پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۴۸
گزارشی از «ناخالصی‌های پزشکی» در ایران

چرا درآمد پزشکان در ایران و غرب این قدر اختلاف دارد؟/ جراحان و متخصصان میلیاردر «در حاشیه امن»!

آیا پزشکان تافته جدا بافته‌اند؟!
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 418116
بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که درآمد یک کارمند یا کارگر ایرانی یک پنجم درآمد همتای غربی‌اش هم نیست...
چرا درآمد پزشکان در ایران و غرب این قدر اختلاف دارد؟/ جراحان و متخصصان میلیاردر «در حاشیه امن»!
گروه جامعه جهان نيوز: پزشکان متخصص ایرانی چند برابر همتایان خود در کشورهای غربی درآمد دارند. در چند ماه گذشته گزارشها و مصاحبه‌هایی منتشر شد که درآمد پزشکان متخصص ایرانی را با همکارانشان در ایالات متحده و اروپا مقایسه کرده بود.

اعتراف وزیران بهداشت

دکتر مسعود پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از درآمد هفت برابری متخصصان ایرانی در مقایسه با پزشکان آمریکایی (نسبت به درآمد سرانه) سخن گفته و دکتر حسن طریقت منفرد که او هم سابقه وزارت بهداشت دارد، گفته است درآمد یک ساعت کار در بخش خصوصی ایران برابر با ۲۰۰ ساعت کار پزشکان فوق تخصصی آلمان است. اما این اظهارات با واکنش شدید دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم مواجه شد. وی این قبیل افراد را به بی‌سوادی، منفی گرایی فرهنگی، کم اطلاعی و نگرانی از منافع خود متهم کرد و جامعه پزشکی را به پاسخ دادن تشویق کرد. در همین ارتباط دکتر علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفته است که «درآمد بالای پزشکی سرابی بیش نیست»!

مقایسه درآمد پزشکان ایرانی و غربی

آگاه شدن از درآمد پزشکان غربی کار دشواری نیست؛ زیرا سازمانهای مسؤول در این کشور‌ها درآمد سالانه پزشکان در رشته‌های مختلف را برای اطلاع عموم اعلام می‌کنند. شفاف بودن درآمد این پزشکان نقش بسزایی در برنامه ریزی سیستم‌های بهداشتی و درمانی این کشور‌ها داشته و نسبت این درآمد به درآمد سایر اقشار شاغل در سیستم بهداشتی درمانی مانند پرستاران و همچنین نسبت به سایر گروه‌های کاری در این کشور‌ها به عنوان یک معیار برای عدالت اجتماعی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش اداره کار ایالات متحده که در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ (۵ فروردین ۱۳۹۴) منتشر شد، متوسط درآمد سالانه یک جراح در ایالات متحده ۲۴۰ هزار و ۴۰۰ دلار است که معادل حدود ۶۵ میلیون تومان درآمد ماهانه می‌شود. در همین گزارش درآمد سالانه یک متخصص داخلی ۱۹۰ هزار و ۵۳۰ دلار گزارش شده که معادل حدود ۵۱ میلیون تومان ماهانه می‌شود. درآمد متوسط سالانه برای پرستاران آمریکایی ۶۹ هزار و ۷۹۰ دلار در سال است که معادل حدود ۱۹ میلیون تومان درآمد ماهانه برای این گروه است. حقوق متوسط برای تمامی مشاغل در ایالات متحده ۴۷ هزار و ۲۳۰ دلار در سال است که معادل درآمد ماهانه حدود ۱۳ میلیون تومان می‌شود. بالا‌ترین درآمد در ایالات متحده متعلق به مدیران ارشد، پزشکان و روانپزشکان و کارمندان شاغل در شرکتهای نفتی بوده است. بر اساس گزارش اداره سلامت عمومی بریتانیا در اکتبر ۲۰۱۴ (مهر ماه ۱۳۹۳) درآمد متوسط پزشکان در انگلستان حدود ۷۴هزار پوند در سال بوده که معادل ماهانه ۳۰ میلیون تومان است. درآمد سالانه پرستاران و گروه مامایی در انگلستان سالانه حدود ۳۱هزار پوند در سال ۲۰۱۴ بوده است که معادل ماهانه ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار میلیون تومان می‌شود. در همین حال میانگین درآمد سالانه تمامی مشاغل در بریتانیا حدود ۲۷هزار پوند معادل ۱۱ میلیون تومان است.

