شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

دشمنی آمریکاتمام نشدنی است

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب: 436350
معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: امروز نباید نگران تعداد سانتریفوژ ها باشیم بلکه باید دغدغه ارتباط با آمریکا بعد از توافق را داشته باشیم زیرا دشمنی آنها با جمهوری اسلامی ایران تمام شدنی نیست.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، محمد احمدیان در نشست بزم اندیشه با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی مشهد گفت: متاسفانه امروز تمام جریانات مختلف در کشور ما رنگ و بوی سیاست به خود می گیرند و در این فضا نمی توان به درستی موضوعات را واشکافی کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران افزود: در تامین انرژی آینده کشور نیاز به برنامه ریزی جدیدتری داریم و استفاده از انرژی های موجود مقرون به صرفه و کار عاقلانه ای نیست.

وی ادامه داد: کاربرد انرژی هسته ای در کشاورزی و برق از جمله مواردی است که سازمان انرژی هسته ای در حال تحقیقات بر روی آنان است.

آمریکا در هر مقطعی سعی در ضربه زدن به ایران را دارد


احمدیان با بیان اینکه احداث و بهره برداری نیروگاه ها جزو فعالیتی است که سازمان انرژی هسته ای آن را دنبال می کند عنوان داشت: کشور ایران به دلیل داشتن استعداد های خدادادی در تمام چرخه هسته ای فعالیت داشته و در عرصه های مختلف اقداماتی صورت پذیرفته است.

وی گفت: در سال های اخیر که تحریم ها شدت بیشتری یافته بود، قطع و عدم ارتباط با سایر کشورها در سال های اخیر که به دلیل اعمال تحریم ها علیه ایران صورت پذیرفته بود مسیر پیشرفت سازمان انرژی اتمی با کندی پیش می رفت.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران ابراز کرد: دشمنی آمریکا با ایران پایان پذیر نخواهد بود و در هر مقطع زمانی سعی در ضربه زدن به کشور ما را خواهد داشت.

احمدیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: باید سعی کرد تا فضای کشور دو قطبی نشود و انسجام بی نظیر ملت همچنان پابرجا باقی بماند.

رهبری از سر فصل های مهم مذاکرات آگاهی داشتند

وی بیان داشت: رهبری همان طور که فرمودند در جزئیات مذاکره دخالت ندارند اما از سرفصل های مهم و خطوط اصلی آگاهی داشته و گاهی پیش آمده که ایشان نسبت به یک تصمیم تیم مذاکره کننده واکنش نشان دادند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که باید از انجام آن ها اجتناب کرد ارتباط دادن مشکلاتی است که ربطی به صنعت هسته ای ندارد و نباید تمام مشکلات را به صنعت هسته ای ربط داد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران درباره محدودیت های پذیرفته شده توسط ایران نیز تصریح کرد: یکی از محدودیت هایی که پذیرفته شده است مربوط به غنی سازی است اما با دقت نظر رهبری و تیم مذاکره کننده هیچ گونه محدودیت همیشگی نخواهیم داشت.

رسیمت شناختن حق غنی سازی یکی از دستاوردهای بزرگ


احمدیان با بیان اینکه آب سنگین اراک نیز یکی دیگر محدودیت هایی است که ما آن را پذیرفته ایم گفت: با توجه به محدودیت های صورت گرفته اما یکی از دستاوردهای بزرگ در این مذاکرات به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران بود.

وی ابراز کرد: در غنی سازی برگشت پذیری ما بسیار راحت است و اگر طرف مقابل بر تعهدات خود نایستد به راحتی می توانیم سطح غنی سازی خود را افزایش دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران افزود: تحقیق و توسعه یکی از خط قرمزهایی بوده که طرف غربی بر عدم آن پافشاری می کرد اما ایران می تواند به تحقیق و توسعه خود نیز ادامه دهد و محدودیتی در این مورد نپذیرفته است.

۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم برای برق هسته ای کافی نیست


وی همچنین به نیروگاه بوشهر اشاره داشت و گفت: با تلاش دانشمندان و محققان کشورمان نیروگاه بوشهر تکمیل و در حال تولید برق بوده و مرکز فعال بسیار بزرگی برای تربیت نیروی انسانی به شمار می رود.

احمدیان ابراز داشت: قرار داد ایجاد دو واحد جدید نیروگاهی در بوشهر با روسیه امضا شده اما هنوز به تایید نهایی نرسیده است و نیاز به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با بیان اینکه ایران اجازه نخواهد داشت بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم را ذخیره کند گفت: این مقدار از اورانیوم غنی سازی شده برای تولید برق هسته ای کفایت نمی کند.

محدویت های ایران از لحاظ فنی اهمیت زیادی ندارد

معاون سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: هرچند ایران به طور موقت محدودیت هایی را پذیرفته اما از لحاظ فنی چیز زیادی را از دست نداده ایم، اما با این حال اگر این محدودیت ها وجود نداشت می توانستیم با سرعت بیشتری پیشرفت داشته باشیم.

وی گفت: رهبری بارها اعلام کردند که حرف جلسه عمومی و خصوصی بنده یک نوع است و آنچه که در جمع های عمومی می گویم همان چیزهایی است که در جلسات خصوصی گفته ام، این نکته بسیار می تواند ما را در ادامه مسیر رهبری یاری کند.

احمدیان بر ادامه دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: تفاوت تعداد سانتریفیوژ ها نباید دغدغه امروز باشد بلکه رابطه با آمریکا است که باید روی آن حساس بود و این تصور را نداشت که دیگر با آمریکا تبدیل به یک یک دوست شده ایم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *