جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انتقاد هنرمندبرجسته از تقلیدکورکورانه ازغرب

سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 418657
مجرد تاکستانی می‌گوید: از سال ۱۳۴۷ وارد عرصه هنر شدم، فهمیدم موج مدرنیسم از اروپا وارد ایران شده است؛ ضمن اینکه گروهی در ایران، کورکورانه مبلغ و مقلد هنر غرب هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دو سالانه (بی‌ینال) ونیز یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری است که هنرمندان بسیاری از سراسر جهان برای به نمایش گذاشتن فرهنگ کشور متبوع‌شان در آن شرکت می‌کنند.

امسال ایران هم برای پنجمین دوره در پنجاه و ششمین بی‌ینال ونیز شرکت می‌کند که شرایط و موقعیت خوبی برای به نمایش گذاشتن فرهنگ اصیل ایرانی بوده، اما آن طور که از انتخاب رشته‌های هنری برمی‌آید، خبری از هویت و فرهنگ اصیل ایرانی نیست که این جریان واکنش هنرمندان را در پی داشته است.

«اردشیر مجرد تاکستانی» از پیشکسوتان هنر نگارگری است و در عرصه هنر سنتی ایران، کتاب و آثار بسیاری دارد. این هنرمند درباره عدم معرفی هنر اصیل ایرانی در این رویداد بین‌المللی، اظهار داشت: بنده که از سال ۱۳۴۷ وارد عرصه هنر شدم، فهمیدم موج مدرنیسم از اروپا وارد ایران شده است؛ ضمن اینکه گروهی در ایران، کورکورانه مبلغ و مقلد هنر غرب هستند و حتی از هنر غرب هم چیزی نفهمیده‌اند.

وی ادامه داد: این باند از قبل انقلاب تاکنون، در حال فعالیت هستند؛ برای خودشان حراجی‌ می‌گذارند؛ اینها حتی با هنر سنتی ایران غریب و قهر هستند چون فرهنگ و هنر کشورشان را هم نمی‌شناسند.

این استاد پیشکسوت نگارگری یادآور شد: کسی که فرهنگ کشورش را زیر سؤال می‌برد، هرگز نمی‌تواند نماینده ایران باشد؛ این افراد جاسوس کشورهای بیگانه هستند.

وی گفت: این موضوع، خیانت به فرهنگ مملکت است و نشان می‌دهد که دارند فرهنگ ما را خراب می‌کنند. البته غرب برای رسیدن به اهدافش باید فرهنگ خودش را به مردم ما تحمیل کند تا مردم هم دنباله‌رو آنها باشند.

مجرد تاکستانی یادآور شد: همین قوم اسرائیل که ادعا می‌کند ۵۹۰۰ سال روی کره زمین هستند، تمدن و حتی ستونی از خودشان ندارند که نشان بدهند. اینها قومی چادرنشین و بیابان‌گرد بودند که فرهنگ‌ها را نابود کردند. باید فرهنگ در منطقه از بین برود تا اینها بتوانند قد علم کنند؛ لذا باید به خودمان بیاییم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از حضور استاد فرشچیان با هنر سنتی در نمایشگاه فرانسه، گفت: یادم است در سال ۴۸ ـ ۴۹ نمایشگاهی با حضور آقای فرشچیان و چند هنرمند دیگر در فرانسه برگزار شد. در این جشنواره از بین هنرمندان ایرانی، فقط آقای فرشچیان جایزه گرفت. هنرمندان ایرانی از این موضوع ناراحت شدند و اعتراض کردند؛ مسئولان جشنواره هم گفتند ما از هنر ایرانی دعوت کردیم که در اثر آقای فرشچیان بود، هنر مدرن را که خودمان داریم!

این پیشکسوت هنر سنتی ایران یادآور شد: باید بدانیم که الان غرب دنبال چیست و در زمین آنها بازی نکنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *