چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰
۱

ویژگی‌های «خواب بد» از منظر طب سنتی

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 397318
یک دستیار طب سنتی ایران ویژگی‌های «خواب بد» از منظر طب سنتی از جمله خواب‌های «عَیلوله»‌، «حَیلوله» و «فَیلوله» را تشریح کرد و گفت: خوابیدن دائم بر روی صورت باید اجتناب کرد زیرا باعث کاهش جریان خون پوست و چروکیدگی پوست می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، خواب نیاز ضروری انسان است و میزان آن در هر گروهی تفاوت دارد. خواب تمامی نیروهای طبیعی بدن شامل هضم، متابولیسم و جذب را تقویت می‌کند، همچنین قوای مغزی را نیز تقویت می‌کند و به ترمیم سول‌های بدن می‌پردازد.

مرضیه جباری، پزشک، دستیار تخصصی طب سنتی در سایت انجمن تحقیقات طب سنتی ایران درباره خواب می‌گوید: علت خواب وجود رطوبت معتدل در مغز است که باعث بی‌حرکتی می‌شود. البته‌ این بی‌حرکتی شامل ریه، قلب و سیستم گوارشی نمی‌شود.

بهترین زمان خواب ۳ ساعت بعد از صرف غذاست، بنابراین فرد نیم ساعت پس از شام خوردن، کمی راه برود تا غذا در قعر معده جا بگیرد، خواب روز نیز نباید بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد چرا که خوابیدن در ساعات پایانی روز موجب اختلال در خواب شب می‌شود و موجب اختلال دستگاه گوارش، سنگینی و کسالت می‌شود.

بهترین زمان خواب ساعت ۱۰ شب تا طلوع آفتاب است و تنفس نسیم صبحگاهی انرژی‌های سه گانه را افزایش می‌دهد که برای سلامتی ضروری است.

ویژگی‌های خواب بد از منظر طب سنتی:

۱. خواب در حال گرسنگی: در گرسنگی معده خالی است و غذایی برای هضم وجود ندارد. بنابراین از آنجایی که ‌این حرارت نمی‌تواند بیکار باشد در اخلاط و رطوبات بدن تصرف می‌کند و موجب تحلیل آنها، لاغری و در نهایت باعث ضعف حرارت غریزی می‌شود.

۲. خواب در روز: خوابیدن در روز مضر است زیرا به دلیل روشنایی هوا‌، خواب عمیق در روز ایجاد نمی‌شود و هضم غذا دچار اختلال می‌شود، به عبارتی غذا در معده فاسد می‌شود. بَد رنگ شدن پوست‌، سُستی بدن‌، احساس کسالت‌، کاهش اشتها و بدبویی دهان به دلیل فاسد شدن غذا در معده است. خواب روز در زمستان ضرر بیشتری دارد و باعث‌ ایجاد بیماری‌های رطوبی و نزله می‌شود. اما خواب روز برای فردی که عادت به خوابیدن در روز ندارد و به سبب کاری، شب را بیدار مانده باشد‌، چندان مضر نیست. افرادی که عادت به خواب روز دارند باید به صورت تدریجی عادت خود را تغییر دهند.

۳. خوابیدن بر پُشت: به پُشت خوابیدن باعث جریان فضولات بدن به غیر مجاری اصلی خود می‌شود و باعث ‌ایجاد کمر درد‌، نزله‌، بی‌خوابی‌، کابوس و .. می‌‌شود.

۴. خوابیدن دائم بر روی صورت: از خوابیدن دائم بر روی صورت باید اجتناب کرد زیرا باعث کاهش جریان خون پوست و چروکیدگی پوست می‌شود.

۵. خواب «عَیلوله»‌، «حَیلوله» و «فَیلوله»: «عَیلوله» خواب پس از نماز صبح است که موجب بیماری می‌شود، به ویژه اگر بلافاصله پس از اذان صبح باشد.

«حَیلوله» به خواب پس از اذان ظهر می‌گویند که خواب مضری است و باعث فراموشی می‌شود.

«فَیلوله» خواب آخر روز و پیش از اذان مغرب است و باعث بیماری‌های زیادی می‌شود.

۶. خوابیدن به صورتی که برخی از اعضای بدن در آفتاب و برخی در سایه باشند‌، موجب بیماری می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محبو به
پس چطوری بخوابیم ؟