جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نظر سولانا درباره مساله هسته‌ای ایران

جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 355675
مسؤول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی منجر به دستیابی به راهکاری جامع برای حل و فصل مساله هسته ای ایران شود.
به گزارش جهان به نقل از پرس‌تی‌وی، خاویر سولانا مسؤول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در موسسه بروکینگز تصریح کرد: آنچه که حاصل شده است فراتر از انتظارات من بوده و فراز و فرودهای به وجود آمده در جریان مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی نیز کمتر بوده است.

بر اساس این گزارش سولانا افزود: ما باید محکم و استوار باشیم و به تلاش های خود ادامه دهیم. چالش بزرگ است ولی امکان دستیابی به راه حل وجود دارد. تهران و قدرت های جهانی عضو شورای امنیت شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تازه ترین دور مذاکرات هسته ای را ۹ آوریل در شهر وین برگزار کرده اند.

این مذاکرات با هدف دستیابی به توافق جامع هسته ای و پایان دادن به اختلافات ایران و غرب بر سر مساله هسته ای ایران ادامه یافته است. سولانا افزود: پیشرفت حاصل شده در مذاکرات در نتیجه عزم جدی ایران و ۶ قدرت جهانی بوده است. این مذاکراتی است که هدف خاص خود را دارد و دو طرف به دنبال دستیابی به توافق هستند.

دور آتی مذاکرات ایران و ۵+۱ در سطح کارشناسی قرار است ۵ می در شهر نیویورک آمریکا برگزار شود. دور بعدی مذاکرات هسته ای در سطح مقام های عالی رتبه دو طرف نیز ۱۳ ماه می در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

ایران و ۶ قدرت جهانی ۲۴ نوامبر گذشته در شهر ژنو به توافق موقت هسته ای دست یافتند که بر اساس آن ایران موافقت خود را با تعلیق بخشی از فعالیت های هسته ای در ازای لغو بخشی از تحریم های ظالمانه و غیر قانونی اعلام کرده است. اجرای این توافق هسته ای از ۲۰ ژانویه آغاز شده و ۶ ماه اعتبار خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *