جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱

می‌دانید ۱۸۰ سانتی‌متر قد در پلاستیکی یک کیلویی یعنی چه؟!

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 381577
مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور مادران شهدای هشت سال دفاع مقدس و جمعی از اهالی سیاست و هنر برگزار شد و تاثیرگذارترین بخش آن قرائت نامه یکی از خانواده‌های شهدا بود.
می‌دانید ۱۸۰ سانتی‌متر قد در پلاستیکی یک کیلویی یعنی چه؟!
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت شامگاه گذشته ۳۰ شهریورماه با حضور جمعی از مادران و خانواده شهدا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفان، حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاورعالی رئیس سازمان سینمایی و دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، محمد خزاعی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت و ... در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم آرش امینی مدیرکل حوزه ریاست و امور بین الملل سازمان سینمایی، اینبار به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه آمد و پیش از آغاز رسمی مراسم افتتاحیه قطعه از موسیقی را در پاسداشت هفته دفاع مقدس اجرا کرد.

صلوات خاصه امام رضا (ع) زمزمه شد


محمد رحمان نظام اسلامی مجری خوش سابقه برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» اجرای این مراسم را به عهده داشت که در آغاز از مردم خواست به برکت نام امام رضا (ع) بایستند و صلوات خاصه امام هشتم شیعیان را زیر لب زمزمه کنند.

در ادامه محمد خزاعی دبیر جشنواره سیزدهم فیلم مقاومت روی صحنه آمد و ضمن خیرمقدم به حاضران در جمع گفت: قرار بود در این لحظه گزارشی از کم و کیف روند برگزاری این جشنواره ارائه دهم اما صبح امروز نامه ای به دستم رسید که حرف دل جشنواره فیلم مقاومت است از همین رو ترجیح می دهم این نامه را بخوانم و سخن را کوتاه کنم.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت متن نامه را به شرح زیر قرائت کرد:

اینجانب تصمیم گرفته ام برای شما چیزی بنویسم تا اگر جرات و شهامتش را داشتید در حضور جمع بخوانید.

این نامه به نفع شما نیست حتی می تواند علیه شما هم باشد فقط این نامه را پشت میز خود نخوانید، لطفا بایستید و بخوانید.

می خواهم از روزهایی بگویم که برادران و خواهران شجاع ما زیر باران خمپاره، بی ترس و چتر ایستاده بودند، آسمان خون گریه می کرد بر این خاک تا بروید از خون آن، یاس سفید بروید.

شما آن روزها کجا بودید؟ نمی دانم.

پس می گویم تا بدانید از روزهایی که هنوز چون فولادی گداخته از زیر پوستمان می گذرد، روزهای پدران منتظر برکوچه های تنگ و مادران دلواپس بر درگاه ایوان برای بازگشت آنان که راه بازگشت را از یاد برده بودند چرا که مرامشان جز رفتن چیز دیگری نبود.

من تنها از جانب خودم حرف نمی زنم، من، شاید همه کسانی است که من نیز یکی از آنانم. کاش از کلمه مقاومت کلمه بزرگتری هم بود تا بتواند تمام آنچه را برایشان پای سفت کرده ایم آشکار کند...

ما سهمی برای خودمان از بزرگی آن ۸ سال مقدس خواهان نیستیم، ما از شما چیزی نخواسته و نمی خواهیم، همچنانکه از کسانی پیش از شما؛ چراکه فرزندانمان به ما آموخته اند خواستن در گفتن نیست، چراکه به عمل کار برآید و شعار تنها بر داشتن بار امانت است، نه به مقصد رساندن آن.

وقتی سرو می رود ساقه برمی گردد


من کوچک از شما می‌خواهم در فضای خسته امروز، در فضایی که حرف ها نامهربان تر شده و پرده های سالن ها از خستگی کهنه است، تنها و تنها یادتان نرود...یادتان نرود وقتی ۱۸۰ سانتی متر قد در پلاستیک کهنه ای به وزن یک کیلو برمی گردد به خانه یعنی چه؟ وقتی سرو می رود ساقه برمی گردد یعنی چه؟ وقتی سنگ می جوشد بر ستایش آنان که رفتند یعنی چه؟ وقتی مادری هر روز کیسه سنگین خردش در راه خانه با دست هایی که نیست سبک می شود یعنی چه؟ اینها را درک کنید. برای همان هایی که به خاطر حضورشان شما اکنون روبروی ما ایستاده اید و اگر توان درکتان نیست بروید.

بگذارید بگویم: می‌خواهم کوچک باشید که چقدر بزرگان آن دوران خود را کوچک می شمردند و این معرفتی بود که بزرگانشان به ایشان آموخته بود. چیزی بسازید که ایثار را معنی که نه، زمزمه کند... بخوانید آنچه که خواندنی نبود. امروز از هر روز دیگری بیشتر به آن روزها نیازمندیم تا از این خلاء و رخوت و ملال، شوری دوباره برخیزد، نه به قصد خلق حماسه و شور، به نیت معرفتی که پر رنگ بود و اکنون تنها رنگ محو و کهنه ای از آن ماده است.

بیاموزیم از آنان، عبور از خویش برای دیگران را، فنا شدن در وحدت کلمه، ترجیح نفع دیگری بر نفع خویش، لگدکوب کردن دنیاپرستی و جاه طلبی و زیاده خواهی را، یادمان نرود مردانی را که با کفش های کتانی سفید در سرمای مهران یا گرمای تب دار حور پای بر گل، سرنوشت خویش را از گل جدا کردند...

و حواستان باشد که آنها ناظرند و حضور دارند. نکند با رفتارتان، کلامتان، اثرتان لحظه ای روحشان را آزرده خاطر کنید.

نکند لحظه ای پیر و مرادمان را تنها بگذارید. حواستان باشد دچار حواس پرتی نشوید که شاید با لحظه ای غفلت از قافله عقب بمانید، حتی با پلک زدن مثل خیلی های سواره که امروز پیاده شده اند.

اگر باورتان بر این است که گفتم، از پشت میز خود بلند شوید بروید میان مردم در کوچه ها، پیاده ها، جمعه های بهشت زهرا در تهران، اصفهان، اندیمشک، خراسان، زاهدان، مازندران، تبریز، کردستان، آبادان، خرمشهر، ایلام و هرجای دیگری که از لاله سرشار است...بروید درب خانه ها را بکوبید. حرفهای بسیاری است که نشنیده اید. چیزهای بسیاری است که ندیده اید.

مادران بسیاری در انتظار بازگشت فرزندانشان هنوز صورت های پر از اشکشان را از سجاده ها برنگرفته اند، پای پیاده بیایید... تنها بیایید...!

دفاع مقدس از ظرفیت های هنری بالایی برخوردار است


در ادامه مراسم و پس از پایان قرائت نامه توسط محمد خزاعی ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به آغاز هفته دفاع مقدس و همزمانی جشنواره فیلم مقاومت در این ایام اشاره کرد و گفت: هفته دفاع مقدس فرصتی است تا بتوان پیرامون یک حادثه مهم در تاریخ ایران صحبت کرد چراکه احساس می‌کنم امروز ایران اسلامی از ظرفیت بسیار ارزشمند در حوزه هنری برخوردار است که این پشتوانه مهم برای تصویر کردن این تاریخ پرارزش است.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این مطلب که هنر ابزار مناسبی برای شناخت لایه‌های مختلف دفاع مقدس است گفت: صحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس یک ظرفیت بزرگ برای ایرانیان است. از این روز مسئولیت مهمی بر دوش هنرمندان متعهد کشور است که این صحنه ها را به تصویر بکشند.

پس از پایان صحبت های علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، مراسم تجلیل‌های ویژه از جمله ابوالقاسم طالبی و مرتضی شعبانی برگزار شد و در ادامه جوایز برندگان این دوره از جشنواره فیلم مقاومت در بخش جلوه گاه نور و بصیرت اهدا شد.

ابولقاسم طالبی کارگردان سینمای ایران با گرفتن لوح خود سخنان کوتاهی بیان کرد و گفت: اگر برای من بزرگداشت گرفتند به خاطر نوری است که در فیلم های من وجود دارد و این نور به دلیل شهدا و خانواده آنهاست و هرکس این حرف را قبول نداشته باشد از ما نیست.

بشار اسد: از طریق جشنواره مقاومت واقعیت را به جهان منتقل کنید


یکی دیگر از بخش های آیین افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت به قرائت پیام بشار اسد رئیس جمهور سوریه اختصاص داشت که مصطفی دیوق رایزن فرهنگی سوریه در ایران خوانده شد.

بشار اسد در بخشی از پیام خود برای سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به ضرورت برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: از طریق جشنواره مقاومت واقعیت ها را برای جهان منتقل کنید.

رئیس جمهور مردم سوریه همچنین متذکر شد: تمدن ملت ها آیینه ای برای نسل های آینده و هنر در همه اشکال متفاوت خود یکی از مهمترین و مترقی ترین جنبه های تمدن است.

بشار اشد در ادامه افزود: جشنواره مقاومت امروزه با مضامین عالی آن بیش از یک جشنواره فیلم می باشد. فیلم های مقاومت حامل و حاوی پیام و ثبت کننده آن است و آنچه که امروز به آن دست می آزید نگارش تاریخ واقعیت هایی می باشد که آنان خواهان دفن آن هستند، شما از راه ثبت وقایع، رنج هایی که سوریه از سوی تروریسم تکفیری دچار آن شده است زنده نگه می دارید.

بشار اسد در پایان صحبت های خود که در قالب یک نامه خوانده شد چنین آورد: می دانم این یک رسالت سنگین است ، لیکن شما اهل آن می باشید، بنابراین این واقعیت ها را برای جهان منتقل نمایید و به عنوان تاریخ صادقانه و نه تحریف شده و همان طوری که آنان می خواهند باشد، برای نسل های آینده ثبت نمایید.آرزوهای قلبی جهت توفیق شما و از خداوند سبحان خواهانم و از صمیم قلب موفقیت شما را از خداوند سبحان خواهانم.

دفاع مقدس به ما فهماند که سیمرغ هستیم


حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سخنران دیگر مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت بود. این مدیر سینمایی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به این مطلب که سخن گفتن در جمع خانواده شهدا سخت است گفت: در جمع خانواده معزز شهدا و در جلسه ای که به نام دفاع مقدس برگزار می شود سخن گفتن کار آسانی نیست.

وی در ادامه افزود: چه می توان گفت در آغاز هفته دفاع مقدس که آغاز عروج شعله ها است. مثل روز روشن است که اگر ما در این لحظه اینجا هستیم، اگر پشت تریبون ایستاده ایم و سخن می گوییم اگر ایران امروزه منطقه با ثبات و آرامش است به دلیل خورشیدهایی است که رفتند و امروز در میان ما نیستند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به دفاع مقدس گفت: مقوله دفاع مقدس به معنای آغاز خودباوری ملت ایران است و در سایه دفاع مقدس بود که فهمیدیم سیمرغی نیست بلکه سیمرغ خود ما هستیم. دفاع مقدس به ما قدرت داد.

سینمای امروز ایران سینمای مقاومت است


ایوبی ادامه داد: دفاع مقدس رنسانس فرهنگی ایران است. در جریان دفاع مقدس بود که همه هنرها از جمله عکاسی، گرافیک، خط، خوشنویسی و ...دیده شد. سینمای ما با دفاع مقدس متولد شد و مرهون این ۸ سال است و خوشحالیم سهم کوچکی در ایجاد این حادثه با شکوه یعنی جشنواره فیلم مقاومت داریم.

رئیس سازمان سینمایی متذکر شد: این جشنواره نام مقاومت را به خود گرفته و دفاع مقدس یکی از جلوه های مقاومت است اما واقعیت این است که مقوله مقاومت یک جریان چند وجهی است که توانست استکبار و استعمار دنیا را به زانو در آورد و در این بین تنها سینمای پر افتخاری که در مقابل سینمای آمریکا ایستاد سینمای جمهوری اسلامی ایران بود.

وی تاکید کرد: با افتخار می توانیم سینمای امروز ایران را سینمای مقاومت بنامیم. امروزه تنها ۱۰ درصد از فروش فیلم ها از سینمای اروپا است و باقی متعلق به سینمای هالیود آمریکا است و حال اینکه اروپایی ها با استفاده از سینمای پر افتخار ما امید به مقاومت در برابر سینمای آمریکا دارند.

