جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ایران در ردیف ۱۰ کشور نخست دارویی جهان

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 392828
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بسیاری از داروهای تولید داخل در زمره ۱۰ کشور نخست و یا حتی دوم و یا سوم دنیا قرار دارد، از هدفگذاری برای تولید داخلی ۵ درصد داروهای وارداتی خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهدی پیر صالحی مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های بین المللی که متاسفانه علیه کشورمان اعمال شد از لحاظ تامین مواد اولیه و یا داروهای ساخته شده ما را دچار مشکلات و معضلاتی کرد و با توجه به اینکه تحریم‌های بانکی مشکلات ما نیز در تامین دارو بیشتر بود.

وی گفت: اما خوشبختانه شرکت‌های داخلی ما با پیشرفت‌هایی که داشتند توانستند این تحریم‌ها را برطرف و داروها را تامین کنند و این باعث شد در برخی از داروهای (hi-tech) که وابسته به کشورهای دیگر بودیم شرکت‌های ما تلاش کنند و موفق شدند بسیاری از داروها را در داخل کشور تولید کنند.

پیرصالحی در ادامه اظهار داشت: در زمینه داروهای (hi-tech) حدود ۴۰ داروی ثبت شده وجود دارد و امسال نیز ۱۶ داروی در لیست ما قرار دارد و بسیاری از این داروها در زمره ۱۰ کشور اول و یا حتی دوم و یا سوم دنیا قرار دارد و داروی فاکتور ۷ ( ریکامویلند) از سال گذشته به صورت تولید داخل شد و تولید داروی فاکتور ۸ نیز امسال در داخل کشور انجام شده است و توزیع آن به صورت محدود شروع شده است و از سال آینده امیدواریم جایگزین داروی وارداتی شود.

مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در ادامه عنوان کرد: داروهای غیر از (hi-tech) نیز که مورد مصرف بود، سال گذشته حدود ۵ داروی اونکولوژی یا ضد سرطان جدید وارد تولید کشور شد و امسال نیز در زمینه واکسن‌ها سرمایه گذاری خوبی شده است.

پیر صالحی خاطرنشان کرد: داروهای تولید داخل ما ۹۵ درصد است که بازار را تامین می‌کند و حدود ۵ درصد داروهای ما وارداتی هستند و عمدتاً این داروها گران قیمت هستند ولی خوشبختانه هدف گذاری شرکت‌های تولید داخلی، تولید ۵ درصد داروهای وارداتی است که توفیقاتی خوبی هم در این زمینه داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *