شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۷
۴۳
ساخت‌وسازهایی نامتناسب با منش و بینش روح‌الله بزرگ

حرم امام(ره)؛ شکوه و زیبایی آری، تجمل و اشرافی‌گری خیر

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب: 425613
یقیناً هیچ یک از دوستداران بی‌شمار امام(ره) مخالف زیبایی و شکوه حرم ایشان نیست، اما آنجا که کار به اسراف، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری رسید، نمی‌توان بدون انتقاد از کنار آن گذشت.
گروه سیاست جهان نيوز ـ عبدالله عبداللهی: ماجرای ساخت و سازهای اخیر حرم امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، با واکنش‌های انتقادی بسیاری از مردم و کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. منتقدانی که چنین ساخت‌وسازهایی را به هیچ روی متناسب با منش و بینش روح‌الله بزرگ توصیف نمی‌کنند. در عین حال برخی اعضای موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) نیز به دفاع از این اقدام موسسه روی آورده و تاکید می‌کنند که حرم امام(ره) باید در شان ایشان باشد.

از سوی دیگر برخی سایت‌های وابسته به موسسه محترم تنظیم و نشر آثار امام(ره) نیز از طریق مصاحبه‌های خبری با برخی اشخاص، سعی در دفاع از این اقدام حاشیه‌ساز کرده است.

آنچه در ذیل می‌آید، مروری مختصر بر دلایل وارد بودن انتقادات به چنین بنای حاشیه‌سازی از دیدگاه نگارنده این سطور است:

۱- یکی از ترجیع‌بندهای اصلی دفاعیات اعضای محترم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) از چنین اقدامی تاکید بر لزوم متناسب بودن حرم حضرت امام(ره) با شأن، شخصیت و عظمت آن مرد بزرگ الهی است. در پاسخ به این مطلب، ضمن تایید کلیت این مطلب، باید نکته مهمی را نیز گوشزد کرد: آنچه در این ساخت‌وسازها با انتقاد شدید منتقدان دلسوز روبرو شده، عبور از مرز زیبایی و شکوه و ورود واضح به محدوده تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری است.

قطعاً از زمان صدر اسلام تا کنون، پس از ائمه معصومین، تاریخ کمتر فردی به عظمت خمینی کبیر به خود دیده است، و یقیناً هیچ یک از دوستداران بی‌شمار امام(ره) مخالف زیبایی و شکوه حرم ایشان نیست، اما آنجا که کار به اسراف، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری رسید، نمی‌توان بدون انتقاد از کنارش گذشت.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000425/nf00425613-1.jpg

خاصه آنکه چنین اقدامی درباره حرم فردی صورت می‌گیرد که به امام پابرهنگان و مستضعفان شهیر بوده و ساده زیستی جزء لایفنک زندگانی و منش آن پیر فرزانه بوده است.

امام خمینی(ره) در طول دوران حیاتشان نیز توصیه‌های مکرری که برخی به ایشان درباره لزوم بازسازی و تزئین حسینیه جماران داشتند را به شدت رد کرده و حتی تاکید می‌کردند که تا زمانی که زنده هستم، اینجا گچ‌کاری(سفیدکاری) هم نمی‌خواهد.

۲- یک آفت بزرگ و غیرقابل چشم‌پوشی چنین ساخت‌وسازهای تجملاتی و اشرافی‌گونه‌ای را بدون شک باید تحریف روشن و واضح منش و بینش امام خمینی(ره) دانست. آنگونه که اعضای محترم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) فرموده‌اند، این بنا برای صدها سال خواهد ماند. حال سوال این است که برای نسل‌های آینده که با چنین حرمی از امام خمینی(ره) روبرو می‌شوند، ساده‌زیستی ایشان تا چه میزان قابل باور خواهد بود؟

۳- نکته مهم دیگردر این ساخت‌و سازها، وجود یک ساختمان جانبی در کنار حرم امام(ره) است؛ آنگونه که از اعضای موسسه امام خمینی(ره) نقل شده، از این ساختمان به عنوان تشریفات و اصطلاحاً VIP در مواقع حضور شخصیت‌های سیاسی و همچنین میهمانان خارجی و برخی مصارف دیگر استفاده خواهد شد.

برخی از بازدیدکنندگان از این ساختمان، آن را به کاخ‌های بسیار مجلل و عجیب تشبیه می‌کنند که به وضوح این ساختمان نیز هیچ نسبت و قرابتی با اندیشه‌ها و آرمان‌های امام خمینی(ره) ندارد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000425/nf00425613-2.jpg

بنابراین حتی اگر به فرض محال، ساخت‌وسازهای خود حرم قابل توجیه باشد، چنین ساختمان مجللی را با چه منطقی می‌توان توجیه کرد؟

۴- یک وجه مهم قابل نقد دیگر در این ماجرا، پنهان بودن ساخت‌وسازها تا زمان رونمایی نهایی بوده است. به نحوی که تا روزی که عکاسان رسانه‌های جمعی در آستانه مراسم ۱۴ خرداد در این محوطه حضور نیافته و عکسهای آن به بیرون مخابره نشده بود، کمتر کسی از این ماجرا باخبر بوده است. حال آنکه انتظار می‌رفت در چنین پروژه‌های حساسی، ‌ارگان‌ها، رسانه‌ها و مردم، مدت‌ها پیش، از برنامه‌ای که برای تعمیر و بازسازی و تزئینات حرم درنظر گرفته شده، مطلع می‌شدند و از صاحب‌نظران نظرخواهی لازم در این زمینه صورت می‌گرفت.

هرچند جناب آقای انصاری فرموده‌اند که این اقدامات در مقابل چشم مردم صورت گرفته است اما دقیق‌تر آن است که تصریح کنیم ساخت و سازهایی که مردم می‌دیدند صرفاً تعویض گنبد و ساخت و ساز معمولی دیوارهای اطراف بود و مردم از چگونگی تزئینات داخلی و تجملات به کار گرفته شده کاملاً بی‌خبر بودند.

ضمن آنکه، در طی این مدت زائرین به محوطه‌ای در زیرزمین حرم برای زیارت هدایت می‌شدند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000425/nf00425613-3.jpg

۵- در لابلای نقدها به ساخت‌وسازها، نکات جالب و قابل توجهی نیز مطرح است. گفته می‌شود برخی که خود نمی‌توانند رویکرد ساده‌زیستانه امام خمینی(ره) را در پیش گیرند و از سوی دیگر به جهت نام خوشنام، محبوب و دلربای خمینی کبیر نمی‌توانند از منفعت ارتباط با ایشان نیز چشم‌پوشی کنند، به جای تلاش برای مشابه‌سازی زندگی خود به امام(ره)، سعی می‌کنند امامی مطابق سلیقه خود بسازند. ما شبیه امام یا امام شبیه ما؟ مسئله این است.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
بیچاره مردمی که کوخ نشین هستند
محمدعرفان
یک فرمولی وجود داره:
من وارد یه جا میشم ببینم دلم میخواد نماز بخونم یا در و دیوار رو ببینم و بگم عجب ..."

فکر کنم دیگه مردم وارد اینجا میشن تا زیبایی های این بنای مجلل رو ببینن،
یه فاتحه هم برا امام بفرستن
الحق و الانصاف اگه امام ره الان زنده بودند راضی به تجملات بودند؟
Iran, Islamic Republic of
کار انجام شده قابل توجیه نیست
علی
کاخ گلستانه?بیچاره کوخ نشینان!خداکنه نبینند.
من دیگه به حرم امام خمینی نمیرم تو این شرایط که مثلا اسمش اقتصاد مقاومتی اینهمه خرج مایه تمسخرم شدیم به این فکر کنید کسی از بیرون قبر ملک عبدالله و ببینه و با قبر امام چه برداشتی میکنه واقعا جای تاسف داره خود امامم راضی نیست
منم به خانواده ام گفتم تا مسوولان این پروژه از مردم عذرخواهی نکنند وکاربری این مکان را به یک مکان فرهنگی و مذهبی تغییر ندهند. به حرم امام نمی روم.
ما چند ساله پولمون نمیرسه یه میوه درست بخریم و بخوریم اونوقت نگا سران مملکت ما چه خرجهایی میکنن. یوم الله دیگری در راه است انشالا
غلام علي نيستاني - جهادي
سلام برادران عزيز - حرم امام خميني ره متعلق به اموال عمومي كشور اسلامي است بخش عمده هزينه هاي ساخت مربوط به نذورات و موقوفات مسلمين و عاشقان امام و انقلاب است و قريب دو دهه است كه حرم وصحن ها بنا شده تا حالا كسي منتقد اين ساخت و ساز ها نشده بود حالا كه داخل حرم گچ بري ها و تزئين سقف صورت پذيرفته شده بناي مجلل و يك عده ايي براي تفابل هاي سياسي آ ن را كرده اند بهانه تخريب آقاي هاشمي و حاج حسن خميني و ياران امام - برادر غزير قدري انصاف داشته باشيد ساخت وساز حرم براي رفاه حال مردم و زائران طراحي شده و اتفاقا معمولي و معماري اسلامي ايراني دارد و باعث مجد و عظمت انقلا بيون و طرفداران امام و انقلاب است اين حرم در دوره رهبري و زعامت امام خامنه ايي طراحي و با پشتيباني و حمايت رهبري و با عنايات دولت ها در دوره هاي متوالي سامان يافته است اين افتخاري است براي امت حزب الله ونيروهاي انقلاب و متاسفانه عده ايي با طرح چنين مباحثي دهان كثيف ضد انقلاب وطن فروش را باز مي كنند كه به نظام و انقلاب تو هين شود- چه خوب است صدا وسيما مسندي خبري را تهيه نمايد از آسايشي كه مردم از بهره مندي حرم دارند تهران با اين عظمت يك مصلي رادارد ويك جرم حضرت عبد العظيم الحسني عليه السلام و حرم امام خميني ره الان جند سال است به علت تكميل حرم امام ماه رمضان شبهاي احيا مردم مشكل داشتند كه اكنون با اتمام عمليات ساخت امكان بهره برداري و خدمات دهي به مردم فراهم آمده اينها همه خدمات عمومي است اين حرم همه امكانات و ظرفيت ها را انشا الله خواهد داشت از خدمات درماني و خدمات مسافرتي و دانشگاه و اماكن اموزشي . سالن هاي همايش و مجامع فرهنگي و هنري . موزه و نمايشگاههاي امام و انقلاب و پژو هشگاه و اماكن اردويي دانشجويان و دانش آموران و از مدارس علوم ديني و قرآني و دهها برنامه خدماتي و رفاهي كه همه اينها براي رفاه مردم ساخته شده است برادر اين حرم افتخار جهان نيوز ها بايد باشد كه اكثرا برو بچه هاي جبهه و جنگي هستند اختلاف سياسي چه ربطي به حرم امام دارد كه باعث تخريب كل نظام و انقلاب بشود نتيجه اينگونه خبر ها رابا يد اول سنجيد يا علي مدد
امام عزیزمان نیازی به این کاخ که فقط و فقط برای دل خودتان ساختید ندارد با این پول دل چند مستضعف این کشور را میتوانستید شاد کنید؟ جانبازان عزیز هشت سال دفاع مقدس ما با بیماری اعصاب که دارند چون هزینه درمان ندارند و بخاطر نداشتن پول به خانواده هایشان از هر نظر فشار روحی و روانی میآورند و مسولین ما فقط سالی یکبار از این عزیزان فقط یاد میکند و کاری برایشان نمیکنند تا جایی که فرزندانشان آرزو میکنند که پدرشان شهید شود تا شرمنده زن و بچه اش نشود این پولها دل چند نفر را شاد و زندگی را به چند نفر خوشحال میکند؟ ملت صرفه جویی کنند ولی مسولین نه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
تو خوبی؟! وای به حال جهادی که شما سرباز و سردار آن باشی. ببین کار به کجاها کشیده شده که نیروهای جهادی و بسیجی و جبهه وجنگ هم در تشخیص به بیراه می روند و بصیرت از کف می دهند در این صورت وای به حال نسل جوان ما که اصلا فضای جبهه و جنگ و ایثار و گذشت وشهادت طلبی آن دوران را ندیده اند....
فرشید
رفاه زائرین توی گچ کاری و ساخت کاخ نیس
خوب بود
محمدحسین
توجیه الکی نکنید
به قولی اگر برای یک اشتباهت هزار تا دلیل بیاری، هزار و یک اشتباه کردی عزیزم
اشتباه صد در صد است
اگر امام زنده بود ایا شب احیا به این مکان می امد یا سخنرانی های خودش رو اینجا انجام می داد لطفا رفاه مردم رو برای یک شب نخواین اتفااقا اگه اون یک شب تو سختی باشن قدر مستضعفین و بیچاره ها رو بهتر می دونن بنظر من اثار منفی این ساخت و ساز بیشتر از اثرات مثبتش وقتی یه نسل عوض بشه
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
چند سوال
1-آیا فکر نمی کنید نتیجه منطقی ساخت این بنا محو روش عملی زندگی امام و تحریف تاریخ انقلاب است؟
2-به چه زبانی باید برای نسل حاضر و نسلهای بعدی که مشکلات و گرفتاریهای مردم را می بینند شرح داد که با این مقبره مجلل،امام (ره) ساده زیست بود و مسئولین را به ساده زیستی توصیه می کرد؟
3-آیا امام شرط اساسی مقابله با استکبار را ساده زیستی نمی دانستند؟
4-تصور نمی فرمایید خرج کردن از رهبری در چنین موضوعی صحیح نمی باشد؟
راستش یاد خواب آقای آهنگران افتادم
دوست
عزیز بزگوار از اول هم مخالفت شد اما ایشان ادامه دادند اندک تجممل گرایی اتفاق میفتاد طاغوت که در انسان یکدفعه تجلی پیدا نمیکنه زایر بیچاره فقط به زحمت زیاد خود را به تهران میرساند و میرود آقایان vip نشینان بهره میبرند نتوانستن جماران را دست ببرند بدنبال تخت و کاخ در حرم امام دنبال کردند
United States
با این تحلیلت منو تکون دادی .... واقعا آخر زمان است
Iran, Islamic Republic of
...
هادی
کسی هم نیست علت این همه هزینه را توضیح ببخشید توجیه کنه
دهستان قوریچای -بخش سراجوی -مراغه-ساروجه و روستاهای اطراف
روستای ساروجه و رو ستاهای اطراف آن هنوز هم بعد 37 سال از انقلاب از جاده های مال رو بر خوردارند.حتی شوسه(شن ریزی) هم نیستند.
روستای ساروجه بیش از پنجاه خانوار ساکن دارد.
الهی خودت باعث و بانی جوان مرگ کردن جهادسازندگی رو ناکام از دنیا ببر.
سلام دوستان
بنده نه ضد انقلاب هستم
نه منافق
به قول امام هرکس اینطور مردم رو نگاه می کنه خودش ضد انقلاب و مافق هست
امام ما در سادگی طبق وصیت خودشون و اون زندگی ساده زیستشون این رو می خواستند !!!!!!!!
الان با این کار در اینها سالهای سخت و رنجهایی که به مردم وارد میشه و شده به نظرم اصلا کار زیبایی نبوده
این در حالی که خود امام عزیزما ؛طبق مستندات
و جالب هست عین روایات آل الله امر کردن حتی مصلی ساده باشه !!!
و حتی فرموده اند مسجدهابی که به سبک خاص و دور از ساخت اسلام عزیز و شکست ناپذیر ساخته می شه ؛اونها رو نابود کنند ....
و اونها نشانه استکبار هست !!!
بعد چه طور میشه مردم مستضعفی که از همه دنیا به پابوس کسی می ایند که عین ساده زیستی است این رو قبول کنند ...به نظرم همون فقط از این منبد مردم به عنوان یک موزه به زیارت امام مشرف می شوند و یقین کنید یا اندیشه های آن بزرگوار کسی دیگه کنار نمیاد ...
ببخشید بر تمام ضدانقاب لعنت
اما این که ما هرچیزی رو خودمون گزک به دست اونها بدیم و این حرفها رو باب کنیم به خاطر اهداف خودمون درست نیست
رضا شاه کثیف ملعون یک مقبره ای داشت می گفتند طاغوت است و نابود کردند
ما نباید کاری کنیم که اونها به ما همان شکل نگاه کنند
ما تعارف نداریم که .به قول حضرت آقا حفظه الله تعالی ما با کسی عهد اخوت نبسته ایم !
اشتباه اشتباه هست
حالا هر کس انجام بده
به فرمایش خود امام عزیزما مسئول نظام اسلامی باید سخت تر باهاش برخورد بشه
من نمی فهمم چرا ما همش می خواهیم توجیه کار اشتباه دیگران رو با ساده گی های خود بپذیریم
هدف ما مشخص
راه ما مشخص
و همه امور ما طبق نظرات امام زمان روحی فداه داره
بررسی میشه
چطور ما می توانیم یک مسائلی رو بی خیال و با این همه توجیه برخورد کنیم
من یادم هست امام عزیزم فرمودند مصلی رو ساده بسازید !!
آنقدر تجمل گرایی کردند که با اه و ناله یک مشت مردم مستضعف رو برو هستند
بالا نمی رود !!
ساختنش تمامی ندارد
خوب شما امر ولی خدا را که می داند چه دستور داده زمین گذاشته ای !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این یعنی توهین به امرش !
به اموامرش !
مگر می شود این همه بی حیاء بود و آن هم همه را گردن نگرفت
برادر و خواهر گرامی
این را بدان در کشوری که جوان بیکارش به سرقت مسلحانه روی می اورد
در کشور که به خاطر فقر مردم به تن فروشی می روند و مسائلی که اگر مسلمان و معتقد!
امام عزیز ما خمینی جمارانی ما ؛راضی نیست
قسم یاد می کنم راضی نیست
درک خوب چیزیست
جوانهای ما به خاطر فقرشان نمی توانند ازدواج کنند
کار داشته باشند
بعد شما جایی رو ساخته ای که خودت هم می مانی
این حرم امام عزیز ماست
پدر شهدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عزیز دل امت
آقا بروید و خواهشا توجیه نکنید
و تنها بدانید که امام زمان روحی فداه از این کارهای ما غصه می خورند
اشک می ریزند
این را بدانید هیچ فرقی ما بین مسئول نظام با یک جوان یک لاقبا برای امام زمان روحی فداه وجود نداره
دکان که نزدیم
ما راهمان راه خداست
راه انبیاءست
راه اسلام عزیز است
راه کسانیست که خون داده اند
والسلام
عباس
Romania
چرابعضی ها نیات اصلی خودرا بیان نمیکنند؟ حرم امام که باید برای نسلها مکان عبادی وسیاسی باشد باید حقیر و کج وکوله و نازیبا باشد که بقول فریبکاران اشرافی نباشد؟ مکان زیبا با معماری اسلامی ایرانی شکیل آیا اشرافی است ؟تجملاتی است؟بابا دست بردارید از بغض وحسدو فریبکاری. امام خمینی روح خدا بود در کالبد زمان و حرم مطهرش نیز باید زیبا و شکیل باشد که زایرانش از آن بهره خواهند برد والسلام
احمدهلی
جواب اقای غلام .. ....ص.اری. :این توجیهات چه ربطی به مرقد امام دارد مگر موسسه واقایان انصاری وسیدحسن اقا وهاشمی مسئول ساخت درمانگاه ومجتمع تفریحی ومحل دعاو..... مگر با دسته کورها طرفید. این نگرش این اقایان است که خودراعقل کل می دانند وهرجا در گل ماندن از رهبری هزنیه می کنند. این جفاست رهبری از خیلی ها تبری می کنند که اتفاقا رفیق ویار قال وسونا وگلستان اینهاهستنند. بجای اینکه ازطرفداران واقعی انقلاب وولایت وفرزندان واقعی روح ا... دلجویی کنند با وقاحت توهین میکنند. فکر کردن اگر خدای ناکرده خبری شود کی از بیت امام دفاع می کنند. ترا خدا از موسوی لاری سئوال کنید سال 78دفتر تحکیم ها چطور داشتند خفه اش میکردند. این دیوار که شما به ان تکیه داده اید انطرفش گودالی به فراخ نای اریامهر است. بخود بیاید دوور وبرتان را......
حسين خرمي
به نظرم براي امام كم هم گذاشته اند
سعید علی نیا
متاسفم
خجالت داره
برادرم چه فکری میکنی
آره کم هم گذاشتن با این حرف شما قراره از طراحان کاخ سفید شیطان بزرگ دعوت کنن بیاد اینجام کاخ درست کنه
این حرفا چیه
امام عزیزمان ضد تجملات و اشرافی گری بود
باید جایی درست کرد تا با خلق و خوی امام انطباق داشته باشه
من با زيبايي حرم امام كاملا موافقم. دستشون درد نكنه.
Iran, Islamic Republic of
پس تو با روح و حقیقت امام آشنا نیستی برات متاسفم
خدا در قران قوم عاد را که برج و باروهای زیاد می ساختند و در معماری خبره و استاد بودند را سرزنش و هلاک کرد .....

« ندیدی خدا با قوم عاد چه کرد؟ با ساختمان سنگی ستون دار ـــ ستونهائی که مانند آن در هیچ سرزمینی ساخته نشده بود»؟ ( قرآن سوره فجر 6-8 )
آنها در معماری شهرسازی و سد سازی نمونه نداشته اند. یکی از موارد منفی آنها این بوده که دیگران را تحت تسلط خود در می آورده اند و هیچگونه رحمی به آنها نمی کرده اند.شعراء130 : « وَإِذَا بَطَشْتُمْ بطَشْتُمْ جَبَّارِینَ = و وقتی مسلط می شوید به کسی رحمی نمی کنید ....
پس بی زحمت یه 3 4 تن طلا بیار برا ادامه بنا نیازه!!!!
چه فکری مکنید اینو میگین
اینجا مرقد امام مستضعفین است یا حرم 5 ستاره؟
دوستدار امام
Iran, Islamic Republic of
مصلی شهرکرد که توسط نماینده ولی فقیه در استان مدیریت و احداث شد؛هم از این بنا مجلل تر است. پس چرا آن موقع سکوت کردید و اشکالی نداشت؟؟؟ ندیده بازی در نیارید!!!! نه امام خمینی از امام رضا بالاتره و نه اینجا از حرم امام رضا مجلل تر و پرهزینه تر. اگر این کار راهم نمی کردند و به حرم رسیدگی نمی کردند؛ شما ها می گفتید؛ این ها با امام مشکل دارند و عرضه کار ندارند. اگه دست ما بود از حرم امام رضا هم بهترش کرده بودیم!!! خدا را در نظر بگیرید
م ح ع
اگه اینجوره که شما میگی اونم اشکال داره
تهران
واقعا درست می گویند ما که از دوستداران آن پیر جماران هستیم واقعا نمیدانم در برابر این تجمل گرایی چه پاسخی باید به معاندین و مغرضان بدهیم.
هیچ توجیهی این کار شتباه ندارد.
بهتر بود زیارتگاه امام خمینی همان سادگی خود را داشت تا در حین زیارت ازبارگاه آن عزیز سفرکرده یاد سادگی و مبارزه با اشرافی گری امام نیز می افتادیم.
اقاي نيستاني
اماكني در حرم امام ساخته شده وبا امكانات كامل تجهيز شده وفقط در سال يك شب درصورت حضور نور چشمي هادراين مكانها پذيراي ميشوند ود طول سال خالي مي باشد ومردم مشتاق ودلداده امام عزيزبا زن وبچه در بيانها وخيابانهاي اطراف حرم شب را صبح مي كنند.حال تصور كنيد امام عزيز اگر بودند چه برخوردي با اقايان ميكرد
Iran, Islamic Republic of
این بیچاره های راه گم کرده که در دفاع از اسرافهای خود دم از شانیت می زنند .مگر جماران با آن دیوارهای کاهگلی و آجرهایش در شان امام بود که توجیه می کنید قطعا روح بلند روح زمان از این کارها راضی نیست و یک روزی باید جواب پدر بزرگ را بدهید .پدر بزرگی که من می دانم ایستادن در مقابلش چندان ساده نخواهد بود..
حقگو
Iran, Islamic Republic of
حالا احتمالا براي اينكه اين موضوع را به احمدي نژاد ربط دهند خواهند گفت محمود احمدي نژاد پول انرا داد و ما مجبور به ساخت آن شديم!!1
دست اندرکاران ساخت این کاخ،برنامه ایرانگرد که امسال عید از تلویزیون پخش شد را دیدند. من به عنوان یک ایرانی کلی خجالت میکشیدم وقتی مردم کشورم را در بدترین شرایط زندگی میدیدم. خدا از سر تقصیرات کسانی که بفکر مردم فقیر و محروم جامعه نیستند نگذرد.حتی شما دفتر نشر و آثار امام . با این کارشان بزرگترین ضربه و خسارت را به امام و انقلاب زدند.
علی
سلام یه سوال : بعد از 20 سال تازه چشمتون به این حرم افتاده ؟؟؟؟؟
Germany
شاید مجلل کردنش تا پای توریست ها رو به حرم باز کتن و امام رو بیش از پیش با ذنیا اشنا کنن!!!
t
از ان طرف می گویند کشور ما بودجه ندارد واین یارانه ها کشور را فلج کرده است ولی این ولخرج های که در حرم امام می شود چرا کسی نمبیند ایا الان هم خانواده شاه هستن که کاخ می سازند ان جوان که این چیزها راببیند به نظام پایبند میشود ایا واقعا شما بودید که انقلاب را به وجود اوردید شماها هم این انقلاب را از بین میبرید
دانشجوی ارشد عمران سازه
سلام علیکم

بعنوان یک دانشجوی ایرانی چند نکته خدمت خوانندگان عزیز این مطلب عرض میکنم :

1 دقت شود که باارزش ترین و بزرگترین شخصیت انقلاب و جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی است .
2 برای اظهار نظر درمورد نوع ساخت و بازسازی حرم و مقبره امام راحل باید از زوایای مختلف با دقت تمام این موضوع را بررسی کرد از جمله :
بررسی دین اسلام ، بررسی ابعاد انقلاب اسلامی و شخصیت امام ، توجه به معماری و سابقه فرهنگی ایران ، توجه به آداب و سلایق ایرانیان ، ظهور منجی عالم ، چشم انداز 100 ساله ، دیدگاه و واکنش کلیه مهمانان داخلی وخارجی
3 توجه شود که بسیاری از معانی و مفاهیم هیچگونه تداخل و تضادی با یکدیگر ندارد برای مثال :
اسلام با مدرن بودن یا سادگی و ساده زیستی با بزرگی و وسعت و... درنتیجه از نظرات سطحی باید خودداری کرد .
4 بعضی دوستان با وسعت حرم امام مخالفت دارند که خدمت آنها عرض میکنم آیا حرم امام این انقلاب نباید آماده پذیرایی از صدها هزار نفر و یا چند میلیون نفر در مناسبت های مختلف باشد ؟ آیا حرم امام راحل نمی تواند محل اجتماع پرشور مسلمین در سالهای آتی باشد ؟ در نتیجه اختصاص زمین با وسعت بسیار برای این امر هیچ ضرری ندارد.
5 سازه و ساختمان حرم :
باتوجه به اهمیت و کاربری ساختمان اصلی حرم نکات ذیل ارائه میشود :
ارزش حرم بنیانگذار انقلاب بسیار بالاست پس ساختمان باید در برابر عمر طولانی و کلیه نیروها و بارهای وارده از جمله جمعیت متحرک ، باد و زلزله و همچنین حملات موشکی مقاومت لازم و کافی داشته باشد از این رو در طراحی آن باید از دهانه های بزرگ ، تیر و ستون های مستحکم و عظیم با مصالح مرغوب و درجه یک استفاده شود .

6 معماری و ظواهر ساختمان و بناهای حرم ( که دلیل اصلی حساسیت ها است ) :
لازم به ذکر است برای ادای احترام به امام عزیز هیچ نیازی نیست از معماری و طراحی جدید و یا غیربومی و غربی یا عربی استفاده شود و اصلا نیاز نیست انتخاب مسئولان یک طرح پرخرج با مصالح زینتی و اشرافی باشد .
تنها جایی بالا بردن هزینه و خرج ضروری است که امنیت و مقاومت سازه ساختمان حرم حفظ و تامین شود.


حقیقتا می توان برای زنده نگه داشتن یاد امام برای ایشان و عاشقان آزادی حرمی بسازیم با وسعت بسیار بالا ، با ظرفیت میلیونی همراه با پارکینگ ، با مقاومت و امنیت مطمئن و درعین حال با معماری و ظاهر دلنشین سنتی ایرانی اسلامی بدون القاء حس اشرافی بطوریکه تصاویر و خاطرات دلدادگی و پیمان بسیجیان و رزمندگان جبهه ها با پیر جماران در ذهن همه زائران و تاریخ تداعی شود .
Iran, Islamic Republic of
آخر نفهمیدیم این کار خوب بوده یا بد؟