اگر سینمای مقاومت می خواهیم باید اراده های پراکنده را دریابیم


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت پرداختن به مقوله دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس عرصه مهمی است و ایثار بهشتیان در هشت سال دفاع مقدس را به یاد ما می آورد. اگر می خواهیم این بهشت را برای نسل امروز ترسیم کنیم اول باید بدانیم این نوع سینما کار دل است و کار پیشانی و عقل نیست. اگر سینمای مقاومت را می خواهیم باید اراده های پراکنده را دریابیم و تمام قد پای سینمای دفاع مقدس بایستیم.

پس از پایان صحبت های حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی مراسم تجلیل از محمد تقی فهیم منتقد و نویسنده سینمایی و جهانبخش سلطانی انجام شد و جوایز بخش رقابتی سینمایی ویدیویی اهدا شد و در پایان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری آرش امینی و گروه کر دفتر موسیقی به رهبری رازمیک اوهانیان براساس اشعاری از هلیا آرامی قطعاتی از موسیقی با نام های «از دفاع تا پیروزی»، «تاریخ می داند»،«نوستالژی» و «ایران» را اجرا کردند که آهنگسازی این قطعات به عهده لوریس چکناوریان و بهزاد عبدی بود.

در این مراسم از جهانبخش سلطانی، ابوالقاسم طالبی، مرتضی شعبانی و محمد تقی فهیم تجلیل شد.

تجلیل از خانواده‌های شهیدان هادی باغبانی مستندساز، محمدجواد شریفی‌راد مدیر جلوه‌های بصری و علی‌اکبر رنجبر مدیرعامل شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس بخش پایانی این مراسم بود که توسط سردار نقدی، جواد جباری مدیرعامل بنیاد سینمایی روایت و محمد خزایی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت انجام شد.

هادی باغبانی مستندساز کشورمان با حضور در درگیری های کشور سوریه برای فیلمسازی به شهادت رسید. شریفی راد و رنجبر نیز در انفجار در پشت صحنه فیلم - سریال «معراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی جان خود را از دست دادند.

در این مراسم افرادی همچون علی لاریجانی، سردارمحمدرضا نقدی، سردار جواد جباری، حجت الله ایوبی، علیرضا رضاداد، محمد احسانی، محمدرضا جعفری جلوه، محمدمهدی عسگرپور، حسین مسافر آستانه، محمد مهدی طباطبایی نژاد، محمدرضا شرف الدین، منوچهر محمدی، قاسم قلی پور، کامران ملکی،حبیب الله کاسه ساز، محسن علی اکبری، علی روئین تن، محسن علی اکبری، علی اصغر جعفری، سیاوش حقیقی، بابک حمیدیان، سعید الهی، فریدون حسن پور، یدالله صمدی، سعید الهی، حسین فرح بخش، حسن نجاریان، سید احمد میرعلایی، شهاب اسفندیاری، مصطفی رزاق کریمی، سعید ابوطالب، محمدرضا شریفی نیا، محمدرضا ورزی، وحید یامین پور، لوریس چکناواریان، مسعود اطیابی، ناصر شفق، مهدی فیوضی، بهرام عظیمی، کامبیز نوروزی،علیرضا کمالی پور، رحیم رحیمی پور، نقی نعمتی، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، محمد ابراهیم معیری، محمود گبرلو، انسیه شاه حسینی، هادی مقدم دوست، مسعود فروتن، حسن نقاش زاده، روح الله سهرابی، سید سعید سیدزاده ،محمد صدری، روح الله حجازی، اصغر پورحاجریان، یدالله صمدی، جواد اردکانی، ناصر هاشم زاده، فرامرز روشنایی، شهاب اسفندیاری، اسماعیل احمدی، رضا رستگار، علی قائم مقامی، علی غفاری، محمدرضا شفیعی، ایرج تقی پور، مهرداد خوشبخت، پژمان شریفی راد، حبیب الله بهمنی، سحر عصر آزاد و خانواده های شهیدان تندگویان، پوررحیمی، جهان آرا، رجبی، هادی، آقاجانلو ، آبشناسان، طوقانی، خاکی حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر منظور بعضی از مسئولین و نمایندگان مجلس است - نرود میخ اهنین در سنگ