جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۷
۲۸
در حاشیه بی‌توجهی به شرط شورای عالی فضای مجازی

آیا ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه، غیرقانونی است؟

پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 377429
علی‌رغم مخالفت شورای عالی فضای مجازی به عنوان تنها نهاد بالادستی سیاستگذار در حوزه سایبر، خدمات نسل سوم تلفن همراه با حضور شخص وزیر ارتباطات، مدیران دو اپراتور ایرانسل و همراه اول رونمایی شد.
آیا ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه، غیرقانونی است؟
به گزارش جهان، براساس پیوست ابلاغی حکم رهبر انقلاب به شورای عالی فضای مجازی ارائه خدماتی نظیر افزایش پهنای باند اینترنت و ارائه خدمات نسل جدید ارتباطی، منوط به تأمین زیرساخت داخلی و شبکه ملی اطلاعات شده است.

به نوشته کیهان، پس از بی‌اعتنایی وزارت ارتباطات به جلسات کارشناسی برگزار شده با حضور اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی، دبیر این شورا در نامه‌ای به شخص وزیر ارتباطات، تقابل راه‌اندازی خدمات نسل سوم تلفن همراه بدون تامین زیرساخت‌های لازم مصرح در احکام قانونی ابلاغی و تهیه پیوست فرهنگی- اجتماعی را متذکر شد که بر حسب اطلاعات به دست آمده تاثیری در حرکت خلاف قانون این وزارتخانه نداشته است.

واکنش سخنگوی دولت به بی‌توجهی وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی

اما از سوی دیگر، محمد باقر نوبخت در یک برنامه تلویزیونی به گلایه اعضای شورای عالی فضای مجازی درباره اینکه در سیاست‌های کلان حوزه ICT باید از شورا تبعیت شود اما در اقدامات اخیر وزارت ارتباطات از جمله صدور پروانه نسل سوم تلفن همراه و تاخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، مستقل از شورا عمل ‌شده‌ است، گفت: این شورا، ضوابط، آیین‌نامه‌ها، خط مشی و سیاست‌های لازم را تصویب می‌کند و بدون تردید مصوبات شورا هرچه باشد از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد و همه موظف به اجرا هستند.

سخنگوی دولت یازدهم افزود: کاش اعضا و دبیر شورای عالی فضای مجازی موردی را بیان می‌کردند که شورا موضوعی را تصویب کرده و سپس قوه مجریه یا دستگاه‌ها برخلاف آن عمل کرده باشند.

وی ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی دبیر دارد و دبیر باید موضوعات را مطرح کند که هر بار شورا تشکیل جلسه‌ داده تصمیم‌هایی گرفته شده است. دبیر باید هر موردی که فکر می‌کنند لازم است را به شورا بیاورد.

نوبخت تصریح کرد: انتظار ما همین است که دبیر شورا موضوعات مهم را به ترتیب اولویت لیست کند.

سخنگوی دولت در واکنش به اینکه، در نتیجه می‌گویید عدم تصویب طرح‌های لازم تقصیر دبیر شورا است، گفت: بحث قصور و تقصیر نیست؛ اما هر شورایی که تشکیل می‌شود دبیرخانه‌ای دارد که آن دبیرخانه باید موضوعات را مطرح کند.

نوبخت خاطر نشان کرد: وقتی موضوعی در شورا مطرح، رای‌گیری و تایید شد مگر می‌شود دستگاه اجرایی برخلاف آن عمل کند، بنابراین اینطور نیست که دستگاه‌ها بی‌توجه به شورا عمل کرده باشند.

درخواست جلسه فوق‌‌العاده برای مجوز نسل سوم

در همین حال، دادستان جدید کل کشور، طی نامه ای به ریاست جمهوری، خواستار تشکیل جلسه شورای‌عالی فضای مجازی به منظور بررسی ابعاد مختلف نحوه اعطای مجوز خدمات نسل سوم تلفن همراه و اتخاذ تصمیم در مورد آن شد.

خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که با توجه به نگرانی و ابهاماتی که اخیرا در خصوص تهدیدات احتمالی ناشی از اعطای مجوز نسل سوم تلفن‌های همراه در جامعه ایجاد شده است، دادستانی کل کشور بعنوان مدعی العموم و حافظ حقوق عمومی، چه واکنشی نسبت به این موضوع داشته است؟ گفت: آنچه که موجبات نگرانی اقشار مختلف جامعه را در مورد خدمات نسل سوم تلفن همراه فراهم کرده، هراس از اصل تکنولوژی نیست. بلکه نگرانی از این جهت است که قبل از فراهم شدن امکان مقابله با آسیبهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از این تکنولوژی، نسبت به توسعه آن اقدام شود.

وی افزود: مراجع معظم تقلید نیز اصل موضوع را غیر شرعی اعلام نکرده اند، بلکه اقدامات ناهماهنگ، عجولانه و بدون فراهم کردن زمینه فرهنگی را در این خصوص غیر شرعی دانسته‌اند.

وی تصریح کرد: بنده نیز معتقدم این اقدام نباید توسط یک دستگاه و بدون هماهنگی با سایر نهادهای ذیربط انجام شود. وزارت ارتباطات می بایست قبل از اعطای مجوز ، موضوع را در شورای عالی فضای مجازی که تمام نهادهای ذیربط در آن عضویت دارند و عالی ترین مرجع تصمیم گیری درخصوص مسائل فضای مجازی است، مطرح می کرد.

بر همین اساس، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی که اخیراً به سمت دادستانی کل کشور منصوب شده اند، طی نامه ای به ریاست محترم جمهوری، خواستار تشکیل جلسه شورایعای فضای مجازی بمنظور بررسی ابعاد مختلف نحوه اعطای مجوز خدمات نسل سوم تلفن همراه و اتخاذ تصمیم در مورد آن شده اند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در ادامه افزود: لازم می دانم به این نکته اشاره کنم که نرم افزارهای ارتباطی خارجی مانند وایبر و واتس اَپ نیز در حقیقت یک نوع اپراتور مجازی می باشند که امکاناتی مشابه خدمات نسل سوم تلفن همراه را ارائه می دهند و متأسفانه بدون مجوز و بدون هرگونه نظارتی در کشور ما مشغول فعالیت می باشند.

وزیر محترم ارتباطات، در مصاحبه‌ای که اخیرا راجع به خدمات نسل سوم تلفن همراه داشته اند ، اعلام کردند: ما آن دسته از فعالیت های اپراتورها را که نمی توانیم بر آن نظارت داشته باشیم (مانند ارسال ویدئو و ارتباط تصویری) ممنوع و مسدود کرده ایم" این در حالی است که شرکت های آمریکایی و صهیونیستی مانند واتس اپ و وایبر بدون هرگونه نظارتی در این عرصه فعالیت دارند و بر این اساس فعالیت این شرکت ها نیز باید در کشور ما ممنوع شود.

شایان ذکر است پیش از این نیز، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، ریاست جدید کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هنگام تبیین برنامه های خود، در حضور ریاست قوه قضائیه و در مراسم تودیع و معارفه‌اش به عنوان دادستان جدید کل کشور ضمن تأیید و تأکید بر کنترل هایی که توسط دادستانی کل کشور در فضای مجازی اعمال می‌شده است، اظهار کرده بود: این کنترل ها در دوره جدید نیز مورد توجه و پیگیری قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه آزاد گذاشتن محتوایی که با اخلاق و امنیت عمومی در فضای مجازی در تضاد است را یکی از مصادیق مهم تضییع حقوق عامه برشمرده و اعلام کرده بود: «مسئله حقوق عامه و حقوق عمومی مسئله بسیار با اهمیتی است. امروز، مسئله فضای مجازی که مورد تأکید دوستانمان در دادستانی کل کشور است، از محورهای اساسی حقوق عمومی می باشد. در فضای مجازی آزاد گذاشتن آنچه که با اخلاق و امنیت عمومی در تضاد است، یکی از جلوه ها و مصداق های تضییع حقوق عمومی است که برخورد با آنها از محورهای برنامه های دادستانی کل کشور خواهد بود».

حجت الاسلام رئیسی، در ادامه عنوان کرده بود که برخورد با این تضییع کنندگان حقوق عمومی حتماً برای ما از جایگاه دادستانی کل کشور و بعنوان مدعی العموم ، یک مسئله محوری و اساسی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به نظر من همون نسل يك موبال (سيستم آنالوگ با سيگنالينگ FM) رو فقط آزاد بگزارند ديگه عالي ميشه... چون توي اين سيستم ديگه امكان ارسال هيچ نوع ديتايي به جز صدا وجود نداره و مشكلات حل ميشه ... حالا درسته بقيه كشور ها از الان به فكر زير ساخت و مقدمه چيني نسل ٥ هستند (مثل كره جنوبي) به ما هيچ ارتباطي نداره، شايد بخوان بميرن به ما چه...
راستي.... يكي از اهداف مهم بعضي از رشته هاي مهندسي مثل برق گرايش مخابرات و الكترونيك حر كت به سوي همين نسل هاي آينده موبايل هستش... به نظر من اين رشته ها رو هم تعطيل كنيد چون ظاهراً دارن كار خلاف انجام ميدن...
بسم الله ! فک کردين پهباد اسرائيل رو تحصيلکرده هاي کدوم رشته رادارشو ساختن (يا حالا مونتاژ کردن) که رد يابي شد ؟!
روي داعش رو سفيد نکنين با اين مزخرفات :|
شروین
Iran, Islamic Republic of
به نظرم دوستمون به طعنه گفتن
محمد
چه ربطی داره برادر؟!
در توانایی ایرانی ها شکی نیست اما اینکه اینقد واسه یه نسل قدیمی و سوخته (3g) اینقد هیاهو میکنن جالبه!
موضوع اینه که تکنولوژی که قدیمی میشه میاد ایران تازه باهاش مخالفتم میشه! :|
سانا
عزيزم جوش نيار . اين بنده خدا داره از اين رشته ها حمايت ميكه دوباره نظرشو بخون
سانا
من تخصصم it هست . سنم 22 .پس حضرات شما به اندازه من تو اجتماع جوون ها و تكنولوژي نيستيد . كسي كه بخواد خلاف شرع كنه صدتا راه بلده كه گفتنش قابل پخش نيست . انقدر با اين حرفا جلوي پيشرفت مملكتو نگيريد .
ايران پيشرفته بيشتر به درد اسلام ميخوره تا ايران دور از تكنولوژي
اين پيام رو بنده نوشتم و خودم دكتراي مخابرات دارم چندين مقاله و پتنت بين المللي ... لطفا دوباره بخونيد متن رو
مهدی
بابا کجایی!
داره از افعال معکوس استفاده میکنه.
تارینه
ابطال مجوز تماس تصویری رایتل کار بسیار ستودنی بود.حداقل تازمانی که کاملا فرهنگ سازی نشده باشه...که بعید میدونم هیچ وقت تو ایران این فرهنگ جا بیفته!!
از وقتيكه اينترنت وارد ايران شد نرم افزار ياهو مسنجر امكان ارتباط تصويري رو داشت

اين مخالفت امثال شما ها كه فقط دسترسي مردم به فناوري واقعا جاي بسي تعجبه
میشه بفرمایید کی فرهنگ سازی میشه؟
حداقل ما زمانش رو دونسته باشیم. یا میخواد مثل جریان ماهواره بشه
رایتل را لغو کردید چی شد؟
جاش تانگو و واتس آپ و وایبر و لاین و وی چت و ..... آمدند.
آقایون کی می خواهید این را بفهمید که جلوی تکنولوژی را نمی توان گرفت
حالا که یه وزیر شجاع امده سر کار و می خواد به دغدغه چندین ساله ما ایرانی ها مبنی بر افزایش سرعت اینترنت و ارائه خدمات نسل سوم موبایل پایان بده شما متهجرها نمی گذاری.
وای که ما از دست شما باید بذاریم از ایران بریم این تنها راه
United States
اینترنت پرسرعتمون چیه که بخواد این باشه
این سیتم ها تا زمانی که در مردم فرهنگ سازی نشده به بیراهه میرود یعنی استفاده غلط از ان میشود....... مسبوبه سابقه است
آقا من دانشجوئم يه عالمه هم فيلماي خوب آموزشي رو نت هس که ميخوام دانلود کنم نمونه اش سايت مکتبخونه يا سايت آموزشاي دانشگاه MIT يا برکلي که با اين سرعت نت بخوام همه فيلمايي رو که لازمم ميشه بدانلودم موهام رنگ دندونام شده تا بخاد تموم شه ! به خدا استفاده خوب هم ميشه از اينترنت کرد ، شما رو به خدا اينقد تنگ نظر نباشيد ، ؟! اگه عرضه شو دارين نظارت رو بيشتر کنين ندارين هم شعار ندين ! ماهواره تو اين مملکت آزاده که نصف ملت ميشينن فيلماي مزخرف شبکه هاي فارسي رو ميبينن و گند زده ميشه به خونواده و غيرت و حيا اونوقت شما گير سرعت اينترنتين که هزار استفاده بهتر ميشه ازش کرد ؟
كي اهميت ميده؟!!
...
دو کلمه حرف حساب. ولی کو گوش شنوا
احسنت
متاسفانه یا خوشبختانه در مقابل پیشرفت تکنولوزی
نمی شود مقاومت کرد .
من میگم که کلا سیستم تلفن و موبایل رو قطع کنید اخه میشه باهاش غیبت کرد و دروغ گفت.نظرتون چیه چشم و گوش مردم رو هم بزنید ناکار کنید تا یه وقت گناه نکنن...جوانان ایران باید برای حمایت از دولت به پا خیزند.
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام.
اساتیدی که دم از فرهنگ و اینا می زنند و تو مجلس هم نطق می کنند که اگه نسل سوم آزاد بشه ما وزیر رو استیضاح می کنیم و فلان و فلان فلان .
همه موافق افزایش پهنای باند هستند. توجه فرمودی . همه .
اینترنت دیگه ماهواره نیست که 95 درصدش خوب نباشه یا توش بحث باشه و ...
دنیای الان رو اینترنت و ارسال و دریافت داده کار می کنه .
چی چی میگین اول فرهنگ بعد فلان کار .

اساتید ...
حتما از نظر شما ما باید حالا حالا با این سرعت چرت به اینترنت وصل بشیم تا مثلا شما ها بیاین و فرهنگ استفادش رو درست کنید.
انگار الان کسی اینترنت پر سرعت نداره.
این حرفا خیلی قدیمی شده.
فرهنگ در کنار افزایش امکانات رفاهی .
خیلی عقب افتاده اید
هرموقع اینگونه تکنولوژیها در هرکشوری بیاید امکان عدم استفاده صحیح وجود دارد و نمیتوان برای ارائه ان زمان مشخصی در نظر گرفت در ضمن ابتدا باید وارد شود سپس فرهنگ سازی کرد مثل ویدئو
این اصولگرایان گاهی برای ساکت کردن دیگرا ن میگویند جز مسائل اصلی جامعه که بنظر آنها مسائل اقتصادی است نباید چیزی مطرح شود ولی می بینیم الان جز گیر دادن به وزیر علوم وارشاد وارتباطات انگار دغدغه دیگری ندارند.
اینترنت حجمی با قیمت بالا غیر قانونی نیست که کسی دلش بلرزه؟؟!!!
علی
بهتر علامت های و سمبل های ریاضی رو هم از کتاب ها بردان چون برخی از آنها بیش از اندازه غیر اخلاقی اند و به دانش اموز حس خوبی منتقل نمی کنند
خطرناک است وبس اینها قصد برهم زدن وسلب اسایش را دارند وخیلی خوشگل دارند مردم را اغفال می کنند
بهراد
Iran, Islamic Republic of
لطفا جلوی محرومیتهای مردم از هر نوع پیشرفت و بخصوص تگنولوژی ارتباط رو نگیریند چرا انقدر میترسید؟؟