سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۵

آمار تاسف‌آور "بيكاری جوانان" / بازار كار ايران در نقطه بحران

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 404779
بر اساس آمارهای مرکز آمار نرخ بیکاري پائیز در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال کشور ۲۵.۷ درصد بوده است كه نشان دهنده وضعيت بحراني‌تر در ميان جوانان زير ۲۴ سال است.
آمار تاسف‌آور "بيكاری جوانان" / بازار كار ايران در نقطه بحران
سرويس اقتصادی جهان‌نيوز - آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري براي جوانان به مراتب بالاتر از ميانگين نرخ بيكاري است. اين موضوع نگراني‌ها از تبعات بحران بيكاري جوانان را افزايش داده است. در حال حاضر ۶۱ درصد از مجموع بيكاران كشور در محدوده سني ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند. طبق اعلام مقامات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي چشم انداز بازار كار حتي نگران‌كننده‌تر از آمار فعلي است چراكه بيش از ۴ ميليون دانشجوي مشغول به تحصيل نيز طي سال‌هاي آينده وارد بازار كار خواهند شد تا تقاضا در اين بازار به شدت افزايش يابد. در حال حاضر مجموع بيكاران كشور طبق آمار رسمي مركز آمار در پاييز سال جاري، ۲ ميليون و ۵۲۰ هزار نفر برآورد شده‌اند كه از اين تعداد يك ميليون ۵۵۹ هزار نفر جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال هستند. اين تعداد بيكار در اين رده سني، نرخ بيكاري جوانان را به ۲۱.۸ درصد رسانده است در حالي كه نرخ بيكاري عمومي در فصل پاييز ۱۰.۵ درصد برآورد شده است. با اين حساب نرخ بيكاري جوانان دو برابر ميانگين نرخ بيكاري است كه كارشناسان اين موضوع را نقطه بحران بيكاري نام گذاري كرده‌اند.

بر اساس آمارهای مرکز آمار نرخ بیکاري پائیز در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال کشور ۲۵.۷ درصد بوده است كه نشان دهنده وضعيت بحراني‌تر در ميان جوانان زير ۲۴ سال است. نرخ بيكاري جوانان ۲۴ تا ۲۹ سال ۱۶.۱ درصد برآورد مي‌شود.

نقطه بحران

رئيس مركز آمار ايران در اظهارنظري اعلام كرده است كه نرخ بيكاري به نقطه بحران رسيده است. به گفته عادل آذر، استانداردها اینگونه می‌گویند كه هرگاه نرخ بیکاری جوانان، حداقل ۲ برابر نرخ بیکاری کلی بود، به نقطه بحران رسیده‌اید، که در حال حاضر ما در چنین وضعیتی قرار داریم.

اوگفته است:‌ زمانی نرخ بيكاري جوانان تا ۲.۵ برابر ميانگين نرخ بيكاري كه شامل افراد ۱۵ تا ۶۴ سال مي‌شود، پيش رفت اما اکنون در ۲ برابر نرخ بیکاری کلی قرار داریم. رئيس مركز آمار ايران معتقد است:‌ این ارقامی که اعلام شد، نرخ بیکاری فعلی است و ما هیچ‌گونه پیش‌بینی در خصوص آینده نداریم، اما این مسئله حائز اهمیت است که قشر دانشگاهی ما در آستانه فارغ‌التحصیلی‌اند و نیازمند کار هستند و نکته مهم‌تر از آن کیفیت کار است.

وي افزود:‌ نرخ بیکاری هرچقدر که از زیر دیپلم به دیپلم و از دیپلم به کارشناسی و مقاطع بالاتر می‌آید، بیشتر می‌شود، در حالی که در گذشته بیشتر قشر بیکار ما در گروه تحصیلی زیر دیپلم قرار داشت. ايجاد شغل برای یک فرد کم‌سواد به مراتب آسان‌تر و کم هزینه‌تر از ایجاد شغل برای یک فرد تحصیل کرده است.

آذر تاكيد كرد: نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد پاییز سال ۱۳۹۳ از نظر اهمیت و ضریب سرمایه‌گذاری برابری می‌کند با نرخ بیکاری ۱۲ درصد سال ۱۳۹۰ و این مسئله قابل تحلیل است، چراکه ماهیت و کیفیت تغییر کرده است. سرمایه‌گذاری‌ای که برای تولید هر شغل به تناسب نرخ ۱۰.۵ درصد می‌خواهیم، به مراتب سنگین‌تر، پرهزینه‌تر و با بسیج بیشتر نسبت به سال ۹۰ یا ۸۹ است.

بنگاه‌هاي اشتغالزا فعال شوند

يك كارشناس بازار كار معتقد است كه توجه بيش از حد دولت به كنترل تورم موجب ايجاد انقباض مالي و عدم شكل گيري رونق در بخش هاي اقتصادي شده است. حميد حاج‌اسماعيلي گفت: در كوتاه مدت براي ايجاد تغيير در وضعيت اشتغالزايي بايد بر روز بنگاه‌هاي كوچك و متوسط تمركز كرد چراكه با ايجاد رونق در اين بخش و بازيابي ظرفيت‌هاي محدود شده، مي توان به سرعت و با هزينه‌اي كمتر زمينه ايجاد اشتغال را فراهم كرد. وي ادامه داد: مشاهده وضعيت شهرك‌هاي صنعتي نشان مي‌دهد كه حدود ۵۰ درصد از بنگاه‌ها تعطيل شده اند.

در اين شرايط بايد تسهيلات بانكي براي به كار انداختن اين بخش از اقتصاد به كار بسته شود. اما تسهيلات بانكي به سمت بنگاه‌هاي بزرگ و شركت‌هاي زيرمجموعه بانك‌ها سرازير شده است و بنگاه‌هاي كوچك كه مي‌توانند نقش محرك را داشته باشند هنوز عايدي چنداني از تسهيلات نداشته‌اند.

اين فعال كارگري اعلام كرد: درست است كه رشد اقتصادي مثبت شده است اما اين رشد در بنگاه‌هاي بزرگ وابسته به دولت اتفاق افتاده است. اين بخش‌ها نيز طي سال‌هاي گذشته با وجود كاهش ظرفيت توليد اجازه تعديل نيرو و اخراج كاركنان را نداشته‌اند اما در بنگاه‌هاي كوچك و متوسط با كاهش ظرفيت توليد و يا تعطيلي بنگاه، كارگران بيكار شده‌اند. براي بهبود وضعيت اشتغال بايد به به فكر راه اندازي مجدد اين بنگاه‌ها بود.

بيكاري زنان

نرخ بیکاری برای مردان درفصل پاييز ۸.۷ درصد و برای زنان ۲۰.۳درصد برآورد شده است. در اين فصل نرخ بیکاری مناطق شهری ۱۱.۷ درصد و مناطق روستایی ۷.۴ درصد بوده است. بر اساس اعلام مركز آمار ايرن، در فصل سوم سال نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۶۲.۹ و زنان ۱۱.۸درصد است. براساس این گزارش همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری ۳۶.۹ و روستایی ۳۸.۶درصد بوده است. نرخ بیکاری جوانان۱۵تا ۲۴ ساله ۲۵.۷درصد است که به تفکیک برای مردان و زنان به ترتیب ۲۱.۹ و ۴۲.۸درصد گزارش شده است.
منبع: همشهري
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باید از آقای احمدی نژاد بابت این کارنامه درخشان تشکر شود!!!!!!!!!!!!!
irani
نيست روحاني مملكت و آباد كرده.فقط بلده دولت قبل رو به باد تمسخر بگيره.گيرم احمدي نژاد بد، تو چيكار كردي.فقط داري پروژه هاي اونو افتتاح ميكني
Serbia
چطور وقتی فردای اومدن روحانی والیبال می بره روحانی مچکریم اما دوسال بعد اومدنش نمیتونه برای اشتغال کاری کنه احمدی نژاد ....
برای این جهل مرکبتون متاسفم!
این بحران بیکاری ریشه در هدایت مدیریت کلان جامعه دارد....
یادش بخیر دولت مهرورز!!!!!!!!!!!!!!