چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰
۱

عامل تشنج در کودکان چیست؟

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 404814
فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: علایم صرع در نوزادان با تکانه‌های اندام‌ها، مکث تنفسی که موجب اختلال تنفسی و کبودی نوزاد می‌شود، حرکات غیرطبیعی در چشم با خیره شدن چشم به یک سو و تکانه‌های منتشر در چهار اندام است.
به گزارش جهان، کوروش قره‌گزلو در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه فرد برای بروز حملات تشنجی و صرع نیاز به استعداد ژنتیکی دارد، اظهار داشت: یک سوم افرادی که به تومورهای مغزی مبتلا می‌شوند تشنج می‌کنند و درصد بالایی از افرادی که مغزشان دچار آسیب می‌شود نیز تشنج نمی‌کنند بنابراین کسانی که مبتلا به حملات تشنجی می‌شوند به زمینه ژنتیکی نیاز دارند.

* علایم صرع در نوزادان

این نورولوژیست تصریح کرد: صرع از زمان نوزادی خود را نشان می‌دهد و علایم آن به صورت تکانه‌های اندام‌ها، مکث تنفسی که موجب اختلال تنفسی و کبودی نوزاد می‌شود، حرکات غیرطبیعی در چشم با خیره شدن چشم به یک سو و تکانه‌های منتشر در چهار اندام است.

* نارسایی اکسیژن عامل تشنج در نوزادان

قره‌گزلو اظهار داشت: ضربه‌های مغزی یا نارسایی اکسیژن موقع تولد نیز می‌تواند موجب بروز تشنج شود. بنابراین لزوم مراقبت حین زایمان برای سلامتی نوزاد اهمین زیادی دارد.

* کمبود کلسیم و افت قند عامل تشنج در افراد

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: کمبود کلسیم در مبتلایان به نارسایی پاراتیروئید و افت قند در مبتلایان به دیابت که داروی زیادی مصرف می‌کنند و افرادی که دچار افت قند خون می‌شوند می‌توانند منجر به تشنج شوند.

وی افزود: مغز از تنها ماده مغذی که می‌تواند استفاده کند، قند است کسانی که به بیماری خاصی مبتلا می‌شوند و قند خونشان پایین می‌افتد مستعد به صدمه مغزی هستند این استعداد موجب می‌شود تا در صورت افت قند خون فرد دچار تشنج شود.

* مشکلات کبدی، کلیوی و ریوی در افراد مستعد موجب تشنج می‌شود

قره‌‌گزلو تصریح کرد: در هر حمله تشنجی صدمات جبران‌ناپذیری به مغز وارد می‌شود همچنین عوارض متابولیکی مانند مشکلات کبدی، کلیوی و ریوی جزو عوارضی هستند که ممکن است در افرادی که زمینه حملات تشنجی دارند موجب بروز تشنج شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تشنج زمینه فرد و فرایندی که بروز زمینه را تسهیل کند نیاز است، این زمینه‌ها می‌تواند نارسایی اکسیژن و ضربه حین تولد، بروز تصادفات رانندگی، دوچرخه‌سواری، ضربه به سر و تومورهای مغزی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رجبی
با سلام
تشنج عوامل مختلفی دارد کی یکی از آنها تب بالا میباشد.آقای دکتر لطفا بهتر و بیشتر توضیح دهید