جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

تعریف اشتغال:یک ساعت کار در هفته

دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 190218
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه سرشماری امسال از دوم آبان به مدت ۲۱ روز انجام خواهد شد و در این طرح هیچ وجه سوالات اقتصادی پرسیده نمی‌شود، در خصوص تعریف اشتغال گفت: تعریف اشتغال براساس استاندار سازمان جهانی کار همان یک ساعت در هفته است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد عادل آذر در نشست خبری صبح امروز با اشاره به اهمیت سرشماری در تمام دنیا اظهار داشت: در سرشماری امسال که از تاریخ ۲ آبان تا ۲۲ آبان انجام می‌شود،از تجربیات ۷۰ کشور دنیا در سرشماری استفاده شده است.
وی افزود: یکی از مؤلفه‌های پیشرفت در بسیاری از کشورها سرشماری‌های عمومی است به طوری که هر کشوری بیشترین سرشماری را داشته باشد نسبت به سایر کشورها در این زمینه پیشگام خواهد بود.
عادل آذر با بیان اینکه سرشماری امسال مانند آزمایشی سال گذشته به صورت مراجعه مأموران به درب منازل است، تصریح کرد: وقت هر خانوار برای پاسخ به سؤالات حداکثر ۲۰دقیقه خواهد بود و بر اساس بررسی‌ها برای ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار سرشماری صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: بیش از ۱۱۴ هزار نفر در این طرح مشارکت می‌کنند که ۵۴ هزار نفر از آن‌ها مأموران مرکز آمار هستند که به درب منازل مراجعه می‌کنند.

*اجرای سرشماری با دو فرم خانوار و آبادی

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در این فرم‌ها ۶۴ سؤال طراحی شده است، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از ۶ سرشماری اخیر در دنیا استفاده شده است و همچنین در سرشماری آزمایشی که در سال ۸۸ و ۸۹ صورت گرفت به این سؤالات رسیدیم.
وی ادامه داد: در سرشماری امسال ستادی در مرکز آمار ایران مستقر می‌شود که تمام اطلاعات را در ستادهای استانی اخذ می‌کند.
عادل آذر با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی ۲۸۴ سؤال به مرکز آمار ارائه دادند، افزود: ما ۶۴ قلم از این سؤالات را انتخاب کردیم و دو فرم که یکی برای خانوارها و دیگری فرم آبادی است، تهیه شده است.
وی ادامه داد: در فرم آبادی ۸۰ سؤال در خصوص منطقه مورد نظر در روستاها وجود دارد و همچنین در حوزه سازماندهی ستادهایی در هر استان تشکیل می‌شود که رئیس آن ستاد استاندار است.
به گفته وی، تمام کار لجستیک و سازماندهی کار تجهیز و آماده است و در مدت یک ماه اخیر تمام مدرسین، معاونین و مأموران آمارگیر که شامل ۹۰ هزار نفر می‌شوند، آموزش دیدند که مجموع آن ۴۰۰ هزار نفر ساعت آموزش سرشماری است.
عادل آذر راجع به سؤالات پرسیده شده از خانوارها گفت: این سؤالات در خصوص آموزش، سطح سواد، تعداد خانوار، مساحت خانه و شغل است.
وی با بیان اینکه مرحله بعدی مربوط به پردازش اطلاعات است، ‌گفت: پس از جمع‌آوری اطلاعات، مرحله پردازش انجام می‌شود که بر این اساس از سیستم‌های نرم‌افزاری که مرکز آمار در طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار گردآوری کرد،استفاده می‌کنیم.

* اطلاعات اولیه سرشماری سه روز یک بار منتشر می‌شود

رئیس مرکز آمار با بیان اینکه این سیستم نرم‌افزاری با فناوری‌های نوین به دست آمده است، گفت: انتشار اطلاعات سرشماری هر ۳ روز یک بار به صورت اطلاعات اولیه اعلام می‌شود و اطلاعات جمع‌بندی شده تا پایان آذر ماه به دست خواهد آمد اما در سال ۹۱ اطلاعات کامل و نهایی شده سرشماری منتشر خواهد شد.
عادل آذر ادامه داد: نتایج اولیه‌ای که در آذر ماه اعلام می‌شود بیشتر مربوط به نسبت جنسیتی ، تمرکز جمعیت، مهاجرت، درصد شهرنشینی، نرخ باسوادی خواهد بود.
وی با اشاره به اقدامات مرکز آمار در سرشماری امسال گفت: بسته‌های تبلیغاتی در سطح خانوار و مدارس توزیع می‌شود و همچنین صدا و سیما برنامه‌های متنوعی در این باره پخش خواهد کرد.

* تعریف اشتغال همان یک ساعت در هفته است

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر تعریف اشتغال در سرشماری امسال گفت: تعریف اشتغال همچنان همان استاندارد سازمان بین‌المللی کار ILO خواهد بود که بر این اساس یک ساعت در هفته کار شغل محسوب می‌شود و خبری که در خصوص تغییر این تعریف به نقل از من عنوان شد را تکذیب می‌کنم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه اطلاعات غلط توسط خانوارها ارائه شود از چه طریق مرکز آمار آن را تشخیص خواهد داد، گفت: طبق قانون افراد باید پاسخگو باشند و البته خوشبختانه تجربه سال ۸۸ و ۸۹ نشان داده اگر مردم به فرد آمارگیر اعتماد داشته باشند اطلاعات درستی می‌دهند.
وی تصریح کرد: مبنا در سرشماری خوداظهاری است و به هیچ وجه مدرک و سندی توسط مأمور از افراد گرفته نمی‌شود.
وی مدارک مورد نیاز برای سرشماری را کارت ملی، شماره شناسنامه و کد پستی عنوان کرد.

* طبق قانون وظیفه ما اعلام نرخ بیکاری است

عادل‌آذر در خصوص پرسش اطلاعات اقتصادی از خانوارها در طرح سرشماری گفت: به هیچ وجه سؤالی در خصوص اطلاعات اقتصادی از افراد پرسیده نمی‌شود و تنها سؤالات مربوط به شاغل بودن و یا مساحت خانه خواهد بود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره انتشار جزئیات نرخ بیکاری اظهار داشت: ما طبق وظیفه قانونی اطلاعات مورد نیاز را اعلام می‌کنیم. مرکز آمار موظف است آمار را اعلام کند. آخرین نرخ بیکاری اعلام شده مربوط به تابستان امسال ۱۱.۱ درصد بود و در خرداد ماه نرخ تورم اعلام شده ۱۹.۷ درصد بود.
وی در واکنش به سؤالات متعدد خبرنگاران در خصوص نحوه تعیین نرخ بیکاری و تورم گفت: درباره این دو آمار مهم در آینده یک نشست خبری برگزار خواهد شد.

* توقف اعلام نرخ تورم برای نزدیک کردن آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار

وی ادامه داد: پس از آنکه در اردیبهشت ماه نرخ تورم توسط مرکز آمار اعلام شد و تفاوت قابل ملاحظه‌ای با نرخ تورم بانک مرکزی وجود داشت در شورای عالی آمار تصمیم گرفته شد با بررسی نحوه تعیین نرخ تورم، اختلاف را به حداقل برسانده و به هم نزدیک کنیم.
وی ادامه داد: دلیل اصلی تفاوت نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار و بانک مرکزی تفاوت سبد کالا، سال پایه و میزان پوشش آمار است، زیرا بانک مرکزی تنها نقاط شهری را پوشش می‌دهد اما مرکز آمار مناطق روستایی را هم مد نظر قرار می‌دهد.

* شرشماری ۹۵ الکترونیکی می‌شود

رئیس مرکز آمار در خصوص تفاوت اخذ اطلاعات در سرشماری با سرشماری دیگر کشورها گفت: نحوه سرشماری در کشور هیچ تفاوتی با سایر کشورها ندارد و تنها تفاوت اصلی در ثبت اطلاعات است که در کشور به صورت دستی و در کشورهای پیشرفته به صورت الکترونیک انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که انجام شده امیدواریم در سال ۹۵ که شبکه ملی آمار مستقر می‌شود، سرشماری به صورت الکترونیکی انجام شود

* هزینه سرشماری ۲۰۰ میلیارد تومان

عادل آذر در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان هزینه اجرای طرح گفت: بودجه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده ۷۰ میلیار تومان است اما با توجه به اینکه سایر دستگاه‌ها در این امر به ما کمک می‌کنند در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه در بر خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا روزهای تعطیل آمارگیری صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده در مدت ۲۱ روز که سرشماری انجام می‌شود هیچ روز تعطیلی نداریم و آمارگیران از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر آمارگیری انجام می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در تمام کشورهای پیشرفته سرشماری هر 10 سال یک بار انجام می شود. با توجه به هزینه 200 میلیارد تومانی این سرشماری که جدیدا به غلط 5 ساله شده است. این سرشماری نتیجه ای جز اتلاف بیت المال ندارد.
کارشناس آمار
Iran, Islamic Republic of
ايا واقعا يك ساعت كار در هفته ميتواند جوابگوي هزينه يك خانواده حتي دونفره رابمدت يكروز بدهد؟ . سازمان جهاني كار ايا واقعا چنين بينشي دارد يا انكه اينهم برداشت بعضی مسئولين شكم سير ما از قوانين كار جهانيست و يا كلا از اصل قضيه سر كاريست و مسخره كردن مردم و كارگران؟؟؟؟؟؟؟؟؟