جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

انتقاد استراو ازسخنان ضدایرانی کامرون

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 387428
وزیر خارجه پیشین انگلیس با انتقاد از سخنان کامرون در مجمع عمومی درباره ایران خطاب به دولتمردان انگلیسی گفت: باید ایران را به عنوان یک شریک خوب بالقوه و یک قدرت کلیدی منطقه به رسمیت شناخت.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ «جک استراو» نماینده پارلمان انگلیس و وزیر خارجه پیشین این کشور روز چهارشنبه ۲۳/۷/۹۳ در جریان نشست اروپا و ایران در لندن گفت: باید این مسئله را بپذیریم که ایران با بسیاری از منافع راهبردی ما گره خورده است.

وی همچنین خطاب به دولت انگلیس اضافه کرد: باید بپذیریم که حتی در صورت نرسیدن به توافق در جریان مذاکرات هسته‌ای، نباید این موضوع به عنوان یک مسئله کلیدی بر روابط تهران و لندن تاثیر گذارد، در این مورد باید از فرانسه و آلمان پیروی کرد، آنها با وجود اینکه از اعضای فعال مذاکره‌ کننده‌‌اند، اما در همان حال به دنبال بسط روابط دوجانبه با ایران هستند.

استراو افزود: در واقع انگلیس به دلیل سیاستش در قبال جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر عدم تشویق تجاری است، به خود صدمه وارد می‌کند در حالی که می‌توان تحت رژیم تحریم‌ها نیز اقدام به تشویق تجاری با تهران کرد.

وزیر خارجه اسبق انگلیس با اشاره به کاهش صادرات انگلیس به ایران از ۷۵۹ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۱۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ میلادی اضافه کرد: ما باید امیدوارانه برای زمان مناسب آماده باشیم تا زمانی که تحریم‌های تهران لغو و روابط اقتصادی و سیاسی این کشور شروع به عادی شدن کند.

وی همچنین با ابراز خوشحالی از دیدار دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی ایران در سطح سران دو کشور صورت گرفت، با لحنی انتقادی این پرسش را مطرح کرد که آیا واقعاً معقول و یا لازم بود که کامرون در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل از کلمات تند (درباره ایران) استفاده کند؟

استراو با بیان اینکه نخست‌وزیر انگلیس در سخنانش در مجمع عمومی به عدم توافق‌های جدی بین لندن و تهران اشاره کرد، گفت: ما با توجه به آثاری که این سخنان می‌تواند بر روابط دوجانبه و راهبردی داشته باشد، باید با دقت از زبان خود استفاده کنیم.

استراو تصریح کرد: باید ایران را به عنوان یک شریک خوب بالقوه و یک قدرت کلیدی منطقه به رسمیت شناخت.

وی با یادآوری مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی در سال‌های گذشته و حضورش در این مذاکرات گفت: روند این مذاکرات که به دنبال انتخاب احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۵ میلادی (به ریاست جمهوری) بدون نتیجه ماند، نمونه‌ای از از دست دادن فرصت‌ها و تخریب‌ روابط است.

استراو گفت: در زمانی که مذاکرات در سال ۲۰۰۵ میلادی بی‌نتیجه ماند، ایران کمتر از ۲۰۰ سانتریفیوژ داشت اما در حال حاضر که مذاکرات از سرگرفته می‌شود ایران دارای ۱۸ هزار و ۸۰۰ سانتریفیوژ است.

وزیر خارجه پیشین انگلیس ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک، در زمان و مهلت تعیین شده بتواند به توافق منجر شود.

استراو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه گفت: «قضاوت من این است، با توجه به حقایق عینی در این منطقه که در حال وقوع هستند، نقش ایران در حال گسترش است و این به معنای آن است که باید با ایران کار کرد و نه اینکه در مقابل آن قرار گرفت؛ هرچند که این رهیافت ممکن است دارای خطراتی باشد اما فراهم‌کننده فرصت‌های زیادی برای ما و ایران است.»

جک استراو با یادآوری تحولات منطقه‌ای و مفاهیم جدید ژئوپلتیکی صورت گرفته، گفت: این شرایط ضرورت رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران را بیشتر کرده و نباید این فرصت ایجاد شده از بین برود.

وی اضافه کرد: ایران و غرب در بسیاری از موارد دارای منافع راهبردی هستند، از جمله افزایش تهدید گروه تروریستی وحشی داعش برای امنیت منطقه و جامعه بین‌الملل، از نمونه‌های آن است.

وزیر خارجه پیشین انگلیس افزود: مطمئن هستم برای ایران و جامعه بین‌الملل رسیدن به یک توافق بهتر از نرسیدن است که این بهتر بودن برای امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه نیز صدق خواهد کرد.

وی گفت: همانطور که آقای ظریف وزیر خارجه ایران نیز گفته، نباید فرصت ایجاد شده در این زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای را از دست داد و در صورت رسیدن به این توافق، آغازی برای لغو تحریم‌ها و باز شدن فضایی برای تجارت خواهد بود.

استراو با بیان اینکه هیچ کس دقیقاً نمی‌تواند پیش‌بینی کند در صورت نرسیدن به این توافق در مهلت تعیین شده تا آخر نوامبر چه اتفاقی خواهد افتاد، اضافه کرد: احتمال افزایش فشارها از سوی کشورهای اروپایی ممکن است از جمله عواقب نرسیدن به این توافق باشد.

وزیر خارجه پیشین انگلیس همچنین گفت که تنها شمار اندکی از مردم این کشور از جمله بسیاری از سیاستمداران نسبت به اهمیت جایگاه ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی، انسانی و اقتصادی آن آگاه هستند.

وی با بیان اینکه ایران از یک حس قوی متکی به نفس برخوردار است، اعتراف کرد که این حس در طول سالیان طولانی به واسطه رفتار قدرت‌های غربی از جمله انگلیس زخمی شده است.

استراو خاطرنشان کرد: اشغال ایران در طی جنگ جهانی دوم از سوی شوروی سابق و انگلیس، کودتای نظامی بریتانیا علیه مصدق نخست‌وزیر قانونی ایران در سال ۱۹۵۳ میلادی، برخی بدفهمی‌ها درباره قدرت‌های اجتماعی و اقتصادی در ایران که منجر به انقلاب ۱۹۷۹ میلادی شد و حمایت غرب از تجاوز عراق علیه ایران بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ میلادی آثار و میراث عمیقی را در بین ایرانیان برجا گذاشته است که سوءظن به قدرت‌های خارجی از آن جمله است.

به گزارش فارس، نخستین «مجمع ایران و اروپا» با عنوان «آماده سازی برای سرمایه‌گذاری و تجارت بعد از تحریم‌ها» روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور شمار زیادی از سیاستمداران، صاحب‌نظران و دست‌اندر‌کاران اقتصادی در لندن گشایش یافت.

علاوه بر «جک استراو» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس و نماینده مجلس عوام این کشور، «اوبر ودرین» وزیر امور خارجه پیشین فرانسه و «ریچارد دالتون» دیپلمات سابق انگلیسی و عضو موسسه مطالعاتی «چتم هاوس» از جمله سخنرانان این همایش بودند.

این همایش دو روزه نزدیک به ۶۰ سخنران داشت که شماری از متخصصان و صاحبان کسب و کار ایرانی از جمله آنها بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *