جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بیانیه لوزان اصلاح نشود، تحریم می ماند

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 419729
یک کارشناس ارشد مسائل بین المللی و آمریکا گفت: از ۲۸قانون تحریم ایران، فقط ۵مورد مربوط به هسته‌ای است و اگر متن لوزان در توافق نهایی اصلاح نشود،هم امتیازهای زیادی دادیم و هم تحریمهای اصلی لغو نشده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، فؤاد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل در مناظره با یاری از اساتید دانشگاه که درباره بیانیه لوزان در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده در ۲ سال گذشته زحمات زیادی کشیده است، افزود: هدف ما از حضور در مناظره تضعیف تیم مذاکره‌کننده نیست بلکه هدف ما روشن‌شدن مسائل و حقایق برای کمک به منافع ملی است.

وی با بیان اینکه سوال و ابهام اساسی افکار عمومی درباره مذاکرات هسته‌ای این است که تکلیف تحریم‌ها چه می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا قرار است در توافق نهایی تمام تحیم‌های اعمالی علیه ملت ایران لغو شود و متاسفانه برخی دیگر معیشت و اقتصاد مردم ایران را به مذاکرات هسته‌ای گره زده‌اند و این نگرانی را برای مردم به وجود آورده‌اند که در صورت توافق یا عدم توافق وضعیت اقتصادی چگونه خواهد شد.

ایزدی با بیان اینکه قرار نیست در توافق نهایی تمام تحریم‌ها لغو شود، خاطرنشان کرد: در بیانیه لوزان آمده است که تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای لغو و در برخی جاها تعلیق خواهد شد، لذا وقتی ما تحریم‌های اعمالی را می‌بینیم مثلا از ۱۰ تحریم تنها ۳ تحریم مرتبط با هسته‌ای است و تحریم‌های اساسی از جمله تحریم نفتی و بانکی به بهانه‌های غیرهسته‌ای اعمال شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: طبق بیانیه لوزان ما هم پذیرفته‌ایم که تحریم‌های بانکی و نفتی سر جای خودش بماند و تنها چند تحریم که به بهانه هسته‌ای اعمال شده لغو شود و البته این لغو هم منوط به نظر آنها درباره رفتار ایران است؛ طرف مقابل ما دنبال بازی برد- برد بود و موفق هم شد، به نظر من بیانیه لوزان برد- برد بود منتها به این معنا که هر دو برد برای آنها و هر دو باخت برای ما.

وی تصریح کرد: بعد از بیانیه لوزان یکی از مقامات ارشد دولت اعلام کرد که بعد از توافق نهایی تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد که این حرف دقیق نیست و ما متاسفیم که چرا در حالی که قرار نیست همه تحریم‌ها لغو شود از لغو تمام تحریم‌ها سخن می‌گویند و به مردم وعده می‌دهند که بعد از توافق هسته‌ای تحریم‌ها لغو خواهد شد، مثلا در ۲۸ تحریمی که ما داشتیم تنها ۵ تحریم مرتبط با هسته‌ای بوده و ۲۳ تحریم دیگر هیچ ارتباطی با بحث‌های هسته‌ای نداشته و حتی اگر توافق بشود و آنها بخواهند تحریم‌ها را لغو کنند به تحریم‌های غیرمرتبط با هسته‌ای توجهی نخواهند کرد و آنها لغو نخواهند شد.

ایزدی به نامه سناتورهای آمریکا در ماه جولای اشاره کرد و گفت: ۳۴۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ۴۳۵ نماینده این نامه را امضا کردند و حتی ۱۰۰ نماینده از ۱۸۰ نماینده دموکرات هم اسمشان زیر این نامه هست، آنها در نامه خود به دولت آمریکا گوشزد کرده‌اند که تحریم‌های حقوق بشری و غیرمرتبط با هسته‌ای تحت هیچ شرایطی لغو نخواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحریم‌های غیرمرتبط با هسته‌ای به لحاظ اقتصادی مهم هستند و لغو چند تحریم که به بهانه‌های هسته‌ای اعمال شده تاثیری در اقتصاد نخواهد داشت، اظهار داشت: در نامه کورکر به خانم شرمن آمده است که تحریم‌های غیرمرتبط با هسته‌ای لغو نخواهد شد و خانم شرمن نیز در پاسخ به ایشان می‌گوید ما در مقابل ایران شفاف بودیم و حتما تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و به قول آنها تروریسم سر جای خود خواهد ماند.

