جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۲۶
بررسی آماری تحریم های ایران؛

پس از توافق هسته‌ای چند درصد از تحریم‌ها رفع می‌شود؟ +نمودار

شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 417919
برآورد مذاکرات اخیر هسته ای و دستیابی به توافقی در این باره نشان می دهد که علی رغم رفع احتمالی تحریم هایی که به واسطه عدم توقف برنامه هسته ای کشورمان تحمیل شده است، همچنان شمار کثیری از تحریم های بین المللی پابرجا خواهد ماند.
پس از توافق هسته‌ای چند درصد از تحریم‌ها رفع می‌شود؟ +نمودار
گروه سیاست جهان نيوز: با وجود گذشت چندین روز از وضع بیانیه لوزان میان ایران و شش قدرت جهانی، واکنش های بین المللی به این رخداد همچنان ادامه دارد. منتقدین به این بیانیه در سطح ایران، آمریکا و برخی اعضای جامعه بین المللی هر یک از زوایایی به این اتفاق نظر نگریسته و به تحلیل آن می پردازند. موافقین این رویداد نیز به اشکال ممکن در پی توجیه آن بر آمده و این امر را بهترین توافق ممکن میان طرفین ارزیابی می کنند.

فارغ از انتقادها و حمایت های موجود از بیانیه لوزان یکی از مباحث کلیدی مناقشه برانگیز میان طرفین نحوه چگونگی رفع تحریم ها و تعداد آن هاست. مقامات جمهوری اسلامی صراحتا اعلام نموده اند که تمامی تحریم ها می بایست در روز وضع توافق نهایی از میان برداشته شوند، این در حالی است که طرف مقابل نظرات متعدد و متفاوتی را در این باره اتخاذ کرده است. نکته حائز اهمیت دیگر در این باره این که در صورت اعمال رفع تحریم ها آن گونه که مقامات کشورمان مایلند اساسا چه میزان از تحریم های تحمیل شده بر ایران برداشته خواهد شد؟ چرا که مطابق آن چه که در بیانیه لوزان آمده است در صورت موفقیت صددرصدی طرفین در وضع یک توافق، صرفا تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران برداشته خواهد شد و مابقی تحریم ها پابرجا خواهد ماند.

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا نیز بارها بدین مسئله اشاره کرده و صراحتا گفته است: «...اجازه بدهید درباره این مساله شفاف حرف بزنم. هیچ معامله بزرگی با ایران وجود ندارد. مذاکرات تنها درباره برنامه هسته‌ای آن‌ها (ایران) است. ما کاملا در جریان مسائلی که در منطقه خاورمیانه می‌گذرد، هستیم. تمام تحریم‌های ما علیه ایران درباره حمایت از تروریسم باقی می‌ماند، تمام تحریم‌های حقوق بشری باقی می‌ماند، تمام نگرانی‌ها درباره بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه باقی می‌ماند و این مساله برای یک زمان بسیار بسیار طولانی باقی می‌ماند.»


با توجه به این که بنابر توافق حاصله صرفا تحریم های هسته ای برداشته خواهند شد هم چنان شاهد پابرجایی انبوهی از تحریم ها بر علیه ایران خواهیم بود. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که حتی شماری از تحریم های وضع شده از سوی اروپا و آمریکا پس از بالا گرفتن مناقشه هسته ای کشورمان علاوه بر مسئله هسته ای، برچسب نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و... نیز خورده اند که احتمالا و با توجه به مواضع طرف مقابل در آینده پابرجا خواهند ماند.

نکته مهم دیگر در این باره این که تحریم های فوق از سه سو بر علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده سه طرف واضع این تحریم ها هستند. باید توجه داشت تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ايران خود نیز به دو مرجع باز می ‌گردد. تحریم‌هایی که از سوی رئیس جمهوری امریکا اعمال می ‌شود و به فرمان‌های اجرایی دولت امریکا علیه ایران مشهور است و دوم قوانین مصوب کنگره.

کاخ سفید صراحتا اظهار داشته است که در صورت وضع توافق میان دو طرف، ایالات متحده تنها متعهد به رفع تحریم هایی است که تحت عنوان فرامین اجرایی از سوی رئیس جمهور اعمال شده و در رابطه با مسئله هسته ای بوده است. البته کاخ سفید این نکته را نیز بیان داشته که جهت بر طرف نمودن تحریم های کنگره به گفتگو با این نهاد قدرتمند خواهد پرداخت که با توجه به مواضع سرسختانه سنا و مجلس نمایندگان دور از ذهن به نظر می آید.


برای درک بهتر مسئله فوق در ادامه به ارائه جداول کاملی از تحریم های تحمیل شده بر علیه کشورمان از سوی قدرت های غربی و سازمان ملل متحد از ابتدای انقلاب تا کنون، دلایل وضع آن ها و میزان اثرگذاری شان خواهیم پرداخت و در انتها به ارائه این مسئله می پردازیم که در صورت توافق حداکثری با طرف مقابل چه میزان از تحریم های فعلی لغو خواهد شد.

** تحریم های وضع شده از سوی ایالات متحده **

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تا کنون شدیدترین تحریم ها بر علیه کشورمان از سوی ایالات متحده آمریکا وضع شده است. در این میان دو نهاد ریاست جمهوری ایالات متحده و کنگره این کشور در موارد متعدد و جداگانه ای مبادرت به اعمال این تحریم ها نموده اند که در این بخش و به شکلی تفکیک شده به ارائه تحریم های هر یک از دو نهاد فوق الذکر خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است صرفا تحریم هایی که به تنهایی برچسب هسته ای بر آنها خورده شده است لغو خواهد گردید، که این امر نیز مختص تحریم های کاخ سفید خواهد.




 
** تحریم های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا **

اتحادیه اروپا همسو با ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر و به بهانه های مکرر مبادرت به وضع تحریم های گسترده با عناوین مختلفی نموده است. در این بخش و به شکلی تفکیک شده به ارائه تحریم های اتحادیه اروپا خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است صرفا تحریم هایی که به تنهایی برچسب هسته ای بر آنها خورده شده است لغو خواهد گردید.



** تحریم های وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد **

از ابتدای سال ۲۰۰۶ تا پیش از آغاز گفتگوهای اخیر هسته ای، شورای امنیت سازمان ملل متحد با فشار شدید ایالات متحده و قدرت های اروپایی تحریم های پی در پی را جهت متوقف نمودن برنامه هسته ای کشورمان پیگیری نموده است و این امر منجر به تصویب چند قطعنامه در شورای امنیت و اعمال برخی تحریم های بین المللی شده است. در این بخش و به شکلی تفکیک شده به ارائه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است صرفا تحریم هایی که به تنهایی برچسب هسته ای بر آنها خورده شده است لغو خواهد گردید.





نتیجه گیری:

برآورد مذاکرات اخیر هسته ای و دستیابی به توافقی در این باره نشان می دهد که علی رغم رفع احتمالی تحریم هایی که به واسطه عدم توقف برنامه هسته ای کشورمان از شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحمیل شده است، همچنان شمار کثیری از تحریم های بین المللی پابرجا خواهد ماند و بر خلاف برخی نظریه پردازی ها مبنی بر ایجاد تحولی عظیم در صورت دستیابی به راه حلی در این باره، می توان بیان داشت که تداوم رویکرد فوق و حل معضل هسته ای کشورمان صرفا به مانند شوکی کوتاه مدت عمل کرده و رونقی مقطعی ایجاد خواهد کرد.

بررسی مقوله فوق نشان می دهد که آن چنان که مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید فرموده اند، فارغ از نتایج حاصل از گفتگوها ضرورت دارد که مسئولین امر تمامی تخم مرغ های خویش را در سبد این گفتگوها قرار نداده و حتی با رفع احتمالی تحریم های یاد شده، به مسئله اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر سرمایه های داخلی به عنوان تنها راه موفقیت کشور و عبور از تعارضات بین المللی تحمیل شده به نظام جمهوری اسلامی بنگرند.

