پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱۲
۵۷
آقای هاشمی از چه زمانی تغییر کرد؟

سرنوشت هاشمی ثانی چگونه رقم خواهد خورد؟/ مروری بر سه دهه‌ متناقض از زندگی سردار سازندگی

جمعه ۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 430013
در یک نگاه کلی شاید بتوان گفت هاشمی امروز در تقابل مستقیم با هاشمی دو دهه پیش است یعنی اگر این دو شخصیت آقای هاشمی، در یک مقطع زمانی زندگی می‌کردند قطعا دو قطب متفاوت جریانات سیاسی کشور را تشکیل می‌دادند.
سرنوشت هاشمی ثانی چگونه رقم خواهد خورد؟/ مروری بر سه دهه‌ متناقض از زندگی سردار سازندگی
گروه سیاست جهان نيوز ـ آقای هاشمی رفسنجانی چهره‌ای است که همواره در تاریخ انقلاب نقش ویژه و موثری داشته است، موضوعی که هیچ‌یک از موافقان و مخالفان این پیر سیاست نمی توانند آن را تکذیب کنند. اما آنچه که در مورد شخصیت سیاسی آقای هاشمی همواره محل اختلاف بوده نوع ورود هاشمی به عرصه اثرگذاری سیاسی است. با ورق زدن صفحات تاریخ انقلاب میان هاشمی دهه شصت، هفتاد و هاشمی دهه هشتاد به بعد تناقضات بسیاری مشاهده می‌شود و این سوال را به وجود می‌آورد که آیا این هاشمی همان هاشمی معتمد امام است؟

در یک نگاه کلی شاید بتوان گفت هاشمی امروز در تقابل مستقیم با هاشمی دو دهه پیش است یعنی اگر این دو شخصیت آقای هاشمی، در یک مقطع زمانی زندگی می‌کردند قطعا دو قطب متفاوت جریانات سیاسی کشور را تشکیل می‌دادند. بیشترین تغییر شخصیتی آقای هاشمی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ رخ داد جایی که وی تصور نمی‌کرد در رقابت با فردی کم سابقه تر از خود، شکستی تلخ و فراموش نشدنی را تجربه کند.

آقای هاشمی که تا پیش از این به‌عنوان یک چهره فراجناحی شناخته می‌شد، ناگهان به صف اصلاح‌طلبان پرحاشیه پیوست. تصور این موضوع که هاشمی باتجربه با شکست در یک رقابت انتخاباتی جایگاه فراجناحی خود را ترک کند، برای بخشی از فعالان سیاسی کشور قابل تصور نبود. اما این تازه ابتدای افتادن آقای هاشمی رفسنجانی به دامن جریانی بود که هنوز معلوم نیست در آینده از کجا سردر خواهد آورد.

زندگی آقای هاشمی دارای دو نقطه عطف اساسی است. اولین آن زمانی است که سکان دولت سازندگی در ایران را به دست می‌گیرد و دومی پس از شکست در انتخابات ۸۴ است. شاید بتوان دلایل تغییر آقای هاشمی را در چند مورد خلاصه کرد.

اول اینکه آقای هاشمی پیش از ریاست جمهوری مورد اعتماد و وثوق مردم بود اما پس از عملکردهای سؤال برانگیز و پرحاشیه در مقام رئیس جمهور، اقبال عمومی را از دست داد.

دوم اینکه درباره اطرافیان و برخی اعضای خانواده‌ آقای هاشمی در دهه هفتاد شایعات زیادی از مفاسد سیاسی و اقتصادی در میان مردم رایج بود و برخی افراد نظیر غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران به دلیل فساد اداری محاکمه شدند. در واقع آقای هاشمی نه‌تنها در کانون اتهامات امنیتی ضدانقلاب قرار داشت در داخل کشور نیز به واسطه عملکرد اعضای خانواده‌اش تحت فشار قرار گرفت.

سومین دلیلی که می‌توان برای تغییر رویه‌ سیاسی آقای هاشمی برشمرد به نوعی باز هم به گذشته وی یعنی تلاش برای ترمیم سابقه‌ی سیاسی مرتبط است. آقای هاشمی که زمانی در انتخابات‌های ریاست جمهوری به‌عنوان یک وزنه با رای قطعی شناخته می‌شد کم‌کم به قعر فهرست نامزدهای انتخاباتی سقوط کرد. اینجا بود که موضوع دگردیسی شدیدا فکر یکی از مهمترین چهره‌های سیاسی کشور را به خود مشغول کرد تا جایی که مرد شماره یک برخورد با بدحجابی دهه هفتاد ناگهان بخشی از فیلم انتخاباتی خود را به همنشینی با جوانان دگراندیشِ دگرپوش اختصاص داد.

هرچند آقای هاشمی با این قبیل حرکات تلاش می‎‌کرد تا تغییر خود را به مردم اعلام کند اما این اقدامات نه‌تنها به ترمیم چهره وی نیانجامید بلکه بیش از پیش علامت سؤال عمومی را درباره شخصیت وی پررنگ کرد. اینجا بود که دامنه اظهارات و رفتارهای متناقض آقای هاشمی اوج گرفت.

آقای هاشمی رفسنجانی نه تنها در دوران مسؤولیت بلکه سال‌ها پیش از آن با مساله آرمان فلسطین در ارتباط بود. وی کتابی با عنوان «سرگذشت فلسطین» دارد که در جهان اسلام شناخته شده است. آقای هاشمی در این اثر از بعد تاریخی به مساله فلسطین و شکل‌گیری رژیم صهیونیستی پرداخته‌ است اما سخنان هاشمی ثانی در رابطه با مساله فلسطین در چند نوبت جنجال ساز شد. برداشتی که از جمله وی در ایام تبلیغات انتخاباتی مبنی بر این‌که «ما با اسراییل سر جنگ نداریم» می‌شود، می‌تواند این باشد که اگر جنگی نباشد می‌تواند پای صلح به میان آید که این سخن کاملا خلاف رویکرد‌های گذشته او بوده است. به ویژه آن‌که همه می‌دانند هاشمی تا چه حد بر غاصبانه و جعلی‌بودن نظام رژیم صهیونیستی اشراف دارد.

در طول دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی، ایران همواره حامی محور مقاومت بود. در آن زمان حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی به کمک‌های ایران تکیه داشتند و روابط ایران و جمهوری عربی سوریه در بالا‌ترین سطح ممکن بود. در‌ همان زمان نیز نظام حافظ اسد، رئیس جمهور سوریه، در داخل کشور خود با صداهای مخالفی روبرو بود که بیش‌تر از تحرکات اخوان المسلمین نشأت می‌گرفت. این تحرکات در آن دوران سرکوب می‌شد بدون این‌که کوچک‌ترین خللی در روابط ایران و سوریه به وجود آید؛ زیرا سوریه در گذشته و حال در مقابل خطرناک‌ترین دشمن جهان اسلام قرار گرفته است اما سخنان وی در سال‌های اخیر درباره سوریه به شدت موجب حیرت شد زیرا اثری جز تخریب محور مقاومت و آب به آسیاب دشمن ریختن نداشت. آقای هاشمی بدون اشاره به حمایت تمام قد جهان غرب، اسرائیل و کشورهای عربی از تروریست‌ها که خود را مجاهد می‌خوانند، از نظام سوریه انتقاد کرد و آن را سرکوبگر و دارای سرنوشتی مشابه صدام توصیف نمود.

در طول دوران ۸ ساله سازندگی، تحمل دولت برای شنیدن صداهای مخالف از مطبوعات چندان زیاد نبود؛ به طوری که از آن دوران گزارش‌های متعددی در‌باره بسته‌شدن روزنامه‌ها و نشریات و همچنین دستگیری روزنامه‌نگاران و قطع کمک به روزنامه‌های منتقد وجود دارد اما آقای هاشمی در سال‌های اخیر انتقادهای صریحی را از وضعیت مطبوعات مطرح می‌کند. وی می‌گوید: «اگر به مردم و جوانان میدان و فضا برای انتقاد سالم و فعالیت داده نشود، این انتقادات خاموش نخواهد شد و چه بسا به محفل‌های خانگی و زیرزمینی کشیده شود.» این اظهار نظر نیز مطابق انتظار با واکنش کسانی مواجه شد که دوران سازندگی را خوب به خاطر دارند.

آقای هاشمی در انتخابات‌های مختلفی از جمله مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری ادوار مختلف شرکت کرده‌ که در بیش‌تر آن‌ها موفق به جلب آرای مردم و رسیدن به یک جایگاه انتخاباتی شده‌ است. همین نفس حضور در تعداد زیادی از انتخابات‌های برگزار شده در جمهوری اسلامی و حضور در مناصب مختلف نشان دهنده این مطلب است که وی در هر حال قانون انتخابات را قبول داشته و بر اساس آن در بیش‌تر آن‌ها پیروز شده‌ است اما در مورد انتخابات‌ ریاست جمهوری سال‌های ۸۴ و ۸۸ شرایط به گونه‌ای دیگر بود.

وی که در انتخابات سال ۸۴ در دوره دوم مقابل احمدی‌نژاد شکست خورد، هیچ‌گاه حاضر به تبریک گفتن و حتی پذیرش تلویحی شکست بر اساس رأی مردم نشد. همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که با ساز و کار کاملا مشابه برگزار می‌شد، از همان ابتدا وارد گود شده و درباره اغتشاشگران مواضع انفعالی اتخاذ نمود‎. البته در سال ۹۲ وضع به گونه‌ای دیگر بود و وی که از نتیجه انتخابات راضی به نظر می‌رسید، به هیچ وجه از روند انتخابات اعلام نارضایتی نکرد.

هاشمی در طول ۸ سال ریاست جمهوری به شدت با ضد انقلاب برخورد کرد وی بار‌ها هدف ترور شخصیتی و توهین‌های ضد انقلاب قرار ‌گرفت ولی هرگز نسبت به این افراد تغییر موضع نداد اما در سال‌های اخیر بسیاری از مواضع وی با استقبال گسترده ضدانقلاب مواجه شد حتی در مواردی تشویق مردم برای رأی ‌دادن به ایشان از سوی خارج نشینان موجب شگفتی شده است.

این موارد تنها بخشی از تناقضات موجود در رفتار و شخصیت آقای هاشمی است. وی پس از دولت سازندگی اعتماد مردم را از دست داد و پس از سال ۸۴ به واسطه رفتار غلط سیاسی دوستان، هم‌ردیفان و همراهان سیاسی خود را ترک کرد. آقای هاشمی هرچند یک وزنه سیاسی بود اما جدایی از جمع دوستان گذشته موجب شد تا به سادگی توسط جریانات غیر انقلابی و ضد انقلاب مصادره شود.

هرچند ممکن است اظهارات هاشمی امروز از طرف جامعه روشن‌فکرنمای کشور مورد توجه قرار بگیرد اما آقای هاشمی دیگر نه آن قدر لیبرال است که به کار گروه‌های افراطی اصلاح طلب بیاید و نه آن قدر انقلابی که انگیزه بازگرداندن وی را در دل دوستان سابق روشن کند. شاید بتوان گفت شباهت زیادی میان سرنوشت دولتهای آقایان روحانی و هاشمی وجود دارد. در واقع اصلاحات نه دولت روحانی را پذیرفت و نه آن را رد کرد بلکه احساس می‌کند در شرایط فعلی بهترین راه برای رسیدن به قدرت مدارا با روحانی و حامیان روحانی است.

پرداختن به دیگر تناقضات رفتاری و گفتاری آقای هاشمی که این‌روزها در رسانه‌های مختلف دست به دست می‌شود مجال دیگری می طلبد، از سخنان وی درباره تحریم و اختلاس گرفته تا مساله حجاب و ارتباط با آمریکا.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
و لابد بخاطر همین از دست رفتن محبوبیتش...
Romania
محبوبیت داره به نظر شما؟؟؟؟؟؟؟
هاشمی ابر مرد و ابر سیاستمدار ایران
ابر مرد؟
........
باور کردیم!
تحریمیم_میفهمی؟! تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟! تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!

تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!

تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
تحریمیم_میفهمی؟!
هاشمی برای حفظ انقلاب می کوشید و می کوشد هر در هر زمانی بنا به مصلحت کار می کند
نسل اول
اتفاقا بنظربنده هاشمی تغییرخاصی نکرده فقط از قدرت فاصله گرفته و الان مثلا هوادار مردم شده!
اون زمان افکارش رو بروز نمی داد چون هم راس قدرت بود و هم جرئتش رو نداشت
همین الان هم اگر راس قدرت باشه همون هاشمی دهه شصت و هفتاد میشه
ع... هم سیاستمدار بود!!
چی بود چیشد
دکتر محسن مصباح
United States
به نام خدا
هاشمی هرچند تغییراتی در رفتار و موضع گیری ها داشته اما در افکار ایشان تغییرات اندک بوده است. به نظر اینجانب مهمترین مولفه ی ونقطه ی عطف زندگی سیاسی اقای هاشمی سال 84 و مواجهه با پدیده ای به نام احمدی نژاد بود . تا ان روز سیاسیون و خواص با اعتقاد به هاشمی ویا دوستی سالهای مبارزه ویا روی دربایستی با وی ،حاشیه ی امن و دژ تسخیر ناپذیر و غیر قابل آسیب بای خاندان هاشمی ایجاد شده بود .هرچند در مجلس ششم سعی در تخریب ایشان شده بود اما این حمله ها رسمی و وارد توده های مردم نگردیده بود با آمدن احمدی نژاد که سخنگوی گفتمان ناب انقلاب و مستضعفین بود . هاشمی مهمترین مخالف خود را این جریان دید و رسما وارد فاز تقابل بااین جریان گردید وچون اصلاح طلبان هم با این جریان کینه دارند در جبهه هاشمی قرار گرفته اند . والبته چون هاشمی و جریان حامی اش امروز همچنان احمدی نژاد را اصلی ترین استوانه ی جریان انقلاب و خط امام ورهبری می بینند. بیشترین هجمه را علیه وی دارند.
انصاف خوب چیزیه
آفرین، احسنت.
عقده داری یکی بهت بگه دکتر ؟:)
ایرانی فدایی علی(ع)
انشاءالله که ایشان از ریزشهای انقلاب نخواهند بود.
هاشمی هاشمی....!
چرا کسی که خودش رو همواره استوانه انقلاب میدونه, الان در بسیاری مواقع اعمال و اقوالش درتقابل و ضد و خلاف انقلاب میشه?????
....
حاامد
زنده باد هاشمی
تمام
این کامنت رو یا م.ه نوشته یا ف. ه
و یا ع.م (مدعی تقلب و پدرسوخته بازی)!!
طنّاز
آفرین، حق با شماست؛ "دوران زنده باد هاشمی تموم شده" !!!!!!!!!!!!!!!
تمام!!!!!
جناب حا......امد!!!!! از قرار معلوم درآمد خوبي از اينكار نصيبت ميشه كه راه به راه در سايتهاي خبري مي گردي به عنوان حامي اين شخص كامنت ميگذاري!!!!!!!!!
مردم ایران از زمان انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی بسیار حوادث, مشقت و سختی تحمل کردند و خون ها دادند که قدرت در ید افراد و خانواده ای نباشه و دموکراسی و مردم سالاری حکمفرما باشه, اما همواره از زمان گذشته دور تا امروز برخی افراد,انقلاب و مملکت و کشور رو دارایی همیشگی خودشون می دانند!!
....
اما علیرغم کارنامه انقلابی قابل توجه, بر سیره ... باقی نموند و متاسفانه فرجامی نیکی نداشت!
United States
درود ملت بزرگ. ایران...
تازه مسلمان نروزی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
...زده به جاده خاکی
جناب نروژی،چقد قشنگ اصطلاحات ایرانی رو بلدی ! :)
رضا
Romania
چرا جوونای مملکت رو سر کار میزارید ؟....
محسن
چون بیکاریه می فهمی؟
بده یکی پیدا شده به فکر اشتغال مردمه؟!!!
:)
.آقای هاشمی بیشتر دقت کن
به نظر من وابستگی شدید و بیش از حد هاشمی به فرزندانش ضربه به شخصیت او زد..... او همه جوره و همواره از کارهای اشتباه فرزندانش حمایت کرد
به اين وابستگي , وابستگي بيش از حد به قدرت و از بالا به مردم نگاه كردن را هم اضافه كن!!!
... سیاسی هاشمی فرا رسیده است
او را اکنون ... بناميد.
دو نکته دیگر در تاریخ زندگی ایشان بدون جواب مانده
ا- فرار از ...
2- ارتباط ایشان با ....
آقای هاشمی فاین تذهبون؟
Iran, Islamic Republic of
خدا عاقبت رو بخیر کنه
خدا عالم اسیت
Iran, Islamic Republic of
ماه رمضان است...
Germany
اگه توی ماه رمضان کسی "..هاری.. ""پرسوخته بازی, تقلب.. "بگه,
اشکال نداره??????
اگه کسی رشوه بگیره, چی??
حمله به بیت المال کنه, چطور??
مازندرانی
شما را بخدا دست از سر یاران امام بردارید .
تقابل تفکرات هاشمی ثانی, با هاشمی انقلاب!!
هاشمی علیه هاشمی!!
Iran, Islamic Republic of
هاشمی زمانی از چشم شما افتاد که بیشتر به حقوق مردم توجه کرد. بخصوص بعد از خطبه نماز سال 88. هاشمی از مردم دفاع نکند و به اجحافتی که در حق مردم انجام می شود توجه نکند می شود همان هاشمی که شماها می خواهید
Iran, Islamic Republic of
درود وسلام به هاشمی رفسنجانی خاری در چشم دشمنان اسلام
این جمله تکراری و تبلیغاتی رو دهه 60, 70 و در زمان انتخابات به خورد مردم میدادند که ملت بهش رای بدن!!
در عصر حاضر به کسی که شکست های رنگارنگ و متنوع در کارنامه داره "ابرد مررررد سیاست" نمیگن.
برای مثال: شکست در انتخابات مجلس (سی ام شد و انصراف داد)
شکست ریاست جمهوری(84)
ملقب شدن به خواص بی بصیرت88
عدم توانایی کنترل فرزندان ف.ه.. م.ه
عزل از ریاست مجلس خبرگان
و در آخر رد صلاحیت توسط شورای نگهبان
Romania
اگه تحریم رفع بشه هاشمی درست میشه
سیدجواد
پیرمرد پرحاشیه...
...
قلب انقلاب است شماعوض شدھ ايد
خانواده ی ایشون کلکسیونی از جرایم دارن.اگه بنده این جرایم رو داشتم،نسل کل طایفه ام از روی کره ی زمین محو می شد
یک جانباز
هنوز فرصت برای هاشمی هست به نظرم بهترین کار این است که به سمت رهبری برود با توجه به فرمایش رهبری جذب حد اکثری و از رهبری اطاعت کند عاقبت بخیر خواهد شد . حیف است نیروهای ارزشی انقلاب یکی پس از دیگری از دست بروند . اگر خدای نخواسته هاشمی از دست انقلاب برود خدای نخواسته ممکن است عدده زیادی از علاقه مندان به ایشان صدمه ببینند . برای حفظ ایشان در جبهه نظام و پیروزی نظام دعا می کنم
مهدی
آیت الله هاشمی رفسنجانی هنوز هم ملوان کشتی انقلاب اسلامی هستند
عین سین
Iran, Islamic Republic of
سئوال خدا از انسان ها برای عملکردشان، مبتنی بر "اختیاری" است که به آنها داده است، بنابراین، ایشان هم مانند همه ،در حرف ها و عملکردهایش، مسلوب الاختیار نیست که عده ای دنبال تبرئه او باشند.
United States
کاش آقای هاشمی به این سوال پاسخ میداد که با توجه به اینکه ایشان خود را استوانه انقلاب میداند این استوانه سالهاست که فرو ریخته است پس چگونه خیمه انقلاب استوارتر از قبل پابرجاست و میرود که دشمنانش را به کلی مات کند ظاهرا ایشان به مساله ریزشها و رویشهای انقلاب توجه ندارد.
بانوي اقلابي
به نظر من دوستاني که کتاب راز قطعنامه رو مطالعه نکردن پيشنهاد مي کنم که حتما بخونيد تا بفهميد ....
Iran, Islamic Republic of
هاشمی گیر سیاست بازی مسوولین نسبتا محترم واختلاص گر افتاده
نسل اول
والله تاجاییکه ما میدونیم پسرش بخاطرهمین جرائمی که شما اسم بردی محکوم شده
یعنی منظورت اینه که هاشمی گیر پسرش افتاده؟
خب از جرائم پسرش اعلام برائت کنه و خودشو خلاص کنه!
غلام علي نيستاني - حهاد دانشگاهي
سلام بر دوستان ارزشي جهان نيوز - مدتي بود به دليل عدم انتشار نظراتم به سايت شما نيامدم اما اموروز به خاطر درج مو ضوع سرنوشت حاجي هاشمي مطالب مهمي دارم كه يك ذزه آن را آشكار مي كنم . براي دوستان جبهه و جنگ حاجي هاشمي يك يادگار به ياد ماندني است همين شما دوستان به خاطر حرمت هاي جبهه وجنگ آنقدر هاشمي را دوست داشته و داريد كه براي سابقه اش و اثر گذاري هايش ارزش فائل هستيد اين تيتر هاي جنجالي هم كه ميزنيد از غيض گذشته هاست و ارادت هاي الهي است -خود آقا هم خاطرش را مي خواهد پس حاجي هاشمي يك واقعيتي از جوشش انقلاب اسلامي است كه شما دلداده گان انقلاب او را با ماهيت انقلابي اش مي پذيريد اولا بايد به رفتارهاي خودمان نسبت آقاي هاشمي بنگريم و ملاجظه داشته باشيم- حالا گذر كنيم مي خواستم مطلب مهم را بگويم شما برادر و خواهر حزب الهي اگر حاجي هاشمي اول انقلاب را تحويل شما بدهم شش دانگ خط شكن نظام و انقلاب باشه و كوبنده استكبار صف شكن منا فقين .چي جايزه به ما مي دهيد ؟ يك آپارتمان سه خوابه آسانسور دار . براي راحتي دو مريض صعب اللعلاج ام . اقا بگو قبول مطلبي دارم از يكي از پير غلامان دفاع مقدس - جاجي هاشمي اگر مطلب را بداند و به خاطر بياورد .آقا خودش جايزه را مي دهد دو سالي هست دنبال ملاقات با حاجي هاشمي هستم توفيقي نداشتم نامه هم برايشان نوشتم به دستش نمي رسد توكل به خدا - ولي مطمئن باشيد به حول وقوه الهي شما به آرزوي حاجي هاشمي اول انقلاب و دهه 60 مي رسيد به شرط اينكه اين موضوع به اطلاع جاجي هاشمي برسد انشاالله ..
محمد
سلام. آقای هاشمی رفسنجانی، تا کاسه های دیده نگردیده ....