جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آزمایشگاهی که ۱۵ سال است خاک می‌خورد

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 424777
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ایران جدیدترین موضع و برنامه‌ها برای بهره برداری از آزمایشگاه مرجع دوپینگ کشور که حدود ۱۵ سال است، خاک می‌خورد را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، یکی از مراجع مهم برای حفظ سلامت رقابت‌های ورزشکاران دنیا؛ آزمایشگاه‌های کشف دوپینگ هستند که در ایران نیز بیش از یک دهه است که تلاش می‌شود یک آزمایشگاه پیشرفته دوپینگ و با امکانات کامل در کشور راه‌اندازی شود ولی با این وجود هنوز آزمایشگاه مرجع دوپینگ در ایران شروع به کار نکرده است و ایران باید برای دریافت نتایج آزمایشات ورزشکاران ملی و دیگر ورزشکاران؛ نمونه‌های اینگونه آزمایشات را به کشور آلمان ارسال کند که متعاقباً جدا از زمانی که می‌برد، هزینه‌های قابل توجهی را نیز در بر دارد.

در این راستا محمد تقی‌خانی سرپرست جدید فدراسیون پزشکی ورزشی ایران درباره اقدامات جدید فدراسیون برای بهره برداری آزمایشگاه مرجع دوپینگ کشور به تسنیم گفت‌: متاسفانه در چندین سال گذشته کوتاهی جدی از طرف مسئولان در این‌باره صورت پذیرفته است.

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ایران در تشریح برنامه‌های وزارت ورزش برای تکمیل این آزمایشگاه بیان داشت: برای این کار برنامه‌ای ارائه شده داشت زیرا وزیر ورزش نیز مصمم است با عزم ملی، سیاسی و مالی که وجود دارد یک آزمایشگاه دوپینگ معتبر بین‌المللی در ایران داشته باشیم.

تقی‌خانی درباره هزینه هر آزمایش دوپینگ برای ورزشکاران که به خارج از کشور ارسال می‌شود، بیان داشت: حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه دارد و این علاوه بر هزینه‌های کیت‌ نمونه‌های آزمایشگاهی است.

وی درباره این‌که آیا به جز ایران در خاورمیانه آزمایشگاه مرجع دوپینگ در کشورهای دیگر وجود دارد، گفت: بله، متأسفانه برخی از کشورها دیرتر از ما شروع کردند اما زودتر به نتیجه رسیدند، مانند کشورهای قطر، ترکیه؛ امارات نیز در حال تلاش است تا چنین آزمایشگاهی را راه‌اندازی کند.

تقی‌خانی در پاسخ به این سئوال که آیا امسال این آزمایشگاه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت‌: امسال که قطعاً نمی‌رسیم زیرا باید دستگاه‌های جدید خریداری شود و مکان آزمایشگاه نیز استاندارد شود، بنابراین باید همه این موارد تامین شود در حالی که این موارد را نداریم ولی برنامه‌های آن تبیین شده است، مثلاً نیروی علمی لازم را داریم.

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ایران درباره اینکه چند سال است این آزمایشگاه در انتظار بهره برداری است؟ عنوان کرد: حدود ۱۵ سالی است.

تقی‌خانی در پاسخ با این سئوال که آخرین باری که نمایندگان آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) پیگیر این آزمایشگاه در ایران بودند چه زمانی بود؟ خاطرنشان کرد: حدود ۶ سال پیش بود ولی بعد از آن دیگر نمایندگان آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ پیگیری نکردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *