جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۴
۵۷
با ۲۱۳ رای موافق نمایندگان در خانه ملت

لغو کامل و یکجای تحریمها در توافق هسته‌ای تصویب شد/ مخالفت دولت! +جزئیات

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 429457
نمایندگان مجلس با تصویب طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای مصوب کردند که تمامی تحریم‌ها باید به صورت یکجا و کامل در روز اجرای تعهدات ایران لغو شود و دسترسی به اماکن نظامی و امنیتی، اسناد و دانشمندان ممنوع است.
لغو کامل و یکجای تحریمها در توافق هسته‌ای تصویب شد/ مخالفت دولت!  +جزئیات
به گزارش جهان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران برای دستیابی به توافق خوب را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

بر اساس این مصوبه مجلس در ماده واحده این طرح مقرر شد در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

۱- لغو تحریم‌ها به صورت یک‌جا و کامل باید در متن توافقنامه جامع درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

۲- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

۳- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

بهارستان نشینان در تبصره یک این ماده واحده مصوب کردند بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وکلای ملت در تبصره ۲ نیز وزیر امور خارجه را موظف کردند روند اجرای توافقنامه را هر۶ ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر ۶ ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش می‌کند.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس این ماده واحده و اجزای آن را با ۲۱۳ رای موافق از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند.

مهر هم نوشت، جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی آغاز شد.

در جلسه غیرعلنی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گزارشی از مسائل منطقه ای و سیاست های کلان نظام که باید در اظهارنظرهای نمایندگان مدنظر قرار گیرد، ارائه داد.

علاوه بر این در این جلسه لاریجانی از نمایندگان خواست در بررسی و تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای پیشنهادی ارائه نداده و اجازه دهند طرح به همین صورت به تصویب رسد، زیرا ارائه پیشنهاد موجب طرح مباحثی در مجلس می شود که به صلاح نیست.

پس از آنکه جلسه حدود ساعت ۹ علنی شد، ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای قرائت شد.

پیش از رای گیری، انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و خواستار سخنرانی در جلسه علنی پیرامون مخالفت دولت در خصوص این طرح شد، اما لاریجانی با این اقدام مخالفت کرد و گفت: ما دوساعت داریم صحبت می کنیم که مشکل کشور حل شود، آقای انصاری اصرار دارد که نکته‌اش را بگوید، دولت مخالف این طرح است.

پس از آن، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای با ۲۱۳ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

پس از تصویب طرح در صحن علنی، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور با حالت عصبانیت از جایگاه هیئت رئیسه پائین آمده و مجلس را ترک کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
... با قید مصوبات شورا باز همه چیز در دست روحانی گذاشته شد .....
...
نصری
دولت همیشه مخالف بوده چون امر یکارا دوست داره
Norway
لغو تحریم ها یعنی چه ؟ چرا مبهم است ؟ لغو تمامی تحریم ها ؟ لغو تحریم های هسته ای ؟
Norway
مجید انصاری ؟........
جس
Iran, Islamic Republic of
آقای انصاری یاد مجلس ۶ افتاده و انتظار مجلس ۶ را دارد !?
Indonesia
معنا و مفهوم این طرح و مصوبه مجلس چیست وقتی در همه موارد بایدمصوباتشورای امنیت ملی اجراء شود؟؟ یکی بیاید به من بی سواد توضیح بدهد؟؟ یعنی شانیت قانون گذار یشورای امنیت ملی بالاتر از مجلس است؟؟
سینا
Serbia
حرف آقای نوبخت از منظر حقوقی و سیاسی کاملا درسته زیرا در جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی امنیت ملی یک (نهاد بالادستی، فراقوه ای و فرا بخشی) هست و قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضاییه نمی توانند برای شورای مذکور محدودیتی ایجاد کنند. البته شورای محترم نگهبان هم همیشه آن بخش از مصوبات مجلس که در مغایرت با مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده و یا مداخله در حوزه اختیارات و صلاحیت شورای مذکور بوده را با قاطعیت رد کرده است.
مجلس با این کار..........
مجلس انقلابی تشکر تشکر .
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا و کوشش مردم انقلابی و لایتمدار قم در انتخابات مجلس دهم ...
Finland
واقعا باید تاسف خورد این همان توافق مورد تاکید امریکاست که تحریم ها پس از انجام تعهدات ایران و تایید آژانس اتمی برداشته می شود آژانس هم که مشخص است اعلام میکند هنوز به صورت کامل ایران به تعهدات عمل نکرده و می شود همان خواست آمریکا
Iran, Islamic Republic of
به درک سیاه که ترک کرد
همچین بره که دیگه بر نگرده
حتما یه ریگی به کفشش بوده که ناراحت شده دولتیا که مدعیند همه کاره داره به نفع ملت انجام میشه پس نباید نگران تصویب این طرح باشن
ح ف
"پس از تصویب طرح در صحن علنی، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور با حالت عصبانیت......" بهتر که قهر کرد
Romania
کار بسیار خوبی کردند....
مبین
قسمت اول طرح (لغو تحریم‌ها به صورت یک‌جا و کامل باید در متن توافقنامه جامع درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.) بسیار ضعیف و مخالف نظر مقام رهبری است زیرا 1- باید تصریح شود لغو تمام تحریم ها عدم ذکر قید «تمام» راه را برای دبه کردن دشمن باز نگه می دارد2- رهبری فرمودند «در روز امضای توافق» نه اجرای تعهدات و الا دشمن در اجرائی شدن تعهدات دبه خواهد کرد. امیدوارم نمایندگان پیرو رهبری در اصلاح این طرح سرعت عمل داشته باشند و شورای نگهبان نیز هوشیار باشد.
متأسفانه عده اي درمجلس موفق شدندطرح اويله را مقداري تغيير دهند . مثل تبديل عبارت لزوم لغو همه تحريمها در روز اول اجراي توافق به عبارت لغو قراداد در روز انجام تعهدات ايران كه
اين عبارت " در روز انجام تعهدات ايران" يك جاي كارش مي لنگه !! چون نهادهاي به ظاهر بين المللي از قبيل آژانس انرژي اتمي بايد تأييد نمايند كه ايران به تعهداتش عمل كرده يا نه , سابقه سياه آژانس هم نشان داده كه دربست دراختيار آمريكا و چند كشور اروپايي است. مسلما" تا زماني كه غربيها اجازه ندهند آژانس هم هربار به بهانه اي واهي از تأييد انجام تعهدات توسط ايران خودداري خواهد كرد. در نتيجه با اين روال غربيها مي توانند تا سالهاي سال دولت و ملت ايران را بازي دهند و درحالي كه همه سرمايه هاي هسته اي مارا گرفته اند در مقابل آن هيچ تحريمي را لغو نكنند. آن وقت خر بيار و باقلي بار كن!!
حمید
آمریکه از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر
کمی از دغدغه ها و نگرانی ها و دلواپسی هایمان کم شد
مرسی.
Iran, Islamic Republic of
همچین دندانگیر هم نیست. رسما خطوط قرمز رهبری رو فراموش کردند در زمان لغو تحربمها
نا شناس
بنده خدا می ترسد کدخدا ناراحت شود
ایرانی
من نمیدانم چه چیز اضافه ایی در مصوبه بیش از تاکیدات مقام معظم رهبری و گفته های رییس جمهور عنوان شده ،که یارو اینقدر عصبانی شده؟
Ali
United States
این دعوا جنگ زرگریه . الکی مثلاً دولت ناراضیه. آقای لاریجانی شما با تغییر طرح ماهیت اون رو عوض کردید و با این نمایش ما گول نمیخوریم. واضح است که شما سر این طرح با دولت توافق کردید.
الحمد لله که بعد از مدتها یک خبر مسرت بخش از مسئولین شنیدیم.
به اعتقاد من باید چنین روزی را جشن بگیریم.
رضا
روز اجرای توافقات ؟؟؟!!!
یعنی چی رهبری فرمودند روز امضای توافق
رضا
شما و اصلاح طلب ها هیچ فرقی با هم ندارید....
اشکالات در بند های مصوبه است. دربندیک مصوبه لغو تحریمها را منوط به اجرای تعهدات ایران شرط کرده است خوب از این طرف ایران تمام تعهدات خودرا انجام بدهد ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند در اینجا ایران متضرر میشود حداقل یکسال طول میکشد تا به نقطه اول برگردد واز طرفی این تعهدات انجام شده ای ایران را باید 5+1 قبول کندو زیاده خواهی دیگری نکند. در بند2و3 هم اشکال است مجلس در این مصوبه استقلال را از خود صلب کرده است مصوبه خودرا منوط به رعایت مصوبات شورای امنیت ملی کرده است . حالا بر فرض مصوبات شورای امنیت ملی با مصوبه مجلس همخوانی نداشته باشد آن موقع تکلف چیست
ده نفر وطن فروش و شش نفر بیخیال
به نظر من 213 نفر که ملت رو سر کار گذاشتن!! این بود دفاع از به اصطلاح حقوق هسته ای
متاسفم برای بعضی ها
مصطفی
...در لوزان تیم مذاکره کننده ایرانی یک چیزی را پذیرفت که تعهد بین المللی است با 6 کشور بزرگ دنیا که تصویب این قوانین داخلی نمی تواند آن را تعدیل کند. آقای ظریف صراحتا در بیانیه پایانی از پذیرش پروتکل الحاقی و علاوه بر آن بازرسی های بیشتر به منظور حل نگرانی های مربوط به گذشته و حال (PMD)، سخن گفتند. در متن بیانیه هم کلمه توقف بجای تعایق آمده است و چیزهای دیگر.
به قول معروف نوش دارو پس از مرگ سهراب.
این حرف آقای ظریف است: ما با دولت ها تعهد می بندیم و کاری به مسائل داخلی آنها نداریم. این گفتار درباره ما نیز صادق است و تغییر موضع چیزی است که آنها می خواهند تا تشدید تحریم ها مشروعیت و استحکام یابد.
نتیجه: دست دولت را باز بگذارید
Iran, Islamic Republic of
10 نفر وکیل الدوله!!!!
Iran, Islamic Republic of
چه عجب بالاخره یک صدایی از مسئولین بلند شد. چقدر باید مقام معظم رهبری فریاد بزند و تاکید کند آقایان به خود بیایید
Iran, Islamic Republic of
آفرین به این مجلس احسنت.
Iran, Islamic Republic of
نکنید بابا کدخدای باهوش و مودب از دست ما دلگیر می شود و خدای نکرده به ما اخم می کند آن وقت است که ما زهره ترکانده و...
.
در این ایام شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و 72 یارش یاد این جمله افتادم که فرمود:" آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر"
.
این کجا و آن کجا؟!
خیره انشاالله
محمدرضا
بسیارعالیست واین بهترین اتفاق این مجلس است .
Iran, Islamic Republic of
چه مصیبتی! حالا کدخدا رو چه کار کنیم؟!!!
الله اکبر
مرگ بر آمریکا
....
تحریمیم -میفهمی؟! تحریمیم-میفهمی؟! تحریمیم-میفهمی؟!
....
Iran, Islamic Republic of
یا خدا !
مجلس محترم از فریاد منتظر جیغ های بنفش....
مصطفی
United States
می خواهد چه بگوید؟ دولت مخالف است یاموافق اگرموافق است که حبذا واگر مخالف است که درمجلس رای ندارد ومخالفتش بی ثمراست اینجاکدخداهیچکاره است
لغو تحریم در روز اجرای توافق یا اجرای تعهدات؟
تعهدات که خیلی وقته دا ه اجرا میشه
جو دادن امروز انصاری و عصابانیتش صرفا در جهت تحت تاثیر قرار دادن استیضاح فرداست.
Estonia
این طرح که بد نبود که دولت عصبانی شده مگر قرار بوده منافع کدخدا تامین بشه ؟
شهاب
Estonia
باز گلی به جمال نماینده ها ....
ali
تفاوت بنیادین ...
لاریجانی چون می دونست این یک طرح .....
بعد از عقب نشینی های مکرر, بالاخره یه خبر مسرت بخش شنیدیم.
زنده باد مجلس بیدار.
مجموع آرا. 244
موافق 213
مخالف 10
ممتنع 6
یه جای محاسبه ایراد داره برادر!! چون مجموع مخالف, موافق , ممتنع میشه 229!
به نظرم 15 نفر طبق روال هنگام رای گیری خوابیده بودند........هیــــــــس
حمید
این طرح رو هم که.... زد....
محافظه کاری تا کی ....
بداد این مردم برسید کی حرف این مردم باید شنیده بشه ....
حمید
کاری نکنید .مردم .....
Romania
حالا وقتی مصوب شد مصوبات شورای عالی امنیت ملی که رئیس اش روحانی میباشد با مصوبه ای طرح مجلس را هوا کرد چی میشه؟این مصوبه مجلس جای اما و اگر دارد
قريشي
دمتون گرم.
كم كم داشتم نا اميد ميشدم.
فداي رهبرم كه با اشاراتشون بيدارتون كردند ، اما عزيزان لطفا يه كم بيشتر حواستون به نگاه آقا باشه.
فراموش نكرديد كه حرف امام و شهدا فقط و فقط يه چيز بود : پشتيبان ولايت فقيه باشيد.
خوب نذاريد وجهه ي رهبرمون انقدر هزينه بشه.
خدا شاهد است که قصدم فقط یک تذکر قرآنی به رییس جمهور محترم است:

آقای روحانی
این آیه مشهور در قرآن کریم سوره انعام آیه59 را با دقت بیشتری مطالعه و تفکر کنید:

و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو و یعلم ما فی البر والبحر...........

ترجمه نمی کنم چون بهتر می دانید، بنابراین وقتی مدعی داشتن کلید حل مشکلات می شویم باید بدانیم کلید اصلی فقط نزد خداوند است و بس ، ما بعنوان انسان با اتکاء به خداوند قادر متعال باید با تدبیر و تفکر به رفع مشکلات بپردازیم نه مدعی مالکیت "کلید"... !
ايراني
ماخوشحاليم به مصوبه اخيرمجلس درموردحقوق هسته اي كشورمان پيام رهبرماخط قرمزتوافق هسته اي 1+5راروشن كرد.ملت اقدرتمندايران باخون شهداي انقلاب اسلامي بوجودآورده است وبراي توسعه ازهيچ چيزي فروگذارنيست وهرگزتسليم گرگ صفت ها جهانخوار نخواهدداد.استواردريك صف واحد تاانقلاب مهدي جلوخواهيم رفت وتمام سختي هاراپشت سرمي گذاريم