شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
آیت الله مکارم شیرازی:

طلاب در برابر هجمه‌ دشمنان ایستادگی کنند

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب: 403851
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه طلاب وظیفه سنگینی دارند گفت: اکنون زمان خاصی است و در طول تاریخ اسلام همانند آن کم بوده است در تمام خانه‌ها، ابزار شیطان وجود دارد و دشمنان جهت تخریب اخلاق و عقاید مردم تلاش می‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با طلاب شهرستان بناب و کرمانشاه که در مدرسه امام کاظم (ع) برگزار شد با اشاره به اهمیت فراگیری علم و دانش اظهار داشت: فراگیری علم و دانش از اهمیت بسیار بالایی دارد و از جایگاه بالایی نزد خداوند برخوردار است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه طلاب برای ترقی باید تلاش کنند افزود: تدریس سبب پرورش طلاب می‌شود و اگر طلاب هر پایه و سطح حوزوی را طی کردند باید سطح پایین‌تر خود را تدریس کنند تا رشد بیشتری داشته باشند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) درباره آثار علم بیان کرد: بسیاری تا وقتی که انسان مالی دارد گرد او جمع می‌شوند و اگر مالش را از دست داد دیگر سراغی از او نمی‌گیرند ولی علما پس از مرگ هم وفادار دارند و مردم همیشه به یاد آنها هستند.

وی با اشاره به علل ماندگاری علما عنوان کرد: امام علی (ع) فرمودند که علما همیشه باقی می‌مانند و آثارشان در قلوب مردم موجود است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به لزوم اخلاص در طلاب تصریح کرد: طلاب با توکل به خدا و همت عالی در سایه اخلاص رشد و تربیت و در زمینه علوم دینی موفق می‌شوند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در مورد جایگاه علم و شخص عالم اظهار داشت: امام صادق (ع) فرمودند که در روز قیامت میزان اعمال و علم بشر برپا می‌شود که در این میان خون شهدا و مرکب دانشمندان نیز در میزان گذاشته می‌شود که کفه‌ای که مداد علما در آن بود سنگین‌تر از کفه‌ای است که خون شهدا در آن قرار داشته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تاکید بر مقام بالای شهیدان گفت: شهدا در دین اسلام از مقام و جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند و نزد خداوند روزی می‌خورند ولی با این همه عظمت و جایگاهی که برای شهدا در نظر گرفته شده باز هم جایگاه علما از شهدا بالا‌تر است.

وی با اشاره به علت برتری جایگاه علما از شهدا بیان کرد: آنچه به خون شهدا ابدیت می‌بخشد قلم دانشمندان است و نکته دیگر آن است که شهید مکان و زمان خاصی دارد ولی عالم در روزگاران باقی و ماندگار است.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: شهید با جسم خود دشمن را متلاشی می‌کند ولی عالم با قلم فکر و دانش خویش دشمن را هدایت می‌کند و با روح سروکار دارد، دیگر آنکه شهدا تحت نظر علما پرورش پیدا می‌کنند.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: یکی دیگر از علت‌های برتری جایگاه علما از شهدا این است که تعداد قلم‌های علما از تعداد افراد شهدا بیشتر است، در شهر مقدس قم هر هفته ۲۰۰ کتاب جدید چاپ می‌شود و این کتب خود به روشنگری اجتماعی و دینی می‌پردازند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) درباره جایگاه علم اظهار داشت: امام علی (ع) ۷ میوه برای علم بیان می‌کنند که تقوا اولین ثمره علم است، دومین میوه علم دوری از هوای نفس است، سومین آن تبعیت از حق است و چهارمین میوه علم دوری از گناهان است.

وی افزود: پنجمین میوه و اثر علم مودت و دوستی با برادران دینی و رفع مشکلات آن‌ها است، ششمین میوه علم استماع نظرات و درس علما و هفتمین اثر آن که از سوی امام علی (ع) بیان شده است قبول کردن سخنان عالمان و نظر علمی آن‌ها است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه طلاب امروز وظیفه سنگینی دارند عنوان کرد: طلاب در زمان خاصی زندگی می‌کنند که در طول تاریخ اسلام همانند آن کم بوده است در تمام خانه‌ها، ابزار شیطان وجود دارد و دشمنانی که در جهت تخریب اخلاق و عقاید مردم تلاش می‌کنند بسیار فعال هستند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم پاسخگویی طلاب به شبهات دینی خاطرنشان کرد: طلاب باید علم پاسخ دادن به شبهات را داشته باشند و سخنوری و قدرت قلم از دیگر مهارت‌هایی است که طلاب باید آن را فراگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *