جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۱
دولت تدبير هم دولت قيمت‌گذار شد؛

دولت يازدهم رویه دولت سابق را در پيش گرفته است/ با چنین مدیریتی مردم روز به روز فقير‎تر مي‎شوند

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 425154
در حال حاضر هم دولت يازدهم روال دولت قبلي را در پيش گرفته و متوجه نيست که بخش مهمي از جمعيت کشور با قيمت‎گذاري‎‎هاي اين‎چنيني و اجرايي شدن اين طرح روز به روز فقير‎تر مي‎شوند.
دولت يازدهم رویه دولت سابق را در پيش گرفته است/ با چنین مدیریتی مردم روز به روز فقير‎تر مي‎شوند
گروه اقتصادی جهان نيوز:‌ با اعلام رسمي تک نرخي شدن قيمت بنزين، گمانه زني‎‎هاي بسياري در مورد افزايش قيمت کالا‎هاي اساسي مردم و اثرات اين افزايش قيمت‎ها بر اقتصاد خانوار پيش آمده است.

بسياري معتقدند که بنزين هزارتوماني، قيمت‎ها را تا ۳۰درصد بالا مي‎برد و بار تورم بر دوش مردم مجددا سنگين‎تر مي‎شود. پنجره به همين بهانه با مهدي تقوي استاد اقتصاددان کشورمان به گفت‎وگو نشسته است.

مهمترين آثار افزايش قيمت بنزين در کدام بخش خود را نشان مي‎دهد؟

افزايش قيمت بنزين بيش از هر بخشي، بر واحد‎هايي که کالا‎هاي آن‎ها توسط خودرو‎هاي بنزين سوز جابه‎جا مي‎شود تاثيرگذار است. پس از آن هم بايد منتظر افزايش نرخ کرايه تاکسي‎ها باشيم. در زماني که نزديک به ۳۰درصد قيمت بنزين اضافه مي‎شود، بدون شک رانندگان هم بايد قيمت‎‎هاي کرايه تاکسي را براي جبران هزينه‎ها بالا ببرند.

چه تاثيري بر جابه‎جايي نرخ تورم دارد؟

افزايش چراغ خاموش قيمت‎‎ها آن هم افزايش حامل‎‎هاي انرژي بي‎شک بر جابه‎جايي نرخ تورم تاثيرگذار است. در دولت قبلي، اجراي فاز اول هدفمندسازي يارانه‎ها به‎صورت يکشبه، ارمغاني جز نرخ تورم ۴۰درصدي و رکود کامل صنعت و توليدکنندگان نداشت. به ياد داريم که راهي که دولت دهم در پيش گرفت، نرخ رشد منفي را به اقتصاد کشور هديه کرد. به‎نظر مي‎رسد که دولت يازدهم به روال دولت قبلي به يک دولت قيمتگذار تبديل شده است. تغيير قيمت بنزين ممکن است يک و نيم درصد بر نرخ تورم اضافه کند.

چه اثراتي بر اقتصاد خانوار دارد؟

با يک حساب سرانگشتي مشخص مي‎شود که افزايش ۳۰۰ توماني نرخ بنزين براي توليدکنندگان، افزايش ۵۰ درصدي نرخ هزينه‎‎هاي حمل و نقل را دارد. در نتيجه بايد شاهد افزايش قيمت کالا‎هاي اساسي که هزينه‎‎هاي حمل و نقل بر آن تاثيرگذار است ‎باشيم و اين جريان، بي‎ارتباط با اقتصاد خانوار نيست. زماني که هزينه‎‎هاي توليد بالا مي‎رود، قيمت تمام شده محصول بالا رفته و در نتيجه محصولات در بازار با قيمتي بيشتر بهفروش مي‎رسند. خانواده‎ها به‎عنوان مهم‎ترين گروه مخاطبان اين کالا‎ها، بايد کالا‎هاي مورد نياز خود را با قيمت بالاتري خريداري کنند و در نتيجه اقتصاد خانوار است که با تغييرات قيمت، دستخوش تغيير مي‎شود.

تک نرخي شدن نرخ بنزين به اندازه اجراي فاز اول هدفمندي يارانه‎ها بر اقتصاد کشور تاثيرگذار است؟

نه، اين افزايش قيمت که از آن به‎عنوان آغاز فاز سوم هدفمندسازي يارانه‎ها نام مي‎برند بسيار ملايم‎تر از اجراي فاز اول است. در آن زمان قيمت به‎شدت بالا رفت و تاثير مستقيم بر رکود صنايع داشت. تغييرات قيمت اين‎چنيني مانند برنامه‎‎هاي دولت قبل بر اقتصاد کلان کشور تاثير ندارد بلکه اقتصاد خانوار را تحتالشعاع قرار مي‎دهد.

دولت چگونه بايد اين جريان را مديريت کند؟

انگار دولت‎ها از تجربه‎‎ دولتهاي قبلي درس نمي‎گيرند. در دولت دهم که براي اولين‎بار فاز اول هدفمندسازي يارانه‎ها کليد خورد خانواده‎ها زير بار تورم۴۰ درصدي کمر خم کردند. در حال حاضر هم دولت يازدهم روال دولت قبلي را در پيش گرفته و متوجه نيست که بخش مهمي از جمعيت کشور با قيمت‎گذاري‎‎هاي اين‎چنيني و اجرايي شدن اين طرح روز به روز فقير‎تر مي‎شوند.

آيا دولت با تک نرخي کردن بنزين به‎دنبال جلوگيري از قاچاق نيست؟

اين روش مناسبي براي ممانعت از قاچاق بنزين نيست. دولت از اين روش به‎دنبال کسب درآمد است. تجربه فاز اول هدفمندسازي يارانه‎ها نشان داده است که با اين روش در مصرف هم صرفه جويي نمي‎شود. مي‎توان براي جلوگيري از افزايش بي‎رويه بنزين که بيشترين مصرف آن در ميان طبقه مرفه جامعه است از آن‎ها ماليات بيشتري گرفت چون با اين روش طبقه متوسط و فقير جامعه به‎صورت برابر با طبقه مرفه سنجيده مي‎شوند درحالي‎که ميزان مصرف اين دو طبقه باهم بسيار متفاوت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دقيقاً همینطوره تشکر
Romania
جناب دولت قبل حرف نداشت .
...متاسفانه جناحهای مختلف مدیریت شما رییس جمهور را دست کنترل دارند .
دریغ از ارایه حتی یک راهکار
احمدی نژاد سیستمش با اینا فرق داشت
امیرسعید..
Romania
بلدم بلدم آخرش شد همون مدل احمدی نژاد که خودشون هم منتقد بودند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اين حضرات بيشت به فكر راحتي و آسايش طبقات مرفه جامه هستند به بي سواد ها و كم سوادها و دلواپس ها كاري ندارند چون خودشون و وزرايشون همه از طبقات مرفه جامعه هستند و يا تازه شده اند . يادشان رفته 25 ريال مي گرفتند 1 ساعت روضه مي خواندند حالا آدم شدند واسه مردم انقلابي ناز و گوز مي كنند از تكبر به ماه مي گويند بيرون نيا كه ما هستيم !!!!
انتخابات 96
United States
آقایون خواص هرچی دوست دارند بگن ولی احمدی نژاد با اینا خیلی فرق می کرد
شمها تو عرضه و غیرت انگشت کوچیکه احمدی نژاد هم نمیشید.عرضه داری منتشر کن.
این مدل اقتصادمدل پدرمردم را دراوردن است مدلی که باعث افزایش فقر دورشدن جوانان ازازدواج رواج فسادوطلاق درجامعه است .بنزین ارزان است باید گران شود که به انطرف مرزها قاچاق نشود .خوب حرف شما درست گازبرق اب نان بهداشت خورد وخوراک مردم بهای ثبت نام دانش اموزان وغیرو هم که گران شد به ان طرف مرزها قاچاق میشود ؟
مسعود دیپلمات
آزاد سازی فروش بنزین یعنی باز گذاشتن دست قاچاقچی ها برای فروش بنزین ارزان به کشور های همسایه.
دور زدن تحریم ها یعنی همین!: حراج بیت المال برای تامین مخارج دولت و اشخاص خاص!؟.