پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۹
اعتراض گسترده به اقدام سعودی‌ها برای اعدام شیخ نمر؛

هشدار مراجع تقلید به آل سعود/ جامعه مدرسین: اعدام شیخ نمر، پرونده آل سعود را در هم می‌پیچد

چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 422481
آیت الله مکارم شیرازی ضمن یادآوری اثرات سوء اجرای این حکم برای حکومت عربستان، گفتند: بدانید اگر این حکم اجرا شود، آثار سوئی برای این جمعیت قاتل داشته و تمام شیعیان دنیا کینه و بغض شدیدی نسبت به همه شما پیدا خواهند کرد.
هشدار مراجع تقلید به آل سعود/ جامعه مدرسین: اعدام شیخ نمر، پرونده آل سعود را در هم می‌پیچد
به گزارش جهان، مرجع تقلید شیعیان صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم ضمن واکنش به تهدید اعدام روحانی عربستانی شیخ محمدباقر نمر، اظهار داشتند: دولتمردان عربستان یا غافلند یا خودشان را به غفلت می زدند که چنین حکمی را صادر کردند.

*دو مشکل اساسی شیعیان عربستانی


ایشان با اشاره به دو مشکل اساسی شیعیان عربستانی، ابراز داشتند: نخستین مشکل آنان، برگزاری مراسمات مذهبی و برنامه های دینی است که تحت فشار بوده و حکومت برای آنان دردسر ایجاد می کند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: شیعیان، شهروند عربستان بوده و حق دارند مطابق با مذهب خود عمل کرده و مراسمات گوناگون داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: در ایران اسلامی، مسیحیان، یهودیان و دیگر مذاهب به راحتی مراسمات خود را برگزار کرده و اعمال خود را انجام می دهند.

این استاد درس خارج حوزه محرومیت های حقوقی را دومین مشکل اساسی شیعیان عربستانی ذکر کردند و گفتند: متأسفانه به شیعیان همانند اهل سنت به یک چشم نگاه نشده و با محرومیت های حقوقی مواجهند.

معظم له افزودند: ترقی در مدارج اجتماعی، تحصیل در دانشگاه ها، حضور در سازمان ها و ... از جمله محرومیت های حقوقی شیعیان عربستانی است.

*گناه این روحانی مجاهد چیست؟


ایشان با اشاره به سخنان روحانی عربستانی در دفاع از حقوق شیعیان این کشور، خاطرنشان ساختند: گناه این روحانی مجاهد این است که از حقوق شیعیان دفاع کرده و بدون قیام، آدم کشی و بدون سلاح، داغ تر از دیگران سخن گفته است.

*کجای قرآن اجازه اعدام چنین انسانی را می دهد؟


این مرجع تقلید تصریح کردند: کجای اسلام و قرآن اجازه می دهد برای چنین انسانی، حکم اعدام صادر شود؟ مگر او چه عملی مرتکب شده که سزایش اعدام باشد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن یادآوری اثرات سوء اجرای این حکم برای حکومت عربستان، بیان داشتند: بدانید اگر این حکم اجرا شود، آثار سوء برای این جمعیت قاتل داشته و تمام شیعیان دنیا کینه و بغض شدیدی نسبت به همه شما پیدا خواهند کرد. (تکبیر طلاب و سردادن شعار مرگ بر آل سعود)

این استاد درس خارج حوزه ادامه دادند: این اشخاص ممکن است خیال کنند که با اعدام این شخصیت، دیگران می ترسند؛ اما باید بدانند شیعیان جسورتر شده و به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.

*تمام مسلمانان معتدل معترضند


معظم له در پایان اظهار داشتند: نه تنها شیعیان؛ بلکه تمام مسلمانان معتدل دنیا نیز نسبت به چنین اقدامی اعتراض دارند.

آیت‌الله نوری همدانی:‏
اعدام شیخ نمر تبعات فراوانی برای عربستان خواهد داشت/مقابل اعدام نمر سکوت ‏نمی‌کنیم

آیت‌الله حسین نوری همدانی هم عصر دیروز در انتهای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، عربستان سعودی را رژیمی قبیله‌ای و زیرسلطه و سیطره استکبار دانست و اظهار کرد: آل‌سعود شیخ نمر را دستگیر، شکنجه و حکم اعدام او را صادر می‌کند که این امر مورد انتقاد ماست.

وی افزود: شیخ نمر فقیهی شجاع است که به دلیل مبارزاتش علیه آل‌سعود، مدت‌هاست شکنجه و بازداشت را تحمل می‌کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اخیراً خبر اجرای حکم اعدام شیخ نمر در روزهای آینده منتشر شده است، گفت: این کار تبعات زیادی دارد و عربستان سعودی باید به این امر توجه کند، البته آل سعود دولتی قبیله‌ای هستند که تاکنون به خواست مردم به هیچ عنوان اهمیت نداده‌اند.

وی ادامه داد: آل‌سعود زیر نفوذ مفتی‌هایی قرار دارند که به سختی با اسلام و تشیع مخالفت می‌کنند، همچنین دولت عربستان سعودی زیر سلطه استکبار جهانی به ویژه آمریکا هم قرار دارد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به کمک‌های عربستان سعودی به صدام در طول دفاع مقدس خاطرنشان کرد: همچنین در سال‌های گذشته شاهد به خاک و خون کشیده شدن زائران ایرانی در عربستان بودیم که به واسطه آن، امام راحل(ره) برای مدتی حج را تعطیل اعلام کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حکومت آل‌سعود برای مقابله با بیداری اسلامی هزینه‌های فراوانی کرده است، گفت: دلیل این مخالفت شدید با انقلاب‌های مردمی این است که سعودی‌ها دریافته‌اند این بیدارگری و خیزش مردمی، سرانجام به زوال همه دیکتاتورها می‌انجامد.

وی با بیان اینکه پول نفت و گاز عربستان صرف به وجود آوردن داعش و گروه‌های تروریست دیگری مانند بوکوحرام می‌شود، تصریح کرد: نتیجه این امر چیزی جز جنایات بی‌شمار در عراق، سوریه و یمن نیست.

آیت‌الله نوری همدانی عنوان کرد: یمن پیش از قیام حوثی‌ها و جنبش انصارالله، حیاط خلوت آل‌سعود بود به همین دلیل امروز عربستان با کمک چند کشور دیگر می‌خواهد هر طور شده این حیاط خلوت را پس بگیرد و بر همین اساس به جان شیعیان افتاده است.

این مرجع تقلید با اشاره به سوابق سیاه عربستان سعودی در مواجهه به مردم به ویژه شیعیان گفت: توهین و تعرض به زائران ایرانی از دیگر اقدامات زشت سعودی‌هاست و امروز هم می‌بینیم قصد دارند شیخ نمر را اعدام کنند.

وی ضمن محکوم کردن شدید تصمیم به اجرای حکم اعدام شیخ نمر، عنوان کرد: حکومت آل‌سعود بداند که ما در مقابل این امر سکوت نمی‌کنیم، چراکه همه مردم ایران و حوزه‌های علمیه، این اعدام را جنایتی بزرگ می‌دانند و هیچگاه در مقابل ظلم سکوت نکرده و نمی‌کنند.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: جهانیان بدانند که با حصر، شکنجه و اعدام شیخ نمر مخالف هستیم و مانع شدن از آزادی بیان را به شدت محکوم می‌کنیم.


آیت الله العظمی سبحانی:
در حکم اعدام شیخ نمر باید تجدید نظر شود


همچنین حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به موضوع اعدام شیخ نمر عالم برجسته عربستانی، اظهار داشتند: مسئله ای که امروز با آن مواجه هستیم، تهدیدجان عالم مجاهد، شیخ محمدباقر نمر است که باید در آن تجدید نظر شود.

ایشان ادامه دادند: در اخبار شنیده ایم که قاضی حکم اعدام ایشان را صادر کرده و ما امیدواریم این قاضی و اشخاصی که در رأس این قضاوت هستند، در حکم خود تجدید نظر کنند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: در کجای دنیا دیده شده که مدعی و قاضی یک نفر باشد؛ یعنی خودشان مدعی، خودشان قاضی و خودشان هم مجری هستند که جای تعجب دارد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان ساختند: این اشخاص، خودشان طرح دعوا کرده و خودشان نیز به قضاوت آن می پردازند که درست نیست.

این استاد درس خارج حوزه تصریح کردند: جرم این عالم مجاهد، دفاع از شیعیان کشور عربستان و گرفتن حقوق آنان است.

معظم له با اشاره به سخنان شیخ نمر در سخنرانی های خود، بیان داشتند: این روحانی عربستانی در سخنان خود آورده است که شیعه در این کشور دارای جمعیت بوده؛ اصالت داشته و به نبی مکرم اسلام(ص) منسوب هستند؛ پس همانطور که دیگران در این کشور حق دارند، حق ما را نیز بدهید.

ایشان با اشاره به برخی از ظلم ها به شیعیان در عربستان، اظهار داشتند: متأسفانه کودکان شیعی در دبستان های حفظ قرآن این کشور راهی نداشته و دانشجویان از حضور در دانشگاه های فنی و پزشکی محروم بوده یا نمره قبولی به دست نمی آورند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدباقر نمر در بالای منبر فقط حق شیعیان را درخواست کرده و تأکید بر واحدبودن تمام شهروندان عربستانی داشته است.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان خاطرنشان ساختند: امیدواریم به زودی این عالم مجاهد از زندان رهایی پیدا کند.

جامعه مدرسین:
اعدام شیخ نمر، پرونده آل سعود را در هم می پیچد


در همین حال، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به حکم ظالمانه علیه شیخ نمر باقر النمر روحانی مبارز عربستانی در بیانیه ای رسمی که به زبان عربی منتشر شده ابراز داشت: در سایه جنایات تکفیری ها در کشورهای اسلامی، شاهد محکومیت علمایی هستیم که خواستار اجرای عدالت در کشورهای خود هستند در حالی که مطالبه عدالت، حق مشروع تمام شهروندان است و حاکمان موظفند که در برابر شریعت خاضع باشند و به خواست مردم مسلمان توجه نمایند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به محدودیت ها و ظلم خاندان سعودی علیه شهروندانش به ویژه پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام از حاکمان سعودی خواست به خواسته های بر حق مردم خود توجه نماید و از راه های غیرشرعی مانند اتهام زنی به علمایی که تنها حقوق مردم را مطالبه می کنند پرهیز کند.

این نهاد حوزوی با محکومیت شدید نسبت به حکم ظالمانه ی اعدام علیه شیخ نمر باقر النمر اظهار داشت: قدرت حاکمه در سرزمین حجاز، باید با مردم خود به خوبی رفتار نماید و قدر علمای این کشور را بداند زیرا علما، نماد عزت و عظمت مردم هستند و توجه تمام علما در تمام کشورهای اسلامی را به این قضیه جلب می نماییم تا این روش ظالمانه، تبدیل به یک روند از سوی حاکمان و نظام های ظالم که به دنبال خفه کردن صدای حق هستند نشود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، ضمن دعوت حاکمان عربستان به تعقل و بصیرت، لغو فوری حکم اعدام علیه شیخ نمر را خواستار شد و هشدار داد: در صورت هرگونه تعرض به شیخ نمر باقر النمر، ملت های مسلمان ساکت نخواهند نشست و چنین اقدامی، پرونده آل سعود را درهم خواهد پیچید.

تجمع علما، روحانیون و طلاب در محکومیت حکم اعدام شیخ نمر


از سوی دیگر،‌ مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه از تجمع بزرگ طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در محکومیت صدور اعدام آیت الله نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعه عربستان خبرداد.

حجت الاسلام سید حسن طیب حسینی با بیان این مطلب گفت: با توجه به صدور حکم اعدام آیت الله شیخ نمر از سوی رژیم آل سعود، حوزه های علمیه در تجمعی که در حوزه علمیه قم برگزار می شود، این اقدام هتاکانه و دور از اسلامیت و انسانیت را محکوم می کنند.

وی افزود طلاب و روحانیون در تجمعی بزرگ که با حضور علما و بزرگان حوزه، فردا چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می شود، ضمن هشدار به آل سعود این اقدام هتاکانه را محکوم خواهند کرد.

مسئول روابط عمومی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: این تجمع فردا ساعت ۱۲ و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی برگزار می گردد.
منبع: حوزه و فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


توفیقی از قزوین
شیعه یعنی جانبازی
یعنی نهراسیدن از تیغ نوکران امریکا و استکبار
Iran, Islamic Republic of
وهابیت هم یعنی حرومزادگی
یعنی یهودیت و صهیونیست و بربریت
ج س
Iran, Islamic Republic of
خداوند این عالم شجاع را سلامت بدارد
خیلی ناراحتم هم برای شیخ نمر هم برای بچه هاش چون در جریان دستگیری شیخ نمر ماموران سعودی شلیک کردن همسرش کشته شد و خودش زخمی شد با اینحال بازداشتش کردن خدا خودش به بچه های شیخ نمر کمک کنه ان شاالله
United States
فان حزب الله هم الغالبون
Romania
فرزندان هند جگر خوار بدانند اگر شيخ نمر را شهيد نماييد ، گور خويش را كنده اند . جوشش خون سالار شهيدان را در طول قرون نمي بينند كه مي خواهند عاشورايي ديگر به پا كنند؟! آزادي شيخ نمر شايد باعث شود آل سعود ،اندكي ديگر بيمار گونه زندگي كنند،اما اگر شيخ نمر شهيد شود،سقوط اين قوم دغا به يك بارگي است. پس بهتر است مانند وزير نسبتاَ عاقل و بركنار شده ،سعود الفيصل، چشم باز كنند تا در چاه بابل سقوط نكنند.
اگر چنین غلطی را بکنند همان بلایی که سر قزافی آوردند سرشان خواهد آمد.
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
"اللهم عجل لولیک الفرج"
ناصر
Iran, Islamic Republic of
تاریخ نشان داده که امتی که در برابر اعدام علمای ربانی اش بدست ظالمان سکوت کند سزاوار نعمت امنیت نخواهد بود
ما همه شیخ نمر هستیم