درآمد پزشکان در اروپا

بر اساس گزارش اداره فدرال کار آلمان و اتحادیه ماربورگ پزشکان آلمان، درآمد متخصصان رشته‌های گوناگون پزشکی بر اساس سابقه خدمتی و محل خدمت (بیمارستان دانشگاهی یا خصوصی) بین ۵۳۰۰ تا ۶۸۰۰ یورو (متخصصان بین یک تا۱۳ سال کار) است. این میزان معادل ماهانه پنج میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تا ۲۴ میلیون تومان می‌شود. اگر متخصصی بتواند به رتبه ریاست کل یک بخش درمانی با درجه پروفسوری برسد حدود ۸۰ میلیون تومان درآمد ماهانه کسب می‌کند. درآمد متوسط ماهیانه یک پرستار حدود ۲۳۰۰ یورو است که معادل هشت میلیون تومان می‌شود.

براساس آخرین گزارش فدراسیون پزشکان اروپا در سال ۲۰۱۴ حداکثر درآمد پزشکان شاغل در بیمارستانهای فرانسه بین ۴۵۰۰ تا ۷۹۰۰ یورو (۱۲ تا ۲۵ میلیون تومان)، در ایتالیا بین ۴۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو (۱۲ تا ۴۲ میلیون تومان)، در دانمارک بین ۸۳۰۰ تا ۱۳۳۰۰ (۲۹ تا ۴۶ میلیون) و در اسپانیا بین ۲۴۰۰ تا ۴۳۰۰ یورو (۵/۸ تا ۱۵ میلیون تومان) است.

البته لازم به ذکر است از درآمدهای ذکر شده، بر اساس شرایط کاری، خانوادگی و طبقه مالیاتی حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد مالیات کم می‌شود! همچنین با وجود نزدیک بودن درآمد پزشکان به سایر افراد شاغل در شبکه بهداشتی - درمانی و همچنین متوسط درآمد سایر مشاغل در سالهای گذشته، اعتراضاتی نسبت به این اختلاف در رسانه‌های این کشور‌ها منتشر شده و به وضع قوانینی منجر شده تا سقف درآمد پزشکان کاهش یابد.

درآمد پزشکان متخصص ایرانی چقدر است؟

متاسفانه بر خلاف کشورهای اروپایی و آمریکا، هیچ آمار رسمی از درآمد متوسط و همچنین حداقل و حداکثر درآمد پزشکان متخصص کشور از مراجع رسمی مانند وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت کار و یا اداره آمار وجود ندارد. در این زمینه ارقام متفاوتی از سوی دست اندرکاران و صاحبنظران در خصوص کارانه پزشکان متخصص در بیمارستانهای مختلف گزارش شده است. در نامه‌ای که از سوی ۶ تن از نمایندگان اقتصاددان مجلس به رئیس جمهور در خصوص تعرفه پزشکان منتشر شد، این نمایندگان ضمن اعتراض به تبعیض درآمد پزشکان با سایر اقشار کادر درمانی بیان شده است: «دریافتی معاون درمان وزیر محترم بهداشت که متخصص قلب است از بیمارستان امام حسین(ع) در تابستان ۱۳۹۱ ماهانه بین ۶۱ تا ۸۳ میلیون تومان بوده است! همچنین در فروردین ۱۳۹۴، حسن غفوری فرد وزیر و نماینده سابق مجلس اذعان داشته که «مدیر یکی از بیمارستانها خودش به من گفت فقط ۴۵ میلیون تومان کارانه می‌گیرم». دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز بیشترین کارانه‌ها را مربوط به جراحان قلب و مغز و اعصاب دانست که می‌تواند ماهانه تا ۷۰ میلیون تومان هم برسد. در سال ۱۳۹۲ حسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت، اعلام کرد درآمد کارکرد پزشکان در بخش دولتی برای ۱۵۰ ساعت کار ماهانه ۳۴ میلیون تومان است.

و اما زیرمیزی ...

با اینکه دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان متخصص سالهاست رواج دارد، اما هیچ وقت آمار دقیق از میزان این دریافتها گزارش نشده است. این در حالی بود که دکتر هاشمی وزیر بهداشت، زیرمیزی را در فروردین ۱۳۹۳ حدود ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد (مبلغی حدود سه برابر میزان اختلاس معروف ۳۰۰۰ میلیاردی). با تکیه بر تخمین ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس مبنی بر وجود یک گروه سه هزار نفری مالیات گریز در بین پزشکان، اگر این رقم را که چیزی حدود سه میلیارد دلار است بین این شمار پزشک تقسیم کنیم به درآمد ماهانه بین ۱۹۴ تا ۲۷۸ میلیون تومان فقط از طریق دریافت زیرمیزی می‌رسیم، از این رو هرچه شمار پزشکان زیرمیزی بگیر بیشتر باشد این ارقام کمتر می‌شود.

بسیاری از پزشکان متخصص که در دانشگاه‌ها و یا سایر سازمانهای دولتی یا غیردولتی مانند سازمان تامین اجتماعی کار می‌کنند حقوق ماهانه چند میلیونی بر اساس سابقه کار و رده علمی دریافت می‌کنند. این ارقام به کارانه اضافه شده و به عنوان دستمزد نهایی پرداخت می‌شود. ارقام این دستمزد‌ها نیز به طور شفاف در دسترس نیست. افزون بر این در مطب‌ها نیز معمولا شمار زیادی بیمار ویزیت می‌شوند که علاوه بر حق ویزیت در بسیاری از این مطب‌ها درآمدزایی از طریق انجام کارهایی مانند نوار قلب، نوار مغز، سونوگرافی و... نیز صورت می‌گیرد که متاسفانه گزارش شفافی از این درآمدها نیز وجود ندارد!

آیا پزشکان، تافته جدا بافته‌اند؟

با توجه به نکاتی که بیان شد، تخمین درآمد نهایی یک پزشک متخصص در ایران به خاطر منابع متعدد درآمد و عدم شفافیت، غیرممکن است.

دکتر ایرج خسرونیا، بیشترین درآمد را متعلق به جراحان مغز و اعصاب دانست که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در ماه است. ایرج ندیمی نماینده مجلس به وجود دستکم ۳۰۰ پزشک با درآمد ماهانه یک میلیارد تومان اشاره کرد. دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران نیز با تایید وجود پزشکان متخصص با درآمدهای چند صد میلیونی گفت: نمی‌توان درصدی را برای این شمار پزشکان تعیین کرد. در تحقیقی که توسط یک گروه در صدا و سیما انجام شده بود، گزارشی از دو هزار پزشک با درآمد بالای ۵۰۰ میلیون تومان در ماه ارایه شد. در عین حال با آشفتگی اطلاعات موجود به طور قطعی نمی‌توان گفت درآمد متخصصان ایرانی بیشتر یا کمتر از همتایان خارجی آنها است، ولی دو نکته با توجه به اطلاعات موجود قطعی است؛

پزشکان متخصصی که درآمدشان شامل کارانه، حقوق پایه، درآمد مطب و زیرمیزی می‌شود قطعا چند برابر متخصصان اروپایی و آمریکایی درآمد دارند. ناعدالتی در پرداخت بین پزشکان و سایر کادر درمانی و همچنین دستیاران پزشکی حتی با اطلاعات داده شده توسط نظام پزشکی و وزارت بهداشت، کاملا مشهود است. این در حالی است که انبوهی از متخصصان جوان و پزشکان عمومی از کمترین درآمدها نیز بهره‌مند نیستند! بنابراین اینکه برخی پزشکان، خود را تافته جدا بافته بدانند و با وجود درآمدهای نجومی زیر بار انتقاد و شفاف‌سازی نروند، مسأله‌ای است که باید مورد توجه «قانون» قرار گیرد.

منبع: قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با سلام من خودم با مدرک کارشناسی ارشد کارمند وزارت بهداشت هستم و از همان ابتدای طرح در همین سایت و به همکارانم گفتم این وزیر کاری برای مردم نخواهد کرد زیرا ایشان در بازار پزشکی با گرفتن زیر میزی ها کلان معروف بود و برای قانونی کردن این کار دست به کار شد و زیر میزی را تبدیل به رومیزی به شکل قانونی با دست بردن در جیب مردم انجام دادند و اگر ایشان وزیر بهداشت هستند بایدبدانند سلامت از ابتدا با پیشگیری و از بهداشت نشات می گیرد نه با درمان و از انتهای خط کسی که با عدم رعایت بهداشت و عدم پیشگیری بیمار شده دیگر برگرداننده بیمار به شکل اول کاری سخت و پر هزینه و معمولا ناموفق و هزینه کردن در در این راه بیهوده است و اصولا برای داشتن یک جامعه سلام ابتدا باید با آموزش و بهتر زیستن ورزش تغذیه کافی و واکسیناسیون رسیدگی به وضعیت دهان و دندان تامین آب سالم و جلوگیری از آلودگی آب و خاک و هوا با مواد آلاینده و جلوگیری از ورود این آلاینده به هر شکلی به زندگی و پیشگیری از مواردخطر ساز باعث با عث بهبود زندگی در آینده شده و نه اینکه این موارد را فراموش وبا صرف هزینه های هنگفت برای خرید تجهییزات بیمارستانی و افزایش حقوق پزشکان و متخصصین باعث افزایش سلامت مردم شد زیرا پزشکان اصلا هیچ اطلاعی از سلامت و بهداشت و پیشگیری ندارند و نخواهند داشت حتی سرسوزن زیرا یک کاردان بهداشت حداقل 50 واحد درسی در زمینه بهداشت را مطالعه می کند ولی یک پزشک عمومی فقط 7 واحد بهداشت را پاس می کند پس هیچ وقت یک پزشک فردی بهداشتی نخواهد بود و نخواهد شد و نمونه بارز آن خوردن کاهو نشسته و حتی بدون ورقه ورقه کردن برگ کاهو ، کاهو مانند ساندویچ خوردن توسط یکی از پزشکان وزارت بهداشت که جدیدا به عنوان مدیر اجرایی پزشک خانواده معرفی شده
خوردن کاهو نشسته یعنی پزشکان اطلاعی از بهداشت ندارند.شما خوبی ....
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
بخش معتنابهی از پزشکان ایرانی مار خورده اند و افعی شده اند لذا باید نیش خیلی هاشون رو کشید وگرنه فاجعه ابعاد بیشتری پیدامیکند
خودم
هر کاری بکنین گیر ما پزشکا هستین . زیاد حسادت نکنین سکته میکنین زحمت ما زیاد میشه
Shahrokh
United States
سالهاست با پزشکان کار میکنم ،اینها پول میگیرند و خداوکیلی دل ندارند یه غذای خوب بخورند،نگران نیستیم،فقط پول شماها توی بانکها باعث تورم شده و دیگه هیچ استفاده ای ازش نمیگنید
ashkan
Iran, Islamic Republic of
خیلی جاها هم شما گیر میفتی شک نکن
علی رسولی
Latvia
با سلام- وقتی صحبت از درآمد پزشکان می شود ، اولاً باید همه گروههای تخصصی و عمومی را در نظر گرفت نه اینکه فقط معیار متخصصان پردرآمد رشته های جراحی باشد.بر اساس یک سنت غلط از گذشته ، جراحان بابت عملی که برای بیمار انجام می دهند مبالغ هنگفتی را جدا از سیستم بیمارستان دریافت می کنند که این نیاز به اصلاح فرهنگی و تغییر رویه دارد. به علاوه آیا درآمد متخصصان اطفال ، داخلی ، بیهوشی ، پاتولوژی ، پزشکی هسته ای ،انکولوژی و دیگر رشته ها چقدر است ؟آیا آنها هم دهها میلیون در ماه دریافتی دارند ؟درآمد متخصصان پاتولوژی (تشخیص آزمایشگاهی) و پزشکان عمومی از همه گروهها کمتر و زیر 8 میلیون در ماه است .آیا اینها هم دیده می شوند ؟ ضمناً چرا باید درآمد پزشکان ما را فقط با پزشکان آمریکا و اروپای غربی مقایسه کرد ؟ اینهمه کشور در قاره های آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین ، پزشکان آنها چقدر درآمد دارند ؟ مثلاً درآمد پزشکان ایران در مقایسه با پزشکان مصر ،ترکیه ، هندوستان ، چین ، پاکستان ، اندونزی ، تایلند ، ژاپن (به عنوان یک کشور توسعه یافته) ، تونس ، آفریقای جنوبی ، پرو ، ونزوئلا،آرژانتین ، برزیل ، کلمبیا، نیکاراگوا و ... دهها کشور دیگر چگونه است ؟
کارمند بخش درمان تامین اجتماعی
Iran, Islamic Republic of
من کارمند بخش درمان تامین اجتماعی هستم با مدرک دکترا ولی کارانه بنده یک دهم پزشک عمومی که حتی طبابت هم نمیکند می باشد و خدا بده برکت که تمام پستهای مدیریتی رو هم در دست دارند و دستمزد طبابت انجام نداده رو میگیرند .
United States
چون علاوه بر بهشت مالیاتی بهشت پزشک ها هم هست
Iran, Islamic Republic of
عدم نظارت و ناتوانی به عمد یا سهو سازمان نظام پزشکی یکی از دلائل بی حساب و کتابی در آمدهای پزشکی است .
راست می گویند .شما به جرا ح ها چسبیده اید.متخصصان رشته های غیر جراحی مثل داخلی اطفال و ...درآمدشان در حد 4-5 میلیون در ماه است می خواهید باور کنید می خواهید نکنید.من حاضرم فیش حقوقی و کارانه و تمام دریافتی هایم را برای تان بفرستم...بیست سال هم سابقه کار دارم ریالی هم تا به حال زیر میزی و ...نگرفته ام...بعد طرح مطب را هم بستم که اشتباه کردم ..چون پرداخت ها منظم نیست ...
رضا سعیدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام. پزشک ها رو نمیدونم ولی یه دندون پزشک تو شهر ما خاص درامدش تو ماه دویست میلیون تومنه.بازم ناراضیه
على
اخه يك پزشك براى اينكه در كنكور قبول شه ميدونى چه بدبختى ميكشه چه شبهايى كه بيخوابى ميكشه چند تا واحد پاس ميكنه اين هاهم در نظر داشته باشيم
رجب زاده
United States
سلام براي حل مشكل مانند اوايل انقلاب پزشك از هند وپاكستان بياوريم با حقوق كارمندي
لیاقتت همونه ک ی هندی ویزیتت کنه
حسی
Iran, Islamic Republic of
در دهه 60 پدرم راپزشکان هندی جراجی کردن لیاقت ما دکتر هندی است نه دکتر ایرانی ایا مسلمانه ایا دکتر ایرانی امام حسین رو میشناسه خدا روچی
رجب زاده
United States
سلام در اويل انقلاب داندا نپزشك ميومد در خانه با يه كيف دستي وبراي اهل خانه دندان طلا ميكاشت بابا بزرگم هنو ز يكي از اون دندانها را دارد
فرشید
باسلام.من دانشجو تخصص(ریزیدنت)چشم هستم وخواستم ی چیز بگم.اره درسته پزشکای ایرانی خیلی زیاد پول میگیرن وانگار خداروفراموش کردن.اره تخصص گرفتن زحمت زیادی میخواد ولی این دلیل نشد که اینقد زیاد پول بگیرن.من چشم راستمو تو امریکا عمل کردم به پول ایران دو میلیون شد ولی وقتی اومدم تهران همون عملو 10 میلیون بود تازه بدون هزینه بیمارستان و زیر میزی.مگه ی ادم از زندگی چه انتظاراتی داره؟مگه میخواد چکار کنه؟تفریح؟اسایش؟امکانات؟لوکس بودن؟این همه پولو چرا از مردم میگیرن؟اخه ماهی 500 کیلیونو میخوان چیکارش کنن؟اخرش که مردنه باید بذارنشو برن.بعضی وقتا میبینم این کشورهای غربی در عین ظالم بودنشون ولی انصاف دارن .ی مثال ساده بزنم.ی دکترای مکانیک مگه چقد درامد داره؟خب ی متخصص هم ارزش مدرکش همونقده اما دکترا مکانیک خودشو بکشه ماهی 10 میلیون داشته باشه اما ی متخصص حداقل ماهی 100 داره .منکه سعی میکنم پول برام اینقد ارزش نداشه باشه.موفق باشید
منظور شما از دکترای مکانیک کسی هست که بنز تولید می کنه یا کسی که پراید هم نمی تونه تولید کنه
Iran, Islamic Republic of
تولید یک ماشین احتیاج به کارخونه وسرمایه گذاری میلیاردی داره ولی تو کشور ما صنعت خودروسازی رقابتی نیست افتاده دسته دوتا شرکت ایران خودرو وسایپا ویک عده دلال واردکننده.وقتی رقابتی نباشه سایپا وایران خودرو که کاملا مشخصه به کجا وصلن ماشین آشغال تولید میکنن وبا پول هنگفتی به مردم میفروشن.مردم هم که حق انتخاب ندارند با پولی که دارن یا باید از سایپا خرید کنند یا از ایران خودرو.پس مشکل مهندسای ما نیستند،...
ashkan
Iran, Islamic Republic of
دکترای مکانیک تنهایی نیتونه بنز تولید کنه ..
عادل
تو ديگه چه بدبختى هستى كه خودتو پزشك جا ميزنى!!!
ريزيدنت؟؟؟
درستش رزيدنته
بپرسم چهارتا سوال تخصصى فكت بياد پايين؟؟
عادل
مقايسه در آمد پزشكان با پرستاران يا بهداشت كاران،مثل مقايسه در آمد يك عمله با مهندس ناظر و يا صاحب پروژه عظيم ساختمانيست.
شما را چه كار به اين قياسها؟؟
البته اگر درد عقده پزشك نبودنتان آرام ميگيرد هرچه دلتان ميخواهد بگوييد
بالاخره تسكين آلام از وظايف پزشك است!!
سپهر
خودت
Iran, Islamic Republic of
همون از طرز حرف زدنت معلومه كه واقعا پزشکی
Iran, Islamic Republic of
...
علی محمدنصیری لرستانی
بابت شفاف سازی واطلاع رسانی متشکریم جهان نیوز،آیا کسی هست که پیگیر این مباحث باشد؟
انسان وقتي حريص شد و دنيا پرستي بر او غلبه كرد هرچقدر هم پول پيدا كند باز هم فقير خواهد بود
پدرام
چه مطلب منطقی و بی طرفانه ای. مقایسه میانگین درآمد پزشکان آمریکا، با دریافتی چند فوق تخصص جراحی که مسئولیت دولتی هم دارند!
آن وقت من پزشک عمومی ایران که درآمد ده سال کارم برابر درآمد یک سال کار پزشک عمومی آمریکاست، کجای این آمار و مقاله ی شما هستم؟
متاسفم...
مصطفی
سلام..دوست عزیزی که ما رو حسود میدونی..چند تا از دوستان من توی رشته ریاضی بهترین رشته های مهندسی قبول شدن اونم با چه زحمتی و الان بیکارن..خودمم یکیش..فوقشم سر کار که باشن چندرغازه...خدایی خودتون هم میدونین از بچه های مهندسی ضعیفترید..ولی چرا اینهمه مزایا دارین
Ali
Iran, Islamic Republic of
موارد جالبی که تو اکثر نظرات به اصطلاح پزشکان دیدم:
1:هر کی غیر پزشکه و انتقاد میکنه عقده اییه
2:ما خوبیم
3:همه میخاستن پزشک شن و چون نشدن حالا انتقاد میکنن
4:کلا دو دسته وجود داره یا پزشک یا غیر پزشک
دوستان اینا همشون دچار نخوت علم و نوعی خودشیفتگی شدید شدن زیاد بابت بی ادبی شون دلخور نشین
مسعود
مدت زماني كه يك پزشك دستش تو جيب باباشه خيلي طولانيه و اين اصلا چيز خوبي نيست به اين آمارم دقت كنين از خبرگزاري مهر آمارها نشان میدهد حدود 200 هزار نفر پزشک اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروساز، دندانپزشک و... در کشور وجود دارد که از این تعداد 7 تا 10 هزار نفر به شغلهای دیگری روی آورده و يا شغل ديگري هم دارند.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتوگو با خبرگزاری مهر گفته است تنها 10 درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و 40 درصد میتوانند مخارجشان را تامین کنند اما 50 درصد بقیه که اکثر آنها پزشکان عمومیاند دچار مشکل هستند.

از سوی دیگر قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران هم از وجود هشت هزار پزشک عمومی بیکار در کشور خبر داده است. در پرونده امروز هفتصبح با نگاهی به سطح درآمدی پزشکان صحت این آمارها را بررسی میکنیم.
آرمان
من خودم پزشکم ولی هم ازهمکاران خودم وهم دوستان دیگه بابت برخی نظرات گله مندم دوستان گرامی دلیل اینکه من وهمکارام خودمون تافته جدا بافته می دونیم به علت سیستم غلط وزارت بهداشته که اولا دانشگاه علوم پزشکی نبایداز هر لحاظ زیر نظر وزارتخانه باشه ثانیا نباید تصمیم گیران وزارتخانه از صدر تا ذیل همه پزشک باشند بالخره فردی یا مدیر خوب هست یا پزشک خوب
یک ناجی یک متخصص
بنده یک متخصص جراحی قلب هستم
و حدود 10 ساله که سخت مشغولم
چرخه زندگی من تا اینجا به این گونه بوده است
18 سال به سختی درس خوندن
7 سال به بد بختی درس خوندن
2 سال طرح که فرقی بایک عَنتر نداشتم
یک کنکور فوق العاده سخت و وحشتناک
4 سال تخصص
دوباره 2 سال طرح
2 سال سربازی
حالا یه دکتر صفر 35 ساله اومدم بیرون
در به در دنبال کار بگرد و به سختی تو یک بیمارستان خصوصی استخدام بشو که حقوقت برابر با یک پزشک عمومیه بیسواد باشه بعضا شبکاری هم باید بکنی
اونم بعد دو سال من به درآمد افتادم
یعنی در 37 سالگی
این همه رنج و زحمت و کـــــــــــــــــــــــــی حاضره تحمل کنه
ما پزشکا واقعا اکثرمون بدنبال نجات مردمیم
و واقعا درآمدمون حقمونه
من جوونیمو
مو های مشکیمو
انرژیمو
گذاشتم به پای درس
میدونید این چقدر سخته
ضمنا کی از خوردن غذای گیاهی و سالم لذت میبره که شما دومیش باشی !!!!
پس یکی باید باشه که وقتی چربیو نمک غذاها قلبتونو از کار میندازه اونو درمان کنه
این همه بی انصافی واقعا روا نیست
واقعا
من که حد اکثر درامدم 60 میلیونه
ولی خداوکیلی اگه به شما 10 میلیارد هم به ازای هر روز بدن حاضری همچین سختیو رو تحمل کنید
حتی اگرم حاضر باشید وقتی برای خرج این پول ندارید
من از تمامی همکارانم که سبب نجات مردم شدند
از صمیم قلب سپاسگزارم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
آ قای دکتر مگه دیگران چجوری زندگی کردم یه مثال پدرم از هفت سالگی کارگری کرده تا برادرهایش بزرگ کنه بعد شش سال رفته جبهه جنگیده یعنی سه روز سه روز تو محاصره ها مونده علف وغورباقه خورده بعد که موج گرفته وشیمیایی شده چون صورت سانحه نداشته جانبازی نگرفته بعد شده کارگر دوباره یعنی حتی وقت نکنی نمازو ناهار بخوری بعد بچه هاش عصبی وافسرده دربیان یکبار مسافرت نتونن برن وفقط بتونن بخور ومیر زندگی کنن این وسطا هم خانمش تصادف کنه وابرو فرار کنه و کلی خرج جراحی مغز اون کنن جمع کن دیگران بدتر از شما زندگی کردن اما شما مثل این هستی که پولاتو پس انداز کردی وحالا شروع کردی به استفاده
Iran, Islamic Republic of
خب آقای دکتر حالا وقتشه زن بگیری اونم 4 تا.
Iran, Islamic Republic of
...
یک تجربی کنکوری
Iran, Islamic Republic of
خداقوت
در پناه خدا باشید
حسین
Iran, Islamic Republic of
فراتر از این حرف ها به نظر من اگه طب اسلامی ایرانی استفاده بشه اصلا این موضوعات پیش نمیاد ...الان شما ببین آیت الله تبریزیان یا آیت الله ضیایی یا آل اسحاق رو ..این بزرگواران مطب های بسیار شلوغی دارن و دارن واقعا درمان می کنند و اصلا حتی یک ریال هم از بیماران دریافت نمی کنند... و دوا های ایشان هم بسیار ارزونه خیلی ارزون ....
افشین
Iran, Islamic Republic of
آقای جراح قلب آقای پزشک خطاب به شما : در درجه اول اینکه کسی شما رو مجبور کرده که تا 37 سالگی به این شدت درس بخونی که بخوای تلافی شو سر واقعاا بیمارانی که هیچ انتظار اضافی ازت جز سلامتی شون با نرخ با وجدانانه دارن در بیاری؟ ببینم مگه فقط شماها اینطوری درس خوندین؟ مگه مهندسان سیاه بخت این مملکت که تو چشم بهم زدنی میتونن تحلیل مدار و محاسبات بسیار سنگین انجام بدن حـــــــــق زندگی ندارن؟ همون ابزاری که شماها باهاش کار می کنی دستاورد مهندسان عالی رتبه الکترونیک که اگر نباشه حتی نمی تونین یه شوک بدین تا برسه به تشخیص ... . اما چون کشور ما متاسفانه صنعت نداره و پشتیبان نداریم نمی تونیم تولید کنیم و از اونور باید بیاد . حالا که اینجا به کام شماست بازم طلب کارین؟ اگر یه کارگر 1 میلیون در میاره نهایتا یه پزشک و استاد و مهندس عالی رتبه باید 20 میلیون در بیاره که زنجیره زندگی تقریبا برقرار بشه نه اینکه پاتو بزاری رو خرخره قشر ضعیف . من خودم کاردانی تعمیرات سخت افزار خوندم و البته کارم تعمیرات موبایل و کامپیوتر و با هزار مشکلات که تونستم مغازه بزنم که خدا میدونه چقدر باید جواب سوالای بی ربط ارگانهای مختلف بدم تا شاید 2 میلیون دربیارم با این بازار راکد . بخدا که سختی کار هم کم نداریم اما کسانی که حتی کارای خدماتی تو بیمارستان ها انجام میدن و یا حتی ارگان های دولتی باشه باید بیشتر از ما در بیارن چرااااا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ولی خداوکیلی این همه پولو چیکار میکنین؟!!! یکی خدا خدا میکنه 60 تومن داشته باشه فقط بتونه یه اتاق بخره...یه عمر زندگی کنه بعد شماها ماهی کمه کم 60 تومن دارین..تازه اشتباهات پزشکی هم بکنین بازم همون حقوقو میگیرین....دولتی ها نباید اختلاف طبقاتی رو به این فاحشی را رها میکردن ب امان خدا... من موندم چجوری میخوان جون بدن انقد حق والناس دارن.اوکی پزشکا زیاد بگیرن ولی نه به اندازه اروزهای کم درامدا...وقتی درامد تو بشه بزرگترین ارزوی یک کم درامد بدون یه جای وجدانت باید بلرزه..
Iran, Islamic Republic of
همه دکترا و دندون پزشکا و دارو سازا باید 4 تا زن بگیرند چون توانشو دارند
Iran, Islamic Republic of
در هر حرفه ای اعم از معمار و میکانیک و ارایشگر و رستوران دار ...عده ای معروف تر و برند میشوند که در همه جای دنیا هم همین است ،شما چطور درامد میانگین کشورهای دیگر رو ذکر میکنید ولی اینجا فقط موارد خاص رو بیان میکنید ،که چند جراح هستند که درامد نجومی دارند ،نود درصد پزشک ها اعم از عمومی تا متخصص و فوق تخصص با وجود زحماتی که نویسندگان مطلب بالا هیچ اطلاعی از ان ندارند هم اکنون با ساعات کاری بسیار بالا به هیچ عنوان حتی کسری از مبالغی که شما در بالا ذکر کردید درامد ندارند ،و سطح درامد کنونی به ازای عمر و زحمتی که گذاشته اند به هیچ عنوان قابل قیاس نیست ،و جالب این است همیشه بیشترین توقع جامعه از این قشر است ،خانومی که چندین برابر مبلغ پانزده هزار تومانی ویزیت پزشک عمومی را به راحتی به ارایشگاه میپردازد برایش پرداخت این پانزده هزار تومان بسیار سخت تر است
Iran, Islamic Republic of
حق با شماست چون سیر نمیشین .
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام میخواهید درامد یه پزشک رو بدونید کافیست تو مطب یروز وقت بزارید حد اقل 50ویزیت داره و .....
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر بادلار دو تومنی حساب کرده
یک انسان
Iran, Islamic Republic of
دوستان بهتره به جای اینکه بیاید اینجا بی احترامی کنید واین حرفا اول با استدلال بررسی کنید بعدشم میدونید یک پزشک باید چند سال درس بخونه تو کنکور از بین۶۰۰ هزار نفر فقط ۱۰ هزار قبول میشن بعدشم اگه عرضه دارین برین بخونین پزشک بشین بجای پرچونگی