جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

اختلاف نظر اوباما با نظامیان آمریکایی/ وقتی برخورد با داعش فقط سیاسی است

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب: 381018
شواهد نشان می‌هد که اوباما با فرماندهانی که قرار است هدایت جنگ جدید آمریکا علیه داعش را برعهده بگیرند در یک راستا قرار ندارند.
اختلاف نظر اوباما با نظامیان آمریکایی/ وقتی برخورد با داعش فقط سیاسی است
گروه بین‌الملل جهان نيوز: روش‌های =یشنهادی مواجهه با داعش اینک به موضوعی اختلافی میان سیاسیون دولت اوباما با نظامیان آمریکای تبدیل شده است. بررسی این اختلاف نظرها از آنجایی‌که نیت واقعی اوباما را در مبارزه با داعش نشان می‌دهد حائز اهمیت می‌باشد.

روزنامه آمریکایی دیلی بیست با اشاره به اختلافاتی که بین دولت باراک اوباما و ژنرال‌های آمریکایی به وجود آمده، گزارش داد که کاخ سفید تلاش دارد تا شکاف به وجود آمده بین رئیس جمهور آمریکا و ژنرال ارشد وی را به نوعی تفسیر کند؛ اما شواهد نشان می‌هد که اوباما با فرماندهانی که قرار است هدایت جنگ جدید آمریکا علیه داعش را برعهده بگیرند در یک راستا قرار ندارند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقامات ارتش آمریکا و اعضای کنگره برای چندین هفته است که به صورت محرمانه اعتراض دارند که اوباما ظاهراً تمایلی ندارد تا منابع لازم برای تحقق هدفش که شکست داعش است را به کار گیرد.

پیش از این نیز دیگر روزنامه معروف آمریکایی از وجود اختلافاتی میان اوباما با نظامیان آمریکایی خبر داده بود.

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: «لوید آستن» فرمانده آمریکایی که فرماندهی ارتش آمریکا را در کشورهای عراق، سوریه و افغانستان برعهده دارد، یک راهبرد جنگ را پیشنهاد کرده که بر اساس آن تعداد اندکی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا در کنار نیروهای امنیتی عراقی و کُرد با تکفیری های داعش مبارزه کنند، اما اوباما توصیه وی را رد کرده است.

از میان اظهارات مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی ، موارد ذیل را اصلی ترین بخش این اختلافات محسوب می شود:

الف: اعزام و یا عدم اعزام نیروی زمینی برای جنگ داعش؛ اوباما با اعزام نیرو مخالف است ولی نظامیان معتقدند برای از بین بردن کامل داعش باید اقدام به اعزام نیروی زمینی کرد.

ب: اختلاف در حمایت از مخالفان بشار اسد؛
اوباما اصرار دارد که باید برای مقابله با اسد تجهیزات نظامی و تسلیحاتی مخالفان به قول خودشان میانه‌رو را افزایش داد و همچنان از درگیری مستقیم با ارتش سوریه پرهیز کرد. این در حالی‌ست که در این خصوص نیروهای اطلاعاتی آمریکا به شدن مخالف این حمایت هستند. چنانچه هافینگتون پست با اشاره به مخالفت مخفیانه «سیا» به راهبرد اوباما درباره سوریه که شامل آموزش و تجهیز مخالفان سوریه می‌شود، نوشت که این مخالفت از چندین عامل نشأت گرفته شده است. در این گزارش آمده است: پیشتر به صورت محرمانه معارضان سوری را به دستور کاخ سفید تجهیز کرده بود اما با پیشروی درگیری‌ها در سوریه به این نتیجه رسیدند که جنگجویان در سوریه به طرز فزاینده‌ای آشفته و افراطی هستند و سلاح‌هایی که آمریکا فراهم کرده به دست مبارزان بسیار افراطی‌تر در سوریه افتاده است.

اما چرا اوباما نظر نظامیان آمریکایی را نمی‌پذیرد؟ به نظر می‌رسد برای اوباما اهداف سیاسی مبارزه با داعش بسیار بیشتر از دستاوردهای حقیقی نظامی مقابله با داعش اهمیت دارد.

نتیجه جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت اوباما به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای ریاست‌جمهوری وی رسیده است. نظرسنجی مشترک روزنامه سی‌بی‌اس و نیویورک تایمز چند روز قبل منشتر شد که بر اساس آن محبوبیت مسئول اول کاخ سفید اکنون به ۴۱ درصد کاهش یافته؛ رقمی که در زمان اعلام کشته شدن اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱، ۷۲ درصد بود.

اوباما از منظر نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا اکنون رقابت سختی با سلف خود دارد؛ جورج بوش طی نظرسنجی سال ۲۰۰۶ محبوبیت ۳۷ درصدی را به نام خود ثبت کرده که از این منظر با محبوبیت ۴۱ درصدی اوباما رقابت شانه به شانه‌ای دارند.

۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور اعلام کرده‌اند که باراک اوباما در قبال «سازمان تروریستی داعش» به اندازه کافی محکم و قاطع نبوده است.

بدین ترتیب اوباما تنها به دنبال نشان دادن یک اقتدار صوری در مقابل داعش است تا اقتدار زیر سوال رفته خود را در حوزه سیاست خارجه بازسازی کند. اوباما که با شعار دوری از جنگ مجدد اعتماد شهروندان آمریکایی را بدست آورده اینک نمی خواهد متولی یک جنگ جدید بشود. اما وی اینک در تناقضی خاص متهم به ضعف و عدم قاطعیت در سیاست خارجه و به خصوص مبارزه با داعش است. تناقضی که رییس جمهور آمریکا را آنقدر گیچ کرده که نمی تواند میان اهداف سیاسی و تاکتیک های نظامی مبارزه با داعش هماهنگی ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا و همه نیرنگ های آن
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
داعش رو خودشون تاسیس کردند حالا تیم چه انتظاری است که داشته باشیم تا نابود کنند داعش را؟؟؟