جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۲
۲۰
شورای رقابت چگونه کارشناسی کرد؟

افزایش ۳۰ درصدی قیمت رسمی خودروهای پرتیراژ

يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 368950
مقایسه قیمت جدید خودروها که روز گذشته از سوی شورای رقابت اعلام شد با قیمت‌های سال گذشته، نشان‌دهنده افزایش ۵ تا ۸ میلیون تومانی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی و یا به عبارتی رشد ۳۰ درصدی نسبت به قیمت‌‌های قبلی این شوراست.
افزایش ۳۰ درصدی قیمت رسمی خودروهای پرتیراژ
به گزارش جهان، ‌روز گذشته رئیس شورای رقابت با اعلام قیمت‌ جدید خودورهای داخلی، اعمال استاندار یورو ۴ و نصب ایربگ بر روی خودروها را دلیل اصلی افزایش چشمگیر قیمت‌ها عنوان کرد. این در حالی است که این مسئله نیز با ابهاماتی روبرو است، از جمله اینکه برخی خودروها در حال حاضر با ایربگ و یا با استاندار یورو ۴ عرضه می‌شوند و در واقع افزایش قیمت حاصل از این کار و تغییر تکنولوژی تولید قبلاً بر روی این خودروها اعمال شده بود، اما دوباره در قیمت‌گذاری شورای رقابت بابت اعمال این آپشن‌های اجباری نرخ جداگانه‌ای تعیین شده است.

این در حالی است که وزیر صنعت همواره بر اجباری بودن دو آپشن کیسه هوا و استاندار یورو ۴ تأکید داشته و عنوان می‌کرد که نباید بابت این استاندارد، افزایش قیمتی صورت گیرد.

از سویی، شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه مبنای قیمت‌گذاری خودرو استاندارد یورو ۲ بوده است، قبلا گفته بود خودروسازان می‌توانند قیمت استاندار یورو ۴ را بر روی محصولاتشان اعمال کنند و حال با اعمال این استاندارد، در قیمت‌های خودرو بازنگری شده است.

حتی اگر این مسئله را نیز مد نظر قرار دهیم، باید به اختلاف قابل توجه بین هزینه نصب ایربگ بر روی خودروهای مختلف توجه کنیم، به طوری که این هزینه برای برخی خودروها که نیاز به تغییر خاصی در داشبورد جهت نصب ایربگ ندارند، بالاتر از هزینه آن در خودروهایی است که تا کنون ایربگ بر روی آنها نصب نشده است.

شیوا در این مورد توضیح واضحی را به خبرنگاران ارائه نکرد و عنوان کرد که این موضوع را خودروسازان اعلام کرده‌اند. اما باید دید آیا به صرف اعلام خودروسازان، باید هزینه جدید در قیمت‌گذاری محصولاتشان لحاظ شود؟ اگر اینطور است که فلسفه وجودی تعیین قیمت توسط شورای رقابت چه چیزی است و این سوال جدی مطرح است که آیا شورای رقابت دارای تیم کارشناسی مجرب برای بررسی اطلاعات خودروسازان بوده است؟

از سویی باید گفت قیمت‌هایی که سال گذشته توسط شورای رقابت تعیین شده بود، چندان از سوی خودروسازان اعمال نمی‌شد و به بهانه‌های مختلف مانند نصب اجباری‌ آپشن‌های غیر ضروری و دریافت هزینه آن از مشتری، قیمت نهایی خودرو بالاتر از نرخ مصوب بود.

در هر حال، قیمت‌هایی که روز گذشته از سوی شورای رقابت برای خودروها اعلام شد، نسبت به قیمت مصرف کننده در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، به طور مثال در مورد پژو ۴۰۵ در سال گذشته قیمت مصرف کننده ۲۳ میلیون تومان تعیین شده بود که روز گذشته این قیمت به عدد ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و به این ترتیب رشد ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو را شاهد بودیم.

همچنین در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ باید گفت که قیمت این خودرو نسبت به سال گذشته با رشد ۴ میلیون تومانی همراه شد و از ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون و ۱۱۷ هزار تومان رسیده است.

قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V۸ نیز با افزایش ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی از ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

در قیمت‌گذاری جدید خودروها، نرخ رانا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته و از ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۳۲ میلیون و ۳۱ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت پژو پارس جدید نیز ۸ میلیون تومان بوده است، به طوری که از ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت سمند ال‌ایکس بنزینی هم با رشد ۶.۵ میلیون تومانی از ۲۳ میلیون تومان به ۲۹.۵ میلیون تومان رسیده است.

در مورد پراید نیز باید به افزایش ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی سایپا ۱۳۱ مدل SX اشاره کنیم که قیمت این خودرو از ۱۵ میلیون تومان به ۲۰ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسیده است.

تیبا نیز رشد قیمت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت این خودرو از ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت ام‌وی‌ام ۱۱۰ چهار سیلندر نیز با افزایش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی از ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۲۱ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان رسیده است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که رئیس شورای رقابت معتقد است که قیمت خودرو به طور متوسط ۵.۵ درصد افزایش داشته است.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
پس بدین ترتیب با این افزایش قیمت تورم نقطه به نقطه از 43 در صد به زیر 10 درصد رسید!!!!
زد و بند تمام عيار در روز روشن
ديگه هر كي هر چي بگه غير از اين معلومه چيزي حاليش نيس
من تو شرکت قطعه ساز کار میکردم تو شرکت ما مدیران حقوق چند میلیونی میگیرن حتی هزینه استخرشون رو شرکت میداد و سالگرد ازدواج سکه تمام میگرفتن و این جدای از پاداشهای مدیریتیشون بود خونه مجانی در اختیارشون بود و حتی هزینه موبایلشون رو شرکت میداد یعنی تقریبا همه هزینه های زندگیشون مجانی بود بعد سال 91 گفتن بخاطر تحریم تعدیل داریم تو تعدیل هم اوناییکه مثل من کسی رو نداشتن که ازشون حمایت کنه اخراج کردن درصورتیکه من هم مدرک دانشگاهی داشتم و هم به قول مدیرم کارم خوب بود و کسی بود تو واحدمون که هم کارش بد بود و هم تحصیلات دانشگاهی نداشت فقط چون فامیل دوست مدیرمون بود و مدیرمون میدونست اگه تعدیلش کنه باید به دوستش جواب پس بده اخراجش نکرد آخرای سال هم مدیرمالیمون ما رو مجبور میکرد تو سررسیدهای شرکت کارت هدیه از 50 هزار تو.من تا 400 تومنی میذاشتیم و به عنوان هدیه به کارمندان مد نظرش تو بانکهای که باهاشون شرکت کار میکرد میداد تازه این برای کارمندا بود برای روسای بانکها مدیرمون کادوهای گرون قیمت(ظرف بلور با زر ورق طلا) میخرید و ما رو مجبور میکرد کادو.ش کنیم تا به روسای بانک هدیه بده حتما روسای بانکم به مدیرما یه چیزایی میدادن دیگه البته من نمیدونم و ندیدم چیا دادن(مدیرمون زرنگ تر از این حرفها بود که رو کنه) تو حسابداری فروشمونم همین فامیل دوست مدیرمون و همکار قبلیش نزدیک 4 میلیارد تومن مغایرت فروش بالا آورده بودن ولی چون اون همکار قبلی با مدیرمون رفت و آمد داشت و این یکی فامیل دوستش بود تعدیل نشدن بالاخره این هزینه های سرسام آور رو باید جبران کنن دیگه با افزایش قیمت خودرو یا تعدیل نیرو و جالبه که حتی تو شرایط تحریم و تعدیل نیروی سال 91 هم از هزینه های سرسام آور مدیران شرکت قطعه ساز کم نشد حتی از هزینه استخر مجانیشون با اون درآمد چندین میلیونی نگذشتن ولی حکم به اخراج و تعدیل نیروهای بدبختی مثل من دادن که حامی نداشتن وقتی اینهمه بریز و بپاش تو شرکتهای خودرو ساز و قطعه سازمون هست بالاخره باید از یه طریقی جبران کنن دیگه ولی مدیر ما و سایرمدیران خودروساز بدونن هر چند الان مدیرن و به هیچکس جواب نمیدن ولی یه روز باید جواب این هزینه ها و تعدیلهای ناجوانمردانه شون رو بدن آقای نعمت زاده هم بدونه بجای اینکه قیمت خودوها رو گرون کنن مدیران نالایقی مثل مدیر ما رو که نزدیک 4 میلیارد تومن مغایرت تو فروش واحدش بوده رو باید برکنار کنن این پولها وفا نداره
saeid
تحریم خرید خودرو بهترین راه برای ایستادگی در مقابل زورگویی خودروسازان است.
بی نام . ب
شورای رفاقت نه شورای رقابت مرگت باد این همه خون ملت را تو شیشه می کنید واقعا که هیچ کس نیست اعتراض کند بابا این همه مسلمان آن هم روزدار خیانت نکنید مرگ بر چنین مسئولانی
john
United States
مگه نباید کیسه هوا و ترمز ضد قفل و .... اجباری باشه......
مگه اینا جز استانداردهای یه خودرو نیست....
پس چرا انتخابیه؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! آخه مگه به اینا میگن آپشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لابد فردا لاستیک های ماشینُ هم میکنن آپشن!!!
یه فکری به حال کارگرای صنعت!!! خودروسازی بکنین بعدشم درشو گل بگیرید.....
اگر هم میخواید برای این کار یه رفراندوم بذارید...
درشو گل بگیرید خیال همه رو راحت کنید....
خودروسازهای بی لیاقت بی عرضه...
meghdad
... و کلاهبرداری از ملت؟
این ظلم تا کجا؟؟؟
گمرک 150درصدی برای جلوگیری از واردات
و بالا بردن بی اندازه خودروهای بی کیفیت؟؟
این بود شیب ملایم قیمت ها؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
صفای دولت تدبیر و امید .........
م.م
من سال 92 با قرض و قوله یه تیبا گرفتم به قیمت 20 ملیون وماهی 600 تومان قسط میدم. حساب کردم بعد از 30 ماه من حدود 24 ملیون پول باید بدم!! این جور که بوش میاد 2 ساله دیگه ماشینم میشه 50 ملیون. تازه 26 ملیونم سود کردم.....
امير
نمايندگان محترم ( از جمله آن دسته از دوستاني كه با سايت جهان به صورت مستقيم يا غير مستقيم در ارتباط هستند ) آيا وقت آن نرسيده كمي به فكر مردم باشيد ؟ به جاي نكاه كردن زنان ساپورت پوش در مجلس به فكر گراني اتوموبيل در ايران باشيد . مطمئن باشيد خدا رو هم خوش مياد .
h,a
Iran, Islamic Republic of
ادم باشید تو را خدا چقد گرونی تا دسته رفته تو بخدا دیگه جایی نداره,من دانشجو وکارگر چندین سال باید کار کنم تا بتونم یه پراید اشغال بخرم...تو را خدا درک کنید این مردما
Iran, Islamic Republic of
هر چيزي جاي خودش رو داره عزيزم. ساپورت پوشي هم درد اين جامعه است. خودرو هم درد اين جامعه است. درمان و دارو هم ... بيكاري هم ... مسكن هم...... ازدواج جوانان هم .... رشوه و فساد اداري هم...... زمين خواري هم......بسه يا بازم بگم؟
مهران
بسمه تعالي
با 29سال كه از خدا گرفتم و از وقتي كه دست چپ و راستم شناختم تو مملكت گل و بلبل ما فقط طرف توليد كننده را ميگيرند، مصرف كننده كيلو چنده...
همه چی ارزونه من ...
Canada
برای کاهش قیمت ها ایرانیان بیش از 2 سال بوده اند بتوانند خودرو شخصی خود را به ایران بیاورند
مسعود
اين جهان واقعا با اين تحليلاش ميره رو اعصاب مخاطبان محترمشون
كارشناسي كجا بود برادر من
چرا حرفاي خنده دار ميزني
اين يك زد و بند تمام عيار اعضا شورا با اين مافيا بود يكي يه دونه خودرو بهشون دادن اينو اعلام كردن
قيمت خودرو هيچ كم از قيمت كره و پنير نداره فرقش اينه كه پنير از دو چيز نشكيل شده خودرو صد قطعه
كنار هم بزاريشون پول پرايد بيشتر از 8 نميشه
اينا رانت خورن كارشناس كه ميگي به يك بيطرف ميگن بياد كارشناسي كنه نه يك رفيق دزد و شريك قافله
اين شوراي رقابت كه واقعا ديگه به شعور مردم توهين كرد با اين زدوبندش كه مثل روز روشنه واقعا خجالت آوره
یک ایرانی
در این کشور بعضی ها از انحصار طلبی نهایت استفاده و منفعت را می برند سازندگان خودرو در ایران !!!!!!!!!!(واردکنندگان قطعات چینی )هم همین کار را در نهایت بی انصافی در حق مردم ادا میکند کدام تولید همه را از چین می اوردند و به اسم تولید ایرانی به خورد مردم میدهند واقعا در این شرکت ها را باید گل گرفت اگر شورای رقابت (رفاقت) مرجعی قانونی است برای استیفای حق مردم میبایست قیمت را برای شرکت های سازنده ازاد میکرد تا هر قیمتی را که میخواستند روی این ارابه های مرگ بگذارند و در مقابل تعرفه ناحق واردات خودرو را برای مردم و برای انتخاب انها در خوردوها ی عامه پسند زیر 2000 سی سی حجم موتور (صفر) و بیش از (2000) سی سی که متمکنین استفاده میکنند (100) درصد تعیین می کرد ان موقع سازندگان خودرو حساب دستشان میامد تر ا بخدا این سیاست را اجرایی کنید انوقت بگوئید دولت تدبیر و امید نه داس و تبر و شیر و خورشید.
علی
اصلان به فکر مردم نیستن مردم از فشار میمرند از فشار زندگی خراب شده فقط به فکر خودشون هستن دولت دولت دولت دولت
پشیمان
Iran, Islamic Republic of
از ماست که بر ماست .
چه خود کردیم که خود کردیم که لعنت بر خودمان باد .
حسین
لعنت خدا بر کسی که به خاطر منافع جیب خودش، خون مردم را توی شیشه میکند.