پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بهترین زبان تبلیغ انقلاب از زبان جلیلی

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 356089
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر توجه به هنر مسئول و متعالی تصریح کرد: باید در مفاهیمی چون صلح، حقوق بشر و حقوق زن که غربی‌ها به نادرستی آنها را مصادره کرده ورود پیدا کنیم به اهداف و آرمان‌های خود از طریق هنر دست یابیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سعید جلیلی در سخنانی که در مراسم رونمایی مجموعه پوسترهای «ایران جوان» داشت بر توجه ویژه به هنر متعالی و دغدغه محور تأکید کرد و گفت:‌در حال حاضر نیازمند آن هستیم که بسیاری از مفاهیم اساسی و مهم را با زبان هنر بیان کنیم و در مقابل جبهه معارض حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای گفتن حرف و یا آرمان‌ها مطمئنا هیچ چیزی زیباتر و دلنشین‌تر از این نیست که یک هنرمند ارزشی آن را بیان کند. زیرا این حرف توسط هنر به بهترین و موثرترین شکل بیان می‌شود و به طور کلی هنر یعنی توانایی بیان یک مطلب به زیباترین شکل ممکن.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مهمترین تفاوت بین یک هنرمند و غیرهنرمند در نوع ارائه مطالب اوست. مقصود اینکه یک هنرمند بتواند اثری با مضمون متعالی خلق کند و آن را در اختیار سایرین قرار دهد. مطمئنا اگر کسی بر خلاف این رویه راه برود هنری غیرمتعالی و غیرارزشی را پدید آورده است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه هنری الهی است که بتواند غبارها را از روح انسان بزداید، خاطرنشان کرد: هنری که توجه به هوس‌های انسان داشته باشد و آن را برانگیخته کند، هنری شیطانی است و ما در مکتب خود هنری را رحمانی می‌دانیم که بتواند انسانها را به فطرت و مسئولیت‌های خود متوجه کند. این هنر باید در شکل‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کند.

جلیلی تأکید کرد: گاهی اوقات برای خود من پیش آمده حرفی را که می‌خواستم در طول یک ساعت بیان کنم یک اثر کاریکاتور که از نظر هنری شاید قابلیت خیلی بالایی را نداشته باشد، گفته است. برای مثال در دوران پس از جنگ بسیاری وقتی می‌خواستند از مظلومیت رزمنده‌ها صحبت کنند موارد مختلفی را مطرح می‌کردند اما وقتی این مطالب در قالب هنر مطرح شد ارزش خود را نشان داد که یکی از نمونه‌های آن فیلم ارزشمند «آژانس شیشه‌ای» است که خیلی از واقعیات را به بهترین شکل بیان کرد.

وی با بیان اینکه در هنری همچون گرافیک خوشبختانه محدودیت زبانی وجود ندارد، گفت: می‌توان پیام‌های بسیاری را بدون محدودیت‌های زبانی توسط هنر گرافیک به جهانیان عرضه کرد. فراموش نکنید توانایی و رسالت هنری داشتن برای سوق دادن هنر به اهداف متعالی بسیار ارزشمند و قابل توجه است و این هنر می‌تواند پیام‌های ما را به تمام دنیا عرضه کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما در مضامین دینی و انقلابی خود ایده‌های بکر و دست‌نخورده بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: گاهی شاهدیم که آنقدر مضامین بلندی داریم که حسرت می‌خوریم چرا در این مورد کمتر به زبان هنر مطالب و اهداف ما بیان شده است. مضامین بسیار زیبایی که در قرآن آورده شده و می‌توان آن را با زبان هنر به بهترین شکل ممکن بیان کرد. البته در عرصه‌های اجتماعی هم موضوعات مختلفی وجود دارد که بتواند در قالب هنر ظهور و بروز پیدا کند و به انتقال دیگر مفاهیم کمک نماید.

جلیلی به جمله‌ای از حضرت امام خمینی (ره)‌ که فرموده بودند «هنری متعهد هنری است که بتواند گره از مشکلات باز کند» اشاره کرد و گفت: هنری که به ارزش‌های واقعی انسان نیز می‌پردازد هنری متعالی است و ما حداقل انتظاری که از هنر مسئول داریم آن است که بتواند طرح سوال کند و سبب حرکت در جامعه شود و راه را برای حرکت‌های موثری که سبب پیشرفت می‌شود باز کند.

وی تصریح کرد: تمام دشمنان آمده‌اند که در برابر مفاهیم بلند بایستند. برای مثال وقتی مفهومی به اسم اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود کاملا بحث مشخصی دارد و اگر هنر در این جا طرح سوال نکند پس چه زمانی می‌خواهد نقش و رسالت خود را اجرا کند. در مفاهیم دیگری هم چون صلح، حقوق‌بشر و حقوق زن که مفاهیم غربی آنها را به نادرستی مصادره کرده‌اند هنر مسئول باید ورود پیدا کند. باید نقشی فعال و هجومی برای رسیدن به خواسته‌های خود داشته باشیم و این خواسته‌ها را با زبان هنر مطرح کنیم البته خوشبختانه در جهان نیز یک تشنگی کاملا مشهود را نسبت به این مضامین می‌بینیم.
https://jahannews.com/vdcivqap3t1awu2.cbct.html
jahannews.com/vdcivqap3t1awu2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *