جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تفاهم‌نامه ۵ کشور برای مراقبت خزر

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 393114
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تفاهم‌نامه هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر بین ۵ کشور ایران، آذربایجان، روسیه،‌ قزاقستان و ترکمنستان به امضا رسید که به زودی موضوعات مرتبط با این تفاهم‌نامه عملیاتی خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ نوزدهمین کمیته هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر امروز با حضور نمایندگان ۵ کشور ایران، روسیه،‌آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد.

در حاشیه این نشست داود پرهیزگار اظهار داشت: نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیط دریایی خزر پیشینه ۲۰ ساله دارد، در سال ۷۴ فعالیت این نشست آغاز شده است.

وی ادامه داد:‌ بنا بوددر طول این ۲۰ سال هماهنگی بین ۵ کشور حاشیه دریای خزر (ایران،‌آذربایجان، روسیه،‌قزاقستان و ترکمنستان) ایجاد شود تا در استفاده بهینه از این دریاچه بزرگ و حفظ و نگهداری آن تلاش شود.

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: دریای خزر ار نظر هواشناسی اهمیت بالایی دارد و منبع اصلی رطوبت بارش‌های سواحل شمالی کشور را تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ مبارزه با آلودگی این دریاچه اهمیت بسزایی دارد زیرا آلودگی تاثیر منفی بر آبزیان دارد.

پرهیزگار بیان کرد: شناخت جریان‌های اقیانوس شناسی در دریای خزر حائز اهمیت است تا مشخص شود اگر آلودگی دریایی تولید شود به کدام سمت و سو می‌رود.

وی ادامه داد: ساکنان سواحل شمالی کشور از طریق همین دریای خزر ارتزاق می‌کنند که شرایط نابسامان جوی موجب متلاطم شدن دریا و به خطر افتادن جان هموطنان می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:‌ این دریاچه از نظر زیست‌محیطی و هواشناسی حائز اهمیت است و در این راستا لازم بود تفاهم‌نامه‌ای بین ۵ کشور حاشیه دریای خزر به امضا برسد که در مهر ماه امسال این موضوع عملیاتی شد و این تفاهم‌نامه به امضا رسید که نماینده ایران در امضای این تفاهم‌نامه وزیر راه و شهرسازی بود.

وی با بیان اینکه ایران مسئول اسناد و در واقع امین نگهداری اسناد این تفاهم‌نامه است، گفت: پس از اخذ مصوبات مجالس ۵ کشور و ارائه مصوبات،تفاهم‌نامه حالت اجرایی پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این تفاهم‌نامه موجب می‌شود کشورها برای حفاظت دریاچه خزر، حمایت از آبزیان دریاچه و مسائل زیست‌محیطی و هواشناسی آن تلاش کند.

وی با بیان اینکه توافق بین ۵ کشور پروسه‌ای زمان‌بر است،‌افزود: در این باره موارد مربوط به ایران نیز به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است تا پس از تصویب به دست ما برسد.

پرهیزگار اظهار داشت: هواشناسی متکی به دیدبانی است، در دنیا هر جا بحث هواشناسی مطرح می‌شود سراغ داده‌پردازی می‌روند و در مدل‌های مختلف استفاده خواهد شد. در این راستا ایجاد یک شبکه دیدبانی کامل روی دریای خزر مهم است که در دو بخش سطح و عمق این دریاچه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ دیدبانی سطح دریا عوامل هواشناختی و امواج سطحی دارد، دیدبانی عمق دریا به جریانات زیرسطحی و شوری آب برمی‌گردد. در این راستا نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر برای تاسیس ایستگاه‌های دیدبانی در سطح دریا فعالیت می‌کنند که بعد از نصب ایستگاه‌ها باید مطالعات انجام شده و تبادل اطلاعات ۵ کشور انجام شود.

وی افزود: ایران دو رادار هواشناسی در امیرآباد و کیاشهر دارد که به دیدبانی شرایط جوی این منطقه کمک می‌کند و حدود ۲۰۰ کیلومتر سطح دریا اطلاعات دریافت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دومین مورد مطالعه دریای خزر شبیه‌سازی جریانات، مدل‌کردن دریا و مدل‌های امواج است که این مورد در ایران عملیاتی شده است، پیش‌بینی امواج از طریق این مدل در ۵ کشور حاشیه خزر تولید شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

پرهیزگار گفت: مرکز پیش‌بینی انزلی سال‌هاست فعالیت می‌کند ضمن آنکه سکوی اندازه‌گیری هواشناسی دریای خزر در بندر انزلی فعال است.

وی افزود: نوسانات تراز آب دریای خزر از دیگر مباحث مورد مطالعه این نشست است،‌ بخشی از این پیشروی و پسروی فصلی است زیرا عمق دریای خزر از طریق رود ولگا تامین می‌شود که در زمستان به علت یخ‌زدگی آن آب دریای خزر کاهش یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *