چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

دغدغه مشترک امام و رهبری چه زمانی محقق می‌شود؟

میثم تولایی
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 110612
"سهولت و سرعت" همان مطالبه‌ای است که امام راحل نیز در سال 48 در لابه‌لای اعتراضات خود به اصل نظام طاغوت که توام با فساد در تمام زمینه‌ها شده بود عنوان می‌کنند و هنوز نیز مورد خواست ولی فقیه زمان است که بعد از گذشت چند ماه از ریاست جدید قوه قضائیه کماکان پابرجاست و ابتکار و نوآوری مورد اشاره رهبر معظم انقلاب برای اقدام انقلابی در این قوه را می‌طلبد.

"اشخاص مطلعى الآن در عدلیه هستند که از قوانین دادگسترى و طرز کار آن شکایتها دارند. اگر کسى گرفتار دادگسترى فعلى ایران یا سایر کشورهاى مشابه آن شود، یک عمر باید زحمت بکشد تا مطلبى را ثابت کند. وکیل متبحرى که در جوانى دیده بودیم مى‏گفته محاکمه‏اى را که بین دو دسته است من تا آخر عمرم در میان قوانین و چرخ و پر دستگاه دادگسترى مى‏چرخانم! و بعد از من پسرم این کار را ادامه خواهد داد... در حل و فصل دعاوى همه جهات باید رعایت شود، نه اینکه [فقط] هر کس به حق خود برسد. باید ضمناً وقت مردم، کیفیت زندگى و کارهاى طرفین دعوى ملاحظه شود؛ و هر چه ساده‏تر و سریعتر انجام بگیرد. دعوایى که آن وقتها قاضى شرع در ظرف دو- سه روز حل و فصل مى‏کرد، حالا در بیست سال هم تمام نمى‏شود! در این مدت جوانان، پیرمردان و مستمندان، باید هر روز صبح تا عصر به دادگسترى بروند، و در راهروها و پشت میزها سرگردان باشند؛ آخرش هم معلوم نمى‏شود که چه شد."

این‌ها بیانات انتقادی امام راحل نسبت به دستگاه قضایی رژیم ستمشاهی است، بیاناتی که در اولین سخنرانی از مجموع سیزده سخنرانی در باب ولایت فقیه ایراد شده است.

امام از "تحمیل قوانین بیگانه بر جامعه اسلامى" سخن می‌گوید و منشأ گرفتاری‌ها و مشکلات مملکت را رونوشت شدن قوانین ما از بلژیک و در ادامه اصلاحیه آن از فرانسه و انگلستان عنوان می‌کند و البته در این بین از همه بیشتر قوانین دادگستری است که داد مردم را در آورده و موجب سرگردانی شکایت‌ها و دادخواهی شده است.

دغدغه‌مندی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از همان سال‌های دهه چهل در مورد قوه‌ای که قرار است نقش عدلیه را برای نظام جمهوری اسلامی ایفا کند قابل تامل است، خصوصا ایراداتی که امام خمینی در مورد دستگاه عدلیه ذکر می‌کند نیز نشان از ریشه‌دار بودن مشکلات قوه قضائیه کنونی است.

از طرفی ابراز امیدواری رهبر معظم انقلاب به "شکوفایی" قوه قضائیه در دوران تصدی ریاست این قوه توسط آیت الله آملی لاریجانی نیز می‌تواند هشدار و یا تذکری باشد مبنی بر عملکرد نامطلوب دستگاه قضایی طی سال‌های پس از انقلاب که رضایت مردم و رهبری را جلب نکرده است.

"... با گذشت سه دهه از آغاز تشکیلات نوین دادگستری و کسب تجربیات گرانبها و آزمون و خطاهای اجتناب‌ناپذیر، اکنون چشمداشتِ سلامتِ ارکان و اتقانِ احکام و سرعت و سهولت در اجرای عدالت، از دادگستری جمهوری اسلامی، انتظاری بحق است که مسئولان این پیکره‌ی عظیم و دستگاههای جانبی آن باید در برآوردن آن با همه‌ی توان از هیچ کوشش و ابتکاری فروگذار نکنند. اینجانب بجِّد امیدوار است که دوران مدیریت جنابعالی با توجه به فراهم آمدن بسیاری از زیرساختهای لازم و با تکیه بر صلاحیتهای علمی و عملی آن جناب، دوران شکوفائی قوه‌ی قضائیه به شمار آید."

سهولت و سرعت همان مطالبه‌ای است که امام راحل نیز در سال 48 در لابه‌لای اعتراضات خود به اصل نظام طاغوت که توام با فساد در تمام زمینه‌ها شده بود عنوان می‌کنند و هنوز نیز مورد خواست ولی فقیه زمان است که بعد از گذشت چند ماه از ریاست جدید قوه قضائیه کماکان پابرجاست و ابتکار و نوآوری مورد اشاره رهبر معظم انقلاب برای اقدام انقلابی در این قوه را می‌طلبد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *