جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نقش واقعي زن در جامعه را از الگوهاي قرآني بيابيم

يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 107527
دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: براي شناخت بيشتر نقش زن در جامعه بايد به الگوهاي قرآني مراجعه کنيم.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره کل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، آيت الله محمد علي تسخيري در همايش «نقش زن در جامعه» در هند اظهار کرد: براي شناخت بيشتر بايد به الگوهاي قرآني مراجعه کنيم، ما در قرآن به طور خيلي خلاصه سه الگوي بزرگ زن را مشاهده مي‌کنيم، يکي از اين سه الگو حضرت آسيه زن فرعون است. اين زن بزرگوار را خداوند براي کل مومنين الگو قرار مي‌دهد. ايشان زن همان فرعوني است که ادعاي خدايي مي‌کرد، ولي همه اميدش اين بود که يک خانه در بهشت در سايه خدا داشته باشد و از عذاب فرعون نجات يابد. 

دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ادامه داد: زن ديگر حضرت مريم (ع) است، نمونه يک زن عابده، پاک و مطهر. زن سوم حضرت فاطمه زهرا (س) است که به تعبير پيامبر اکرم(ص) سيدة النساء العالمين است. 

وي افزود: زن مسلمان زني است که تعهدي برابر با مرد دارد و سهيم است در ساختار حکومتي و عبادي و زن مسلمان؛ يعني شريک مرد در ساختن جامعه اسلامي. 

تسخيري با اشاره به برگزاري اجلاس بزرگ قاهره با موضوع «نقش زن در جامعه» گفت: آنجا برخي زن را بدون نقشي در زندگي مي‌دانسته و گروهي زن را به عنوان يک کالا قرار داده و براي آن ارزش قائل نبودند. در آن اجلاس نظريات جمهوري اسلامي ايران درباره زنان که براساس ديدگاه‌هاي قرآن و اسلام مطرح شد با استقبال عجيب شرکت کنندگان روبرو شد. 

وي خاطر‌نشان کرد: تاکنون جوامع اسلامي حقوق زنان را به طور کامل ادا نکردند و بايد تلاش کنيم که زنان در جامعه اسلامي به حقوق واقع خود دست يابند. در اسلام آمده که مجموع حقوق زن با حقوق مردان توازن دارد و زنان بايد به دنبال حقوق خود باشند. 

تسخيري ادامه داد: امام (ره) فرمودند از دامن زن مرد به معراج مي‌رود، پس زن بايد بيشتر و بيشتر به جايگاه خود دست يابد. از خداوند مي‌خواهم مردان و زنان در خدمت به جامعه و بشريت همواره موفق باشند. 

همايش «نقش زن در جامعه» با حضور آيت‌الله تسخيري، (دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي به عنوان رئيس جلسه)، کريم نجفي (رايزن فرهنگي ايران)، لاله افتخاري (نماينده مجلس شوراي اسلامي) و غلام حسن خان (عضو مجلس هند)، لوک سبا به عنوان ميهمانان ويژه، پروفسور اخترالواسع (رئيس مرکز مطالعات اسلامي)، سيده آل طه (مبلّغ معلم و معاون رئيس مرکز فرهنگي امام رضا (ع) بخش زنان)، پروفسور طلعت عزيز (استاد دانشگاه و رئيس سابق دانشکده آموزش جامعه مليه اسلامي) و جمعي از اعضاء موسسات زنان دهلي برگزار شد. 

عذرا عابدي دربارة فعاليت‌هايي که موسسه امام رضا (ع) تاکنون انجام داده براي حاضران توضيحاتي را بيان کرد و در خاتمه اظهار کرد: بطور کلي برنامه‌هايي که اين موسسه تاکنون در رابطه با موضوعات فرهنگي و بويژه نقش زنان در جامعه و الگوگيري از حضرت فاطمه زهرا (ع) انجام داده است، باعث عزت و افتخار مسلمانان هند بوده است. 

کريم نجفي، رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران اظهار کرد: زن جايگاه ويژه‌اي در اسلام دارد. پيامبر اسلام (ص) همواره حضرت فاطمه (س) را مورد محبت و ستايش قرار مي‌داد، در مقابل او با تمام قامت مي‌ايستاد و دستان او را مي‌بوسيد و هرگاه مي‌خواست به خانه او وارد شود از او اجازه مي‌گرفت. 

وي افزود: زندگي حضرت فاطمه زهرا (ع) الگويي شايسته و جامعي براي زنان جامعه امروزي است او در تمام نقش‌هاي زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي الگوي موفقي براي جامعه بشريت بوده است. 

نجفي گفت: بدون شک زنان به عنوان مربياني هستند که خداوند سبحان اين مسئوليت عظيم را بر عهدة آنها نهاده است و حقيقتاً رشد اخلاق و فرهنگ در جامعه انساني مبتني بر تلاش‌هاي صحيح آنان است. 

نجفي اظهار کرد: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران که پس از انقلاب اسلامي با نظرات انديشمندان علمي، فرهنگي و ديني تهيه شده، نسبت به برابري زنان و مردان و بهره‌مندي آنها در جايگاه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و حقوق انساني مطابق با مباني اسلامي تأکيد کرده است. 

وي ادامه داد: امروز در ايران، زنان، آزادي و اقتدار کامل در جهت شرکت در مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده مردم، دارند و به عنوان اعضاي هيأت علمي در دانشگاه‌ها در رشته‌هاي علوم پايه و علوم انساني و ديگر مسئوليت‌هاي مورد دلخواه، تلاش قابل توجهي مي‌کند. طبق آمار موجود تعداد دانشجويان دانشگاه‌ها قبل از پيروزي انقلاب اسلامي 150 هزار نفر و اکنون حدود 4 ميليون دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به تحصيل است که از اين رقم 62 درصد آن بانوان است. 

لاله افتخاري گفت: نگاه اسلام به زن، که زن نه تنها در جزيرة‌الاعرب‌ که محل بروز اسلام بود، بلکه در کشورهايي مثل مصر، روم و جاهاي مختلف، از حداقل شرايط انساني بي‌بهره بودند حتي حق حيات نداشتند و دختران را زنده به گور مي‌کردند. ولي در چنين محيطي که با اين نگاه تحقيرآميز زن را به عنوان مي دانستند که در قرآن هم به عنوان جاهيلت اولي از آن ياد مي‌شود. 

وي افزود: اسلام و قرآن برنامه‌اي آورده که زن در حقيقت به آن شخصيت و درجه‌اي که خود خداوند در آفرينش برايش درنظر گرفته است، برساند. نگاه اسلام تنها به زن مسلمان نيست بلکه به تمام جامعه بشريت است همچنين مرد و زن، پير، جوان و کودک چون در تاريخ، حقوق زنان پايمال شده است و در اسلام نگاه به حقوق انساني به زنان تقريبا لحاظ شده است با همه حقوق اعم از اقتصادي، سياسي و مالکيت و هر آنچه يک انسان فرهيخته و يک انساني که داراي عقل، استقلال و آزادي است دارد. در حقيقت اسلام همان حقوق را همچنان که براي مرد قرار داده براي زنان نيز در نظر گرفته است. 

افتخاري گفت: آنچه باعث غناي فرهنگ اسلامي و حقوق و احکام اسلام نسبت به ديگر قوانين دنيا است، اين که اسلام تنها براي زن حق را در نظر نمي‌گيرد، بلکه براي زن مسئوليت نيز قائل است. تواضع و موازنه براي زن در اسلام به عنوان يک تکليف در نظر گرفته شده است. يعني زن هم حق دارد که همه بايد به آن تعهد داشته باشد و هم يک مسئوليت نسبت به خانواده، جامعه، خدا و خودش دارد که بايد برنامه ريزي دقيق داشته باشد. 

وي با اشاره به تشکيل نشستي در پکن براي انعقاد قوانين و برنامه‌هاي مربوط به بانوان گفت: شايد اين سند، يک روزي براي يک عده از زناني که در اروپا بودند و از کمترين حقوق اجتماعي هم بهره مند نبودند، يعني حق شرکت در انتخابات (انتخاب کردن و انتخاب شدن) را نداشتند، يک نعمت بود ولي امروزه در اجلاسي که در اين يکماه در لندن برگزار شد يک عده‌اي اعتراف کردند که داراي مشکلاتي بود گزارشهايي ارايه شد حاوي از هم پاشيدن خانواده‌ها، پايمال شدن حقوق و اعمال خشونت نسبت به زنان بود که همه حکايت از اين داشت که اين سند حتي براي اروپا يک سند موفقي نبوده است. 

افتخاري گفت: بنده با مسئولان بسياري از کشورها مانند چين و ژاپن صحبتهايي در اين مورد داشتم اگر اين سند به فرض، نسخه شفابخشي براي اروپائيان باشد حتما براي ما ايرانيان و هنديان و ديگر کشورهاي آسيايي، احساس مي‌کنيم در يک خانواده آسيايي نمي‌تواند مناسب باشد. 

پرمجوت کهولي که عضو فعال و از موسسه خيريه زنان است، گفت: اين قابل ستايش است که ايران کشوري است که براي توسعه زنان بدون تاثير گرفتن از فرهنگ غربي کار مي‌کند و خيلي فعال است.
وي گفت: هند کشوري است که اينجا هم زنان نه تنها در جامعه امروز بلکه در گذشته هم فعال بوده است و مي‌توان از جهانسي کي راني (پادشاه زن منطقه جهانسي) و دُرگا، لکشمي، رادا، پاروتي خدايان هندوها از جزو زنان فعال نام برد. 

کهولي گفت: هندوستان تنها کشوري است که در زبان هندي «بهارت ما» (مادر هند) ناميده مي‌شود و اين علامتي است که در هند، زنان، احترام زيادي دارند. ولي متاسفانه امروز وضعيت زنان در کل جهان خوب نيست و همايش‌هايي مثل اين به ما يک فرصت مي‌دهد که مي‌توانيم ديدگاه‌هاي يکديگر را مبادله نمائيم و براي توسعه زنان کار مشترکي را انجام دهيم. 

سپس پروفسور اخترالواسع افزود: بنده اعتراف مي‌کنم‌ که پيشگام‌ترين کشوري که براي صلح جهاني و تقريب مذاهب اسلامي تلاش مي‌کند، جمهوري اسلامي ايران است و در اين راستا شيعيان دنيا نيز اين تلاش را استمرار بخشيده‌اند. 

غلام حسن، عضو مجلس هند لوک سبا نيز که در همايش به عنوان ميهمان ويژه حضور داشت و از تلاش‌هاي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران قدرداني کرد. 

همايش «نقش زن در جامعه»، 24 فروردين ماه در خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *