پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

D۸، ظرفیتی‌برای‌انعقادپیمانهای پولی دوجانبه

سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 356377
پیمان پولی دوجانبه روشی نوین و استاندارد در تبادلات مالی بین‌المللی است که در کنفرانس کشورهای جنوب شرقی آسیا بعد از بحران مالی ۱۹۹۷ در شهر چیانگ مای تایلند مصوب شد هدف از این پیمان ها مصون سازی اقتصاد این کشورها در برابر بحران‌هایی مانند بحران مالی سال ۱۹۹۷ است.
به گزارش جهان به نقل از عیار آنلاین، خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه پاکستان ابزرور ، از گردهمایی روز گذشته‌ی مدیران و کارشناسان بانکهای مرکزی عضو گروه D-۸ در اسلام آباد پاکستان برای رایزنی و تبادل نظر در زمینه امور مالی، بانکداری اسلامی و بانکداری بدون‌شعبه خبر داد.

D-۸ یک سازمان برای همکاریهای اقتصادی در میان ۸ کشور درحال توسعه یعنی ترکیه، پاکستان، نیجریه، مالزی، ایران، اندونزی، مصر و بنگلادش است. هدف اصلی این سازمان، توسعه همکاریهای اقتصادی برای بهبود جایگاه اعضاء در اقتصاد جهانی، تنوع بخشی و ایجاد فرصتهای جدید تجاری، بهبود مشارکت در تصمیم‌گیریهای جهانی و ارتقای استانداردهای زندگی است.

در راستای بهبود تجارت میان کشورهای عضو گروه D-۸ و ارتقای جایگاه پول ملی کشورها، این اجلاس می‌تواند ظرفیتی مناسب برای ایجاد و توسعه “پیمانهای پولی دوجانبه” یا Currency Swap Agreement بین کشورهای عضو باشد. چرا که عمده مبادلات تجاری این کشورها بر اساس دلار و یورو بوده و برای پولهای محلی جایگاهی در تجارت بین آنها دیده نشده است. از سوی دیگر؛ باتوجه به حرکت این کشورها به سمت منطقه‌گرایی و تلاش برای جایگزینی دلار و یورو با پول های محلی در تبادلات مالی میان کشورهای آسه‌آن+۳ این اقدام در راستای همگرایی با رویدادهای اخیر در توسعه پیمانهای پولی دوجانبه در کشورهای جنوب‌شرقی آسیا می‌باشد.

ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز زمینه‌های مساعدی را فرآهم آورده است تا با همکاری نهادهایی مانند بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و وزارت نفت، پیمانهای پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری امضاء و بجای دلار و یورو، از ارز کشورهای مبدأ و مقصد تجارت خارجی استفاده شود.

تاکنون ۴۸ پیمان پولی دوجانبه بین ۳۲ کشور امضاء شده است که کشور چین با ۲۸ پیمان در صدر آنها قرار دارد. هند نیز برنامه‌ریزی کرده است که در سال ۲۰۱۴ با ۲۳ کشور پیمان پولی دوجانبه امضاء نماید. یادآور می‌شود که پیمان پولی دوجانبه روشی نوین و استاندارد در تبادلات مالی بین‌المللی است که در کنفرانس کشورهای جنوب شرقی آسیا بعد از بحران مالی ۱۹۹۷ در شهر چیانگ مای تایلند مصوب شد. مصوبات این کنفرانس که به «طرح چیانگ مای» معروف شده است بیان می‌دارد کشورهای عضو آسه‌آن+۳ بجای استفاده از ارزهای جهان روا مانند دلار و یورو، از پولهای محلی در تجارت دوجانبه استفاده نمایند تا از بحرانهایی مانند آنچه که در سال ۱۹۹۷ اتفاق افتاد مصون بمانند. انتظار می‌رود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت منطقه‌ای در راستای توسعه پیمان پولی دوجانبه به منظور مقاوم سازی سیستم تبادلات مالی خارجی کشور استفاده بیشتری نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *