سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۷
۹
همه تردیدها درباره قتل جیمز فولی؛

مقامات سوری: "جیمز فولی" یک سال پیش کشته شده بود/ فیلمی برای انحراف اذهان

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب: 377320
بسیاری از تحلیل‌گران نیز این جریان را به طور کلی وسیله‌ای برای انحراف افکار عمومی و توقف اعتراضات علیه فرگوسن و غزه می‌دانند. یعنی همین که شما در حال خواندن این مقاله به جای مقالات دیگری درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه هستید. یعنی ذهن مردم آمریکا به جای تظاهرات ضد جنگ در کشورشان و اعتراض به قتل "مایکل براون"، نوجوان سیاه‌پوست توسط پلیس، به "قتل یک شهروند آمریکایی توسط یک مسلمان و عضو داعش" معطوف شود.
مقامات سوری: "جیمز فولی" یک سال پیش کشته شده بود/ فیلمی برای انحراف اذهان
گروه بین الملل جهان نيوز:   "جیمز رایت فولی"، خبرنگار و عکاس ۴۰ ساله آمریکایی پایگاه "گلوبال پست" و خبرگزاری فرانسه، در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲ در شمال‌ غرب سوریه در مسیر حرکت به ترکیه توسط گروه تروریستی "ارتش آزاد سوریه" ربوده شد و سپس به دست داعش افتاد. این گروه تروریستی برای آزادی فولی صد میلیون یورو تقاضا کرد.

پایگاه "گلوبال پست" جزء رسانه‌هایی است که در سوریه حضور فعالی دارد و در کنار آسوشتیدپرس، رادیو ملی آمریکا و واشنگتن پست، توسط ارتش سایبری سوریه هک شده است.

در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ گروه امنیتی که برای رسیدگی به این پرونده انتخاب شده بود، مکان نگهداری فولی را شناسایی کرد. در جولای سال جاری میلادی باراک اوباما دستور اقدام نیروهای آمریکایی برای آزادی این خبرنگار را صادر کرد. به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا پس از دستور اوباما، بالگردها، پهپاد‌ها و نیروهای "دلتا فورس" برای انجام عملیات رهایی گروگان در منطقه "الرقه" مستقر شدند. این عملیات پس از درگیری با گروگان‌گیران به اتمام رسید. روز بعد از مرگ جیمز فولی،‌ "لیزا موناکو"، مشاور ارشد باراک اوباما در عملیات‌های ضدتروریسم در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات آزادی فولی با شکست روبرو شد، زیرا گروگان‌ها در مکانی که از پیش توسط عوامل اطلاعاتی مشخص شده بود، حضور نداشته و به
اینکه گروگان‌گیران و یا آنچه مقامات غربی آن را داعش می‌خوانند، به طور مخفیانه و بدون اینکه پهپادها و تجهیزات رصدی نیروهای آمریکایی آگاهی یابند، گروگان‌ها را از محل خارج و به منطقه‌ای دیگر منتقل کنند، جای تامل دارد.
مکانی دیگر منتقل شده بودند.

اینکه گروگان‌گیران و یا آنچه مقامات غربی آن را داعش می‌خوانند، به طور مخفیانه و بدون اینکه پهپادها و تجهیزات رصدی نیروهای آمریکایی آگاهی یابند، گروگان‌ها را از محل خارج و به منطقه‌ای دیگر منتقل کنند، جای تامل دارد.

جیمز فولی اولین شهروند آمریکایی است که مرگ وی توسط داعش به طور رسمی توسط مقامات این کشور تائید می‌شود.

در موضوع کشته شدن وی کلمه‌ای شاخص جلب توجه می‌کند و آن "شهروند آمریکایی" است که این روزها مقامات آمریکایی از آن و حفاظت از جان شهروندان خود در عراق و سوریه سخن می‌گویند.

"بن رودز"، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا درکنفرانسی خبری اعلام کرد: آمریکا برای نجات شهروندانش که در "خطر فوری" قرار دارند، نیاز به دعوتنامه ندارد. فعالانه‌ آنچه برای رویارویی با این تهدید لازم است زیر نظر داریم و قرار نیست محدود به مرزهای‌ خود شویم. ما نشان داده‌ایم که اگر تهدیدات تروریستی مطرح باشد، اقدامی مستقیم علیه آن تهدید اتخاذ خواهیم کرد.

وی افزود: اگر دنبال آمریکایی‌ها بیایید، هر جایی که باشید دنبال‌تان خواهیم آمد. داعش زمانی که سر از بدن "جیمز فولی" جدا کرد، اولین "حمله تروریستی" خود علیه آمریکا را انجام داد.

باراک اوباما پیش‌تر اعلام کرده بود که آمریکا هر کاری که برای محافظت از مردم لازم باشد انجام خواهد داد و پس از انتشار ویدئوی قتل فولی اعلام کرد: ما امروز با مرگ جیمز فولی وحشت زده شدیم. داعش هیچ دینی ندارد و ایدئولوژی‌ اعضای آن فروپاشیده است. خاورمیانه باید از سرطان داعش خلاص شود.

وی تاکید می‌کند: وقتی آمریکایی‌ها کشته می‌شوند ما هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهیم تا عدالت رعایت شود. با همکاری شرکای خود هر کاری در توانمان باشد علیه داعش انجام خواهیم داد.

چاگ هگل، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: کشته شدن
مواضع مقامات آمریکایی و روش رسانه‌ای غربی‌ها این گونه است که افکار عمومی را مانند یک تسمه نقاله به جایی که خودشان می‌خواهند انتقال می‌دهند. این مسأله همراه با ناتوان کردن قوه تحلیل شنونده، خواننده و یا بیننده این تبلیغات است. تنها زمانی می‌توان موضوعات را تحلیل کرد که سیر زمانی وقایع و اتفاقاتی که در طول زمان رخ می‌دهد را با هم ببینیم و آن‌ها را در کنار یکدیگر و نه مجزا تحلیل کنیم.
جیمز فولی ورای آن چیزهایی است که تاکنون دیده‌ایم. باید برای همه چیز آماده باشیم.

"مارتین دمپسی"، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که داعش را نمی‌توان خارج از سوریه نابود کرد. نابودی این گروه با حمله به آن در سوریه ممکن است.

خبرگزاری "رویترز" در گزارشی با اشاره به مرگ "جیمز فولی" نوشت: نشانه‌هایی از طرح آمریکا برای حمله به مواضع داعش در سوریه وجود دارد که این مسأله، ایجاد تغییرات در سیاست‌های واشنگتن در قبال جنگ‌های خارجی را آشکار می‌کند.

مواضع مقامات آمریکایی و روش رسانه‌ای غربی‌ها این گونه است که افکار عمومی را مانند یک تسمه نقاله به جایی که خودشان می‌خواهند انتقال می‌دهند. این مسأله همراه با ناتوان کردن قوه تحلیل شنونده، خواننده و یا بیننده این تبلیغات است. تنها زمانی می‌توان موضوعات را تحلیل کرد که سیر زمانی وقایع و اتفاقاتی که در طول زمان رخ می‌دهد را با هم ببینیم و آن‌ها را در کنار یکدیگر و نه مجزا تحلیل کنیم.

با نگاهی اجمالی به مواضع مقامات آمریکایی که اشاره شد، می‌توان مقصد و هدف این ماجرا را دریافت. "کیتلین هایدن"، سخنگوی امنیت ملی آمریکا اعلام کرد تمام عوامل اطلاعاتی برای یافتن عامل قتل "جیمز فولی" دست به دست هم می‌دهند.

می‌توان منظور مقامات آمریکایی از این ادبیات را متوجه شود. این ادبیات، حادثه ۱۱ سپتامبر، طالبان و بن‌لادن را در اذهان تداعی می‌کند که واشنگتن آن را بهانه‌ای برای حمله به افغانستان قرار داد و اکنون ۱۳ سال از آن حادثه می‌گذرد.

اما در ۱۹ اوت سال جاری میلادی(۲۸ مرداد)، ویدئویی با عنوان "پیامی برای آمریکا" در سایت یوتیوب قرار می‌گیرد که البته پس از چند ساعت این فیلم و تقریبا تمامی کپی‌های آن از حذف یا سانسور می‌شوند.

این فیلم چند دقیقه‌ای ابتدا با بخشی از سخنرانی باراک اوباما آغاز می شود که وی در آن آغاز حملات هوایی آمریکا برای جلوگیری از پیشروی داعش در عراق را اعلام می‌کند. سپس در صحنه‌ای دیگر که در صحرایی ناشناس ضبط آن صورت گرفته است، مردی سیاه‌پوش و یک فرد سفیدپوست که به وسیله زیرنویس اعلام می‌شود "جیمز رایت فولی" است، نشان داده می‌شود. وی در حالی که در کنار مرد سیاه پوش، بر روی زانوهای خود
این روزنامه نگفته است که چه دلیلی برای این کار وجود دارد و چرا فیلم باید قطع و از صحنه‌ای دیگر شروع شود. سبکی که در هیچ یک از فیلم‌های مشابه منتشر شده گروه‌های تروریستی انجام نمی‌شود. اساسا یکی از مأموریت‌های این گروه‌ها وهن اسلام از طریق اعمال خشونت‌بار مانند سر بریدن است. علاوه بر اینها، جیمز فولی در حالی که می‌داند تا لحظاتی دیگر به بدترین وجه کشته خواهد شد، به راحتی و با حالتی بسیار آرام لب به وصیت و توصیه می‌گشاید، در حالی که هیچ لرزشی در صدای او پدیدار نمی‌شود.
نشسته است، اعلام می‌کند که مرگ قریب‌الوقوع او، نتیجه حملات هوایی آمریکا در شمال عراق است و این حملات را یک جنایت می‌خواند. همچنین خطاب به برادرش "جان" که اعلام می‌کند در ارتش آمریکا در حال خدمت است، از او می‌خواهد درباره اقداماتی که در این ارتش انجام می‌دهد بیشتر فکر کند.

پس از سخنان فولی، مرد سیاه پوش با لهجه بریتانیایی شروع به صحبت می‌کند. وی با اشاره به حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش، ادعا می‌کند که بسیاری از مسلمانان جهان حامی این گروه تروریستی هستند و حملات آمریکا حمله به مسلمانان است. وی سپس شهروندان آمریکایی را به مرگ تهدید کرده و به سراغ کشتن فولی می‌رود. از اینجای کار به بعد تردیدهای درباره صحت ویدئو وجود دارد که بسیاری کاربران اینترنتی نیز درباره جعلی بودن آن نظر داده‌اند. کسانی که تنها چند ویدئوی مشابه در زمینه این نوع از کشتار که مختص گروه‌های تکفیری مورد حمایت عربستان است دیده‌اند، به تناقضات و اختلافات در سبک بریدن سر فولی از بدنش پی برده‌اند.

صحنه بعدی که شک بینندگان را بر می‌انگیزد این است که چرا فیلم در زمان بریده شدن سر خبرنگار قطع و از زمانی که سر وی بر پشتش قرار دارد ادامه می‌یابد. روزنامه انگلیسی "تایمز" برای اینکه تا حدی به این انتقادات پاسخ دهد می‌نویسد: سر جیمز در زمانی که فیلم در حال ضبط است، بریده نشده، بلکه پس از قطع ضبط انجام شده و سر بر پشت وی قرار گرفته است. این روزنامه نگفته است که چه دلیلی برای این کار وجود دارد و چرا فیلم باید قطع و از صحنه‌ای دیگر شروع شود. سبکی که در هیچ یک از فیلم‌های مشابه منتشر شده گروه‌های تروریستی انجام نمی‌شود. اساسا یکی از مأموریت‌های این گروه‌ها وهن اسلام از طریق اعمال خشونت‌بار مانند سر بریدن است. علاوه بر اینها، جیمز فولی در حالی که می‌داند تا لحظاتی دیگر به بدترین وجه کشته خواهد شد، به راحتی و با حالتی بسیار آرام لب به وصیت و توصیه می‌گشاید، در حالی که هیچ لرزشی در صدای او پدیدار نمی‌شود.

اف‌بی‌آی و شورای امنیت ملی آمریکا این فیلم را مورد استناد می‌دانند اما شواهد موجود، صحت آن را با تردید مواجه می‌کند. یکی از این تردیدها، لحظه‌ای است که فرد سیاه‌پوش، چاقو را ۹ مرتبه و آن هم با فشار زیاد دست روی گلوی خبرنگار حرکت می‌دهد و نه تنها خونی از گردن وی نمی‌ریزد بلکه با بزرگنمایی تصویر می‌بینیم که او حتی زخمی نیز بر نمی‌دارد.

این دلایل جدا از دلایلی
در محافل سیاسی بسیار شنیده می‌شود که چرا گروه‌های ترویستی به جای کشورهای اسلامی به رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی حمله نمی‌کنند. جواب این مسأله را می‌توان با نگاهی به حادثه ۱۱ سپتامبر و وقایع پس از آن دریافت. اساسا یک ضرب‌المثل درباره محصولات ساخت آمریکا و انگلیس صدق می‌کند و آن این است: هیچگاه چاقو دسته خود را نمی‌برد.
است که به جهت محکم نبودن آن‌ها از پرداختن به آنان صرف‌نظر کردیم. مثلا برخی معتقدند که چاقو پلاستیکی است و بدنی که در انتهای فیلم نشان داده می‌شود، ماکتی بیش ‌نیست و این را شاید بتوان از حالت بدن و پاهای آن فهمید.

ممکن است این سؤال در ذهن بینندگان و خوانندگان پیش آید که سر بریده‌ای که در آخر نشان داده می‌شود را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ پاسخ برای طرفداران فیلم‌های هالیوودی روشن است. صدها فیلم وجود دارد که با ترفندهایی، اعضای بریده بدن را بسیار زیباتر از کلیپ کوتاه نشان می‌دهند.

اظهار نظر مقامات سوری که عمل ربایش فولی در کشور آنها انجام گرفته است نیز بیان‌گر واقعیات این جریان است. "بثینه شعبان"، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد می‌گوید:‌ "جیمز فولی" یک سال پیش توسط ارتش آزاد دستگیر، به داعش فروخته و سپس کشته شده بود. دمشق اطلاعات کافی در این زمینه دارد و مدارک آن را به سازمان ملل نیز ارائه داده است.

این مقام سوری با اظهارات خود نه تنها صحت این جریانات را با چالش روبرو می‌کند، بلکه بر مسأله‌ای دیگر نیز تاکید می‌کند و آن بی اهمیت بودن جان شهروندان آمریکایی برای مقامات این کشور است، اگرچه واشنگتن در ظاهر بسیار سنگ این "شهروند آمریکایی" را به سینه می‌زند.

به راستی انتشار چنین فیلمی و جوسازی و بازتاب دادن آن در رسانه‌ها با چه اهدافی صورت گرفته است؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان احتمالات زیر را مطرح کرد.

بلافاصله پس از انتشار این فیلم، رسانه‌ها اذهان را به حمایت مقامات واشنگتن از شهروندان آمریکایی در سوریه و عراق معطوف کردند. کشته شدن یک شهروند آمریکایی و خبرنگاری که با مخابره اخبار سوریه خدمت بزرگی به آگاهی مردم و کمک به بشریت می‌کند، بهانه خوبی برای ارتش آمریکا است تا با کنار زدن سد افکار عمومی که حضور نیروهای آمریکایی در عراق را به باد انتقاد گرفته‌اند، جایگاه بالاتری از کشورهای دیگر برای حضور نظامی در عراق پیدا کند. جدا از این مسأله، باراک اوباما بارها در مقابل انتقادات جمهوری‌خواهان آمریکا در زمینه حمله خودسرانه به مناطق شمالی عراق
بسیاری از تحلیل‌گران نیز این جریان را به طور کلی وسیله‌ای برای انحراف افکار عمومی و توقف اعتراضات علیه فرگوسن و غزه می‌دانند. یعنی همین که شما در حال خواندن این مقاله به جای مقالات دیگری درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه هستید. یعنی ذهن مردم آمریکا به جای تظاهرات ضد جنگ در کشورشان و اعتراض به قتل "مایکل براون"، نوجوان سیاه‌پوست توسط پلیس، به "قتل یک شهروند آمریکایی توسط یک مسلمان و عضو داعش" معطوف شود.
بدون هماهنگی با کنگره، دفاع از شهروندان آمریکایی را بهانه قرار داده است. دعوای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا به اندازه‌ای است که می‌توان اهمیت آن را در حد افکار عمومی این کشور دانست.

در محافل سیاسی بسیار شنیده می‌شود که چرا گروه‌های ترویستی به جای کشورهای اسلامی به رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی حمله نمی‌کنند. جواب این مسأله را می‌توان با نگاهی به حادثه ۱۱ سپتامبر و وقایع پس از آن دریافت. اساسا یک ضرب‌المثل درباره محصولات ساخت آمریکا و انگلیس صدق می‌کند و آن این است: هیچگاه چاقو دسته خود را نمی‌برد. گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر در سایه غفلت و عداوت برخی کشورهای عربی منطقه و توسط یک حلقه مرکزی با حمایت غربی وو صهیونیستی اعلام موجودیت کرده و از مسلمانان برای ضربه زدن به کشورهای اسلامی استفاده می‌کنند و این نیز دستمایه‌ای می‌شود برای حمله استعمارگران نوین به بلاد مسلمانان. یکی از اهداف استکبار جهانی از این وقایع را می‌توان تلاش برای کاهش جمعیت مسلمانان در جهان و اهداف اقتصادی و سیاسی آنها از این درگیری‌ها دانست. "ریچارد دیر لاو"، رئیس سابق سرویس اطلاعات انگلیس طی سخنانی در مؤسسه خدمات سلطنتی در لندن گفت: تا زمانی که مسلمانان یکدیگر را در خاورمیانه می‌کشند، چرا غرب باید نگران باشد؟ شما چرا نسبت به حرکت دولت اسلامی به سمت شهرهای شما نگرانید؟

بسیاری از تحلیل‌گران نیز این جریان را به طور کلی وسیله‌ای برای انحراف افکار عمومی و توقف اعتراضات علیه فرگوسن و غزه می‌دانند. یعنی همین که شما در حال خواندن این مقاله به جای مقالات دیگری درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه هستید. یعنی ذهن مردم آمریکا به جای تظاهرات ضد جنگ در کشورشان و اعتراض به قتل "مایکل براون"، نوجوان سیاه‌پوست توسط پلیس، به "قتل یک شهروند آمریکایی توسط یک مسلمان و عضو داعش" معطوف شود. در غیر این صورت مگر همین داعش در سوریه فعالیت نمی‌کرد؟ چرا واشنگتن در آن زمان به فکر نابودی این گروه تروریستی نیفتاد. جواب روشن است. هدف سیاست آمریکا در ضدیت با داعش در عراق دقیقا همانند حمایت از آن در سوریه است. اگر آن گونه که اوباما ادعا می‌کند برای جلوگیری از نسل‌کشی در عراق تصمیم به حمله به مواضع داعش گرفته است، آیا توقف نسل‌کشی در غزه در اولویت نیست؟

منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اصلاً قيافه‌ي اين آدم در فيلم با عكساي ديگه كه از اين فرد موجوده خيلي فرق مي‌كنه! من همون اول به اين مسئله شك كردم!!
آمریکا پارسال میخواست به سوریه حمله کنه برای برکناری اسد که مردم آمریکا و بقیه کشورها تظاهرات کردن و حمله نکرد و بازم به داعش کمک مالی و تسلیحاتی کرد حالا لابد امسال میخواد همین و بهانه کنه و به ظاهر به داعش و به واقع به ارتش سوریه حمله کنه
میلاد
United States
کثیف تر از آمریکایی های جهانخوار پیدا نمی شه
سامان
United States
دولت آمریکا کثیفه
به کل مردم چکار داری؟
Iran, Islamic Republic of
پس چرا با وی پی ان آمریکا اومدی؟؟؟؟؟؟؟؟
مرگ بر آمریکا
اون همه زن وبچه ای که به دست این گرگ ها سربریده شدن آدم نبودن احساس نداشتن ؟ خانواده نداشتن ؟ عزیز دل کسی نبودن ؟ اگر فرض کنیم فیلم واقعی هم باشه حالا قتل همین یه آمریکایی گردن کلفت فقط جنایت بوده ؟
ناهید زاهدی
کشته شدن خبر نگار آمریکا بهانه ای برای تجاوز به عراق وسوریه است.آمریکا می خواهد افکار مردم خود را ضی کند.ما نباید فریب آنان بخوریم .
United States
اونوقت چطور در یک سال گذشته از حوادث روز مناطق نا امن خاورمیانه و اتفاقات روز گزارش تهیه میکرده ؟!!