شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
حجةالاسلام اکرمی با اشاره به حادثه جده:

عمره یک عمل مستحب،اما حج واجب است

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۰
کد مطلب: 419377
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به حادثه جده، انتقاد از تخلف مأموران عربستانی را امری صحیح دانست وگفت: مردم ایران در انتقادات خود از دولت عربستان، اصل حج را زیر سؤال نمی برند چرا که هرگز نباید حرمت سرزمین وحی خدشه‌دار شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، به نقل از حجةالاسلام سیدرضا اکرمی با اشاره به حادثه تأسف بار فرودگاه جده و دستور تعلیق عمره مفرده از سوی رییس‌جمهوری، گفت: مسئله عمره را باید از حج جدا بدانیم؛ عمره مفرده یک عمل مستحب، اما حج یک فریضه واجب است.

وی افزود: هرگز نمی‌توان عمل خلاف چند مأمور سعودی را به یک روش و رویه از سوی حکومت سعودی تعبیر کرد؛ در همه کشورها مأمورانی متخلف وجود دارند و عمل خلاف آنها نیز در همان حد باید ارزیابی شود، البته دولت ها باید با مأموران متخلف برخورد جدی کنند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: تذکر و انتقاد نسبت به تخلف مأموران عربستان یک امر صحیح بود، مردم ما هم هیچ گاه در انتقادات خود از دولت عربستان، اصل حج را زیر سؤال نمی‌برند؛ چرا که حرمت سرزمین وحی نباید خدشه‌دار شود.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت سعودی در قبال حادثه تأسف بار جده تنها به اظهارنظر زبانی اکتفا کرد و حاضر نشد به طور مثال در یک بیاینه این عمل زشت دو مأمور خود را محکوم کند؛ این امر سبب شد مسئولان کشورمان به دلیل عدم برخورد دولت عربستان با مأموران متخلف و نیز ناامن بودن فضا برای عمره‌گزاران، مسئله تعلیق عمره را مطرح کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز پیگیری این موضوع و موضوعات این چنینی را به صورت جدی و قانونمند ضروری دانست و تصریح کرد: چندی پیش یک مأمور سعودی به یک روحانی زائر جسارت کرد که وی در پاسخ به این جسارت گفت، ما از ضیوف‌الرحمان و هم از ضیوف ملک هستیم؛ یعنی هم خداوند ما را دعوت کرده و دولت عربستان نیز وقتی به ما ویزا داده در واقع پذیرفته که ما میهمان هستیم.

حجةالاسلام اکرمی در این رابطه با نقل قولی از این روحانی زائر گفت: مأمور سعودی نسبت به جمله ضیوف الرحمان بی تفاوت بود اما بعد از شنیدن جمله ضیوف مَلِک کمی به فکر فرو رفت، در واقع او نیز می‌دانست که گذرنامه‌ام را دولت عربستان ویزا کرده و این به معنای پذیرش من و دیگر زائران است.

این کارشناس مسائل فرهنگی با تأکید بر اینکه باید قانون، قاطعیت و جدیت را با یکدیگر ترکیب کرد، افزود: به دولت عربستان اعلام کنیم شما وقتی زایران ما را پذیرفته‌اید، همانطور که از مزایای حضور چند صد هزاز زائر ایرانی استفاده می‌کنید، باید امنیت این زائران را نیز تضمین کنید.

وی یادآور شد: عید امسال به سرزمین وحی مشرف شدم و در چند مورد تعدادی از نوجوان عربستانی نسبت به من که با لباس روحانیت حضور داشتم، جسارت کردند، نباید این مسئله را در حد کنجکاوی چند نوجوان تحلیل کرد، باید این مسائل را جدی گرفت و به صورت مستنند به دولت و علمای سعودی انعکاس داد تا مراقب باشند خاطره تلخی زائران از سرزمین وحی نداشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *