جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

کشتارشیعیان، دست‌مایه فرافکنی عربستان

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 425118
این احتمال وجود دارد که داعش از کنترل عربستان خارج شده و منافع این کشور را هدف قرار دهد و عربستان چنین تجربه تلخی را در سال های گذشته در مقابل سازمان القاعده آزموده است.
به گزارش جهان به نقل از بصیرت، جمعه هفته قبل برای نخستین یک انفجار انتحاری در مسجد امام علی (ع) در منطقه القدیح استان القطیف در شرق عربستان رخ داد که در اثر آن شماری از نمازگزاران شیعه به شهادت رسیده و تعدادی از آنان زخمی شدند.

نمازگزاران بلافاصله در تجمعی خودجوش این انفجار تروریستی را به شدت محکوم کردند و همزمان با ولادت امام حسین(ع) فریاد لبیک یا حسین(ع) سر دادند.

بخش اعظمی از اقلیت شیعه عربستان سعودی در شرق این کشور ساکن هستند و در مقایسه با اکثریت اهل سنت، گرفتار تبعیض حکومت سعودی هستند، به همین دلیل این مناطق از مدت ها پیش شاهد اعتراضاتی از سوی شیعیان برای احقاق حقوق خود بوده است.

درباره انفجار مسجد قطیف، چند نکته قابل توجه است:

۱) این حمله در زمانی رخ داده است که عربستان سعودی رهبری ائتلافی را در حملات هوایی علیه انصارالله در کشور همسایه، یمن برعهده دارد.

با توجه به ناکامی عربستان در تجاوز به یمن و شوریدن افکار عمومی علیه جنایات آل سعود در این کشور، نیاز به نوعی فرافکنی تبلیغاتی وجود داشت.

به همین منظور انفجار روز جمعه در مسجد شیعیان در قطیف رخ داد و حکومت عربستان در سطح رسمی بلافاصله به محکومیت این انفجار پرداخت.

با توجه به همسویی داعش با سیاست های ضد شیعه عربستان، پذیرش دخالت داعش در این انفجار چندان دشوار نیست.

نکته قابل توجه آن است که در نوامبر سال گذشته در پیامی رادیویی منتسب به داعش، ابوبکر بغدادی رهبر این گروه از هوادارانش در عربستان سعودی خواست تا به اهداف رافضی ها (شیعیان) در این کشور حمله کنند.

به دنبال انفجار اخیر، گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قطیف عربستان را بر عهده گرفت.

داعش در بیانیه ای که در یکی از پایگاه های اینترنتی وابسته به گروه های تروریستی منتشر شد اعلام کرد سربازان خلافت در ایالت نجد این عملیات منحصر به فرد را انجام دادند و عامل این حمله که کمربند انفجاری خود را منفجر کرد ابو عامر النجدی مردی غیور از مردان اهل سنت و برادری شهادت طلب بود.

داعش تصویر عامل انتحاری را نیز منتشر کرد. داعش در این بیانیه به انجام دادن حملات بیشتر علیه شیعیان تهدید و خطاب به آنان هشدار داد: «ما شمشیرهای خود را علیه شما تیز کرده و روزهای سیاه و سختی در انتظار شماست؛ ما همه مشرکان را از جزیره العرب بیرون می کنیم...»

۲) عربستان به ظاهر در ائتلافی شرکت دارد که از ماه ها پیش به رهبری ایالات متحده آمریکا علیه داعش شکل گرفته و حملاتی را در عراق و سوریه بر ضد این گروه انجام داده اند.

داعش و آل سعود در ظاهر دشمن یکدیگر هستند، اما واقعیت به گونه ای دیگر رقم خورده است.

داعش ابزاری عملیاتی است که توسط عربستان سعودی حمایت فکری، مالی و تسلیحاتی می شود. ریشه اصلی جریان «تکفیر» که گروه هایی مثل داعش و القاعده و دیگر گروه های تروریستی در پیش گرفته اند، به تفکر «وهابیت» باز می گردد.

این تفکر خطرناک و تفرقه انگیز با حمایت رسمی آل سعود و توسط مشایخ سعودی نظریه پردازی شده و در قالب فتوا به جوانان نا آگاه القا می شود.

به عبارتی خشونت و کشتار مسلمانان (به ویژه شیعه) شرعی قلمداد می شود، تا جایی که اگر کسی برای کشتار شیعه عملیات انتحاری انجام دهد و خود را بکشد، شهید و مأجور خواهد بود!

سایر متحدان عربستان به ویژه آمریکا نیز با توجه به اهداف و منافع منطقه ای ـ خصوصا در عراق و سوریه ـ از داعش به بهترین وجه بهره برداری می کنند و به رغم تشکیل ائتلاف ضد داعش و انجام عملیات نمادین، همچنان از این گروه تروریستی پشتیانی به عمل می آورند.

۳) انفجار در مسجد شیعیان در قطیف هر چند اهداف تاکتیکی و مقطعی عربستان را تحقق می بخشد، اما با نگاهی فراتر، این انفجار به عنوان یک سلاح دولبه، امنیت و ثبات این کشور را زیر سوال می برد.

آل سعود همواره مدعی آرامش و امنیت در سرزمین وحی الهی بوده و هستند، لذا وقوع یک انفجار و کشتار هر چند قربانی آن شیعیان باشند، ادعاها و توانمندی های امنیتی آنان را در هاله ای از ابهام قرار داده و حتی اهل سنت این کشور احساس نگرانی و ناامنی خواهند کرد.

واکنش فوری حکومت ریاض به انفجار و محکومیت آن و وعده دستگیری عوامل اصلی انفجار، حاکی از آن است که سعودی ها نسبت به افکار عمومی در داخل و خارج حساس بوده و تلاش دارند پیامدهای منفی این حادثه را به حداقل برسانند.

۴) با توجه به تهدیدات داعش بعید نیست در آینده حملات و انفجارات علیه شیعیان عربستان ادامه یابد.

حتی این احتمال وجود دارد که داعش از کنترل عربستان خارج شده و منافع این کشور را هدف قرار دهد.

اگر اوضاع به چنین سمتی سوق یابد، آل سعود ناچار به بازنگری در سیاست های خود نه تنها در قبال یمن و شیعیان و جمهوری اسلامی ایران هست، بلکه ناگریز خواهند بود به کنترل داعش و چه بسا مبارزه با این گروه بپردازند.

عربستان چنین تجربه تلخی را در سال های گذشته در مقابل سازمان القاعده آزموده است، به ویژه در دهه نود میلادی که القاعده اهدافی را در این کشور مورد هجوم قرار داد و حامیان اولیه خود را خشمگین ساخت.

حتی در آن برهه و پس از آن (خصوصا در مقطع زمانی انفجار برج های دوقلوی نیویورک) عربستان از سوی هم پیمان خود (آمریکا) تحت فشار قرار گرفت تا به مبارزه با تروریسم بپردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وقتی این تحلیل را چند بار خوب بخوانید متوجه می شوید این مطلب پر است از نوشته های متناقض .