در انتها بایستی ذکر کرد که نظام جمهوری اسلامی در طول حیات خویش به تجربه گرانقدر نحوه کاهش تاثیر گذاری تحریم ها و عبور از پیامدهای آن دست یافته و بسیاری از تحریم ها را با وجود پابرجایی شان بی اثر نموده است. نمودار زیر مطالعه موردی در باب کارایی ۲۰۴ تحریم اعمال شده علیه شرکت ها، سازمان ها، نهادها و...ایرانی است که نشان می دهد تنها یک سوم از تحریم های تحمیل شده دارای اثر گذاری بالایی بوده اند.




منبع: فرهنگ نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
لغو کاغذ پاره ها چه ارزشی دارد؟
کاغذ پاره تحریم های اولیه سازمان ملل بود استاد! تحریمهای بانک ونفت بااصرار آقازاده فتنه گر تحمیل شد .
مرتضی
خوشحال توی این 8 سال از احمدی نژاد تنها جمله ای که از احمدی نژاد دارند فقط همین یک جمله است ولا غیر اون هم با فتنه گری بر باد دادند
عین سین
Iran, Islamic Republic of
عزیزم بسته به همت ماست که تحریم ها کاغذ پاره باشند یا راه تنفس ما، اگر همت کنیم و تکیه بر توان داخلی، تحریمها کاغذ پاره است، اما اگر چشممان به دست آنها باشد،و از توان خودمان نا امید باشیم لغو تحریم ها یعنی باز شدن راه تنفس ما!!سئوال: اگر ما نفس اونها را در منطقه و جهان بریدیم و دستشان را رو کردیم ،چرا باید بگذارند ما نفس بکشیم؟
ادعای رفع یکباره تحریم ها توسط دولت تدبیر، بازی تبلیغاتی بیش نیست. لغو یکباره تحریم ها امکان پذیره ولی در حد توان دولت فعلی نیست
هر چی باشه بهتر از دولت و تیم مذاکره کننده قبلیه که بیانیه صادر می کرد
Iran, Islamic Republic of
به چه دلیل؟ با استدلال و منطق بگویید تیم فعلی چه حسن و برتری در بعد فنی و تخصصی نسبت به تیم قبلی دارد؟
دبیراموزش وپرورش
Iran, Islamic Republic of
حالا وایسا ببینیم ودعا کن که کار این دولت هم به همون بیانیه ختم بشه نه...
Iran, Islamic Republic of
اگر تیم قبلی نبود و توی این چند سال مقاومت، فردو و اراک و 20 درصد جلو نمیبرد که دوباره ظریف مجبور بود مثل ده سال قبل بدون دریافت امتیاز، کرکره هسته ای پایین بکشه
عالی است.خدا خیرتون بده که مستدل نشون دادید حتی اگر همه تحریمهای هسته ای برداشته شه! بازم اقتصادمون گل وبلبل نمیشه.
همون حرف روحانی در انتخابات که گفت فقط 10درصد مشکلات مربوط به تحریمه وبقیه مال سوءمدیریته.
Romania
ولی وقتی همین جناب روحانی وقتی رای اورد گفت هر چه بدبختی داریم ار تحریمه!!!!!!!!!
مدیریت رو رها کرد و چسبید به مذاکره!!!!!!!!!
تحریمها کاغذ پارست!
چند در صد از چقدر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا اقای ظریف می خند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و زاکانی دلواپس می گری؟؟؟؟؟؟
این رشته سر دراز دارد...
Iran, Islamic Republic of
از کاغذ پاره چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جهان جان تا حالا نياز به داروي ضد سرطاني نه داروي ضد ناباروري پيدا كرديد؟
به دارويي براي نارسايي كبد چطور؟
بازم بگم
اينقدر مخالفت ميكني كه چه بشود؟
امیر علی
یعنی شما فکر میکنی که حالا اگه توافقی صورت بگیره...بعد اینهمه التماس برا توافق از طرف ما که مثلاً برا برداشتن تحریم این جور موارد بود...و اونا میبینن که ما به این داروها نیاز شدید داریم و در ظاهر مثلاً بخاطر همین موارد التماسشونو کردیم تاتوافقی صورت بگیره... به همین راحتی میذارن این داروها وارد کشور ما بشن....شما فکر نمیکنی که این یکی از تخم مرغامونوکه تو سبد گذاشتیم و اونا نمیشکوننش؟؟؟
United States
پروفسور جان
داروی سرطان که سرطان استامینوفن هم با این توافق لوزان به ایرانی ها نمی دهند.
دست بردارید از ساده لوحی
چرا می بافی دوست عزیز! هنوز که هیچ تحریمی برداشته نشده وهیچ کدوم از داروها هم که تو میگی کم نیست..برو بازی دیگه ای دربیار.
فقط افراد ساده و زود باور گول شیاطین جهانخوار را می خورند و به دروغهای آنها اعتماد می کنند. شیعۀ واقعی با کیاست است و دست تزویر و نیرنگ دشمنان قسم خورده اسلام را به عینه می بیند.
United States
رهبرا جانم فدایت
...
ما آماده جنگ با استکبار جهانی هستیم ....
حسین
برخی دستگاه های اجرایی نظیر سازمان پزشکی قانونی، سازمان انتقال خون، سازمان دامپزشکی و سازمان زندان ها براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی از پرداخت های قابل توجهی حتی تا میزان سه برابر حقوق و مزایای دریافتی تحت عنوان فوق العاده جذب برخوردار شدند.

• بند ب ماده (۲۰) قانون برنامه پنجم نیز بسیاری از کارمندان دستگاه های اجرایی مشمول قانون نظیر دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و صندوق رفاه دانشجویان را از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج کرد که نتیجتاً ضوابط پرداخت جدیدی را اجرا می کنند.

• قوه قضاییه نیز با مصوبه ای که به استناد بند الف ماده (۵۰) قانون برنامه پنجم توسعه از هیات وزیران گرفت، حقوق کارمندان خود را حداقل به میزان ۵۰ درصد افزایش داده است.

• وزارت کشور نیز براساس تصویبنامه شماره ۶۳۱۳۲/ت ۴۸۷۵۳ ه مورخ ۲۰/۳/۱۳۹۲ حقوق کارمندان خود را تا ۳۵% افزایش داد.

• سازمان ها و نهادهای عمومی غیر دولتی نیز که بعضاً دارای وابستگی سازمانی و مالی به دولت هستند غالباً از مکانیزم های بخش خصوصی تبعیت می کنند و وجوهی خارج از قاعده را به کارکنان و مدیران خود پرداخت می کنند.

از جمله این سازمان ها می توان به سازمان تامین اجتماعی
برنا
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام.
هر چند با کلیت حرف این گزارش و تحلیل آن موافقم و قراین مستند بسیار دیگری نیز در این راستا وجود دارد اما با توجه به جایگاه سایت محترم جهان نیوز در جبهه اصولگرایی، به گمانم مجموعه ای از اطلاعات نادرست و غیر کارشناسی حت عنوان تعداد تحریم های موفقیت آمیز و ناموفق و نیز با اثر گذاری زیاد و کم و ... وجود دارند که استناد شما به این گزارش بدون هیچ قید و تحلیل ثانویه ممکن است، خود باعث اشتباهاتی در تحلیل های آتی نماید. خواهش می کنم اولا روش تحقیق این گزارش را به همراه اطلاعات ورودی به آن کنترل نمایید و از خسارت های بعدی و احتمالا شدید ممکن آن جلوگیری نمایید.
مردم
شورای امینت و اتحادیه اروپا رو بچسب آمریکا رو ولش کن.
سید
درصدو میزان موفقیت تحریم های این کشورهای خبیث را از کجا و بر اساس کدام استدلال و منطق علمی آورده اید!؟
آمریکا هیج غلطی نمی تواند بکند...