پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بارورسازی ابرها‌ غیرکارشناسی است‌

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 388877
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موضوع بارورسازی ابرها در حوزه دریاچه ارومیه را غیرکارشناسی عنوان کرده و گفت: ما روش‌های مختلفی را در حوزه دریاچه داریم که مهم‌ترین آن اصلاح الگوی آبیاری و کشاورزی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، معصومه ابتکار صبح امروز در آیین افتتاح مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه در تبریز اظهار کرد: هر چند در این مورد صحبت‌هایی می‌شود ولی صحبت با بحث کارشناسی فرق دارد و مصوبات کار‌گروه ملی نجات دریاچه ارومیه خیلی به این موضوع نپرداخته است.

وی با اشاره به آخرین اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: مجموعه الزاماتی که در کار گروه نجات دریاچه ارومیه به تصویب رساندیم، یک مجموعه اقداماتی بوده که بین نهادهای مختلف تقسیم شده است.

ابتکار افزود: در این بین بحث‌هایی مثل پایش، لایروبی و احیا رودخانه‌ها، بازنگری‌های در مورد سدها، آموزش کشاورزان، اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری مطرح بوده که تمام اینها به شکل یک مصوبه در دولت مطرح شده و اصلاحات آن در کار‌گروه‌ها بررسی شده و فکر می‌کنم در جلسه آینده دولت مطرح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موضوع دریاچه ارومیه هم اکنون در دستور کار دولت است، گفت: ولی موضوعاتی این اواخر پیش آمده که به مصوبه دریاچه ارومیه نوبت نرسیده و امیدواریم در جلسه بعدی تمام این طرح‌ها به تصویب برسد.

وی ادامه داد: با تصویب این طرح‌ها، بخش‌های مختلف و سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان و دستگاه‌های مرتبط با یک هماهنگی و برنامه تدوین شده به وظایف خود عمل خواهند کرد.

ابتکار اظهار کرد: امروز هم برای بازدید از طرح‌های آموزش کشاورزان و زنان روستایی به منطقه می‌رویم تا با مردم گفت‌وگویی داشته باشیم.

وی با اشاره به افتتاح مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه در تبریز گفت: ما در استان‌های مختلف مراکز پایش را برای پایش وضعیت محیط زیست و خصوصا شهرهای بزرگ در دست اقدام داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت وجود این مرکز در تبریز تصریح کرد: ولی این منطقه یک مرکز پایش و آینده پژوهی خیلی تخصصی است چرا که واقعا به پارک ملی دریاچه ارومیه اختصاص دارد و سنجش مداوم وضعیت این دریاچه بسیار مهم است.

به گفته‌ ابتکار، این مرکز برای پیشبرد طرح‌ها و اطلاع از درصد میزان پیشرفت و اینکه ما باید چه چشم‌اندازی را تعریف کنیم و این مطالعات برای آینده و اینکه چه مسیری را دریاچه در آینده طی خواهد کرد، اهمیت فراوانی دارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به علت بارندگی‌های اخیر کمی وضعیت دریاچه بهتر شده و جای امیدواری دارد ولی در حالت کلی با توجه به تهدیدهای جدی که برای دریاچه ارومیه وجود دارد و با توجه به شرایط بحرانی که در آن قرار دارد، لزوم و اهمیت این مرکز بسیار احساس مشخص است.

ابتکار با تاکید بر اهمیت مشارکت دستگاه‌های مختلف در مورد موضوع دریاچه ارومیه گفت: امیدواریم بتوانیم با هماهنگی بخش‌های مختلف و حمایت‌های استاندار آذربایجان‌شرقی که نقش ویژه‌ای در این مورد خواهند داشت و همکاری استان آذربایجان‌غربی، همه دستگاه‌هایی که در ارتباط با این قضیه مسئول هستند مثل وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی همه بتوانیم با هم برای حل این معضلات مشارکت داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *