جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
تفسیر سوره مبارکه مسد

وحدت دشمنان فاطمه سلام الله علیها و ابولهب

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 409882
انتساب خانوادگی یا هر انتساب دیگر به راه حق مانع چشم‎پوشی از انحراف و جُرم و رسیدگی به آن نیست.
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدای بزرگ و مهربان
 
سلام علیکم
 
در این مطلب هم نکاتی از سوره مبارکه مسد با تکیه بر تفسیر شریف المیزان تقدیم می‎شود و هم در آستانه ایام فاطمیه و سوگ شهادت جانسوز حضرت زهرا سلام الله علیها از زاویه‎ای خاص به این مصیبت می‎نگریم.
 
ابتدا ترجمه سوره مبارکه مسد :
 
به نام خدای بخشایشگر مهربان. بریده باد هر دو دست ابولهب و مرگ بر او. دارایی و آنچه اندوخته بود سودی به حالش نکرد (و عذاب الهی را از او دفع نکرد). به زودی در آتشی شعله‎ور وارد شود و نیز همسر او که هیزم‎کش است (هم در آتش وارد خواهد شد). به گردنش مسد یا ریسمانی از لیف خرما است(مانند دنیا و همانطور که در دنیا بود و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را با آن آزار می‎داد به آتش می‏افتد)


 
و بعد، سه نکته درباره‎ی محتوای سوره مبارکه مسد :
 
1 -  سوره مبارکه مسد در مذمت ابولهب، عمو و همسر عموی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نازل شده است. این دو هنگام دعوت مردم به توحید از سوی رسول خاتم صلی الله علیه و آله به هر نحو که توانستند از سرودن اشعار هجو و توهین‏آمیز، بدزبانی و توهین لفظی گرفته تا حتی تصمیم به آزار جسمی رساندن به وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سعی داشتند تا نگذارند پیام توحیدی به مردم منتقل شود.
 
2 -  یکی از مهمترین پیام‎های این سوره آن است که انتساب خانوادگی یا هر انتساب دیگر به راه حق مانع چشم‎پوشی از انحراف و جُرم و رسیدگی به آن نیست. حتی عموی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله هم می‏تواند اولاً منحرف شود و ثانیاً به سبب این انحراف به آتش بیفتد.
 
3 -  مال و دارایی دنیوی سپری برای آتش جهنم نمی‏سازد و حتماً سودی به حال صاحب آن نخواهد داشت. همچنین است از مصادیق دارایی، پست و مقام و نظایر آن که حاشیه‎ی امن و خط قرمزی برای رسیدگی به انحرافات نخواهد بود.
 
و اما چون در آستانه ایام فاطمیه هستیم ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست :
 
در حدیث شریفی می‎خوانیم که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود : فاطمه (سلام الله علیها) پاره‎ی تن من است، هر کس او را آزار دهد مرا آزرده و هر که مرا بیازارد خدای متعال را آزرده است. (مرآة العقول، ج 5، ص 323)
 
با نگاهی به مفاد سوره مبارکه مسد، واضح است آنان که پاره‎ی تن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را آزرده‎اند، در آتشی که افروختند به اراده الهی خواهند سوخت و به کیفر عمل زشت و ابولهب‎گونه‎ی خود خواهند رسید.
 
در پایان به ساحت مقدس حضرت صدیقه‎ی طاهره سلام الله علیها عرضه می‏داریم :
 
هر دَم به ضریح بی‎نشانت ای ماه
بسته‎ست دخیل، قلب من با هر آه
 
عمریست تپش‎های دلم می‎گوید
یا فاطمه اشفعی لنا عند الله


 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *