سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

درهای ایران بر روی حماس بسته نیست

پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 431157
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در ایران انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد خالد مشعل بعد از حوادث سوریه ایجاد شده چرا که یک انقلابی باید همیشه انقلابی باقی بماند، گفت: درهای ایران بر روی حماس بسته نشده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فلسطین الیوم» درباره مذاکرات هسته‌ای، مسئله فلسطین، منطقه و عرصه بین‌الملل اظهار نظر کرد که بزودی این مصاحبه از طریق این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد.

وی درباره بازگشت ظریف به تهران جهت مشورت در حین مذاکرات هسته‌ای گفت: این مشورت‌ها در سطح وزرای خارجه برای تبادل نظر با مسئولان عالی‌رتبه دو کشور در مراحل حساس مذاکرات خیلی طبیعی است و اولین بار نیست که این اتفاق رخ می‌دهد ضمن اینکه اتفاق فوق‌العاده‌ای نیز واقع نشده است.

وی با بیان اینکه همه خطوط قرمز مذاکرات توسط مقام معظم رهبری بارها اعلام و ترسیم شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران مراحل ژنو و لوزان را سپری کرده و به تعهدات خود در توافقات صورت گرفته پایبند است.

بروجردی اظهار داشت: مشکلی که معمولاً در مذاکرات به خصوص آمریکایی‌ها وجود دارد زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مواضع روشنی که بارها مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات هست‌ای اعلام کرده‌اند و همچنین حمایتی که نمایندگان مجلس با تدوین قانونی در همان راستا داشته‌اند امروز خطوط قرمز ایران برای آمریکایی‌ها کاملا روشن و شفاف است و آمریکا و ۱+۵ می‌دانند باید با یک تعامل منطقی به توافق به ایران دست پیدا کنند.

وی درباره لغو تحریم‌های ایران در صورت حصول توافق هسته‌ای با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم بحث خیلی روشن است چرا که حتماً باید همه تحریم‌ها یکجا برداشته شود، گفت: این موضوع به این معناست که باید در روز توافق طرفین به صورت رسمی اعلام کنند تحریم‌های ذیربط برداشته خواهد شد و طی قطعنامه‌ای شورای امنیت سازمان ملل این موضوع را اعلام کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طبیعی است که آنها در مرحله اجرا برای برداشتن تحریم‌ها نیازمند زمان هستند همچنین زمانی که ایران بخواهد به تعهدات خود در نطنز، اراک و فوردو عمل کند نیازمند زمان است. البته طرف مقابل هم نیازمند زمان است اما باید همه توافقات یکجا برداشته شود و این اصلی تغییر ناپذیر است که فکر می‌کنم مورد توافق طرفین هم قرار خواهد گرفت.

بروجردی درباره قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و مخالفت دولت با آن در هنگام تصویب آن در مجلس اظهار داشت: اولا در نظام جمهوری اسلامی ایران و دموکراسی حاکم در کشورمان خیلی طبیعی است که نظرات مخالفی وجود داشته باشد. در مجلس شورای اسلامی هم برخی نقطه‌نظرات نه به عنوان مخالف با اصل طرح بلکه به عنوان نظرات تکمیلی اصلاحی وجود داشت که به نظرم خیلی مهم نبود. البته دوستان هم پذیرفتند به این دلیل که باید یک توافق ملی داشته باشیم پیشنهادات خود را مطرح نکنند.

وی افزود: انصاری به عنوان معاون رئیس‌جمهور چون دیرتر به جلسه مجلس رسید و مسائل مطرح شده بود و مطلع نبود که چه اتفاقی در جلسه علنی مجلس رخ داده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: انصاری شاید نظر اولیه خود را از این باب مطرح و این ذهنیت ایجاد شد که دولت مخالف است در صورتی که آنها مخالف نیستند زیرا دولت ما قانون‌گرا است و مصوبه مجلس شورای اسلامی هم با تایید شورای نگهبان عملاً تبدیل به قانون شد. البته این قانون هم توسط دولت لازم‌الاجرا است بنابراین حتماً دولت جمهوری اسلامی ایران با قانون مخالفتی نخواهد کرد.

بروجردی درباره نقش شورایعالی امنیت ملی در مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه شورایعالی امنیت ملی مسئولیت مذاکرات و تصمیم‌گیری را عهده‌دار است، اظهار داشت: از طرف شورایعالی امنیت ملی هم وزیر خارجه مسئولیت مذاکرات را عهده‌دار است بنابراین یک مرحله تصمیم‌گیری در شورایعالی امنیت ملی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت موضوع هسته‌ای با شورایعالی امنیت ملی است، گفت: مجری انتقال این تصمیمات به گروه ۱+۵ شخص وزیر خارجه، معاونان و همکاران وی هستند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با تاکید بر اینکه نقش مجلس شورای اسلامی حمایتی است، تصریح کرد: خطوط قرمز لازم‌الاجرای مقام معظم رهبری در مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون شده است تا آمریکایی‌ها متوجه شوند این موضوع خیلی جدی‌تر از آن است که آنها بتوانند با فشار سیاسی و جوسازی آنرا تغییر دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره نقش مجلس شورای اسلامی در مذاکرات هسته‌ای و خطوط قرمز نظام افزود: در مرحله ژنو یا لوزان کلیاتی و جود داشت که لازم‌الاجرا نبود. ضمن اینکه لوزان هم یک بیانیه بود که می‌توانست اجرا نشود اما آنچه که در وین صورت می‌گیرد رسیدن به توافق حقوقی لازم‌الاجرا است بنابراین طبیعی است که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار باشد لذا باید کلیه خطوط قرمز در این مرحله اعمال شود.

وی اظهار داشت: نمایندگان مجلس نه در مرحله ژنو و نه در مرحله لوزان ورود نکردند اما در مرحله وین که کار در حال شکل‌گیری نهایی است ورود پیدا کردیم زیرا متن نهایی توافق لازم‌الاجرا است.

بروجردی گفت: نمایندگان مجلس به عنوان حافظان و مدافعان حقوق ملی و ملت ایران این احساس مسئولیت را دارند به عنوان پشتوانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قانونی را عرضه کنیم که طرف مقابل بداند که بسیار جدی و تغییرناپذیر است.

وی درباره زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و موضع تهران نسبت به این امر با بیان اینکه طرفین مصمم به توافق هستند، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران و همه ارگان‌های داخلی فقط با توافق خوب موافقت خواهند بود. ضمن اینکه با زیاده‌خواهی‌های آمریکا هم مخالف هستیم یعنی اینکه آمریکا باید بداند که به دلیل زیاده‌خواهی‌های او تاکنون توافقی صورت نگرفته است لذا بهتر است آنها بدانند در صورت شکست مذاکرات ایران هیچ تعهدی نه در لوزان و نه در ژنو را قبول نکرد و اگر لازم بدانیم از آن عبور می‌کنیم.

بروجردی با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در مسائل هسته‌ای گفت: اگر لازم بدانیم حتماً به سرعت به سمت تولید سانتریفیوژهای نسل نو حرکت خواهیم کرد و نیازهای داخلی خود نظیر سوخت ۲۰ درصد و یا پروژه‌های صلح‌آمیز دیگر را جلو خواهیم برد و هیچ قید و بندی را در این راه نخواهیم پذیرفت البته این موضوع نکته‌ای است که آمریکایی‌ها به هیچ وجه علاقمند به رخ دادن آن نیستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها راغب هستند حتماً توافقی با ایران صورت گیرد که هدفش کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.

وی تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که اضافه بر پذیرش تعهدات NPT برای عدم ساخت بمب هسته‌ای از یک پشتوانه مهمی به نام فتوای مقام معظم رهبری برخوردار است.

بروجردی گفت: آمریکایی که این همه ادعا کرده‌اند ایران را کنترل کرده و توانسته‌ایم شرایطی را ایجاد کنیم ایران به سمت هسته‌ای حرکت نکند در صورت عدم توافق نهایی شکست بزرگی خواهد خورد به همین دلیل آنها علاقمند به حصول توافق هستند.

وی افزود: آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و در مجموع گروه غرب هم به این دلیل و هم به دلیل مسائل اقتصادی علاقمندند فضای جدیدی برای کار اقتصادی با ایران ایجاد شود. البته کشورهایی مانند روسیه و چین هم تمایل دارند این اتفاق رخ دهد.

بروجردی درباره ضمانت ۱+۵ در اجرای تعهدات توافق هسته‌ای با بیان اینکه حتماً مطلع هستید اگر این توافق صورت گیرد شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه‌ای هم ۶ قطعنامه قبلی را لغو می‌کند و هم بر توافق صحه خواهد گذاشت، اظهار داشت: توافق رسمی و بین‌المللی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل پشتوانه مهمی برای ضمانت آن است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر آنها بخواهند بازی در بیاورند ایران دست بسته نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران در صورت بازی غرب متقابلاً تعهدات خود را انجام نخواهد داد زیرا این موضوع جاده‌ای دو طرفه است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند در توافقات صورت گرفته به هر دلیل به تعهدات خود عمل نکنند ایران نیز تعهدات خود را اجرایی نخواهد کرد.

وی گفت: تصور می‌کنم این جاده دو طرفه است و طرفین متعهد هستند لذا اگر توافق خوب و مناسب صورت گیرد در مرحله اجرای آن مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس درباره اختلاف نظر کنگره و دولت آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تصریح کرد: آمریکایی‌ها همیشه مشکلی در روند مذاکرات بوده‌اند حالا هم بازی بین دولت و کنگره را در مورد توافق هسته‌ای با ایران اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه کنگره آمریکا مخالف مذاکرات و به دنبال اعمال این مخالفت است گفت: اینها مشکلات داخلی آمریکا است اما بهتر است بدانند که طرف مذاکره ایران فقط آمریکا نیست.

بروجردی اظهار داشت: ایران به صورت خاص ده‌ها ساعت با آمریکایی‌ها مذاکره کرده است به این دلیل که قانع شدن ‌آمریکا در مسئله هسته‌ای بر روی بقیه کشورها (فرانسه یا انگلیس) نیز تاثیرگذار است به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت پاسخ مثبتی به درخواست آمریکا برای مذاکره دو جانبه دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اخیراً مقام معظم رهبری این سّر را فاش و فرموده‌اند آمریکایی‌ها توسط سران یکی از کشورهای منطقه درخواست مذاکره داشتند و ایران هم با آنها مذاکره کرد. آنها تعهد کرده‌ بودند ما حق هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسیم ضمن اینکه تحریم‌های ایران را برخواهیم داشت.

وی درباره حضور شرکت‌های اروپایی و آمریکایی پس از توافق هسته‌ای با ایران با تاکید بر اینکه باید این دو مسئله را از هم جدا کرد، گفت: اینکه تاثیرگذار مذاکرات هسته‌ای بر روابط اقتصادی ما با غرب طبیعی است زیرا وقتی تحریم‌ها برداشته شود صدها کمپانی غربی که در لیست انتظار هستند و با ایران مذاکره کرده‌اند به کشور ما سرازیر خواهند شد.

بروجردی گفت: بویئنگ و ایرباس و همچنین کمپانی‌های متعدد اروپایی و آمریکایی در بخش نفت و ... با ایران مذاکره کردند و منتظر هستند وقتی تحریم‌ها برداشته شد وارد بازار ۸۰ میلیونی ایران شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: اگر توافق خوب صورت گیرد و تحریم‌های ایران برداشته شود کمپانی‌های غربی به ایران ورود پیدا خواهند کرد. البته ایران هم از این موضوع استقبال می‌کند و البته مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: در مورد نکته دومی که مطرح کردید باید بگویم مذاکرات هسته‌ای هیچ ربطی به سیاست‌های ایران در منطقه ندارد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای عدم ایجاد این شبهه که ممکن است سیاست‌های ایران در منطقه تغییر کند در مذاکرات دهها ساعته هسته‌ای با آمریکایی‌ها هیچ گونه بحثی راجع به مسائل منطقه‌ای نداشته است زیرا موضع ایران در عراق، سوریه، یمن و بحرین و همچنین همه مسائل منطقه روشن، شفاف و مشخص است.

وی تاکید کرد: سیاست‌های ایران در منطقه با آمریکایی‌ها زاویه بسیار جدی دارد یعنی اینکه تهران مخالف سیاست آمریکا در سوریه، عراق و یمن است چرا که این سیاست را علیه امت اسلام می‌داند.

بروجردی گفت: اینکه مسلمانان را در ماه مبارک رمضان و در ماه حرام رجب و شعبان به خاک و خون بکشند و آمریکایی‌ها از این اتفاق حمایت و آن را تایید کنند حتما مورد مخالفت ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تاثیر توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بر نگاه تهران به مسئله فلسطین با تاکید بر اینکه فکر نمی‌کنم هیچ تغییری نسبت به سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره مسئله فلسطین که همچنان مهم‌ترین مسئله سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است رخ داده باشد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام صریحاً اعلام فرمودند مسئله فلسطین در صدر مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و آنقدر مهم است که نمایندگان مجلس برای آن قانونی را تصویب کرده‌ و در هر دوره مجلس کنفرانس فلسطین و حمایت از آن برگزار می‌شود. البته در مورد بقیه مسائل منطقه هم وضع به همین صورت است.

وی افزود: نه نسبت به کیفیت و نه کمیت سیاست ایران در منطقه در صورت حصول توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

بروجردی درباره نگاه تهران به گروه‌های مبارز فلسطینی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که ما فضای بازی را برای همه گروه‌های فلسطینی ایجاد کرده‌ایم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران عملکرد خالد مشعل را به عنوان یک چهره انقلابی در عرصه فلسطین رصد کرده و در برخی موارد به هیچ وجه موافق آن نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در ایران انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد خالد مشعل بعد از حوادث سوریه ایجاد شده است چرا که در هر صورت یک انقلابی باید همیشه انقلابی باقی بماند ولی با وجود این هیچ وقت درهای جمهوری اسلامی بر روی حماس بسته نشده و ایران ارتباطات و تعاملاتش را با آن داشته است.

بروجردی اظهار داشت: اگر خالد مشعل هم تصمیم گرفت به ایران سفر کند طبیعتاً موضع ایران همان موضع معاون وزیر امور خارجه کشورمان که اعلام کرده می‌باشد.

وی افزود: این سوالی است که باید از خود وی بپرسید.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم علت چیست؟ اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است این می‌باشد که چهره‌های انقلابی و مبارز فلسطینی که علیه رژیم صهیونیستی سلاح برداشته و از مظلومیت ملت فلسطین و مردم مظلوم غزه دفاع می‌کنند حتماً انقلابی باقی بمانند و در کنار انقلابیون باشند و به کسانی که در منطقه علیه آرمان فلسطین عمل می‌کنند روی خوش نشان ندهند.

بروجردی درباره اینکه آیا فلسطین همچنان مسئله اول ایران است، گفت: این موضوع چیز جدیدی نیست. از زمان توافق مادرید و اسلو چه مقدار می‌گذرد؟ در آنجا برخی افراد به مذاکره پرداختند و برخی کشورهای منطقه نیز از آن حمایت و تلاش کردند با اسرائیل رابطه برقرار کنند. البته آنها هم اجازه افتتاح دفتر تجاری را به صهیونیست‌ها دادند ولی چه اتفاقی افتاد؟ آیا قضیه فلسطین مرد و کم‌رنگ شد؟

وی با بیان اینکه آیا شعله‌های آتش خشم مقدس فلسطینی‌ها فروکش کرد، گفت: هیچ اتفاقی رخ نداد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: در هر صورت ایران مسئله فلسطین و خشم مادران و پدران فرزند از دست داده و فرزندان شجاع شهدای فلسطینی که سلاح در دست گرفته و از حق خود و تمامیت ارضی و حیثیت و شرافتشان دفاع می‌کند را مسئله اصلی خود می‌دانند.

بروجردی گفت: تغییرات سیاسی منطقه و متاسفانه حرکت برخی کشورها به سمت اسرائیل، مذاکره، لبخند و نشست و برخواست با آنها هیچ تاثیری در استراتژی مسئله فلسطین نخواهد گذاشت.

وی درباره اینکه غرب گروه‌های مبارز فلسطینی را تروریست نامیده است با بیان اینکه دفاع ملت فلسطین از سرزمین خودشان حتی به لحاظ مقررات بین‌المللی حاکم بر جهان امروز مشروع است، گفت: به همین دلیل ایران به شدت مخالف آن است که گروه‌های مبارز فلسطینی مانند جهاد اسلامی، حماس و یا حزب‌الله لبنان را گروه‌های تروریستی بنامند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید براینکه یکی از اختلاف نظرات جدی ایران با غرب بر سر همین نکات است، افزود: حق مشروع فلسطینیان دفاع از ملت‌ فلسطین است و باید این سیاست ادامه پیدا کند ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران هم هیچ تحفظی در اعلام رسمی حمایت همه‌جانبه از همه گروه‌هایی که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده و مبارزه می‌کنند ندارد و البته خود فلسطینی‌ها هم این موضوع را اعلام کرده‌اند.

بروجردی گفت: جهاد اسلامی بعد از جنگ ۸ روزه و یا جنگ ۲۲ روزه به صراحت اعلام کرد که ما از فشنگ تا موشک والفجر ۵ را از ایران گرفتیم ضمن اینکه ایران هم هیچ وقت این موضوع را تکذیب نکرده که به گروه‌ها و مبارزان فلسطینی امکاناتی می‌دهد. البته این آمادگی را هم داریم که آن را افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: رژیم صهیونیستی هنوز هم به دنبال سلطه بر جهان اسلام است و سیاست از نیل تا فرات را که در پرچمشان وجود دارد را به همه دنیا اعلام می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *