جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

فلسفه صلح با معاویه در کلام امام حسن(ع)

يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 397372
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند:‌وقتى دیدم شما در برابر دشمن توان و قدرتى ندارید، کار را به او واگذاشتم تا من و شما در میان آنان باشیم. همچنان که آن فرزانه [خضر] کشتى را معیوب و سوراخ کرد تا براى صاحبانش باقى بماند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق،‌ امام صادق علیه‌السلام فرمود: بدان که چون حسن بن على علیه‌السلام نیزه خورد و مردم (بر سر حکومت) او اختلاف کردند کار (ظاهر) را به معاویه واگذاشت و شیعه بر او چنین سلام کردند: "سلام بر تو اى خوار ساز مؤمنان" امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: من نه خوارکننده مؤمنان، بلکه عزّت بخش آنانم.

وقتى دیدم شما در برابر دشمن توان و قدرتى ندارید، کار را به او واگذاشتم تا من و شما در میان آنان باشیم. همچنان که آن فرزانه [خضر] کشتى را معیوب و سوراخ کرد تا براى صاحبانش باقى بماند، و این چنین است حکایت من و شما تا در میان آنها باقى بمانیم.

متن حدیث:

روى عن الامام الصادق علیه السلام أنه قال فی وصیته لابی جعفر محمد بن النعمان: اعلم أن الحسن بن علی علیه السلام لما طعن واختلف الناس علیه سلم الامر لمعاویة فسلمت علیه الشیعة: "علیک السلام یا مذل المؤمنین" فقال علیه السلام: ما أنَا بِمُذِلِّ المُؤمِنینَ ولکِنّی مُعِزُّ المُؤمِنینَ ، إنّى لَمّا رَأَیتُکُم لَیسَ بِکُم عَلَیهِم قُوَّةٌ سَلَّمتُ الأمرَ لأِبقى أنا و أنتُم بَینَ أظهُرِهِم، کَما عابَ العالِمُ السَّفینَةَ لِتَبقى لأِصحابِها و کَذلِکَ نَفسِی و أنتُم لِنَبقى بَینَهُم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *