سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲۱
۳۱
مسئولان آستان قدس رضوی بخوانند؛

امام رضا(ع) فرمانده را نزد سرباز آورد!/ وقتی صندوق پولی آستان، مناع الخیر می‌شود!

چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب: 462955
نمیدونم این دلنوشته رو تولیت آستان قدس رضوی یه روزی میبینه یا نه؟ ولی خواهش میکنم ازتون حج فقرا رو خراب نکنید. امام رضا(ع) امام تهی دستاست. امام فقیرا و امیدواراست.
امام رضا(ع) فرمانده را نزد سرباز آورد!/ وقتی صندوق پولی آستان، مناع الخیر می‌شود!
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ آنچه می خوانید دلنوشته یک خبرنگار درباره ماجرای پر حاشیه صندوق های امانت حرم امام رضا علیه السلام است که به دلایل نامعلوم به پیمانکار واگذار شده و با پولی شدن آن زائران را شوکه کرده است.

* * *

چند وقت پیش لا به لای هزار تا مطلب رنگ و وارنگ رسانه ای به یه خاطره از سربازی برخوردم که مورد عنایت حضرت رضا(ع) قرار گرفته بود.

داستان از این قرار بود که سال‌ها پیش یک سرباز خوزستانی پس از گذراندن دوره آموزشی موقع تقسیم دید افتاده مشهد. دلگیر و غمگین شد، و از طرفی ارادتش به آقا و از طرفی اوضاع بد مالی خانوادش اونو به حال بدی کشونده بود.

اولین شبی که مرخصی گرفت با همون لباس سربازی رفت حرم آقا تا درد دل کنه و دلتنگیش رو به آقا بگه. ساعتها یه گوشه حرم اشک ریخت.

وقتی برگشت به کفشداری تا پوتینهاش رو بگیره دید واکس زده و تمیز رو تخت کفشداری گذاشته شده. کفشدار با جذبه با اون هیبت و موهای جوگندمی وقتی پوتین هاش رو داد نگاهی به چشم سرباز که هنوز خیس و قرمز از گریه بود کرد و گفت چی شده سرکار که با لباس سربازی اومدی خدمت آقا؟ سرباز گفت: من بچه خوزستانم؛ اونجا کمک خرج پدر پیرم و خانواده فقیرمم؛ هیچکس رو ندارم که انتقالی بگیرم؛ نمیدونم چکار کنم؟

کفشدار خندید و گفت آقا امام رضا خودش غریبه و غریب‌نواز؛ نگران هیچی نباش؛

دوسه روز بعد نامه انتقالی سرباز به لشکر ٩٢ زرهی اومد؛ اونم تایم اداری. سرباز شوکه بود؛ جز آقا و اون کفشدار کسی خبر نداشت ازین موضوع. هرجا و از هرکی پرسید کسی نمیدونست ماجرا رو...

سرباز رفت پابوس آقا و برگشت شهرش ولی نفهمید از کجا و کی کارش رو درست کرده.

چند سال بعد داشت مانور ارتش رو می‌دید؛ ناگهان فرمانده نیرو زمینی رو موقع سخنرانی دید؛ چهرش آشنا بود.اشک تو چشماش حلقه زد؛ فرمانده حال حاضر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، قدرت اول منطقه امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان مَرد با جذبه با موهای جوگندمی، همون کفشدار حرم آقا بود که اون زمان فرمانده لشکر ٧٧ خراسان بود.

فرمانده لشکری که کفش سربازش رو واکس زده بود، و انتقالی اون رو به شهرش داده بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000462/nf00462955-1.jpg

وقتی صندوق پولی آستان، مناع الخیر می‌شود!

خوندن این داستان من و برد تو حال و هوای اون روزایی که رو به روی باب الرضا (ع) ساعت ها مینشستم و تمام عشق بازیم این بود که خیره خیره محو زائرایی بشم که بدون در نظر گرفتن جایگاه و عنوانشون با ذوق و شوقی وصف نشدنی از در این حرم رفت و آمد میکردن و از همه بیشتر چشمم رو سربازایی می گرفت که با همون لباس و کوله بار سربازی بدون هیچ عنوان ادعایی با تمام داراییشون یعنی همون کوله سربازی بعد از تحویل دادن امانات به حرم داخل حریم سلطان طوس می شدن.

اما همین چند روز پیش مصادف با روزای آخر ماه صفر که با حال ترین روزای زیارتی امام رضا(ع) هم هست با صحنه ای مواجه شدم که بند دلمو پاره کرد...

مثل همیشه یه عده سرباز با عشق اومده بودن دم ورودی حرم تا وسایلشونو بذارن و برن زیارت؛ اما دیدم که یهو زیارت نکرده سلام دادن و انگار با یه ناراحتی برگشتن و رفتن.

جلو رفتم تا ببینم چی شده؟؟؟؟
همه ی ماجرا از این قرار بود که خیلی ناگهانی صندوق امانات آستان قدس رضوی تعطیل شده بود و سربازا نمیتونستن کوله های بزرگشونو توی حرم ببرن. وقتی هم از خادمای آقا کمک خواستن بهشون گفتن که یه صندوق امانات جدید یه کم دور تر احداث شده که دیگه رایگان نیست.

سربازای وظیفه هم که پولی همراهشون نبوده تا هزینه ی امانات رو بدن از زیارت منصرف شدنو به یک سلام از بیرون حرم رضایت دادن و رفتن.

فکر کنم بیشتر از سربازای زائر، امام رضا(ع) از این ماجرا دلگیر شده باشه. و مطمئنم که زیارتشون قبول شده و جواب سلامشونو گرفتن.

در باره این ماجرا رسانه ها و سایتا کم و بیش نوشتن که بحث پول نیست، بلکه بحث احترام به زایر امام رضا (ع) است. ولی من معتقدم که اتفاقا توی این مسئله بحث پوله. زیاد دیدم زایرایی که پول نداشتن مسافرخونه و حتی تهیه غذای گرم برای خانوادشون توی تهیه کنن و توی اوج نداری فقط اومدن پابوس و برگردن.

نمیدونم این دلنوشته رو تولیت آستان قدس رضوی یه روزی میبینه یا نه؟ ولی خواهش میکنم ازتون حج فقرا رو خراب نکنید. امام رضا(ع) امام تهی دستاست. امام فقیرا و امیدواراست.

چند وقته که از فکر اون سربازا و کلی زائر دیگه که لابد از زیارت رفتن محروم شدن و یا لااقل از اینکه برای امانت گذاشتن وسایلی که توی حرم ممنوع بردنشون باید پولی پرداخت کنن، ناراحت شدن نمی تونم بیرون بیام.

وقتی هم که با روابط عمومی حرم تماس گرفتم و درد دلمو گفتم و روش پا فشاری کردم، با لحن بدی بهم گفتن همه این کارا برای امنیت زائراست. راستش اون آقای پشت تلفن توی روابط عمومی آستان قدس که منو متهم کرد به ساده لوح بودن و بی سوادی، ولی خب از هرکی هم پرسیدم رابطه ی بین پولی شدن صندوق امانات حرم امام رضا(ع) با حفظ امنیت رو نمیدونست.

***شما هم می تونید اگه براتون خیلی چیزا مهمه با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۵۸۰۰۱ روابط عمومی آستان قدس رضوی تماس بگیرید و از خودشون دلیل این ماجراها رو بپرسید.
منبع: ریشه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیستانی
من الان نجفم صندوقها ی ضد سرقت حرم امام علی تجربه خوبیست ضمن اینکه استان بامیلیاردها درآمدزایی دریع ازیک کیک روز میلاد امام رضا یه مهمانانش
United States
در مورد امیر احمد رضا پوردستان میشه گفت یه مرد به تمام معناست من از نزدیک دیدمش
من توی مشهد زندگی می کنم. نمی فهمم چرا این همه اغنیا و مدیران بالاخص توی ماه مبارک رمضان مهمان افطار حرم ميشن؟ هتل حرم که فقط مدیران در آن اقامت میکنن چرا با خرج وقفيات و نذورات مردم اداره ميشه؟ اصلا چه معنی ميده مديران ماهانه از تهران با خرج بلیط هواپیما و مهمانسرای ادارات بیان مشهد برای چند ساعت خادم بودن در حالی که جوونهای مشهدی منتظر خادم شدن هستند
سلام،ممکنه یک نمونه از کسانی که با خرج موقوفات میان و توی هتل اقامت میکنن برای خادمی بفرمایید که ما هم روشن بشیم؟
سید
بنده چند سال پیش به زیارت امام رضا رفتم واقعا بعضی از آنها با مسافران غریبه خیلی بی احترامی میکنند بخصوص مردم شیعه عراق را شما ببنید آنها در روز اربعین برای مردم ایران چه کار میکنند مهمان نوازی آنها کجا ومهمان نوازی ما کجا خودتان قضاوت کنید
Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا ع ادرکنی تورا به جان جوادت ع یاری مان کن
Iran, Islamic Republic of
ببین آقا جان تو ایران همه چی پولی شده می فهمی چی می گم یا نه
مکه رو که هیچی ، سوریه هم که جنگه نمی شه رفت می مونه کربلا که هزینه اش شده 1 میلیون تومان . می مونه قم و مشهد اینها رو هم بگیرید اونوقت ببینید کی پشیمون می شه ما یا شما دولت نامردا
دلیران تنگستان
احسنت بر این احساس وظیفه
امیدوارم مسئولین آستان در این مورد تجدید نظر کنند.
علی
..
کاش حضرت آقا هرچه زودتر تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) را عوض کنن....
Iran, Islamic Republic of
منم امیدوارم
به زودی
انشاالله
حسین
متاسفانه ملاک ارزش گذاری انسانها به پول شده اگه پول بدی خدمت دریافت میکنی - اگه پولدار بودی ارج و قرب داری - اگه پول داشتی تحویلت میگیرن - متاسفانه متولیان حرم هم شدن بنده پول غافل از اینکه انچه که تا بحال گذشته از کرامات آقامون امام رضا و مردم بوده . نکه روزی بیاد که شما ها هم مثل خادمان حرمین توی مکه و مدینه و منا بشید .............مراقب باشید خیلی راحت گول میخورید خیلی راحت .... میگید نه یکم فکر کنید ببینید جکارا که نکردید
مجاور امام رضا
اشک در چشمام حلقه زد بخاطر داستان اولی و دلم خونه بخاطر این کار آستان قدس. من بعنوان یک مشهدی واقعا خجالت کشیدم وقتی بجای تکریم زائر امام رضا علیه السلام اینگونه با زائر رفتار میکنن.... توجیه روابط عمومی آستان قدس هم عذر بدتر ازگناه است. خدا به باعث و بانیان این طرح که باعث آزار و اذیت زائر و مجاور امام رضاست عقل عنایت بفرماید.
United States
داستان اول خیلی عالی بود
ولی با خوندن مطلب دوم خیلی متاسف شدم
با وجود اینکه خیلی ها حاضرند خودشان در کفشداری و یا امانت داری خدمت کنن و یا هزینه هاشو پرداخت کنن نمیدونم این کارا برای چیه
خود امام رضا علیه السلام جوابشونو میده
من زنگ زدم. گفتن برای امنیت زائران است. گفتم خب چه ربطی به امنیت زائران داره. گفتن برای اینکه ساک ها و چمدان ها دور از حرم باشه. گفتم خب صندوق امانات رو ببرید دور از حرم ولی پول نگیرید. گفتن اون شرکتی که پول میگیره ربطی به آستان قدس نداره.
گفتم مگه میشه ربطی نداشته باشه. بدون مجوز که نمیتونه این کار رو بکنه. گفتن هیچ ربطی نداره.
خلاصه ما هم از جواباشون چیزی متوجه نشدیم.
نمیخام توجیه کنم عمل آستان قدس رضوی رو. ولی تمام دفاتر امانات حرم مطهر، جزیی از حرم مطهر هستند یعنی جزیی از دیوار ورودی ابتدایی حرم مطهر می باشند. با توجه به ایام شهادت رسول الله و امام رضا(ع)، و همینطور تهدیدات اخیر داعش مبنی بر بمبگذاری در مشهد، مسوولین امنیتی ترجیح دادند این ریسک رو نکنن و مردم امانات خودشون رو به محلی دورتر از حرم مطهر تحویل بدن تا جان مردم در امان باشه. ضمنا همیشه تاکید می شود زایران محترم برای زیارت سبک بار باشند تا نیازی به استفاده از دفاتر امانات نباشه. ولی ای کاش آستان قدس همون دفاتر پولی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می داد.
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

ترجمه:خدایا رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا امام با تقوا و پاک و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک، رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال هم چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی.
برای منم خیلی عجیب بود این مسئله و راستش تا الان هنوز باور نکرده بودم .آستان قدس با اون سازمان عریض و طویل یعنی واقعا محتاج پول اماناته که همچین کاری کرده و واقعا اگر رفاه زائر در نظر گرفته نشه اصلا وجود چنین سازمانی چه لزومی داره برای پرکردن جیب یه عده خاص که نیست هر چی مردم وقف کردن و می کنن فقط بخاطر خود امام مهربانی ها و زائراشه
لطفي نسب
بسمه تعالي
باسلام
متاسفانه ولو به هر دليل بايد ابتدا بستر لارم فراهم گردد. من شاهدبودم يك صف طولاني و محروميت زوار از اقامه نماز جماعت و فقط 2نفر كه امر دريافت و تحويل اساس را انجام مي دادند و واقعا همه ناراضي بودند.
جادارد مسئولين آستان قدس تجديد نظر نمايند.
باتشكر
تولیت آستان قدس رضوی با چه رویی از مردم پول می گیره؟
در حالیکه هزاران نفر حاضرن بعنوان امانتدار در حرم، خیلی خالصانه کار کنند، واگذار کردن آن به بخش خصوصی چه معنایی داره؟؟
هنوز هم اون فیلم مستند و معنوی از کفشداری امام رضا را همه به یاد دارند.
در حالیکه سالانه منابع مالی زیادی از طرف فقیر و غنی به این حرم مصفا وقف یا واریز میشه، پول گرفتن بابت امانات همان مردم یعنی چه؟!!
همین که قطار گران شده کم بود؟ امانات هم مقابل چشم امام رئوف، پولی شد؟؟؟!!
همین آستان قدس که میلیاردی پول امانت را صرف ساختن فیلمی ضعیف توسط یک دختر بی تجربه که به قول خودش شاید اعتقاد چندانی هم ندارد، می کند عجیب نیست که از مردم عادی پول بگیرد!!
Iran, Islamic Republic of
اگر خبر درست باشه فقط باید گفت بر پدر و مادر باعث و بانی اینکار لعنت
خب اون جایی که کمی دورترر درست شده برای امانات مردم هزینه اش را آستان قدس بدهد اگر راست میگویند....!!!یا حداقل برای سربازان و مردم بی پول و پله هم یک بادجه رایگان بذارند آنجا...
السلام علیک یا حضرت علی ابن موسی الرضا المرتضی صلوات الله و سلامه علیک

در مورد پولی شدن، ظاهراً ربطی به امنیت ندراد و بحث کمبود بودجه یا کسب سود مطرح است که به هیچ عنوان قابل قبول نیست. اون پاسخ دهنده هم خودش بیسواده. فعلاً دوران؛ دوران آزمایشه. تعداد این آزمایش ها هم این چند وقت زیاد شده و متأسفانه تو اکثرشون مردودی میاریم.

خدا ببخشد ملتی که به خوبی از اسلام پاسداری نکنند.
رشتی
Romania
اگر جای مسئولین حرم مطهر بودم 80 درصد غذای اشپز خانه حضرت را فقط به زائرین که مستضعف و بدون جا میدادم نه اینکه مسئولش برود در هتلها و فیش غذا را در بین مهمانان هتل که امکان غدا خوردن در رستورانها را دارند توزیع کند بعد جلوی اشپز خانه این مستضعفهای بی پارتی برای یک تکه نان برای شفا گرفتن التماس میکنند در ضمن بیشتر این کسانی که وسایلشان را امانت میسپارند همین افراد مستضعف هستند - هیچکس نیست بررسی کند یعنی از مدیران میترسند
السلام علیک یا ابالحسن
یه مشکلی که برای من پیش اومده رو خدمت شماهم بگم شاید مسولان آستانقدس بخونن:
بنده مبتلا به آسم هستم امثال بنده هم زیادن، تا حدود ده پونزده سال پیش با گلاب کاشان حرم معطر میشد اما یه دفعه آقایون رفتند از فرانسه عطر یا اسانس وارد کردند جهت خوشبو کردن حرم!!! حالا من و امثال بنده که آسم یا حساسیت دارند نمیتونند زیارت کنند. چون این اسانسهای گرون و مثلا طبیعی ایجاد تنگی نفس میکنه برای امثال من. به دفتر حرم هم رفتم و گله کردم ولی جوابشون این بود که برای رفع بوی عرق پای زوار مجبوریم از این اسانسهای گرون استفاده کنیم.
اسد
Iran, Islamic Republic of
باید مدیریت تولیت آستان عوض بشه.
بنده خدا
تنها مشکل تولیت ضعیف آستان قدس می باشد و دیگر هیچ...
در مشهد هیچ فردی رو پیدا نمیکنید ک از استان قدس دفاع کنه
باسلام - خواهشمندم تمام نظرات چاب شود بنده هم نظری فرستادم متاسفانه چاب نشد - پیشنهاد می شود یک نظر سنجی نسبت به مدیریت آستان قدس رضوی بشود سالانه چندین میلیون نفر به زیارت آقا علی ابن موسی الرضا (علیه السلام ) میروند و اگر انظرات آنها استفاده بشود شاید تحویلی در ارائه خدمات بشود - با تشکر
تولیت حرم خیلی وقته که دیگه خادم آقا نیست ...
عبداللهى
يا حضرت عزائيل به فرياد ما برس.