وی افزود: البته برخی افراد در کشور ما حرف خانم شرمن را تکرار می‌کنند و می‌گویند چون مذاکرات درباره مسائل هسته‌ای بوده پس تنها تحریم‌های مرتبط با مسائل هسته‌ای لغو خواهد شد و دیگر تحریم‌ها باقی خواهد ماند، اما نمی‌دانیم چرا برخی مقامات با علم به این موضوع می‌گویند قرار است همه تحریم‌ها لغو شود.

ایزدی در واکنش به اظهارات سعید یاری که گفت ما می‌توانیم درباره تحریم‌های غیرمرتبط با هسته‌ای مذاکرات دیگری برای لغو آنها داشته باشیم، افزود: متاسفانه باید بگویم هیچکدام از دلایل تحریم‌ها مرتبط با موضوع نبوده بلکه همه آنها سیاسی بوده است. امروز ما می‌بینیم عربستان روزانه یکصد انسان را در یمن شهید می‌کند و آمریکایی‌ها از همان روز اول اعلام حمایت می‌کنند و تا امروز هم حمایت کردند. لذا آمریکایی‌ها اصلا حق ندارند درباره حقوق بشر حرف بزنند چه برسد به اینکه بخواهند درباره این موضوع با ما مذاکره کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: می‌خواهم این موضوع را در لفافه بگویم. حتی اگر آقایان درباره مسائل دیگر قصد مذاکره دارند، باید پاسخ دهند وقتی امروز تمام دستاورد علم هسته‌ای را تقدیم آنها کردند در آینده چه چیزی برای ارائه دارند که روی میز مذاکره بگذارند؛ اگر هدف ما از مذاکره توافق بود، خب توافق کرده‌ایم و حق با آنهاست. اما اگر هدفمان لغو تحریم‌ها بوده باید پاسخ بدهند که چگونه تحریم‌ها لغو خواهد شد. لذا اگر هدف توافق بوده می‌توانند بگویند توافق خوبی داشتیم، اما اگر هدف لغو تحریم‌ها بوده حتما توافق بدی انجام داده‌ایم.

وی اعمال سیاست خارجی "پسر خوب" را برنامه برخی شکست خوردگان سیاسی دانست و با بیان اینکه این موضوع ارتباطی با سیاست خارجی ایران نباید داشته باشد، گفت: سیاست خارجه پسر خوب یعنی سیاست محمد مرسی، یعنی سیاست عرفات، یعنی سیاست قذافی. حالا ببینید اینها کجا هستند و کارشان به کجا کشید. اگر قرار باشد پسر خوبی باشیم و به قول آنها موشک هم نسازیم و بالستیک‌ها را هم کنار بگذاریم، سرنوشت مرسی را پیدا خواهیم کرد.

ایزدی گفت: ضمن اینکه سیاست خارجه پسرخوب را یک بار همین آقای روحانی و دوستان ظریف در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی آقای روحانی اجرا کردند و سیاست اعتمادسازی با آمریکا پاسخ نداد. قرار بود ما ۶ ماه داوطلبانه تعلیق کنیم، اما ۲.۵ سال تعلیق کردیم و آنها هیچ چیزی به ما ندادند و مجبور شدیم خودمان پلمپ‌ها را بشکنیم. آنها بعد از ۲.۵ سال تعلیق به ما گفتند می‌توانیم کاری برای دانشمندان‌تان که ۲.۵ سال بیکار بوده‌اند، بکنیم که این مضحک بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه لازمه کاربردی شدن لغو تحریم های اتحادیه اروپا، لغو تحریم‌های آمریکاست، اظهار داشت: اگر تحریم‌های آمریکا لغو نشود و تحریم‌ها اتحادیه اروپا هم لغو شود، شرکت‌های تجاری اروپایی نمی‌توانند وارد فضای اقتصادی کشور ما بشوند.

این استاد دانشگاه در پایان به موضوع PMD اشاره کرد و گفت: بحث PMD برای ما مشکلات جدی به وجود می‌آورد؛ ما نمی‌توانیم آنرا بپذیریم که اگر نپذیریم آنها می‌توانند بگویند با ما همکاری نکردید و تحریم‌ها هم لغو نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *