جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۶

نامه تند مدیر عامل خانه سینما به وزیر ارشاد

شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 137029
محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما و رییس هیئت مدیره این تشکل صنفی پیرو اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای را خطاب به وی منتشر کرد.
به گزارش مهر، در متن این نامه خطاب به دکتر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: خداوند را بسیار شاکرم که بعد از گذشت یک سال از مسئولیت‌تان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر از مباحث کلی که گفتن‌شان چندان پیش زمینه و تجربه خاصی لازم ندارد بالاخره سخنی در خصوص مسائل صنفی سینما گفتید و به قاعده "تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد" عیب و هنرتان را نمایاندید.

اینجانب و برخی از اهالی سینما به خوبی می‌دانند جنابعالی چه دوره سختی را در این منصب پشت سر می‌گذارید. سختی نه به لحاظ کار تخصصی فراوان و مثلا تعامل با اهل فرهنگ و هنر که در این زمینه کارنامه یک سال‌تان به وضوح بیانگر ناکامی است؛ بلکه به لحاظ عدم تمایل ورود به مباحث جدی و تخصصی و عدم امکان برای مراقبت از فعالیت معاونینی که افکار عمومی حتی انتصاب آنها را نیز مربوط به شما نمی‌دانند.
برادر محترم از اولین جلسه‌ای که با هم داشتیم از صمیم قلب برایتان دعا کردم که در کارتان توفیق زیادی داشته باشید؛ به دو دلیل اول آنکه به نظام عشق می‌ورزم، دوم آنکه حس خوبی در شما دیدم و سخت امیدوار بودم که کارمان با شما به اینجا کشیده نشود.متأسفم که باید بگویم جنابعالی به هیچ عنوان امکان تسلط پیدا کردن به موضوعات مختلف تحت مسوولیت‌تان را فراهم نکردید. هم شما هم خدایتان و تا حدی امثال ما می‌دانیم که حداقل در حوزه سینما تعداد نشست‌های جدی و تخصصی‌تان با دست اندرکاران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

و لابد تصور کردید مجبورید کار را به شکل پیمانکاری به معاونان‌تان از جمله معاونت سینمایی واگذار کنید. به همین اعتبار و به دلیل عدم تعلق خاطر به حوزه‌های مختلف هنری (نمی‌گویم فرهنگی چون عنوانی است کلی و تفسیربردار) تسلط امروزتان به اوضاع سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی حدودا مثل روز اوَلی است که همدیگر را دیدیم. همان موقع که هنوز نامزد احراز پست وزارت بودید و درخواست کمک کردید و بنده و تعدادی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما و رؤسای صنوف علیرغم فشارهای زیاد آن روزها صادقانه و با برنامه‌ای مشخص و به قصد تعامل به دیدارتان آمدیم. با این روشی که در پیش گرفته‌اید ده سال بعد هم فرقی به حال‌تان نخواهد کرد.

در بخش دیگری از این نامه آمده: ممکن است این اظهارات را شما و برخی به دور از انصاف بدانند ولی بنده حاضرم در جلسه‌ای با جنابعالی این را به اثبات برسانم. اگر جنابعالی نه به عنوان وزیر، بلکه به عنوان یک محقق در مورد سینمای بعد از انقلاب اسلامی و سرمایه‌هایش که به مدد پیروزی انقلاب شکل گرفت و کارنامه درخشانی هم از خود باقی گذاشته، تحقیق می‌کردید، به درستی درمی‌یافتید زوایا و برش‌های مهم دیگری وجود دارد که سخت از آنها غفلت کرده‌اید؛ از جمله باید می‌کوشیدید بنیان‌های قدرتمند این سینما را که برخی به دلیل ناکامی‌های حقیقی و حقوقی آنها را شاه‌نشین می‌خوانند شناسایی کرده و با آنها مرتبط شوید و برای تقویت نظامی که معلوم نیست شما یا من کدامیک بیشتر بر تقویت آن کوشا هستیم با آنها تعامل واقعی و غیرخیالی برقرار کنید. در این صورت به یقین در دام خرده‌گیری و بزرگ‌نمایی در جریان برگزاری یک جشن سینمایی نمی‌افتادید.

در این نامه آمده: ما در این یک سال گذشته کدام جمله مشفقانه (نمی‌گویم پدرانه که امکانش را از خود سلب کرده‌اید) از شما یا مشاور و معاونان‌تان شنیدیم؟ کدام حرکت شما در جهت تقویت نهاد صنفی بوده؟ به جز حذف افراد حاضر که به گواه مکتوبات و درخواست جلسات سعی در تعامل با شما بودند به چه اندیشیدید؟ مگر امثال ما از کجا آمده بودند؟ مگر شما از کجا آمده‌اید؟ مایلید سوابقمان را حداقل از تاریخ ‌‌١٢/١١/٥٧ تاکنون با هم مقایسه کنیم؟

در بخش دیگری از این نامه می‌خوانیم: امسال اکثریت مخاطبان و علاقمندان سینما با سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف معتقد بودند که مجموعاً یکی از بهترین جشن‌های سینمای ایران در طول چند سال گذشته را تجربه کرده‌اند. تا اینکه بیانیه هیستریک معاونت امور سینمایی‌تان که با هدف برهم زدن تمرکز مدیران و دست اندرکاران نسبت به ناکامی‌های پی در پی اخیرشان و عدم توانایی در جذب سینماگران شاخص منتشر شد. بیانیه‌ای که به زعم خیلی‌ها برگرفته از رفتار رئیس جمهور پیشین آمریکا بود که برای حمله به یک سرزمین، خوب است بهانه‌ای پیدا کنی، آن‌را بزرگ کنی، با دروغ آمیخته‌اش کنی، از هجمه رسانه‌ای هم بهره گیری و به آن سرزمین حمله کرده و آن را اشغال کنی!

عسگرپور در این نامه نوشته: ای کاش روزی شهامت داشته باشیم و از ملت شریف ایران، شهدای عزیز، جانبازان گرانقدر، ایثارگران، مقام معظم رهبری و امام زمان علیه السلام بابت کوتاهی‌ها و بی‌کفایتی‌هایمان در روند پیشرفت و آبادانی کشورمان عذرخواهی می‌کردیم.

برادر محترم! اتهامات ایشان به علاوه اتهامات اخیر جنابعالی که بنده یا امثال من را محرک اصلی و صحنه گردان توطئه بر علیه نظام جمهوری اسلامی خواندید را ذخیره‌ آخرت خود می‌دانم که شاید بدین وسیله قدری از گناهانم بخشیده شود. اما توهین به حضار در آن مراسم که اتفاقا برخی از معتمدان شما هم حضور داشتند با این عنوان که گول امثال من را خوردند بماند برای شما و ایشان.

برای شما که قاضی خوبی نبودید نمی‌گویم، برای حافظه تاریخ می‌گویم. اولین بیانیه علیه هتک حرمت به قرآن مجید در حوزه فرهنگ، در خلال برگزاری نخستین جشن‌مان صادر شد. آن موقع شما و همکارانتان سرگرم بستن چمدان بودید و پس از چند روز یکی یکی بیانیه‌هایشان را دادند. نگاهی به فهرست برندگان جشن و گفته‌هایشان روی سن بیندازید تا ببینید چگونه قاضی عجول و شاید مجبوری هستید. اما در مورد مسائل مالی و بودجه خانه سینما نمی‌گویم که عدم صداقت زیرمجموعه‌تان جایی برای بحث‌های این چنینی باقی نگذاشته است.

در این نامه آمده: لطفاً درنگ نکنید؛ اسنادی که می‌خواهید بعدها منتشر کنید را الان منتشر کنید. شاید برای ما هم اشتیاقی فراهم شود تا فهرست کمکهایی که به برخی از خودی‌هایتان شده را منتشر کنیم.

از سفره نظام و متنعم شدن برخی مثل من گفته‌اید، شاید تعابیر من و شما با هم فرق داشته باشد. سفره‌ای که شما و برخی دیگر معمولا تصویر می‌کنید آدم را یاد و سفره‌های ولیمه می‌اندازد که کسی پس از خوردن ناشکری هم بکند و پشت سر صاحب مجلس هم چیزی بگوید. من سفره نظام را سفره خداوند تلقی می‌کنم که برای همه بندگانش بی‌منت گسترده و شرط بهره‌مندی بیشتر را ایمان و عمل صالح قرار داده است. سفره نظام نه متعلق به من است که بابت آن بخواهم از شما حساب بکشم نه متعلق به شما و دیگران. سفره نظام متعلق به همه ماست. این قدر نگاهتان به لقمه دیگران نباشد، ضمن آنکه محبوبیت در قلب مردم را هم خداوند عطا می‌کند نه شما و نه امثال برنامه‌های تلویزیون و شرط آن هم ایمان و عمل صالح است.

"ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّا"

در بخش دیگری از این نامه می‌خوانید: برادر محترم با اینکه قاضی خوبی نبودید اما همچنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان هستید. ما در قالب جریان صنفی موظف به تعامل با شما هستیم پس پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای حقیقت‌یاب (البته نه از نوع بین‌المللی‌اش) تشکیل شود تا رفتار شما و زیر مجموعه‌تان را با خانه سینما بررسی کنند. آن وقت ملاحظه می‌کنید که این شیوه یعنی علاقه به نظام، یا برعکس پاسخ ندادن به تمامی درخواست‌های ما از روز اول مسوولیت‌تان تا به اکنون یعنی ....

جناب وزیر نشان دهید که مدیری پاسخگو هستید. پاسخگویی را هم به سبک معاونت سینمایی با شعار دادن و دهن به دهن گذاشتن مترادف ندانید. دیری است اتهام براندازی نظام به منتقدانِ بی‌کفایتی و سوء تدبیر در مدیریت رنگ باخته است.
"والسلام علی من اتبع الهدی"

محمد مهدی عسگرپور

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل خانه سینما
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
والله چی بگم ؟
آقای عسگر پور آدم به قول شما نباید در قضاوت عجول باشه اما این نکته رو هم فراموش نکنید که بعضی از هنرمندا که شایدم تعدادشون کم نباشه هم خیلی در تعامل با نظام اسلامی و مشخصا رهبری هم بی انصافن هم ناسپاس
اینو در فتنه 88 به وضوح دیدیم و فیلم های سیاه نمای خارج رفته برخی دوستانتان موید این مطلب بنده هست
واقعا به زعم شما چه معنایی داره اقای فرهادی سنگ امثال گلشیفته و مخملبافو به سینه بزنه واقعا اونا دلسوز نظام اسلامی و مردم مومن هستن؟!!!
یا چرا بعضی ها باید با نماد سبز حاضر بشن تا دوباره از اون غائله سبز که بیشتر خائن بودن تا معترض حمایتشونو نشون بدن؟!!!

اصلا عیب های وزارت فرهنگ همه قبول
از کنار این حرفا چطور باید عبور کنیم؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این نامه ثابت می کند که مدیر عامل خانه سینما در این فتنه که هماهنگ با گرو های ضد نظام هستند دست دارد !!!
البته وزیر فرهنگ هم در شان نظام اسلامی نیست.
Iran, Islamic Republic of
اين اقا قبل از توصيه به ديگران براي شهامت داشتن به اقرار خوب است كه خودش اقرار به بي كفايتي و كوتاهي خود در عرصه سينما داشته باشد و روند خوب اباداني كشور را زير سوال نبرد كه گرايشش معلوم ميشود.
Iran, Islamic Republic of
اين اقا فكرميكند كيست كه اينطور بي ادبانه و گستاخانه به مسولي نامه مينويسد . اوشايسته اشاعه فرهنگ اصيل اسلامي نيست.
Latvia
معلوم نيست چرا با اين افراد كه وضعيت سينماي كشورو به اينجا كشانده اند و اينقدر گستاخ وجسور شده اند كه هر جور دلشان مي خواهد نامه بنويسند و... چرا برخورد نمي شود؟!...
Iran, Islamic Republic of
آقای عسگرپور

بالاخره نگفتید قضیه آقای فرهادی ومچ بند سبز و ...صحیح بوده یا خیر چون در نامه بلند بالایتان به این مورد که محل مناقشه ارشاد و خانه سینماست اشاره نشده است .
Iran, Islamic Republic of
سینمای ایران رو فساد نابود کرده و این افراد برای سرپوش گذاشتن بر این فساد که ..... باید اینطور تند موضع بگیرند که دیگر کسی چیزی بهشان نگوید
Iran, Islamic Republic of
آقاي عسكر پور شما در اين نامه با صداي بلند فرياد زده ايد سينما رانشناخته ايد
Iran, Islamic Republic of
وقتی آقایون ارشاد به این افرادی که سینمای ما را به فساد کشوندن اینقدر رو میدن جز این انتظاری نیست!!!!
چه کسیست که نداند در سینمای ما فساد مالی و اخلاقی زیادی وجود ندارد ؟!!
Iran, Islamic Republic of
چند سال پيش كه جشن خانه سينما با وضع تاسف بار بعضي بازيگران همراه شده بود هيچ برخوردي باهاشون نشد اگر اون زمان برخورد قاطع صورت ميگرفت الان اين اتفاقات نمي افتاد عسگر پور نه تنها از وزير ارشاد كه از مردم ايران هم بايد عذر خواهي كنه
Iran, Islamic Republic of
لطفا با بزرگ كردن مدير عامل خانه سينما ازش يه موسوي ديگه نسازيد انقدر عسگر پور رو بزرگ نكنيد كه كار به بيانيه دادن بكشه
Iran, Islamic Republic of
آقای عسگر پور قشنگ حرف میزنید ولی فیلم دم خروسه جشنواره تون خوشبختانه موجود است ! چه چیزی را میخواهید انکار کنید ؟؟ نالایق بودنتان در کنترل اوضاع و احوال یک نشست ساده را ؟؟
United Kingdom
آقای عسگرپور؛
مدیر عامل خانه سینما و رئیس هیئت مدیر این تشکل صنفی
لازم است به استحضار برسانم که نامه پر مهر جنابعالی پاسخی مناسب به شاه بیت دغدغه وزیر محترم نبود ، نقش جریان مرده فتنه در جشن خانه سینما!
اگرچه ضعف در حوزه سینما نه تنها متوجه شما بلکه تمام مسئولین این حوزه می باشد اما مسئولیت فضاحت مراسم با تاکید بر سخنان کارگردان فیلم درباره الی و سبز پوشان جریان مرده فتنه جایی را برای اغماض و چشم پوشی نمی گذارد. لذا بجاست تا ضمن عذرخواهی از ملت شریف و رهبری معظم از تکرار این گونه خوش رقصی ها برای دشمن داخلی و خارجی جلوگیری نمایید

والسلام
Iran, Islamic Republic of
"والله چی بگم ؟"
فقط خواستم از این عزیزی که حرفش رو با این جمله آغاز کرده بود تشکر کنم که منصفانه حرفشون رو زدند....
Iran, Islamic Republic of
اقايان خانه سينما اوضاع سينماي فعلي ما تلاش شبانه روزي شما سينماگران را به وضوح نشان ميدهد. اين سينماي مبتذل و رو به اضمحلال كه حتا نمي تواند خرج خودش را هم در بياورد. ماشاالله هنرمندان سيما و تاتر هم كه خودشان كلي لعبت و باربي اند. ديگر نيازي مدل خارجي اش نيست. يك مشت آدم دو رو...... و بي اعتقاد به نظام و ارزشهاي اسلامي.
جمع كنيد اين بساط گناه آلودتان را
در اين سي سال چه ميزان به انقلاب و اسلام خدمت كرديد....
حرفهای شما صرفا بیان یکسری مسائل صنفی است و برفرض هم قشنگ و قبول آخر مرد حسابی ... چه ربطی به مسئله و مورد پیش آمده دارد اگر واقعا" راست میگوئی موضوع را مطرح و تحلیل میکردی!