید اضافه کار پرداخت بشه تجهیزات میخرن بعد که اعتبار اضافه کار اومد اضافه کارا رو میدن یا برعکس .چیزی که خیلی تو کشور ما رواج داره و همه سعی می کنند که دیوان محاسبات نفهمه چون رییس زیر سوال میره حتی اگه هیچ تقصیری نداشته باشه ( البته کار درستی نیست ) این کار اصلا
اختلاس نیست تخلفه حتی بخشی از سه هزار میلیارد هم تخلف بود ولی کار رحیمی صد درصد اختلاس بود باز اختلاس با دزدی فرق می کنه تو اختلاس طرف پول رو بر میداره استفاده میکنه و بر می گردونه من هیچ کدوم رو تایید نمی کنم
علی
این رو هم اضافه کنم اکثر مدیران حتی پاک ترین ها تو دیوان محاسبات پرونده دارن اونایی هم که ندارن دیوان نفهمیده متاسفانه قانون تو کشور ما یه جوریه بعضی وقتا مدیران مجبورن دورش بزنن اسمش هم تخلفه یه جورایی مدیر خودش رو فدای پیشرفت کار میکنه واین خیلی فرق می کنه با اختلاس یا دزدی
Iran, Islamic Republic of
فساد در دولت قبل زبان زده برادراااااااااا
Canada
برا صفر گذاشتن از مگس کمک بگیرید!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
خیلی زیبا با خبر اینستاگرامی اخیر در مورد تیم های استقلال و پرسپولیس، نظر همه رسانه ها از جمله رسانه ملی به طرف دیگری معطوف شد که دفتر ایشان نیز تکذیب کرد و گفت کار طرفداران بوده است!!!!!!!!!
اين خبرها بايد قطعي باشه
نميدونم مسؤولين ميخوان كار سياسي بكنن يا به فكر مردمند؟
كي ميخاد جوابكو باشه
هزارتا از این دروغها ذره ای از محبوبیت اصلاح‌طلبان کم نمی کند ا
Romania
اينها توجيه كارهاي اختلاس دولت نهم ودهم نمي شود
یوسف از رشت
یه سری خبر گزاری ها با دروغ گفتن باید مطرح شوند.