چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تخریب یک میدان تاریخی در تبریز

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۱۹
کد مطلب: 392773
بر اساس گزارشات، هر گونه تغییر در آثار باستانی باید با نظارت مستقیم میراث فرهنگی باشد که این سازمان و شورای عالی معماری و شهرسازی مخالفت شدید خود را با این تخریب‌ها اعلام کرده‌اند و به مقامات بالاتر اطلاع رسانی شده است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ میدان ساعت یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است که در سال ۱۳۱۴ خورشیدی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج‌ ارفع‌الملک جلیلی بنا شد.

کاخ شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز و در میدان شهرداری (ساعت) این شهر واقع شده‌است.

کاخ شهرداری تبریز از ابتدای احداث تاکنون، به‌عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته‌ است و امروزه با تقسیم شهر تبریز به‌ هشت منطقه، این بنا به‌ عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز محسوب می‌شود. البته امروزه نیز، اکثر امور عمرانی و اداری شهردار تبریز در این تالار و عمارت متمرکز شده‌است.

کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به‌ ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به‌گوش مردم تبریز می‌رساند. نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده‌ شده‌ است و نقشه ساختمان شبیه به‌ طرح یک عقاب در حال پرواز می‌باشد که با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.

عمارت شهرداری تبريز دارای ۹۶۰۰ متر مربع زيربنا بوده كه بين سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشيدی در زمان شهردار وقت تبريز، ارفع‌الملك جليلی به شكل عقاب در حال پرواز ساخته شده است. كاخ شهرداری تبريز در سال ۱۳۸۶ هجری خورشيدی، بمناسبت بزرگداشت يكصدمين سال تاسيس اولين انجمن شهر و بلديه ايران در تبريز، به نخستين موزه شهر و شهرداری‌های كشور تبديل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در حال حاضر نيز علاوه بر نخستين موزه شهر و شهرداری‌های كشور، شورای اسلامی شهر تبريز نيز در بخشی از ساختمان مذكور مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی تئاتر موجود در ساختمان تشكيل می‌شود. شهردار كلان شهر تبريز نيز برخی از ملاقات‌های رسمی، ديپلماتيك را با مقامات عالی رتبه در محل كاخ مذكور انجام می‌دهد.

مهرداد سپهروند عضو انجمن دوست داران میراث فرهنگی تبریز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در این باره گفت: میدان ساعت به عنوان یکی از آثار قدیمی و بنام شهر تبریز شناخته شده و به ثبت ملی رسیده است.

وی در ادامه بیان کرد: این ابنیه تاریخی شهر تبریز که زیر نظر مستقیم میراث فرهنگی استان است اخیرا به دلیل گشایش میدان توسط شهرداری در دست تخریب است.

سپهروند تصریح کرد: این میدان که اکنون وسعت ۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع را دارد شهرداری به فکر گسترش آن تا ۲۸ هزار متر مربع است و از آنجایی که اطراف این میدان بناهای تاریخی متعددی وجود دارد این تخریب ها به بناهای دیگر نیز آسیب جدی رسانده است.

وی اظهار داشت: گسترش میدان در دو فاز ضلع شمال شرقی و ضلع جنوب شرقی در حال انجام است همچنین شهرداری در حال مذاکره با اصناف و تملک بیشتر آنها برای تخریب است.

شایان ذکر است هر گونه تغییر در آثار باستانی باید با نظارت مستقیم میراث فرهنگی باشد که این سازمان و شورای عالی معماری و شهرسازی مخالفت شدید خود را با این تخریب ها اعلام کرده اند و به مقامات بالاتر اطلاع رسانی شده است.

شهرداری در پاسخ به این تخریب ها مسائل ترافیکی و ساخت ایستگاه مترو را دلیل این اقدامات می داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *