سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۱
بیانیه‌ هشدارآميز جمعیت ایثارگران درباره بودجه ۹۴؛

مسؤولان سیاسی و اقتصادی، منش «بچه پولداری ملی» را کنار بگذارد

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 404788
کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای درباره سیاست‌های اقتصادی جاری و نرخ پیشنهای نفت در قانون بودجه۹۴ اعلام نظر کرد.
مسؤولان سیاسی و اقتصادی، منش «بچه پولداری ملی» را کنار بگذارد
كمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای درباره سیاست‌های اقتصادی جاری و نرخ پیشنهای نفت در قانون بودجه۹۴ اعلام نظر کرد.

به گزارش جهان، متن بیانیه جمعیت ایثارگران بدین شرح است:

بسمه تعالی
بسم اله الرحمن الرحیم - تحولات اقتصادی در ماه های اخیر، اقتصاد ایران را در یک دوراهی سرنوشت ساز قرار داده است. راه هایی که یکی به پرتگاه کسر بودجه و بحران اقتصادی در سال آینده می انجامد و دیگری اقتصاد ایران را به شکلی تاریخی از درآمد های متزلزل، افیونی و غیر قابل پیش بینی نفتی، بی نیاز می سازد و نجات می دهد.

با وجودی که جنگ اقتصادی استکبار جهانی علیه نظام اسلامی در سال های اخیر به آشکارترین شکل خود در جریان است و فشارها و تلاش های دشمنان برای به زانو درآوردن اقتصاد ایران به اوج خود رسیده، در سیاستهای اقتصادی کشور، واکنش محسوس و چندان موثری علیه این فشارها دیده نمی شود.

با وجودی که قیمت جهانی نفت و درآمد های نفتی کشورمان طی ماه های اخیر از نصف هم کمتر شده است اما تصمیم‌ها و رفتارهای مسوولان سیاسی– اقتصادی کشور همچنان اصطلاح «بچه پولداری ملی» را تداعی می‌کند و مانند دوره‌هایی است که ایران از در‌آمد‌های بادآورده نفتی بهرمند بوده است. شاهد آن که کالاهای خارجی همچنان در بازار ایران به وفور وجود دارند و هر روز افتتاح شعبه ای جدید از محصولات مصرفی خارجی، عرصه را برتولیدکنندگان داخلی تنگ تر می کند.

همچنان سفرهای خارجی هیات های دولتی و پارلمانی ایرانی برقرار است و ریخت و پاش ها و هزینه های زاید در سفرهای خارجی مسوولان و مدیران میانی به وفور به چشم می خورد. در شرایطی که اقتصاد ایران به شدت به ارز نیاز دارد، چرا همه سفارتخانه های ایران در خارج باید فعال باشند و چرا در این زمینه، صرفه جویی موثری صورت نمی گیرد؟

با وجود تنگناهای ارزی، ثبت سفارش برای کالاهای لوکس و تجملاتی همچنان وجود دارد و وزارت صنعت معدن تجارت، طوری عمل می کند که گویی وکیل مدافع و مجری منافع ثروتمندان مصرفگرا و فخرفروش است. در شرایط امروز که فشارهای مستکبرین و وهابیت برای کاهش درآمدهای ارزی کشور به شکل بی سابقه ای جریان دارد، چرا دولت فعالیت تورهای خارجی را محدود نمی کند؟ چرا روزنامه ها و تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر اجازه دارند خانواده های ایرانی را به سفر های تفریحی خارجی دعوت کنند و چرا کسی در دولت و مجلس علیه این هجمه فراگیر به منابع محدود ارزی کشور چیزی نمی گوید و اقدامی نمی کند؟ طنز تلخ اینکه رئیس کل بانک مرکزی اخیراً در پاسخ به اعتراض خبرنگاران درباره افزایش نرخ ارزگفته است: بعد از تعطیلات کریسمس و پایان سفرهای خارجی مردم در سال نوی میلادی!!!، نرخ ارز نیز پایین می آید! انگار نه انگار که «حفظ ارزش پول ملی» وظیفه قانونی بانک مرکزی است...

با وجودی که بسیاری از طرح های عمرانی را به دلیل نداشتن بودجه کافی توقف کرده و ناچار به بیکاری پیمانکاران وخیل عظیم کارکنان یقه آبی و یقه سفید آنها شده، دولت محترم بر خلاف قانون بودجه ۹۳ همچنان به ثروتمندان نیز یارانه می پردازد و گویی برای اجرای تکلیف قانونی حذف یارانه ثروتمندان، از طبقه ثروتمند رودربایستی دارد!

و شاید از همه بدتر، تعیین نرخ غیر واقعی برای فروش هر بشکه نفت درلایحه بودجه سال آینده و پافشاری سوال برانگیز برخی دولتمردان بر این نرخ است، طوری که وزیر امور اقتصادی و دارایی روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه در دیدار مراجع از اهتمام دولت به اصلاح نرخ فروش نفت در لایحه بودجه ۹۴ بر اساس هر شبکه ۴۰دلار سخن می راند اما با چنان فشاری مواجه می شودکه ۴۸ ساعت بعد، جمله صریح خود را در اتاق بازرگانی پس می گیرد!

کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به دولت محترم و نمایندگان ملت شریف ایران در مجلس هشدار می دهد تنظیم و تصویب بودجه براساس درآمد های موهوم نفتی آن هم در شرایطی که افق بازار نفت همچنان تیره است، می تواند سال آینده کشور را دچار بحران شدید کسر بودجه کند و پافشاری برخی برای تنظیم قانون بودجه بر اساس نفت ۷۲ دلاری، بوی توطئه ای خطرناک برای تضعیف دولت و به بن بست کشاندن اقتصاد ایران در سال آینده می دهد.

به همین اساس از نمایندگان محترم مجلس و به ویژه اعضای کمسیون تلفیق انتظار می رود ضمن حذف هزینه های زاید وکنار گذاشتن رفتارها و منش «بچه پولداری ملی»، از دولت محترم قویاً بخواهند لایحه بودجه را بر اساس ۴سناریوی مختلف قیمت جهانی نفت بر اساس هر شبکه ۳۰دلار، ۴۰دلار، ۵۰دلار و۶۰ دلار تنظیم کنند تا در شرایط مختلف محتمل در سال آینده، همه تکلیف خود را بدانند و دشمن نیز با دیدن آمادگی ما، از اعمال فشار بیشتر مایوس شود. باشد تا با مدیریت صحیح و فداکاری و همراهی ملت، دوره فشار فعلی نیز بگذرد و نظام اسلامی از این امتحان سربلند بیرون آید و استکبار جهانی و ایادی داخلی و منطقه ای اش، روسیاه و ذلیل گردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Serbia
مسولینی که مزه پول را چشیدند دیگه براشون مقاومت بی معنی است و از اونجایی که ارثیه شغلی دارند برای بچه ها و آقا زاده هاشون هیچ وقت صدای قشر متوسط و پایین درامدی را نمی شنوند