پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۹

یک بام و دو هوای دولت در برخورد با بدحجابی

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 380271
سخنان اخیر رئیس جمهور درباره مبارزه با بدحجابی اظهار نظرهای متفاوت و بعضاً متناقضی از سوی برخی دیگر از دولتمردان را در پی داشته است.
یک بام و دو هوای دولت در برخورد با بدحجابی
به گزارش جهان، روحانی در سفر به مشهد گفته بود: «آیا راه ترویج عفاف در جامعه، ون است؟ راه دیگری نداریم؟ بانوان ما که خودشان فرهیخته و دانشگاهی و استاد و محقق هستند آیا برای گسترش عفاف و حجاب راهی ندارند؟ آخر اگر آدم چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر عین آن را نباید انجام دهد بلکه باید به اصلاح راه قبلی اقدام کند.»

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه نیازمند راه علمی برای ارتقای اخلاق و نشاط در جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: «برای نحوه رفتار دختر و پسر در جامعه راه علمی می‌خواهیم؛ حال بگویند جدا کنیم. فردی در اوایل انقلاب گفت که خوب نیست مردان و زنان در پیاده‌رو در کنار هم راه می‌روند و عنوان کرد که تنها راه کشیدن دیوار است؛ گفتم لااقل دیوارش کوتاه باشد تا بتوانیم افراد را پیدا کنیم...؛ اوایل انقلاب عده‌ای در دانشگاه تهران دنبال کشیدن دیوار در کلاس‌ها بودند که امام(ره) نهیب کشید بر آنان که اینها سخیف کردن موازین اسلام است.»

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اظهار نظری متفاوت گفته است؛ «برخورد با بدحجابی را کاملاً تأیید می‌کنیم و برای جامعه ارزشی و مذهبی ما بدحجابی، بیماری محسوب می‌شود... بی‌حجابی با جامعه مذهبی ما سازگاری ندارد و ما حجاب را به عنوان یک ارزش همراه با عفاف مورد تأیید قرار می‌دهیم و به همین جهت هم از همه دختران، خواهران و مادرانمان خواهش می‌کنیم که به هنجار مورد احترام جامعه توجه کنند.»

سخنگوی دولت همچنین درباره برخوردهای صورت گرفته در قالب گشت‌های ارشاد، گفت: «البته در پاره‌ای از موارد برخوردهایی که صورت می‌گیرد هر چند که آن برخوردها برای حفظ ارزش‌ها است، اما چون موجب لجاجت طرف مقابل می‌شود، خواهش می‌کنیم که رعایت حرمت بانوان را داشته باشند و بتوانیم با شیوه‌هایی که با گذشته متفاوت است با بی‌حجابی مقابله کنیم.»
پیش از نوبخت، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری هم در موضعی متفاوت گفته بود: باید تک تک‌مان قبول کنیم حجاب جزو واجبات اسلام است، باید تبلیغ آن را هم انجام دهیم و در مرحله آخر امر به معروف نیز به همان مقداری که لازم است انجام دهیم.

اکرمی با اشاره به اینکه «فرهنگ هم ارشاد می‌خواهد و هم گشت ارشاد» گفت: پیاده‌سازی فرهنگ در جامعه نیازمند ترویج توسط آحاد جامعه و هم نیازمند گشت ارشاد است، منتهی این موضوع ضابطه دارد، باید به صورت صحیح پیاده شود، اما باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که این دو با هم معنی می‌شوند.

در همین رابطه سحام نیوز با تلاش برای القاء تضاد میان رئیس جمهور و رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری می‌نویسد؛ با توجه به اظهارات صریح رئیس جمهور در مشهد، مشخص نیست دلیل اظهارات متناقض سید رضا اکرمی «رئیس نهاد ریاست جمهوری» با اظهارات رئیس جمهور چیست و آیا اتخاذ مواضع متناقض از سوی مسئولان دولتی، هزینه‌های احتمالی برای دولت در پی نخواهد داشت؟

سایت ضد انقلابی روز آنلاین هم با پیش کشیدن وعده‌های روحانی در سال ۹۲ به بررسی تضاد بین سخنان وی و نوبخت پرداخته می‌نویسد: «یکی از وعده‌های حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری از میان رفتن گشت‌های ارشاد و برخورد با زنان و مردان با ادعای «بدحجابی» بود که البته در ماه‌های گذشته از سوی مقامات نظامی مورد هدف قرار گرفته است(!) آنها در اظهارات خود به صورت مداوم از وضعیت «حجاب» در جامعه ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار برخورد دولت با «بد حجابی» هستند.»

این سخنان در حالی ‌است که دولت به لحاظ سوگند شرعی، متعهد به پاسداری از شریعت اسلام و عمل به قانون است و تلاش در راه پالایش جامعه از بی‌حجابی، ارتباطی با خواست اشخاص و گروه‌ها نداشته و تکلیفی قانونی و شرعی است که سخنگوی دولت و رئیس شورای فرهنگی دولت به درستی به آن اشاره کرده‌اند.
منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به پوشش مردم نباید کاری داشت
توفیقی از قزوین
مثلا اگر فردی بدون هیچگونه لباس جلوی خانواده جنابعالی قرار گیرد شما اعتراضی ندارید!؟
مگه مردم لخت میان بیرون؟؟؟ آدم مریض باید خودشو درمان کنه نه اینکه بخواد کل جامعه رو درست کنه
Iran, Islamic Republic of
مريض اون كسي هست كه بر خلاف فطرت خود كه بايد با حيا باشد، از هر طريق ممكن -حتي به قيمت فروپاشي اخلاق جامعه، جوانان و حتي زندگي كذايي خود- به دنبال خودنمايي و برجسته كردن عوامل پنهاني خود! به جاي برجسته كردن عقلانيت و درايتش است. اين ميشود كه امثال شما كه از اون هم مريض تريد!! هيچ اعتراضي و منعي را براي چنين فضاي آلوده اي نمي‌پذيريد و از كثيف تر و سياه تر شدن اوضاع اخلاقي جامعه، همانند سياهي و كثيفي قلب خود لذت مي‌بريد!!
غفاری
دولت فقط در مقابل پدیده بد حجابی یک اقدام نماید. کارمندان زن را مجبور به رعایت رفتار و حجاب شرعی نماید. و سلام
تارینه
از دست نشانده خاتمی با اون شعار مسخره ازادی .....بیشتر از این انتظار نمیره ....که اگه بره جای تعجب داره!!!!!!
جاوید
هر موقع پزشکان به سوگندشون عمل کنن ، دولت هم میکنه.تمام حرفهای اینها تناقض داره.دولت میگه خودرو گران نشه ولی وزیر صنعتِ میلیاردر میگه باید گران بشه.نوبخت میگه حجاب رعایت بشه ولی روحانی نظرش چیز دیگریست.انگار برخی افراد تحمیل شدن چون نظرشون با هم فرق میکنه و هم فکر نیستن.
به جای دولت تدبیر و امید باید میگفت دولت تناقض!!!!!!!
لطفا اول تکلیفتونو با خودتون معلوم کنید بعد برا ملت نطق بفرمایید!!
اینکه هر انسان تحصیل کرده و دانشگاهی را واجد عقل بدانیم محل اشکال است بسیار بسیار از دانشگاهیان هستند که مهندس یا دکتر اند و در یک علم یا فن تخصص دارند اما از درک بدیهیات اجتماعی عاجزند چون تمام وقتشان صرف تحصیل شده و نتوانسته اند در زمینه های دیگر تحقیق پژوهش و مطالعه کنند بنا بر این تحصیل ملاک فهمیدگی نیست