پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

"پنجره" این هفته با ممنوع التصویرها آمد

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 381081
شماره ۲۱۱ هفته نامه پنجره با پرونده‌های متعدد در زمینه‌های چون نامه خاتمی به رهبرانقلاب، سانسور و ممنوع التصویری چهره‌های مختلف در سیاست و سینما، ائتلاف جهانی ضدداعش و ... روی دکه‌های مطبوعاتی آمد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، جلد این شماره نشریه تصویری از محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران است. پنجره در این شماره نامه اخیر مجمع روحانیون مبارز به رهبرانقلاب که توسط وی امضا شده بود را مورد بررسی قرار داده است.

سرویس سیاست داخلی پنجره در این شماره به بررسی ابعاد مختلف ممنوعیت های گوناگون بر چهره های سیاسی پرداخته است.محبوبه شریف حسینی در یادداشتی با عنوان بومرنگ سانسور نگاهی به تاریخچه ممنوعیت اندیشه‎‎های سیاسی پس از انقلاب اسلامی انداخته و در ادامه،ریزش های انقلاب از صادق قطب زاده تا صادق خلخالی را زیر ذره بین پنجره قرار گرفته است.

سرویس سیاسی پنجره هم چنین با دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد گروه جامعه‎شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دکترای جامعه‎شناسی از دانشگاه مریلند آمریکا گفت و گویی داشته و پرسش هایی پیرامون دلایل و نتایج جامعهشناختی ممنوعیت‎های سیاسی از او پرسیده است.سعید صدرائیان و محسن مهدیان نیز در یادداشت هایی،سوال های بی پاسخ ممنوعیت های سیاسی اجتماعی و نیز نسبت کارگزاران سازندگی با آزادی سیاسی را مورد بحث قرار داده اند.


مصاحبه با صادق زیباکلام و محمد جواد حق شناس، محمد علی ابطحی، کریمی قدوسی و سید مرتضی حسینی از دیگر بخش های پرونده ممنوعیت های سیاسی نشریه پنجره است. حسن ختام بخش سیاسی پنجره حاشیه نگاری هایی از دوران بستری رهبر انقلاب در بیمارستان است.

بخش ترجمه نیز بخش ثابت این نشریه است با مطالب قتل روزنامه‌نگاران و بازخورد آن در آمریکا و روسیه، دولت اوباما چه خواهد کرد؟ آرزوی وحدت امت عربی، صحنهآرایی غرب و شرق، بازگشت قطر به خانه اول قاهره ، نئوکان‎‎ها و طرح «تغییر رژیم» در سوریه و جدایی غمانگیز اسکاتلند در راه است؟ از رسانه های پریزون پلنت، نیوزویک، السفیر، الجمهوریه، الشروق‎،‎ کانسرتیومنیوز و اکونومیست منتشر شده است.

ائتلاف ضدداعش

سرویس سیاست خارجی پنجره اما این هفته به بررسی ابعاد تصمیم آمریکا برای تشکیل ائتلاف علیه داعش پرداخته است.محمدعلی دستمالی در یادداشتی به رویکرد دولت ترکیه در قبال داعش نگاهی انداخته و رضا اسمخانی در ترجمه ای از خبرگزاری رویترز نقش ایران در تحولات مربوط به داعش را بررسی کرده است..فواد ایزدی کارشناس روابط بین الملل نیز در گفت و گویی پیرامون اهداف آمریکا در این ائتلاف، هدف اصلی را مقابله با سوریه خوانده است.

ممنوع التصویری از چه زمانی آغاز شد

بخش هنر نشریه پنجره نیز کند و کاوی پیرامون پدیده ممنوع التصویری در سیما و سینما داشته است.محمد صابری در یادداشتی سابقه ۷۰ ساله ممنوع التصویری از دهه ۲۰ را به تحریر درآورده و مریم قاضی زاده نیز مروری بر اسامی ممنوع التصویر های این عرضه کرده است.در ادامه امین تارخ رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران در گفت و گویی اشاره ای به سلیقه ای عمل کردن در بحث مذکور کرده و از سوی دیگر رمضانعلی شجاعی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس آئین نامه های داخلی را مرجع تصمیم گیری در این مورد دانسته است.

پنجره پلاس ضمیمه رایگان هفته نامه پنجره است و هر هفته همراه این نشریه توزیع می شود. امید مهدی نژاد در ضمیمه رایگان این هفته پنجره گفت و گویی با سید حمیدرضا برقعی از شعرای کشور داشته است.در ادامه این ضمیمه از پیشنهاد بازی به گیم بازهای حرفه ای تا توصیه هایی برای اعمال مدیریت فرهنگی آورده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *