چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۴
۸
روند نزولی اعتبارات غیرپرسنلی در آموزش و پرورش؛

رشد بودجه آموزش‌وپرورش یا افزایش حقوق؟

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 397084
گرچه مسئولین از افزایش بودجه وزارت آموزش و پرورش سخن می‌گویند؛ اما در عمل افزایش بودجه این وزارتخانه صرفاً موجب «افزایش حقوق فرهنگیان» شده است. از این رو شاید بهتر باشد به جای «رشد اعتبارات آموزش و پرورش» تعبیر «افزایش حقوق و مزایای کارمندان» به کار برده شود!
سرویس جامعه جهان نيوز نیمه‌ آذرماه، لایحه بودجه سال ۹۴ از سوی دولت، جهت بحث و بررسی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید. هرچند وزارت آموزش و پرورش مانند سال های اخیر بیشترین سهم از بودجه ۹۴ در میان دستگاه‌ها، را به خود اختصاص داده است ولی با دقت در نحوه توزیع و مصرف بودجه آموزش و پرورش، درمی‌یابیم که عمده بودجه این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق و مزایای کارمندان شده و بخش اندکی از بودجه به هزینه‌های غیر پرسنلی اختصاص می‌یابد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان هزینه نمودن در حوزه آموزش و پرورش نوعی «سرمایه گذاری» محسوب می‎شود، هر چند این سرمایه گذاری به ظاهر زود بازده نیست. بر همین اساس، اختصاص بیشترین سهم از بودجه دولت به تعلیم و تربیت کاملاً توجیه‌پذیر خواهد بود.

بررسی سهم وزارت آموزش و پرورش و دستگاه های تحت نظر آن از بودجه عمومی دولت در ۵ سال اخیر، نشان می‌دهد که به طور میانگین ۸٫۶ درصد از بودجه عمومی دولت به این وزارتخانه تخصیص یافته؛ هر چند این میزان در سال‌های مختلف، بین ۶ تا ۹ درصد متغیر بوده است. کلیت این امر با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت اولویت در بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی همخوانی نیز دارد.

نمودار ۱- بررسی میزان سهم بودجه کلیه دستگاه‌های وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت از سال ۸۹ تاکنون

از سویی دیگر باید در نظر داشت که وزارت آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون کارمند، بیشترین نیروی انسانی را نسبت به سایر وزارتخانه‌ها داراست و به طور مستقیم به حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز خدمات ارائه می‌کند. بر این اساس برنامه‌ریزان بودجه باید سهم مناسبی را جهت تخصیص به این وزاتخانه در میان دیگر دستگاه‌ها، درنظر بگیرند. شایان ذکر است که تعداد زیاد نیروی انسانی در آموزش و پرورش تبعات دیگری را نیز برای این وزارتخانه درپی داشته است. یکی از مهمترین این پیامدها، مربوط به پرداخت حقوق و مزایا به کارمندان است؛ به گونه‌ای که عمده‌ی اعتبارات این دستگاه صرف پرداخت دستمزد و بخش بسیار ناچیز باقیمانده، بابت امور دیگر (نظیر فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی، کیفیت بخشی، تحقیق و پژوهش و…) مصرف می‌شود. به عنوان مثال سال جاری حدود ۹۸درصد از بودجه آموزش و پرورش بابت هزینه‌های پرسنلی مصرف گردید.

نمودار ۲- بررسی روند بودجه کلیه دستگاه‌های وزارت آموزش و پرورش به تفکیک هزینه‌های پرسنلی و غیر پرسنلی از سال ۸۹ تاکنون

با توجه به نمودار بالا شاهد افزایش رشد هزینه‌های پرسنلی در سال‌های گذشته هستیم. به عنوان مثال بر طبق لایحه بودجه ۹۴، ۸۶درصد از بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال آتی صرف پرداخت دستمزد کارمندان خواهد شد که البته حقوق و مزایای نیروهای حق التدریسی و… را نیز باید به این درصد افزود، زیرا این هزینه در بخش حقوق و مزایای بودجه احصا نشده است اما در عمل صرفِ هزینه‌های پرسنلی خواهد شد. به عنوان مثال، در سال جاری براساس جداول قانون بودجه حدود ۸۴درصد از اعتبارات آموزش و پرورش باید بابت پرداخت حقوق و مزایای کارمندان هزینه می‌شد، اما با احتساب حقوق نیروهای حق التدریسی و… کل هزینه های پرسنلی بنا به گفته مسئولین به حدود ۹۸ درصد از کل بودجه رسید.

از سویی دیگر و با عنایت به نمودار ۲، علیرغم افزایش بودجه آموزش و پرورش، عملاً فقط اعتبارات پرسنلی این وزارتخانه زیاد شده و مجموع بودجه بخش غیرپرسنلی (نظیر فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی، تحقیق و پژوهش و… ) به جای افزایش، کاهش نیز داشته است! به عبارت دیگر گرچه مسئولین دولت و به ویژه وزیر آموزش و پرورش از افزایش چند ده درصدی بودجه آموزش و پرورش سخن می‌گویند، ولی در عمل افزایش بودجه این وزارتخانه صرفاً موجب افزایش حقوق فرهنگیان شده است. از این رو شاید بهتر باشد به جای «رشد اعتبارات آموزش و پرورش» تعبیر «افزایش حقوق و مزایای کارمندان» به کار برده شود! یعنی بخش اعظم بودجه تعلیم و تربیت بابت کارمندانِ تربیت هزینه می‌شود و وجوه دیگر تربیت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که سند تحول بنیادین صراحتاً بر «افزایش سهم هزینه‌های غیر پرسنلی در بودجه جاری آموزش و پرورش[۱]» تاکید می‌کند و مقام معظم رهبری نیز به «بهبود مدیریت منابع و مصارف با هدف ارتقاء کیفیت و بهره‌وری نظام آموزش و پرورش[۲]» اشاره دارند.

لازم به ذکر است که علیرغم انتقاد این نوشتار مبنی بر پایین بودن اعتبارات غیر پرسنلی آموزش و پرورش، بی‌توجهی به منزلت والای فرهنگیان محترم و مقام شامخ معلمی به هیچ وجه جایز نیست و وزارت آموزش و پرورش موظف است تا همزمان با افزایش سهم هزینه‌های غیرپرسنلی در بودجه، سطح بالایی از امکانات رفاهی و معیشتی را برای نیروی انسانی خود تأمین نماید.

لذا متولیان امر باید با عنایت به افزایش منزلت اجتماعی و درآمد اقتصادی فرهنگیان محترم در جهت بهبود مدیریت منابع و افزایش هزینه‌های غیرپرسنلی مناسب در آموزش و پرورش حرکت نمایند.

پی نوشت:
[۱] راهکار ۲۰-۴ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
[۲] بند۶-۳ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری
منبع:عیارآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چرا سفسته میکنی جهان نیوز تعلیم با نیرو کارامد انجام می شود نه با نیروی با مشغله فکری مادی متاسفانه دولت قبل کار شایسته ای نکرد منتظر عملکرد این دولت هستیم حرفهای پوپولیستی در این مقاله وجود دارد که از نوع گفتمان دولت احمدی نژاد است که دولت حرف بود نه عمل دولتی که با تغییر ناشیانه نظام آموزشی مانند بسیاری از کارهاش باری از مشکلات را بر سر نظام آموزشی ویران کرد بقول معروف من که نیستم هر که اومد جوابگو باشه
لطفا مطالب بیخود و ... از جانب فرهنگیان ننویسید، مثل اینکه شما نمیدانید در همان کشورهایی که طرح تحول از آنها کپی برداری شده، معلمین بالاترین حقوق را دارند نه کمترین حقوق بدون هیچ مزایایی؟!
ali
متاسفانه رسم غلطی که میان فرهنگیان و
جودداره اینه که هردولتی که روی کارمی
اد بخش عظیمی از فرهنگیان ازش حمایت
میکنن وخوب میدوشنش امااز اواخر عمر
دولت که متوجه میشن این دولت رفتنیه
اونو به خاک سیاه مینشونن وبعدانتخاب
بعدی ودولت بعدی
دراین میان فقط سر والدین ودانش اموز
بی کلاه مانده چراکه رییس جمهور رایشو
گرفته ومعلمم افزایش حقوقشو معامله
خوبیه مگه نه???!!!!!
سکوت
چه چیزی باعث شده به این تحلیل رسیدی. متاسفم
معلم به افزایش حقوق رسیده!!!!!!!!!!!!!!!
هر وقت می خوای نظر بدی اول یه کم تحقیق کن بعد نظر بده
داوود
ببخشید لطفا برای روشن شدن اذهان عمومی فقط یکی از مزایای اختصاص داده شده به فرهنگیان را نام ببرید
رضا
Iran, Islamic Republic of
جهان سیاه نمایی نک.معلمان اندازه کارگر بقیه سازمان ها و ادارات حقوق نمیگیرن.در سند تحول هم فقط کار معلم را زیاد کرده اند.با این حقوق هایی که ما معلمان میگیریم نون خالی هم بخوریم به سر برج نمیرسه.
سکوت
افزایش حقوق فرهنگیان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما که داری در مورد افزاایش حقوق در سا اینده صحبت می کنی می نویشتی این افزایش حقوق نهایتا تا 120 تا 150 تومن خواهد شدکه نسبت به ادارارت دیگه واقعا افتضاح
شما بررسی رشد ادارات دیگه رو می اوردی ببینی امسال برای اونا چی اجرا شد و برای فرهنگیان چی اجرا شد
تا موقعی که نگاه به اموزش و پرروش نگاه هزینه باشه مملکت بیش از این نمی توان انتظار داشت
من با فوق لیسانس در بهترین دانشگاه از یه فوق دیپلم وزارت بهداشت علوم نفت ارتباطات نیرو و..... کمتر می کگیرم بدون هیچ حقوق و مزایایی
تجربه خودم رو می گم : هر موقع یه کم بیخیال مسائل اقتصادی شدم( =فشار به زن و بچه و تحمل کمبود) چند تا کتاب مقاله و در صورت اسودگی خیال اختراع داشته ام
ولی افسوس که دغدغه های مادی نمی زاره
اگه اموزش و پرورش مثل وزارت علوم بود باور کنید وضع مملکت این نبود
من حداقل با 100 دانش اموز دبیرستانی سرو کار مستقیم دارم . الان هر چه در توان دارم براشون می زارم و لی اگه دغدغه مالی نداشتم 10 برابر براشون وقت می گذاشتم و بازدهی خیلی بالا می رفت
الان خیلی از معلمها شغل دوم و سوم خیلی ها توی ـاژانس مسافر کشی می کنن
دولت به جای اینکه 5 سال دیگه بخواد بودجه مبارزه با مفاسد را زیاد الان با نصف همون هزینه می تونه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی در چند سال اینده رو حل کنه
راه اصلاح فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و مذهبی از اموزش و پرورش می گذرد
جهان نیوزو اینگونه خبرهای غیر منطقی واقعاً جای سوال داره جهان..... از تو بعید بود دیگه ............!!!!!همه ما باید به دفاع از معلمان برخیزیم چون راه سعادت کشور ما به دست همین معلم هاست.........