جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نقش رسانه‌ها در تحقق جهاد اقتصادي

جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 179680
در سالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال جهاد اقتصادي نام‌گذاري شده است، رسانه‌ها نيز همانند ديگر نهادها و سازمان‌ها وظيفه‌ خطيري بر عهده‌ دارند و تبيين و تفهيم، استنتاج، استخراج، پوشاندن نقاط ضعف و برجسته كردن نقاط قوت، ايجاد انگيزه در ميان مردم براي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي از جمله مسئوليت‌هاي رسانه‌ها به شمار مي‌رود.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، در روند نام‌گذاري سال‌ها به طور مشخص موضوعات اقتصادي در سال‌هاي اخير از اولويت ويژه‌اي برخوردار بوده‌اند.

دهه چهارم انقلاب اسلامي هم كه به دهه پيشرفت و عدالت نام‌گذاري شده و جهت‌گيري‌هاي كلي حوزه سياست‌هاي كلان را براي ما مشخص مي‌كند داراي همين رويكرد اقتصادي است.
گذشته از اين در سه دهه اخير مسائل مختلفي در حوزه اقتصادي ما حادث شده كه اگر درايت مسئولان نظام مقدس جمهوري اسلامي و علي‌الخصوص مقام معظم رهبري نبود اين مسائل مي‌توانستد امروز ما را با مشكلات جدي در حوزه اقتصاد روبه‌رو كنند.

به نظر مي‌رسد با توجه به همين اهميت مسائل اقتصادي بود كه مقام معظم رهبري سال ۹۰ را به عنوان سال جهاد اقتصادي نام‌گذاري كردند و با قرار دادن واژه معنوي و داراي بار ديني جهاد در كنار موضوع اقتصاد توجه همه ما را به اين نكته متمركز كردند كه بايد تلاش‌هاي جدي‌تر و برنامه‌ريزي‌هاي متمركز‌تري را براي رفع مشكلات و تنگناهايي كه با آنها مواجه هستيم، انجام دهيم.

در اين ميان نهاد رسانه به عنوان ركن چهارم نظام مردم‌سالاري همواره مسئوليت‌هاي خاصي را عهده دار بوده است و با توجه به اينكه يكي از ابعاد جهاد اقتصادي رسانه‌هاي مرتبط با اين مسئله هستند بررسي نقش آنها در حوزه اقتصاد و تحقق شعار جهاد اقتصادي يكي از ضروريات است كه در اين نوشتار تلاش شده است به آن پرداخته شود.

كارشناسان معتقدند براي دستيابي به اين مهم رسانه‌ها ابتدا بايد بتوانند درك صحيح مفهومي از عنوان جهاد اقتصادي به دست آورده و سپس اين درك را به همه مخاطبان خود ارائه كنند.

هدايتگري همواره يكي از ويژگي رسانه‌هاست و آنها با داشتن اين ويژگي است كه مي‌توانند به سمت ظرفيت‌هاي مغفول مانده در بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله بخش نساجي، كشاورزي و... جامعه و مسئولان را رهنمون سازند و از اين طريق در حركت به سمت پيشرفت اقتصادي گام بردارند.

همچنين رسانه‌ها با بهره‌گيري از ضريب عقلانيت مديران و خبرنگاران، مخاطبان دسته اول خود يعني تصميم‌گيران و تصميم‌سازان و برنامه‌ريزان را مي‌توانند هدايت كنند و نقش يك راهنما را در حوزه اقتصاد براي مردم ايفا كنند.

تبيين و تفهيم، استنتاج، استخراج، پوشاندن نقاط ضعف و برجسته كردن نقاط قوت، ايجاد انگيزه در ميان مردم براي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي از جمله ديگر اقداماتي است كه رسانه‌ها براي تحقق جهاد اقتصادي بايد به آنها توجه ويژه داشته باشند.

در اين ميان توجه به اين نكته ضروري است كه آزادي رسانه‌ها در تحقق شعار جهاد اقتصادي يكي از بديهات است و وقتي رسانه‌ها هشدارهاي لازم را به مسئولان مي‌دهند نبايد مسئولان آنها را انتقاد و تخريب تلقي كنند چرا كه نظارت و هشدار موجب توجه هرچه بيشتر و حركت در مسير اصلي مي‌شود همانگونه كه در كشورهايي كه رسانه‌ها نقش نظارتي خود را به خوبي ايفا نكرده‌اند مشاهده مي‌شود كه نه تنها بسياري از طرح‌ها و اشخاص بلكه دولت‌ها دچار انحراف شده‌اند.

متاسفانه امروزه وقتي رسانه‌ها مشكلات در مسير تحقق جهاد اقتصادي را بازگو مي‌كنند بعضي مسئولان آنها را به سياه‌نمايي متهم مي‌كنند و چه بسا برخي از همين رسانه‌ها كه خود به عنوان يك بنگاه اقتصادي امرار و معاش عده زيادي را برعهده دارند به دليل بيان مشكلات اقتصادي تعطيل مي‌شوند.

البته رسانه‌ها هم بايد توجه داشته باشند كه هشدارها و مواضع آنها بايد به صورت منصف، مقتدر و شفاف بيان شود و آنها در نقش يك هدايت‌كننده و نظارت‌كننده ظاهر شوند زيرا با توجه به اينكه رسانه‌ها توسط مردم نظارت مي‌شوند آنها نماينده مردم هستند.

همگاني كردن فضاهايي براي بحث جهاد اقتصادي از جمله وظايف ديگري است كه خبرنگاران و رسانه‌ها در حوزه جهاد اقتصادي عهده دار آن هستند.

همچنين خبرنگاران و مسئولان رسانه مي‌توانند با پيگيري برنامه‌هاي اقتصادي، ساخت برنامه‌هايي با موضوعات اقتصادي و اهتمام نسبت به اين موضوع تبيين صحيحي را از مفاهيم اقتصادي به مخاطبان ارائه كنند.

پيگيري برنامه‌هاي مهم اقتصادي نظير سند چشم‌انداز، سياست‌هاي كلي اصل ۴۴، خصوصي‌سازي و پرداختن به موضوع الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و برنامه پنجم توسعه تا مرحله اجرايي شدن از ديگر اقداماتي است كه اصحاب رسانه با پيگيري آنها مي‌توانند در تحقق جهاد اقتصادي گام بردارند.

به نظر مي‌رسد تخصصي وارد شدن به مسائل اقتصادي از ديگر راه‌هاي كمك به تحقق جهاد اقتصادي توسط رسانه‌ها است بدين معنا كه براي پيگيري مسائل و برنامه‌هاي اقتصادي بايد از نيروهاي متخص در حوزه‌هاي اقتصادي توسط رسانه‌ها استفاده شود و يا خبرنگاران با ادبيات و مفاهيم علم اقتصاد آشنايي پيدا كنند.

يادداشت از محمدرضا قربان‌زاده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *