پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سانسور اسناد معتبر گوآنتانامو +عکس

يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 403671
خاطرات گوانتانامو یکی از جدیدترین کتاب‌هایی است که در اواخر هفته گذشته در آمریکا منتشر شد و در همین چند روز که از انتشار آن می‌گذرد جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها در این کشور و در سایت آمازون شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، خاطرات گوانتانامو یکی از جدیدترین کتاب‌هایی است که در اواخر هفته گذشته در آمریکا منتشر شد و در همین چند روز که از انتشار آن می‌گذرد جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها در این کشور و در سایت آمازون شده است.

این کتاب خاطرات فردی به نام محمد ولد صلاحی است که از ۱۳ سال پیش در گوانتانامو زندانی است و هنوز هم نتوانسته از این زندان مخوف آزاد شود اما در سال ۲۰۰۵ که امکان دسترسی به کاغذ و قلم را پیدا کرد، اقدام به نوشتن خاطرات خود در زندان کرد و در طی ۳ ماه نوشتن این خاطرات را به پایان برد. اما از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر چند خانواده او از نوشتن چنین کتابی مطلع بودند، اما امکان انتشار آن وجود نداشت چون این نوشته‌ها در اختیار دولت آمریکا و به صورت اسناد محرمانه، طبقه شده بود.


اخیرا که دولت آمریکا اقدام به انتشار اسنادی درباره گوانتانامو و شکنجه‌هایی شده است که در این زندان بر محکومان، اعمال می‌شده،‌ بالاخره این کتاب و دست نوشته‌های صلاحی نیز پس از ۷ سال نبرد و شکایت به دادگاه منتشر شده است.

صلاحی در این کتاب از شکنجه‌های بی رحمانه‌ای که در این سال‌ها بر او و دیگر زندانیان اعمال شده،‌سخن می‌گوید. شکنجه‌هایی شامل آزار و اذیت جنسی‌، تهدید به مرگ،‌شکنجه‌های مضاعف و... که بدون تفهمیم اتهام بر او روا می‌شده و آن قدر سنگین و دردآور بوده که برای نجات از آنها مجبور به اعتراف دروغین می‌شده است.


نکته بسیار جالب در انتشار این کتاب سانسور گسترده متن آن توسط دولت آمریکا است و ناشر این کتاب در مقدمه و همین طور در مصاحبه‌ای که داشته از اعمال دو مرتبه سانسور بر متن این کتاب سخن گفته است. یک بار متن توسط مسئولان زندان گوانتانامو و بار دیگر هم توسط مسئولان دولتی آمریکا پیش از انتشار این اسناد سانسور شده است و همان طور که در تصاویر می‌بینید بسیاری از کلمه‌ها و عبارت‌ها توسط دولت آمریکا سیاه شده‌اند و ناشر که متنی جز این در دست نداشته،‌ مجبور شده است این نوشته‌ها را به همین صورت منتشر و ابراز امیدواری کند که بعد از آزادی نویسنده کتاب از این زندان مخوف متن اصلی آن منتشر شود.

نکته جالب درباره این سانسور این است که شما وقتی به صفحاتی می‌رسید که نویسنده از شکنجه‌های مختلف و عجیب در زندان سخن می‌گوید تعداد این جعبه‌های سیاه که حقیقت را پوشانده‌اند، بسیار بسیار بیشتر می‌شود. به طوری که این کتاب ۴۶۶ صفحه‌ای بیش از ۲۵۰۰ کلمه سانسور شده را در خود دارد.

با این وجود به قدری عطش آمریکایی‌ها و مردم درباره این کتاب زیاد بود که به گفته ناشر آن Brown and Co در همان روز اول انتشار کتاب‌، خاطرات گوانتانامو بلافاصله به لیست پرفروش‌های آمازون رسید و تلفن انتشارات لحظه‌ای از زنگ زدن و سوال مخاطبان درباره کتاب خاموش نمی‌ماند.

محمد ولد صلاحی در سال ۲۰۰۱ توسط پلیس موریتانی برای ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های تروریستی و بمب گذاری احضار شد اما او بلافاصله به ماموران CIAتحویل داده و از آنجا به اردن برده شد. او هفت ماه و نیم در اردن بود و سپس ماموران آمریکایی او را به زندانی در بگرام افغانستان بردند و بعد از دو هفته او به همراه چند مظنون دیگر به گوانتانامو منتقل شد که تا امروز در این زندان به سر می‌برد.


نکته جالب اینکه هیچ مدرکی برای محکومیت صلاحی به جز اعترافات خود وی (که به احتمال بسیار زیاد تحت فشار بوده) تاکنون ارائه نشده است. در سال ۲۰۰۴ یکی از مقامات ارتش آمریکا پس از آنکه مدارک موجود علیه این زندانی را تنها ناشی از شکنجه خواند از حضور در بازجویی‌ها خودداری کرد.

در سال ۲۰۱۰ نیز قاضی فدرال آمریکا این متهم را تبرئه کرد تا مسیر آزادی وی هموار شود. اما چند ماه بعد، دادگاه تجدید نظر این تصمیم را رد و اعلام کرد وی همچنان باید در بازداشت بماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *