پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲۶
۴۸

اشتباه در قسمت 41 یوسف پیامبر

سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 45055
وبلاگ "محب المتقین"
اشتباه در قسمت 41 یوسف پیامبر
جوادباقری قمی با درج مطلبی در وبلاگ "محب المتقین" با نقد قسمت آخر سریال یوسف پیامبر نوشت:

در نوشتار زیر این مطالب تقدیم می شود:

1. درست نبودن تفکر برادران درباره پدرشان.

2.صحنه سازی اشتباه در ملاقات برادران بایوسف.

3.استفاده نشدن از برخی گفتگوهای قرآن کریم

4.بیان نشدن برخی منابع سریال در تیتراژ پایانی سریال.

5.مطابقت نداشتن سریال با تاریخ و...

6.مسئله ازدواج همزمان یعقوب با دوخواهر

در قمست چهل ویکم سریال یوسف پیامبر کلمات بسیار زیبا و دلنشینی از زلیخا به هنگام عبادت می شنویم که سخنانی درستند ولی ای کاش توبه و دعا وعبادت ونحوه آنها تحت نظارت مستقیم پیامبر خدا باشند نه بادوری جستن از پیامبر خدا.

طرز تفکر برادران یوسف درباره یعقوب پیامبر

در قسمت چهل ویکم سریال یوسف پیامبر پس از شناخته شدن برادران در سیلو ، برادران یوسف می گویند: پدر نقشه ای دیگر کشید ولی اراده خداوند چیز دیگری است... اگر یعقوب پیامبر اعتراض کنند: چنین نقشه ای نکشیده بودم که به مردم می گویید نقشه ام خراب شده و برمن یورش می برید، محکومم می کنید ، تفاسیر ومنابع نزد خودتان نظر دیگری نداشتند؟

قرآن کریم در همان آیه مرا مورد تمجید وتکریم قرار داده وعلاوه بر آن مرا دارای علم وآگاهی دانسته که خداوند یادم داده ولی بیشتر مردم نمی دانند. مگر من و فرزندم یوسف چه رفتار نادرستی باشما داشتیم که با کوچکترین بهانه سعی در تنقیص وتعییبمان دارید؟ مدیران صداوسیما چه پاسخی می دهند؟ (توضیح بیشتر در بررسی قسمت چهلم سریال) جالب است که آیه 69 یوسف می فرماید: وَ لَمَّا دَخَلُوا عَلى‏ يُوسُف...(و هنگامی که برادران وارد بر یوسف شدند). وارد شدن ونزد کسی رفتن با برده شدن متفاوت است.

در سریال یوسف و زلیخا، برادران به نزد یوسف برده می شوند نه این که با پای خود و میل ورغبت نزد او بروند و بر او وارد شوند. در دو وقت دیگر نیز که برادران نزد یوسف صدیق می روند، شبیه همین تعبیر به کار برده شده است.

صحنه اشتباه در ملاقات با برادران

می شنویم: صدر اعظم عزیز مصر، یوزارسیف بزرگ وارد می شود!

وبعد یوسف سریال وارد می شود. عادتش هم هست که اول به کسی سلام نگوید به خاطر مضطرب بودن، نگرانی، دل مشغولی یا ...در حالی که طبق آیه 69یوسف، برادرانش باید بر یوسف وارد شوند(همان اشکالی که در بررسی قسمت 38 سریال بیان شد) و هنگامی که در قسمت های آینده سریال، پدر و برادرانش نیز به مصر نزد یوسف خواهند رفت، طبق آیه 99 باید آنان بر یوسف وارد شوند.

این نکته ای است که به خاطر وضوح به مدرک نیاز ندارد، در عین حال برخی کتب لغت و تفاسیر مانند جوامع الجامع نیز تصریح بدان کرده اند واین تعبیرهای قرآ ن نشان می دهد که یوسف پیامبر (علی نبینا وآله وعلیه السلام) دائم مشغول بررسی امورمردم بوده است، نه این که با همسر وخانواده اش باشد تا خبر بدهند ونیاز باشد به کاخ آخناتون برود و...

مطابقت نداشتن سریال با تاریخ و...

این همه دیالوگ که در طول سریال از زبان حضرت یعقوب و یوسف پیامبر صادر می شود، مدرکش چیست؟ آیا نقل قول از زبان پیامبران به مدرک قوی ومتقن نیاز ندارد و صرف تخیل یا « احتمال وقوع » یا مستند بودن به خبربسیار ضعیف، مجوز انتساب کلام یاعملی به پیامبر می شود؟

آیا انسان راضی می شود که دیگران هرچه می خواهند درباره اش بگویند و مستندشان هم نقل قول دیگران باشد؟ آیا نفی شایعه وبازداشتن مردم از پذیرش شایعه، به این دلیل نیست که هر چه دیگران می گویند نباید پذیرفت و منبع خبر و راویان باید موثق باشند؟

علاوه بر دیالوگ ها، فعل ها وعکس العمل ها و حالت های مختلف روانی و تخیلات درونی پیامبران نیز چنین است. هم چنین اضافه کنید دروغ هایی که از زبان بنیامین (ابن یامین) در قسمت 41 سریال بیان شد!

از سویی دیگر نگاه کنید به گفتگوهایی که در قرآن کریم به کار رفته اما متاسفانه از زبان یوسف صداوسیما شنیده نمی شود. خداوند می فرماید: ... آوى‏ إِلَيْهِ أَخاهُ قالَ إِنِّي أَنَا أَخُوكَ فَلا تَبْتَئِسْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (هنگامى كه بر يوسف وارد شدند، برادرش را نزد خود جاى داد [برخی ترجمه ها: در آغوش گرفت]و گفت: حقیقتا من برادر توام، از آنچه آن ها انجام مى‏دادند، اندوهگین مباش).

به عبارت دیگر یوسف سریال باید صراحتا به برادرش بگوید من برادرت هستم نه این که با ایماء واشاره یا زبان بی زبانی به او چنین مطلبی را برساند. مجددا تاکید می شود که هر کسی که در پروژه ای چهل وپنج قسمتی، این همه تکلیف سنگین بردوش وی نهاده شود، وجود چنین مواردی در اثرش عادی است.

در برخی فیلم های گذشته که توسط اهل سنت ساخته شد مقید بودند که چهره معصومان به تصویر کشیده نشود وتاثیر سخن وحضور آنان در مردم نشان داده شد، آیا بدون دلیل بود و نمی دانستند که می شود به صورت دیگری نیز عمل کرد؟

یکی از مواردی که سبب باطل شدن روزه می گردد، دروغ بستن به خدا وائمه اطهار است. ، دروغ بستن به پیامبران عليهم السلام نیز لااقل بنا بر احتیاط واجب همین حکم را دارد. در عین حال اگر کسی بخواهد خبرى را كه نمى داند راست است يا دروغ نقل كند، بنابر احتياط واجب بايد از كسى كه آن خبر را گفته يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده، نقل نماید(رساله توضیح المسائل).

گذشته از این که بیننده فیلم وسریال، خود را در متن واقعه می پندارد ومحتوای آن را مطابق با واقع تصور می کند که اگر چنین نباشد ارزش هنری ندارد، واین تفاوت نقل خبر با نمایش خبر است وحساسیت وظرافت آن را می رساند، پس باید دقت وحساسیتی بیش از دقت لازم در نقل خبر داشت.

بیان نشدن برخی منابع سریال در تیتراژ پایانی سریال

در لیست بلند بالایی که در انتهای سریال به عنوان منابع تحقیق نشان داده می شود ذکری از برخی کتابها به میان نیامده که برای رفع کذب، لازم است اصلاح شود: « اما چرا سراغ کتب دیگر رفتیم؟ قرآن و کتب خودمان از نظر محتوی بسیار غنی هستند اما به داستان زندگی حضرت یوسف (ع) کم پرداخته اند و بنده مجبور بودم با نگاهی به تورات، کتب اهل تسنن ، یوسف توماس مان، سینوهه و خیلی رمان ها و تاریخ های دیگر داستان را کامل کنم/ جمعه 13 دی1387 ».

از یک سو نگاه مردم به دستگاه عریض وطویل صدا وسیماست! واز سوی دیگر، رئیس محترم سازمان در پاسخ به برخی اشکال ها گفتند: مجموعه "یوسف پیامبر" بر اجماع نظرات، وجاهت و سندیتی که در مجموعه نظریه‌های قرآنی، تاریخی و روایی داشته اتکا دارد و کاملاً هم معتبر...است.

جالب است که این پاسخ دراعتراض به نمایش ازدواج همزمان حضرت یعقوب با دو خواهر بود. مناسب است به صورت مختصر به آن پرداخته شود:

حضرت یعقوب هم زمان با دوخواهر ازدواج کرد؟

بیان تاريخ انبياء، چاپ هیجدهم تالیف حجه الاسلام والمسلمین سید هاشم رسولی محلاتی قابل توجه است: «فقط بعضى از مفسران [وکتب تاریخ ونه همه آنان] گـفته اند: آيه 23 سوره نساء كه درباره حرمت ازدواج دوخواهر و جمع كردن ميان آن دو در اسلام نازل شده و جواز آن را در گذشته بيان فرموده ، اشاره به داستان ازدواج يعقوب با دختران لابان است ...در روايات هم از پـيغمبر گرامى اسلام و ائمه بزرگوار چيزى در اين باره ذكر نشده و به دست ما نرسيده است .

اين داستان مزبور با آن ويژگى هايى كه ذكر شده ، چندان اعتبار و سندى براى ما ندارد». وباید اضافه کرد که حتی نقل برخلافش نیز وارد شده که ازدواج ها همزمان نبوده وپس از رحلت یکی، با دیگری ازدواج صورت گرفته است(بحارالانوار؛ قصص جزائری) و اصل این داستان از کتاب مقدس گرفته شده است.

دلیل برخورد با برخی مداحان اهل بیت (ع)

مکرر نسبت به برخی مداحان اهل بیت به شدت اعتراض می شود که سخنی بدون سند نقل نکنند، علاوه بر آن مستندشان نیز باید معتبر باشد وکلمه ای اضافه نگویند واز این سو شاهد چنین اثری در سطح ملی هستیم!

رهبر انقلاب برای ذکر مصیبت- بدون این که رعایت ظاهر کنند- برای درس آموزی کتاب مقتل با خود به نماز جمعه می برند واز رو می خوانند تا کلمه ای اضافه نگویند... با تصاویر منتسب به ائمه برخوردمی شود وتبلیغات گسترده و به حق صورت می گیرد که این ها واقعی نیستند.

مرحوم امام در پاسخ استفتائی فرمودند: این تصاویر را اسناد به آن حضرات ندهند. حال تصاویر ساختگی صداوسیما دراین گونه سریال ها به راحتی استثنا می شود. آیا تصویر سازی وچهره پردازی خیالی از پیامبران و حرکاتشان که باید همراه با خوشحالی، ناراحتی، تعجب و...باشد، دروغ نیست وکاملا مطابق باواقع است؟

برای بار سوم به عنوان یک شهروند معمولی از صدا و سیما تقاضامی شود که مستندات جزء به جزء سریال یوسف را منتشر نماید تا محافل علمی نیز از تلاشی که انجام شده بهره برند.

اینترنت، فضایی راحت، سریع و ارزان در اختیار بشر گذارده است. گرچه در علت وارد نشدن برادران از یک در ودلیل فرمان حضرت یعقوب خدشه شد ولی برمبنای سریال زلیخا ویوسف وطبق روالی که سریال طی می کند، کارگزاران حکومت که هیچ، یوسف سریال نباید این قدر تیز هوشی داشته باشد که اسامی برادران را به سیلوها، کاتب و دروازه ها بدهد تا اگر در آن جا رویت شدند، معرفی شوند؟

طرز چهره پوشاندن شمعون و روبین(روبیل) ومخفی کردن خود در سیلو نیز جوک جالبی بود. امید است که در سریال های بعد دقت بیشتری صورت گیرد تا زحمت ها وتلاشهایی که صورت می گیرد، مورد خدشه واقع نگردد.
https://jahannews.com/vdciwua5.t1aww2bcct.html
jahannews.com/vdciwua5.t1aww2bcct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پری
دوستت دارم
چه ربطی داره الان وسط این موضوع
شما ها خیلی حسودسن تا چشتون به یه سریال موفق و پر بیننده و زیبا می افته شروع می کنید ایراد گرفتن
حسود هرگز نیاسود
خیلی داغونیید شما ها
صدف
کاااملا موافقم
Iran, Islamic Republic of
تمامی گفته هاشون درست بود
ساناز
خوب بود ای ول
مریم
راست می گی توجه نکرده بودم.
آذر
شما هم دیگه زیاد سخت گرفتی!
برای اینکه یه سریال پر مخاطب بشه
یکم تغییرات در داستان اصلی نیاز بود.
....
شمادرست می گین ولی به طورعادی باید اول یاآخرفیلم مردم روازتغیردادن داستان مطلع میکردندیانه؟
Fateme Aali
☆☆☆ سلام. خیلی ممنون از دقت ها و زحماتی که برای این گزارش کشیدید. حرف های شما صحیح ، بجا ، متین و شایسته☆☆☆
اما آیا سریالی بوده که کوچک ترین حاشیه و اشتباه رو نداشته باشه؟ بالاخره هر سریالی یک مشکل داره و نمیشه کل اون فیلم یا سریال را زیر سوال برد. مخصوصا اینکه فیلم بر تاریخ گذشته و خیلی سال پیش دور بزنه ، چرا که ما در اون زمان نبودیم و شاید بعضی روایات اشتباه باشن و مدرک مشخصی نداشته باشن ، کار واقعا سخته ....
☆☆☆ اسم کار شما حسودی نیست و یک جور نقد کردن سریاله ولی نقد منفی ☆☆☆
خیلی برای این فیلم زحمت کشیده شده و مرحوم سلحشور و دیگر عوامل واقعا سنگ تموم گذاشتن ، خداوند ، به ایشان کمال همنشینی با یوسف (ع) را در بهشت بدهد .
باتشکر
مهسا
چی بگم والا در هر صورت من عاشق این فیلمم.و اینکه زندگی حضرت یعقوب و یوسف رو شناختم خوشحالم.
یاسین
United States
مرسی از دقت شما عزیزان مر30
گیسو
سلام به نظر من چیز های مهم خوب زیاد ی نه بسیار زیادی در این فیلم بوده است که این اشکال ها ی کوچیک به چشم نمی یان
رضا
آقا اینا رو ولش کن دو ماه دیگه طرفدارایاصلاحات میخوان آشوب بپا کن
زیباست
میرویس (از افغانستان)
من امشب قسمت آخر این سریال جذاب و پر دیدنی را تماشا کردم واقعا خیلی زیبا بود . ممنونم
امیرحسین بریغ
Germany
با سلام من واقعا خیلی سریال یوسف پیامبر را دوست دارم.سریالی خیلی آموزنده وزیبایی است.از شما خواهش میکنم که از سیدحسین جعفری بازیگر نوجوان در نقش یوسف پیامبر در سریال هاوفیلم های تلویزونی خود بهره مند شوید.باتشکر
zahra
سلام به نظر من که شما حسئودیتون میشه که این سریال ر بینندست.بخاطر بیکاریتون الی نشینین نقد بنویسین.خیلی هم قشنگه.مخصوصا بازیگراش
ببخشیداولی چراتوهین می کنین اکثرفیلم ها موضوعاتی دارند که نیازبهنقد دارند ربطی به مخاطلب زیادوکمش نداره
در این اوقات در جوواب به شما عزیزان به ظاهر محترم باید گفت:
بیشین بینیم بابا
United Arab Emirates
در آخر پیش یعقوب بر می گردد
Iran, Islamic Republic of
واقعا درست میگی
فواد
Iran, Islamic Republic of
شمایی که از نحوه وارد شدن برادران به یوسف انتقاد میکنی خواهشا نحوه ورود شان را اثبات کنید این چه استدلالیست وچگونه ثابت میکنید وقتی ذلیخا از نظر ظاهر متحول شد قدرت تحول باطن نداشته که حتما باید زیرنظر یوسف با خدا ارتباط پیدا کند حالا گیر اینجاست که چرا وقتی یوسف وارد میشد پیش سلام نبوده اینها انتقاد نیست بیشتر ایراده بر مبنای سلیقه شخصی شما
یحر
سلام من عاشق فیلم یوسف وزلیخاهستم وسالی دوسه بار میبینمش والانم دارم میبینمش اما بنظرم ایشون درست میگن وباتوجه ب قران ایراداتی تو فیلم هست ک زیاد بهشون توجه نشده من با بعضی از حرفاتون موافقم اما فیلم جذابیه خیلییییی
نسرین
سریال خیلی جذابی بود ومن واقعا دوست داشتم. ولی آن قسمت از سریال که یوسف بنیامین را دزد جلوه می دهد واقعی است؟
United States
نقد ضعیفی بود
naa
به نظر من هم شما درست می گین
tannaz
یعنی واقعا خحالت نمی کشین .
تا می بینید که یک فیلم یا سریالی پر طرفدار میشه شروع می کنین به ایراد گرفتن .مهم اینه که مرحوم سلحشور به فکر مردم بودند و فکر کردن که مردکم به این سریال نیاز دارند
خجالت نمی کشین می شینین و کلی سریال به این زیبایی رو نگاه می کنید تا ببینید چه ایرادی می تونید از یه سریال پر طرفدار پیدا کنید
شما هی بشینید بگردید ما هم هی میشینیم لذت می بیریم تا چشاتون در آد
روح آقای سلحشور شاد باشه
راستی اینو یادم رفت بگم
من عاشق آقای مصطفی زمانی هستم
ایشون در کارشون خیلی موفق اند
من تا بحال مردی به زیبایی ندیده بودم
مخصوصا که ایشون جدیدا در سریال شهرزاد ایفای نقش می کنند و .....
ایشون خیییییلی باشخصیت هستند
خدا ایشون رو برای خادواده داش و ما نگه دارد
رضا
خیلی عالی بود
شادا
با سلام
سریال فوق العاده محشری هست که جایگاه و منش اولیای خدا و همچنین حظور خدا روبه خوبی بیان میکنه . و مشخص بودن چهره ی یوسف باعث درک بیشتره فیلم هست . سالها از حیات پیامبرا میگذره ، با مشخص بودن چهره ی آنها چیزی از ارزش آنها کم نمیشود بلکه پیام فیلم و کلام به خوبی منتقل میشود . من بارها فیلم های مذهبی این چنینی دیده ام با تعصب های مذهبی بی دلیل تاثیر انرا نباید نادیده گرفت .
حسن
Iran, Islamic Republic of
واقعا جالب است درمن تاثیر زیادی گذاشت حتی مسیر زندگیم وبینشم وعوض کرد
حنانه
United States
واقعان برای بعضی ها متاسفم واقعا که حسودیتون میشه من که میگم این فیلم بهترین فیلم دنیاست واین اشکال های کوچیک اصلا تو چشم نیست اگر یه سر به فیلم یوسف پیامبر خارجی بزنین می بینین که چقدر بی احترامی شده
سعيد
دوستان زياده خرده نگيريد .براي جذابيت فيلم بايد حاشيه هايي باشد . از عوامل برنامه و کارگردان تشکر ميکنيم .يادش بخير
Russian Federation
سریال به این خوبی نشستن بهش گیردادن
Iran, Islamic Republic of
نقد وانتقاد علمی واصولی گیر دادن نیست بلکه برای رشد اثر هنری است
Iran, Islamic Republic of
...
برادر عزیز وقتی شما اشکالی می گیرید باید مستدل باشد نه اینکه برمبنای سلیقه و نظر شخصی و احساستان یک سریال تاریخی را نقد کنید . شما ثابت کنید براساس ادله قرآنی برادران یوسف از چند در وارد شهر نشده و از یک در وارد شده اند. یا شما ثابت کنید حضرت یعقوب همزمان با دو خواهر ازدواج نکرده اند به هرحال چند روایت موجود بوده و فیلمساز به هر دلیلی یک روایت را انتخاب کرده و فیلم را بر مبنای آن ساخته است. شما خود فیلمساز را متهم می کنید که برای دیالوگ هایش منبع ارائه نکرده و سپس برمبنای حدسایت و برداشت های خود و بدون ذکر منبع فیلم را نقد می کنید . علاوه بر آن چگونه فیلمساز می توانسته برای یک سریال 52 قسمتی منابع خود را فقط از یک سوره قرآن به دست آورد. برادر عزیز گرتو بهتر می زنی بستان بزن.
جواد
United States
در پاسخ به يك مطلب ميخواستم اينو بگم.
مطلب شما درسته.وقتي كسي كار اشتباه را ميبينه بايد صحيح آنرا بداند ولي ايشان فقط اسبش را تازانده و براي شخص غايب دادگاه گرفته.
اينكه حضرت يعقوب با 2 خواهر در يك زمان ازدواج كرده اگر صحيح باشه مشكلي ندارد. به قول پدرم كه چنين سئوالي را كردم گفتند آنموقع كه هنوز مباحث دين مثل امروز كامل نبوده.
80درصد مردم فعلا يكي سري از مسائل ديني كه بايد در زندگي استفاده كنند نميدانند.
همين بحث ازدواج هاي فعلي از عدم آگاهي كافي است كه به طلاق زودهنگام ميكشه.
بخدا قسم اگر ما احكام و مطالب دين اسلام را بطور كامل و بدون تحريف استفاده كنيم كمترين ضرر را متحمل ميشويم.
فاطمه معنوی
سلام ممنونم سریال یوسف پیامبر گذاشتی روح شون اقای فرج الله سلحشور شادباشددوست داشتم فیلم نگاه کنم
United Arab Emirates
این سریال بسیار زیباست و نیاز به نقد نداره
اوریا
Iran, Islamic Republic of
..
United Arab Emirates
هیچ توجیهی ندارد این فقط یک فیلم بود مردم هم اینقدر فهم دارند میدونم تمام دیالوگ ها بصورت فرضی هست فیلم خود حضرت یعقوب رو نداشتن که همون حرفای خود پیامبر رو بزنن خیلی هم دمشون گرم
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام ممنون سریال یوسف پیامبر خیلی خوبه ممنونم از شما و از دسندر کاران این سریال جذاب و زیبا


من این سریال را خیلی دوست دارم
و حضرت یوسف (ع)راهم خیلی دوست دارم ممنون از شما
طاهره
Iran, Islamic Republic of
ایا احتمال ندارد منظور از خواهر بودن لیا و راحیل دختر عمو بودنشان باشد
طاهره
Iran, Islamic Republic of
در جواب شما باید سوره یوسف را بخوانید بله در این سوره به اینکه حضرت یوسف برادرش جناب بنیامین را به دزدی متهم می‌کند تا او را نزد خود نگه دارد اشاره شده است
Iran, Islamic Republic of
این جمله ها بوی حسادت میده. تغییر جزییات برای تبدیل به فیلمنامه صحیح هست
اعظم خراسانی
Iran, Islamic Republic of
فیلم جذابی بود وجای این فیلم ها خیلی خالیه