پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
اظهارات روسای جمهور جهان

واکنش به اسناد ویکی لیکس،از احمدی نژاد تا هیلاری

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 148053
توانایی ویکی‎لیکس در به‎دست آوردن حجم وسیعی از اسناد طبقه‎بندی شده و انتشار آن‎‎ها باعث شده است این سازمان از یک افشاگر نسبتا ناشناخته به یک سازمان مطرح جهانی با هزاران دشمن قدرتمند تبدیل شود

سرویس سیاسی جهان- ویکی‌‎لیکس سازمانی متشکل از گروه‌‎‎هایی با هدف واحد در سراسر جهان است که توسط «ژولین آسانژ»، یکی از طرفداران آزادی اطلاعات که زمانی هکر بود، بنیانگذاری شده‌ است. او و همکارانش که اغلب وکیل هستند، برای حفظ هویت افشاکنندگان از راهنمایی کارشناسانی مانند «بن لوری» که از پیشگامان تعریف پروتکل امنیتی «اس ‌اس‌ ال» (لایه سوکت‌‎‎های امن) برای انتقال امن اطلاعات از طریق اینترنت است، بهره می‎‎برند. 

اولین بار که ویکی‎لیکس در دسامبر سال 2006 در اینترنت قرار گرفت، باعث برانگیختن دیدگاه‌‎‎هایی متفاوت شد. بعضی ضمن تمجید از عملکرد این پایگاه، از آن به‎عنوان پدیده‎ای در عرصه روزنامه‌‎نگاری تحقیقاتی یاد کردند، این در حالی است که گروهی دیگر، عملکرد این پایگاه را خطری در زمینه روزنامه‌‎نگاری دانستند. 

توانایی ویکی‎لیکس در به‎دست آوردن حجم وسیعی از اسناد طبقه‎بندی شده و انتشار آنها باعث شده است این سازمان از یک افشاگر نسبتا ناشناخته به یک سازمان مطرح جهانی با هزاران دشمن قدرتمند تبدیل شود. اما علی‎رغم این افشاگری‎‎ها، تردید‎های زیادی در خصوص اهداف این سایت وجود دارد، از همین‎رو واکنش رهبران و مقامات کشور‎های مختلف جهان مؤید این ادعاست:

* واکنش احمدی‎نژاد رییس‎جمهوری ایران:
احمدی‌نژاد در واکنش به انتشار اسناد ویکی‎لیکس گفت: «اخبار مربوط به درخواست کشور‎های همسایه از آمریکا در مورد حمله به ایران، یک شیطنت است و این‎که کشور‎های همسایه در خلیج فارس، از آمریکا بخواهند که به ایران حمله نظامی بکند، شیطنت است و اسناد منتشر شده در این رابطه صحت ندارد.» 

* علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
علاءالدین بروجردی، با بیان اینکه انتشار اسناد ویکی‎لیکس هدفدار و سازمان یافته است و هدف آمریکا از این اقدام تأثیرگذاری بر روابط جمهوری اسلامی ایران و کشور‎های منطقه است، تأکید کرد: نباید فریب این شگرد‎ها را خورد. 

وی درخصوص انتشار اسناد جدید ویکی‎لیکس اظهارداشت: در یک نظام پیچیده مانند آمریکا با سازمان‎‎های عریض و طویل اطلاعاتی، درز اطلاعات و افشای آن نمی‎‎تواند واقعیت داشته باشد. از آنجا که این کار هدایت شده است بنابراین قابل‎اتکا و اطمینان هم نیست. 

بروجردی گفت: دربخشی از این اسناد تأکید شده که کشور‎های دیگر از جمله کشور‎های خاورمیانه آمریکا را به حمله به ایران تشویق کرده‎اند، درحالی که این سیاست همیشگی آمریکا بوده و نیازی به تحریک از سوی دیگر کشور‎ها نیست.

* واکنش مدودف رییس‎جمهوری روسیه:
رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مکاتبات منتشر شده توسط پایگاه اینترنتی «ویکی‌لیکس» حاکی از وجود بدبینی در دستگاه دیپلماسی آمریکا است. 

«دیمتری مدودف»، رییس‌جمهوری روسیه با اعلام اینکه دستگاه دیپلماسی آمریکا دچار بدبینى شده، گفت: «دیپلماسی حرفه‎ای است که بدون جنجال پیش می‎رود.» 

مدودف گفت: «علنی شدن چنین قضاوت‌‎ها و ارزیابی‌هایى می‎تواند به روابط خارجی آسیب وارد کند.» 

رییس‌جمهورى روسیه با اشاره به افشاگری‌‎های اخیر ویکی‌لیکس گفت: «روسیه دچار توهم نیست و روابط خود با ایالات متحده را به این‎گونه افشاگری‌‎ها پیوند نخواهد زد.»

* واکنش عربستان:
«اسامه النقلی»، سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان، با بیان این‎که مواضع این کشور همواره روشن و واضح است، بیان کرد: «اسنادی که از سوی این سایت منتشر شده و درباره دعوت پادشاهی عربستان از واشنگتن برای حمله به ایران به منظور متوقف کردن برنامه هسته‎ای این کشور سخن گفته، ارتباطی با عربستان ندارد.» 

وی ادامه داد:‌ این اسناد ارتباطی به عربستان ندارد و این کشور در انتشار اسنادی که این سایت به آن دسترسی پیدا کرده، هیچ نقشی نداشته است. 

النقلی گفت: عربستان چیزی درباره صحت این مطالب نمی‎داند و به همین منظور نمی‎تواند درباره آن به اظهارنظر بپردازد. همچنین باید گفت که سیاست‌‎های عربستان و مواضع آن همواره واضح است.

* واکنش نوری‎المالکی نخست‎وزیر عراق:
«نوری المالکی»، نخست‎وزیر عراق، هشدار داد که ویکی‌لیکس هزاران گزارش طبقه‌بندی ‌شده نظامیان آمریکایی در عراق را با هدف تضعیف وی، منتشر کرده است. مالکی طی بیانیه‎ای ویکی‌لیکس را متهم کرد که با هدف اختلال در روند سیاسی عراق و تحریک احساسات عمومی علیه احزاب ملی، رهبران و به‌ویژه شخص نخست‎وزیر این کار را انجام داده است.

* واکنش «دریاسالار مایک مولن» رییس ستاد مشترک نیرو‎های مسلح آمریکا
دریاسالار «مایک مولن»، رییس ستاد مشترک نیرو‎های مسلح آمریکا، اقدام ویکی‌لیکس را محکوم کرد. 

وی این اقدام را «انتشار غیرمسئولانه مدارک طبقه‌بندی‌شده» توصیف کرد که به گفته وی، جان افراد را به خطر می‎اندازد و اطلاعات محرمانه در اختیار دشمنان آمریکا قرار می‎دهد.

* واکنش هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا
«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت که به‎طور صریح افشای هرگونه مدارک محرمانه‎ای که سربازان آمریکا و نیرو‎های کشور‎های متحدش را به‎خطر می‎اندازد، محکوم می‎کند.

* واکنش صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی
بر اساس این اسناد اسراییل سعی در فریب دادن محمود عباس و نامشروع نشان دادن وی داشته است. این افشاگری‎ها بر بی‎اعتمادی ما به رژیم صهیونیستی افزوده است.

* واکنش فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا
ویکی‎لیکس یازدهم سپتامبر دستگاه دیپلماسی آمریکا بود. همه آن‎چه که تا پیش از انتشار این اسناد استاندارد بود، اکنون از مشروعیت افتاده است.

* واکنش عبدل باسط سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان
ادعای ویکی‎لیکس در خصوص رابطه میان اسلام آباد و ریاض کذب محض است. ویکی‎لیکس با دروغ‎پردازی به‎دنبال ایجاد تنش در این رابطه است.

* واکنش هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق
این اسناد نه‎تنها کمکی به روابط بین‎المللی نمی‎‎کند، بلکه مخرب هم هست.

* واکنش وحید عمر سخنگوی رییس‎جمهوری افغانستان
آنچه این اسناد منتشر کرده، کذب محض است و البته برای ما تازگی ندارد.

* واکنش رجب طیب اردوغان نخست‎وزیر ترکیه
صحت و سقم ادعا‎های ویکی‎لیکس قابل‎اثبات نیست، باید منتظر زمان بیشتری برای اظهار نظر قاطع ماند.

* واکنش دیوید کامرون نخست‎وزیر انگلیس
ما انتشار اسناد محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا را تقبیح می‎‎کنیم؛ انتشار این اسناد به امنیت ملی در آمریکا و انگلیس صدمات جبران ناپذیری وارد می‎‎سازد.

* واکنش استفن شیبرت سخنگوی دولت آلمان
از این افشاگری متأسفیم. اسناد محرمانه‎ای منتشر شده است که اظهارنظر درخصوص آن‎‎ها به زمان و مدرک مستدل بیشتری نیاز دارد.

*واکنش جرج بوش رییس‎جمهوری سابق آمریکا
این افشاگری آغازگر فرآیندی بسیار مخرب است و عاملان آن باید به دستگاه قضایی تحویل داده شوند، گفت‎وگو‎های شخصی رهبران بین‎المللی با یکدیگر نباید هیچ‎گاه در ملأعام افشا شوند.

* واکنش عبدالله گل رییس‎جمهوری ترکیه
«عبدالله گل» رییس‎جمهوری ترکیه در واکنش به ادعا‎های ویکی‎لیکس، آن را یک تله و دام عنوان کرد و افزود: از ترکیه کسی نباید در دام تله ویکی‎لیکس بیفتد. وی گفت: ترکیه نباید انرژی خود را صرف این موضوع کند. 

گل افزود: اطلاعات منتشر شده دیدگاه‎‎های دیپلمات‎هاست که به پایتخت‎‎های خود منعکس کرده‎اند و تمامی این اطلاعات صحیح نیست و علاوه‎بر اشتباهات، مبتنی بر شایعات است که صحت و سقم آن‎‎ها را نمی‎‎توان مورد تأیید قرار داد.

* کارل بیلدت وزیر امور خارجه سوئد
کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد نیز در اظهارنظری در مورد افشای اسناد توسط ویکی‎لیکس گفت: افشای این اطلاعات باعث تضعیف دیپلماسی در سراسر جهان می‎شود و این موضوع باعث می‎شود که جهان کمتر امن شود. 


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


واقعا جای تاسف و شگفتی بسیار هست که مقامات عربستان از تکذیب اظهارات نسبت داده شده بهشون در مورد تشبیه ایران به مار و لزوم قطع سر این مار توسط آمریکا خودداری کردن...
اگه دقت بشه میبینید که اکثر مقامات انتشار و فقط انتشار این اطلاعات رو محکوم میکنند و درباره راست و دروغ اون چیزی نگفتن به غیر از چند تا تعدادی از کشورها