جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چرا سناتورهای ارشد به دیدار آمانو رفتند؟

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۷
کد مطلب: 436189
دو سناتور ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند هدف آنها از دعوت از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آگاهی از جزئیات توافق هسته‌ای است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دو سناتور ارشد کمیته روابط خارجی سنا که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به این کمیته دعوت کرده‌اند در بیانیه‌ای اعلام کردند دیدار روز چهارشنبه با هدف اطلاع از جزئیات و تبعات توافق هسته‌ای انجام می‌شود.

به گزارش هیل، سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و بن کاردین، سناتور ارشد این کمیته در بیانیه عصر جمعه خاطر نشان کرده‌اند: «به منظور آگاهی کامل کنگره از جزئیات و تبعات توافق هسته‌ای، اطلاع از نقش آژانس در اجرای این توافق با ایران برای ما حائز اهمیت اساسی است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «چشم به راه رایزنی با آژانس درباره نحوه نظارت و راستی‌آزمایی از تعهدات هسته‌ای ایران به موجب سند برجام هستیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه (۹ مرداد) اعلام کرد «یوکیا آمانو»، مدیر کل این نهاد بین‌المللی هفته آینده برای توضیح درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به واشنگتن سفر خواهد کرد.

این سفر به دعوت سناتور باک کورک و بن کاردین انجام می‌شد که ساعاتی پیشتر در روز جمعه گفته بودند آمانو دعوت مجلس سنا برای توضیح درباره «نقشه‌راه» مورد توافق ایران و آژانس را رد کرده است.

«باک کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز پنجشنبه در یک جلسه استماع اعلام کرد «یوکیو آمانو: درخواست برای حضور در این مجلس را رد کرده است.

این سناتورها در روزهای گذشته خواستار آگاهی از جزئیات نقشه‌راه محرمانه مورد توافق با ایران شده‌اند.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روز اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ از توافق بر سر یک «نقشه‌راه»، جهت حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های ادعایی هسته‌ای گذشته ایران خبر دادند.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات این کشور در خلال جلسه‌های استماع در هفته‌های گذشته با ابراز رضایت از فرایندهای مورد توافق بین ایران و آژانس وعده داده‌اند در جلسات غیرعلنی، مفاد نقشه‌راه مورد توافق را برای نمایندگان کنگره توضیح دهند.

ایران درباره افشای مفاد این نقشه‌راه هشدار داده است. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اطلاق عنوان «ضمیمه محرمانه برجام» به توافق ایران و آژانس را رد کرد و هشدار داد که افشای ترتیبات «محرمانه» این توافق، تاثیر منفی براجرای آن خواهد گذاشت.

رضا نجفی به خبرنگاران گفت: «توافق ایران و آژانس جزئی از برجام نیست بلکه حاوی موضوعات فنی است و محرمانه بودن آن هم در مناسبات آژانس و سایر کشورها نکته جدیدی نیست».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *